باغچه دیوار سبز در آپارتمان

باغچه عمودی دیوار سبز در آپارتمان

باغ عمودی در واقع یک پانل معلق عمودی است که روی آن گیاهانی با استفاده از هیدروپونیک رشد می کنند. این سازه‌های منحصربه‌فرد می‌توانند مستقل باشند یا به دیوار متصل شوند و نام‌های مختلفی دارند: دیوارهای سبز زنده، دیوارهای گیاهی و دیوارهای خزه‌ای. هر چه می خواهید آنها را بنامید، این ساختارهای عمودی زندگی گیاهی می توانند به کوچکی یک قاب عکس بوده یا به حدی عظیم باشند که کل دیوار را بپوشانند. باغ های عمودی از سال 1938 زمانی که استنلی هارت وایت، استاد دانشگاه ایلینویز، این ایده را مطرح کرد و یک حق امتیاز برای آن به نام خود ایجاد کرد، وجود داشته است. چهل سال بعد، یک گیاه شناس فرانسوی به نام پاتریک بلان، ایده دیوار سبز مدرن، به ویژه با سیستم آبیاری هیدروپونیک را زنده کرد. امروزه می توانید دیوارهای سبز را در هر جایی از دفاتر و کافه ها گرفته تا مراکز خرید و آپارتمان ها مشاهده کنید. امروزه باغ های عمودی جایگزین فوق العاده ای برای گیاهان گلدانی در آپارتمان ها به حساب می آیند. گیاهان گلدانی انعطاف پذیری در قرار دادن بخش های مختلف آپارتمان را دارند، اما نکته منفی آن ها این است که فضا را اشغال می کنند و به همین صورت نیاز به نگهداری زیادی دارند. باغ های عمودی فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

 

باغ های عمودی فضا باز

بسیاری از ساختمان ها در سراسر کشور و جهان دارای باغ های عمودی در نمای ساختمان خود هستند. این دیوارهای خارجی اغلب حاوی خزه، انگور و سایر گیاهان مقاوم هستند. باغ‌های عمودی فضا باز اگرچه در معرض باد و انسان ها قرار دارند، ولی این مزیت را دارند که نور مستقیم خورشید را دریافت می کنند. باغ های عمودی فضا باز همچنین از ساختمان ها محافظت کرده و عایق بسیار خوبی در برابر نوسانات دما، اشعه ماوراء بنفش و باران شدید به حساب می آیند. در تابستان، باغ های عمودی فضا باز از فرآیندی به نام تبخیر و تعرق استفاده می کنند که به خنک شدن هوای اطراف کمک می کند. از آنجایی که آب و هوا در سراسر ایران به شدت متفاوت است، طراحان معمولا گیاهان را برای دیوارهای بیرونی بر اساس آب و هوای منطقه انتخاب می کنند، بنابراین نگهداری از فضای سبز آسان تر خواهد بود.

 

باغ های گیاهان گوشتی عمودی

ساکولنت ها (گیاهان گوشتی) در بین علاقه مندان به گیاهان بسیار محبوب هستند، زیرا از نظر فضا کارآمد، رنگارنگ و نگهداری آنها نیز بسیار آسان است. علاوه بر این ، ساکولنت ها در برابر آتش نیز مقاوم هستند و اگر در منطقه ای با کمبود آب زیاد قرار بگیرند، عملکرد فوق العاده ای از خود نشان خواهند. به این دلایل، ساکولنت ها یک انتخاب گیاهی عالی برای باغ های عمودی هستند. ساکولنت ها بیرونی سخت و گوشتی دارند که همین مسئله آنها را گزینه ای عالی برای فضای داخلی می کند. انتخاب ساکولنت ها قالب گیری و شکل دادن به هر باغ عمودی را برای نیازهای شما بسیار آسان می کند. این گیاهان نسبت به بسیاری از گیاهان دیگر به آبیاری کمتری نیاز دارند و در عین حال زیبایی فوق العاده ای را برای هر فضایی ارائه می دهند.

 

چرا باغ های عمودی برای فضاهای داخلی آپارتمان مناسب هستند؟

دیوار سبز عمودی در فضای ساختمان

راهنمای بیوفیلی عنوان می کند ما به عنوان انسان زمان زیادی را در داخل خانه می گذرانیم. اما علیرغم این واقعیت، همه ما خواهان ارتباط با طبیعت هستیم. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دسترسی آسان به مناظر سبز یا طبیعت دارند خلاقیت و سلامت روانی بیشتری از خود نشان می‌دهند. دیوار سبز می تواند ارتباط ما با طبیعت باشد که همیشه به دنبال آن بوده ایم. از طرفی در بسیاری از آپارتمان های امروزی فضای کافی برای راه اندازی باغچه های آپارتمانی وجود ندارد و این کمبود فضا باغچه های آپارتمانی را به کاندید بسیار خوبی برای گل کاری خانه تبدیل می کند.

 

مزایای باغچه عمودی در آپارتمان

با گسترش آپارتمان نشینی مزایای بی شماری نیز برای باغبانی عمودی عنوان شده است که با هم نگاهی به مهم ترین مزیت های این نوع باغبانی می اندازیم:

 

صرفه جویی در فضای آپارتمان

ایده اصلی ایجاد یک باغ عمودی این است که بتوانید گیاهانی را که دوست دارید در یک فضای محدود پرورش دهید. این باغ ها برای خانه های کوچک یا خانه هایی که تنها یک بالکن یا حیاط کوچک دارند عالی هستند. شما حتی می توانید در داخل آپارتمان خود نیز این باغ را ایجاد کنید. علاوه بر این، بسیاری از باغ‌های عمودی قابل تنظیم هستند و به شما این  امکان را می‌دهند تا گیاهان را هر طور که می‌خواهید نمایش دهید.

 

از کمر و زانوهای خود محافظت کنید

یکی از ایرادات باغچه های سنتی این است که برای مراقبت مناسب نیاز به خم شدن و یا زانو زدن هستید. در یک باغ عمودی، شما اساساً گیاهان را با خود هم سطح می کنید. اغلب در حالی که کاملاً صاف ایستاده اید شما می توانید از نزدیک با گیاهان خود در ارتباط بوده و با دقت از آنها مراقبت کنید. این مسئله باعث می شود باغ های عمودی برای افراد مسن یا کسانی که از آرتروز رنج می برند و کمتر قادر به خم کردن زانو یا بلند کردن اجسام سنگین هستند عالی باشد.

 

جا به جایی راحت گیاهان

دیوار سبز در ساختمان با قابلیت جا به جایی

وقتی یک باغ سنتی با گیاهان ریشه دار در زمین دارید، جابجایی گیاهان از مکانی به مکان دیگر می تواند به یک کار بسیار زمان بر تبدیل شود. در یک باغ عمودی، امکانات بهتری برای جابجایی گیاهان خود در هر کجا که بخواهید دارید. حرکت از یک اتاق به اتاق دیگر می تواند به سادگی برداشتن گیاهان و حرکت به مقصد مورد نظر شما باشد.

 

بهبود کیفیت هوای داخلی آپارتمان

نه تنها یک باغ عمودی خانه شما را زیبا می کند، بلکه گیاهان درون آن می توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند. همانطور که گیاهان زندگی می کنند، دی اکسید کربن را جذب کرده و سپس اکسیژن را در هوا آزاد می کنند. همچنین مطالعات ناسا نشان می دهد که برخی از گیاهان نه تنها اکسیژن بیشتری تولید می کنند بلکه مواد شیمیایی مضر مانند بنزین، فرمالدئید و تری کلرواتیلن را نیز از هوا حذف می کنند. برخی از موثرترین گیاهان تصفیه کننده هوا عبارتند از: پیچک انگلیسی ، شیطان، گل داوودی، نخل لیدی و انجیر گریان. وقتی هوای شما تمیزتر باشد، راحت تر نفس می کشید و هوای تمیز اغلب می تواند مشکلات آلرژی و آسم را برطرف کند.

 

زیبا کردن فضای آپارتمان

یک باغ عمودی که به خوبی اجرا شده است، زیبایی طبیعی را در هر کجا که تصمیم بگیرید آن را قرار دهید، به آپارتمان شما تزریق می کند. اگر یک باغ عمودی در داخل خانه دارید، در اصل یک فضای زیبا را به خانه خود اضافه می کنید که هر اتاقی را می تواند زیبا کند. این باغچه های عمودی به دلیل ساختار منحصر به فرد خود می توانند به عنوان اصلی ترین انتخاب افراد برای زیبا کردن کل خانه به حساب بیاید.

 

مطالب بیشتر

اصول طراحی باغچه حیاط ساختمان

چگونه روی پشت بام باغچه (روف گاردن) درست کنیم ؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن