چگونه روی پشت بام باغچه (روف گاردن) درست کنیم ؟

امروزه شاهد این قضیه هستیم که بیشتر جمعیت برای زندگی و داشتن آسایش بیشتر به کلان شهر ها روی می آورند و با افزایش جمعیت نیز از تعداد خانه های ویلایی و حیاط دار کم شده است و بیشتر خانه ها را آپارتمان ها و برج ها تشکیل می دهند.که همین موضوع تبدیل به یکی از عوامل، برای کاهش فضای سبز در منازل شده است. اما در سال های اخیر زندگی شهری رنگ و روی جدیدی به خود گرفته است و بسیار نوین تر از گذشته شده است و به دنبال همین، مردم اقدام به ساختن باغچه هایی بر روی پشت بام خانه های خود کرده اند که علاوه بر این که محیط زیبایی برای ساکنین ایجاد می کند تا حد زیادی نیز از آلودگی هوا می کاهد.در این مقاله قصد داریم راه و روش هایی برای ساختن باغچه بر روی پشت بام و باید ها و نباید های آن را به شما بگوییم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چگونه روی پشت بام باغچه بسازیم؟

یکی از جذاب ترین ایده هایی که می توانید برای زیبا سازی و بهتر شدن پشت بام منزلتان به کار ببرید، ایده ی باغچه سازی در پشت بام است. که علاوه بر زیبایی که دارد این امکان را به شما می‌ دهد تا برای چندیدن ساعت، حتی کوتاه از زندگی شهری و تب تاب ناشی از آن به دور باشید.و جالب تر این است که برای انجام این کار نیاز به فرآیند سخت و پیچیده ای نیست و تنها کافی است برای باغچه سازی در پشت بام، فضای غیر قابل استفاده را شناسایی و مشخص کنید و سپس با چند حرکت ساده می توانید آن را به باغچه یا محلی برای کشاوزی تبدیل کنید.

 

البته شرکت ‌های متخصصی نیز وجود دارند که در این زمینه می توانند به شما راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند تا شما بتوانید طبق استانداردهای لازم روف گاردن یا بام سبز مورد علاقه‌تان را که در ذهن دارید، ایجاد کنند.البته قبل از این که بخواهید ایده ای که در سر دارید را پیاده سازی کنید باید نسبت به این موضوع آگاه باشید که می خواهید از فضای پشت بام به عنوان محلی برای گل‌ کاری و صرفا ایجاد فضای سبز  استفاده کنید یا قصد دارید بر روی پشت بام کشاورزی کنید. دانستن این موضوع می تواند شما را به هدف اصلی که در سر دارید یک قدم نزدیک تر کند.

آموزش طرز ساخت باغچه بر روی پشت بام :

برای انجام این کار شما چندین مرحله را پیش رو دارید که باید آن ها را طبق روند زیر انجام دهید:

 

مرحله یک ) قبل از ایجاد یک باغچه باید این اطمینان را حاصل شوید که سقف می تواند وزن باغچه شما را تحمل کند.

 

مرحله دوم ) شما برای  این که بخواهید یک باغچه در پشت بام ایجاد کنید نیاز به به معمار یا پیمانکار برای انجام این کار ندارید، اما قبل از هر چیزی باید این موضوع را بدانید که ساختن باغچه در پشت بام باید ایمن باشد زیرا برخی از ساختمان ها برای این که بتوانند وزن اضافی را از ناحیه پست بام تحمل کنند طراحی نشده اند. بنابراین برای آگاهی داشتن از این مورد در مورد ساختمان تان بهتر است که با یک پیمانکار مشورت کنید.

 

مرحله سوم ) برای طراحی باغچه در پشت بام سعی کنید تا حد ممکن از وسایلی که وزن کمتری دارند، استفاده کنید.

  • ـ از ظروف پلاستیکی یا فایبرگلاس برای کاشت و نگهداری گیاهان استفاده کنید
  • -بهتر است از سنگ فرش کردن پشت بام به دلیل ایجاد وزن زیاد خود داری کنید.
  • – سعی کنید از خاک گلدان سبک به جای خاک باغچه در پشت بام استفاده کنید.

 

مرحله چهارم ) از آن جایی که جریان باد بر روی پشت بام بیشتر و زیاد تر از جریان باد بر روی باغچه معمولی است بهتر است که بر روی باغچه پشت بامی خود از یک باد گیر استفاده کنید تا از میزانی بادی که به گیاهان می خورد اندکی کاسته شود.

 

مرحله پنجم )‌ یکی از اصلی ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، این است که  به این فکر کنید که چگونه باید به باغچه پشت بام آب بدهید.  از آن جایی که در باغچه پشت بام هوای معمولا گرم تر است گیاهان به این نیاز دارند که مرتب آبیاری شوند.  بنابراین داشتن یک سیستم ذخیره آب در داخل پشت بام می تواند یک راه حل کمک کننده باشد، یا اگر برایتان امکان پذیر است می توانید از یک سیستم آبیاری اتوماتیک استفاده کنید.اگر تمامی مراحلی که در اینجا ذکر شد را مو به مو انجام دهید هم باغچه ی شما سالم تر و سرحال تر خواهد شد و هم می توانید مدت طولانی تری از جلوه و زیبایی آن استفاده کنید.

داشتن باغچه روی پشت بام چه مزیت هایی دارد؟

  • ۱.یکی از اصلی ‌ترین و مهمترین مزیت‌ هایی که داشتن گل خانه یا باغچه در پشت بام برای شما ایجاد می کند، این است که در طول روز میزان نور آفتاب بیشتریدریافت می‌کند و آن محل می‌تواند تبدیل به یک محیط دنج و خصوصی برای استراحت و گذراندن وقت شما باشد.
  • ۲. داشتن یک گل خانه بر روی پشت بام می تواند باعث پاک سازی هوای اطراف خانه شود و اگر دقت کنید محیط از آب و هوای بهتری برخوردار می شوند زیرا وجود همین گیاهان باعث کاهش آلاینده ها و کاهش جذب حرارت ساختمان می شود.
  • ۳. یکی دیگر از مواردی که در اثر داشتن باغچه روی پشت بام برای شما ایجاد می شود، کنترل دما و کاهش چشم گیر مصرف انرژی می باشد همچینین این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید درفصول پر باران سال از آب باران، بهره برداری داشته باشید و برای آبیاری باغچه مورد استفاده قرار دهید.
  • ۴. اگر در هنگام ساخت باغچه مطابق با مواردی که گفته شد از مواد سبک و البته مقاوم  استفاده کنید بستری برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید انواع پوشش‌های گیاهی را رشد و نمو دهید و در کنار آن به کشت محصولات کشاورزی نیز بپردازید.
  • ۵.مزیت دیگر گل خانه‌های روی پشت بام این است که محیطی تفریحی، زینتی را ایجاد می کند که حتی اگر حیوان خانگی دارد می تواند زیستگاه مناسبی برای آن باشد و چند ساعت از روز خود را در آنجا سپری کند.
  • ۶.جدا از تمامی موارد گفته شده باعث بهبود در معماری ساختمان می شود و آن را ارتقا می‌دهد.

چه گیاهانی برای باغچه های پشت بامی مناسب هستند؟

گیاهانی که اصولا برای روف گاردن یا باغچه های پشت بامی مورد استفاده قرار می گیرند لازم است تا حتما یک سری ویژگی ها را داشته باشند:

  • در درجه اول نیاز است تا این گیاهان به آبیاری کمی نیاز داشته باشند تا بتوانند از طریق آب باران یا آب رسانی کم نیز به خوبی رشد کنند؛ زیرا در بسیاری از موارد رساندن آب به آن ها سخت و تا حدودی مشکل خواهد بود، گرچه همواره باید این را در نظر داشته باشید که باید گیاهی را که انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار بوده و بتواند به بهترین شکل ممکن رشد کند.
  • گیاهانی که می خواهید برای باغچه بر روی پشت بام استفاده کنید باید طول عمر بالایی داشته باشند، توجه به این مورد باعث می شود تا از هزینه‌های نگهداری و تعویض مداوم پوشش گیاهی کاسته تا مقدار قابل توجهی کاشته شود.
  • گیاهانی که قصد دارید آن ها را روی پشت بام بکارید باید با شرایط بام سازگار باشند و به این صورت بتوانند با محیطی که برای آن ها آماده کرده اید در کمترین زمان ممکن تطابق یابند و رشد کنند.

نکاتی که قبل از ساختن باغچه بر روی پشت بام باید به ان ها توجه کنید!!!

ایجاد لایه ضد آب: اولین و مهمترین مرحله ای که باید انجام دهید ،ضد آب نگه داشتن سقف برای جلوگیری از نشتی است. سقف باید قبل از شروع این کار از هر نظر در برابر آب و سرما مقاوم شده باشد.

 

ایجاد لایه محافظ : لایه محافظ به شما کمک می کند تا از بروز اتفاقاتی مانند ایجاد رطوبت در سقف جلوگیری شود و همچنین باعت کنترل دما، افزایش مقاومت مکانیکی در پشت بام می شود

 

ایجاد لایه تصفیه: برای این که بتوانید آب اضافی را از پشت بام را خارج کنید به یک سیستم زهکشی نیاز دارد. که معمولا از موادی مانند دانه های شن یا تراشه های سنگ و یا ورق های پلاستیکی برای این سیستم استفاده می شود.برای جلوگیری از گرفتگی سیستم زهکشی و جدا نگه داشتن لایه زهکشی از گیاهان باید از یک لایه فیلتر نیز استفاده کنید که از رسوب ذرات ریز جلوگیری کرده و عملکرد سیستم زهکشی را حفظ و تا مواردی نیز بهتر می کند.

 

نتیجه گیری:

ایجاد باغچه یا گلخانه بر روی پشت بام منزلتان می تواند یک راه مفید و البته جذاب برای استفاده بهینه از فضای پشت بام باشد که البته در کنار آن شما می تواند از یک پوشش گیاهی زیبا و آب و هوای خوب نیز استفاده کنید و همچنین آن قسمت تبدیل به محیطی دنج برای گذران اوقات فراغت شما می شود.برای انجام این کار البته لازم است تا مواردی را حتما انجام دهید که در این مقاله تمامی آنها قید شده است، با رعایت این موارد شما می توانید از داشتن یک باغچه زیبا بر روی پشت بام نهایت لذت را ببرید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید:

زدن آلاچیق در پشت بام و بررسی انواع آلاچیق

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن