تغییر در نمای ساختمان

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

منازل مسکونی در طی مدت چندین سال استحکام اولیه ی خود را از دست می دهند و در برخی از قسمت ها نیاز به تغییرات و بازسازی پیدا می کنند . خانه ای که استحکام خود را از دست داده باشد می تواند مشکلات زیادی برای ساکنینش ایجاد کند . ساختار یک منزل مسکونی به گونه ای است که از قسمت های اصلی و فرعی تشکیل شده و نمی توان به سادگی این تغییرات را در قسمت های اصلی اعمال کرد . اگر شما بخواهید در برخی از قسمت های منزل خود ، تغییراتی را اعمال کنید به احتمال زیاد نیاز به مجوز شهرداری خواهید داشت . در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند ؟

 

منظور از ایجاد تغییرات در ساختمان چیست ؟

تغییرات در ساختمان شامل دو دسته می شود یکی بازسازی ساختمان و دیگری نوسازی ساختمان که هریک از این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آنها می پردازیم .

 

بازسازی خانه چه معنا و مفهومی دارد ؟

شاید شما تجربه ی زندگی در خانه های قدیمی را داشته باشید و با چالش ها و مشکلاتی که این قبیل خانه ها برای ساکنینش ایجاد می کند آشنایی داشته باشید . بسیاری از این ساختمان ها در قسمت ها مختلف خود دچار آسیب شده اند و هر روز به میزان این آسیب ها افزوده می شود و مشکلات ساکنین نیز چندین برابر افزایش پیدا می کند . برای بازسازی ساختمان نیازی به تخریب آن وجود ندارد بلکه لازم است تا برای ایجاد استحکام بیشتر و تعمیر قسمت های آسیب دیده اقدامات فنی و غیر تخریبی صورت بگیرد .

هدف از بازسازی ساختمان ، تقویت ساختار کلی آن می باشد . در بازسازی ساختمان تلاش می گردد تا قسمت های آسیب دیده شناسایی شود و تعمیرات لازم صورت بگیرد . بطور مثال ، دیوار ها ، سقف و نمای یک ساختمان قدیمی به مرور زمان آسیب دیده و برای تعمیر و رفع آسیب ، لازم است تا با همان مصالح مشابه ، اقدام به تعمیر کرد . در برخی حالات دیگر تاسیسات ساختمان دچار آسیب می شود و لازم است این قسمت ها بازسازی گردند تا به سایر نقاط سرایت نکند . بعد از بازسازی ساختمان و رفع آسیب ها ، شاهد کاهش مصرف انرژی خواهیم بود زیرا در یک ساختمان بازسازی شده انرژی کمتری هدر می رود . هزینه ی بازسازی ساختمان در مقایسه با نوسازی وساختن مجدد ساختمان ، به مراتب کمتر است و به همین دلیل کاملا منطقی است که تصمیم به بازسازی خانه بگیرید .

 

کدام قسمت های ساختمان را می توان بازسازی کرد ؟

یک واحد مسکونی که چند دهه از ساخت آن می گذرد طبیعی است که دچار برخی مشکلات و آسیب ها شود . قسمت های مختلف ساختمان نظیر ، آشپزخانه ، حمام ، سرویس بهداشتی ، هال ، پذیرایی ، نمای ساختمان و… به مرور زمان دچار آسیب می شوند و نیاز به بازسازی پیدا می کنند .

 

بازسازی نمای ساختمان

نمای ساختمان از مواد و مصالح مختلفی ساخته شده است که هریک از آنها دارای طول عمر مخصوص به خود می باشند و گذر زمان باعث از دست دادن خاصیت آنها می شود . نمای ساختمان اولین بخش از بنای ساختمان می باشد که به چشم می خورد پس نما را می توان بخش مهمی از ساختمان دانست که در زیبایی آن تاثیر دارد . نمای بیشتر ساختمان های قدیمی دچار آسیب و فرسایش می شود و بهتر است تا نما با مواد و مصالح مناسب بازسازی شود . عدم بازسازی نمای آسیب دیده ، می تواند خیلی خطرناک باشد زیرا هر لحظه ممکن است موادی مثل آجر یا سرامیک نما به پایین سقوط کند و باعث آسیب رهگذران شود . در انتخاب مواد مورد استفاده در بازسازی نما باید دقت کنید تا از مواد و مصالحی استفاده کنید که مشابه مواد قبلی باشد . طرح نمای جدید اگر مطابق با نمای قبلی نباشد باید به تایید کمیسیون نما در شهرداری برسد .

 

بازسازی محوطه و حیاط ساختمان

حیاط ساختمان در شادابی و نشاط ساکنین تاثیر مثبتی دارد . حیاطی که قسمت های مختلف آن دچار آسیب شده باشد هیچگاه مطلوب ساکنین نیست . در بازسازی حیاط باید دقت لازم صورت بگیرد . در حیاط ساختمان می توان از آلاچیق ، سیستم نور پردازی ، سیستم آبیاری مخصوص فضای سبز و دیگر تجهیزات نصب کرد و و وسایل و تجهیزات قدیمی را عوض کرد .

 

بازسازی پشت بام ساختمان

پشت بام ساختمان جزء مهم ترین بخش های آن می باشد . بخش های آسیب دیده ی پشت بام می توانند در هنگام بارندگی آب را به داخل طبقات پایینی منتقل کند و باعث آسیب به دیوار ها و سایر بخش های ساختمان گردد . برای تعمیر بخش های اسیب دیده ی پشت بام نیازی به تغییرات گستردی نیست بلکه با ایزوگام و سایر مصالح می توان مشکل را بر طرف کرد . نصب ایزوگام پشت بام و تعمیرات آن نیازی به کسب مجوز شهرداری نیست .

 

بازسازی دیوار ها و سقف ساختمان

به دلیل عوامل مختلف ، سقف و دیوار های ساختمان به مرور زمان دچار آسیب می شود .بهتر است با گچ و دیگر مصالح ترک ها و شکستگیها را پوشاند . برای تعمیرات جزئی این چنینی نیاز به جواز شهرداری نیست همچنین در زمینه ی بازسازی رنگ دیوار ها وسقف نیز می توان با نظر شخصی خود اقدام کنید اما اگر مستاجر هستید باید در زمینه ی رنگ کاری این بخش ها با صاحب خانه مشورت کنید .

 

نوسازی ساختمان به چه معناست ؟

بعضی از مالکین هزینه های نوسازی ساختمان را متقبل می شوند و اقدام به نوسازی ساختمان می نمایند . نوسازی ساختمان باعث تجدید بنا می شود و باعث می شود خانه ی جدید جایگزین خانه ی قدیمی شود . هدف از نوسازی ساختمان اعمال تغییرات و ایجاد نمایی نو برای ساختمان است . بیشتر اقداماتی که برای نوسازی ساختمان انجام می شود در داخل خود ساختمان است . اگر شما ساختار کلی ساختمان خود را دوست دارید اما تصمیم دارید تا آنرا کمی مدرن تر و نو کنید نوسازی ساختمان بهترین گزینه ای است که به شما پیشنهاد می شود . اقداماتی که در راستای نوسازی ساختمان انجام می شود شامل تغییر طراحی داخلی ساختمان ، تغییر پوشش کف ساختمان ، نصب سقف کاذب ، استفاده موثر از فضاهای پرت و بلا استفاده ساختمان و اقداماتی از این قبیل می باشد .

با ذکر موارد فوق ، حالا می خواهیم بدانیم کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند ؟ در ادامه به این مورد خواهیم پرداخت .

 

آیا برای بازسازی ساختمان نیاز به مجوز شهرداری است ؟

در هنگام بازسازی ساختمان اگر شما بخواهید قسمت ها و اجزای اصلی ساختمان را تغییر دهید حتماً باید از شهرداری مجوز دریافت کنید . بسیاری از این عملیات ، نیاز به تغییر ساختار خانه دارند مثلاً جابجایی پله ها یکی از این موارد می باشد که بدون اجازه شهرداری نمی توان چنین تغییراتی را ایجاد کرد . تغییراتی دیگری مثل جابجایی یا حذف برخی از دیوار ها نیز نیازمند کسب مجوز می باشد زیرا برخی از دیوار ها ممکن از وظیفه ی دیوار باربر ساختمان را بر عهده داشته باشند و حذف یکی از آنها ، باعث ریزش کلی ساختمان گردد . در هنگام بازسازی کردن نباید استانداردهای شهرداری را نادیده گرفت .

 

در هنگام بازسازی ، چه مواردی نیاز به مجوز ندارند ؟

در هنگام بازسازی ساختمان ، انجام برخی از عملیات ها نیاز به مجوز ندارند زیرا با اجزای اصلی ساختمان سر و کار ندارند و از این جهت نیز ، برای ادامه کار نیازی به اخذ مجوز از شهرداری ندارند . اگر پشت بام شما آسیب دیده باشد و در هنگام باران ، سقف منزل شما چکه کند برای رفع مشکل باید از ایزوگام استفاده کنید و کل سطح پشت بام را ایزوگام بگیرید . برای ایزوگام کردن پشت بام یا سایر امور مشابه آن نیازی به مجوز شهرداری ندارید . همچنین رنگ کاری ، نصب کاشی در دیوار ها ، تعمیر لوله کشی و دیگر نیاز به مجوز شهرداری ندارد .

 

بازسازی خانه بدون کسب مجوز از شهرداری ، چه پیامد هایی دارد ؟

برخی از افراد بدون در نظر داشت موارد قانونی و مجوز های لازمه ، دست به اقداماتی در راستای بازسازی و تغییرات اصلی ساختمان می زنند . کار چنین افرادی کاملا غیر قانونی بوده و مراجع مربوطه با چنین افرادی برخورد قانونی می کند .

 

برای گرفتن مجوز بازسازی ، چه مدارکی لازم است ؟

برای اینکه بتوانید برای ساختمان خود مجوز بازسازی کسب کنید لازم است تا مدارکی مثل : اصل و کپی سند ، اصل و کپی مدارک شناسایی ، اصل و کپی قبوض آب و برق وگاز و تلفن ، اصل و کپی فیش نوسازی را به همراه داشته باشید .

 

نتیجه گیری

خانه های آسیب دیده و قدیمی نیاز به بازسازی جدی دارند . در بعضی حالات برای بازسازی و نوسازی ساختمان نیاز به کسب مجوز از شهرداری می باشد در برخی حالات نیز نیازی به دریافت چنین مجوز هایی نمی باشد . اطلاع از این موارد می تواند به شما کمک کند تا بدانید در کدام موارد از شهرداری باید جواز کسب کنید همچنین اطلاع از این موارد باعث جلوگیری از سردرگمی شما می شود و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری می کند . اخذ مجوز های لازم را جدی بگیرید زیرا عدم اخذ مجوز باعث می شود تبعات قانونی آن شامل متخلفین شود .

 

Loading

3.6/5 - (10 امتیاز)

۱ در مورد “کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟”

  1. رضا شیرمحمدی

    سلام
    سقف خانه ویلائی شیروانی است و امکان ریزش آن می باشد جهت تعویض آن با سقف جدید و سبک آیا نیاز به مجوز شهرداری است؟
    اگر نیاز به مجوز می باشد چه درخواستی بدهم تا مجبور به عقب نشینی مربوط به مسیر هم نگردم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن