توهین به مدیر ساختمان

توهین به مدیر ساختمان ،شکایت از ساکنین

در مجتمع های مسکونی با توجه به اینکه افراد زیادی با رفتارهای مختلف در آنجا زندگی می کنند برخی اوقات ممکن است به دلایل مختلف بین ساکنین و مدیر ساختمان مشاجره ی لفظی صورت بگیرد و منجر به توهین به مدیر شود . جرم توهین می ‌تواند به شکل گفتار ، کردار ، نوشتار و حتی اشارات دست و چشم و نظایر آن باشد . بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان روی کسی انداختن ، هل دادن تحقیر‌آمیز یا برداشتن خشونت ‌آمیز کلاه یا روسری از سر افراد و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است توهین کیفری محسوب می شود . انسان‌ ها برای شأن و حیثیت معنوی خود احترام زیادی قایل هستند و حاضرند هر کاری انجام دهند تا آن را از تعرض مصون بدارند . در گذشته وقتی حیثیت یک شخص زیر سوال می ‌رفت از راه‌ های مختلفی مثل دوئل یا انتقام‌ گیری درصدد احیای آن برمی‌‌ آمد ؛ اما با پیشرفت فرهنگ و تمدن دولت وظیفه برخورد با این موضوع را بر عهده گرفت و دوران دادگستری خصوصی به پایان رسید . در این مقاله به عواقب توهین به مدیر ساختمان می پردازیم و درمیابیم که قانون در این مورد چه مجازاتی را پیش بینی می کند .

 

توهین به چه معناست ؟

با توجه به آموزه های دینی و کرامت انسانی ، که در وجود هر شخص وجود دارد توهین یک عمل ناپسند شمرده می شود . توهین در لغت از ریشه وهن و به معنای خفیف و خوار کردن می باشد . و در اصطلاح عبارت است از هرگونه رفتاری اعم از قول ، فعل ، کتابت و اشاره به گونه ای که موجب وهن حیثیت طرف مقابل از نظر عرف جامعه قرار بگیرد . توهین در معنای دقیق تر عبارت است از نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا صحیح به هر وسیله و ابزاری که باشد و یا انجام هر فعل یا ترک فعلی که از نظر عرف وعادت وجب کسر شأن و باعث خفیف شدن طرف دیگر گردد . توهین اعم از صریح یا ضمنی ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد که البته وسیله در آن شرط نیست بلکه طرز استفاده از کلمات ، شخصیت بزه دیده ، زمان ومکان ، موقعیت اجتماعی بزه دیده در تحقق بزه اهمیت دارد . توهین در حقوق جزا عبارت است از : کوچک کردن کسی از طریق کلمات یا اعمالی که موجب سوء ادب شخص تلقی می شود . بنابراین توهین و اهانت همانند احترام و اکرام یکی از عناوینی است که باید با قصد وعمد تحقق یابد و بدون آن محقق نمی شود .

 

آیا در نظام های حقوقی ، توهین به مدیر ساختمان جرم محسوب می شود ؟

ماده ای در قانون مختص به مدیر وجود ندارد اما مدیر نیز مثل سایر افراد جامعه از حمایت قانونی برخوردار است و قانون در مورد مدیر ساختمان همانند سایر افراد جامعه برخورد میکند . قانون به حفظ شان و حیثیت معنوی انسان ها حرمت و احترام ویژه ای دارد و از افراد در مقابل هتک حرمت قرار گرفتن دفاع می کند . با توجه به اینکه در مورد حفظ کرامت انسانی قانون توجه ویژه ای دارد در حال حاضر در بیشتر نظام‌ های حقوقی جرمی به نام توهین و افترا پیش ‌‌بینی شده است تا مردم از طریق اقامه دعوا تحت این عنوان از حیثیت خود دفاع کنند . در قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات این جرم و مجازات آن تعریف شده است . در ادامه ی مقاله به بررسی این موضوع می‌ پردازیم .

 

طبق قانون مجازات اسلامی جرم توهین چیست ؟

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد توهین کردن به افراد جرم محسوب می شود و قانون در مورد فرد توهین کننده مجازاتی را در نظر گرفته است . در حقوق کشور ما اقدامات بسیاری برای برقراری احترام بین افراد جامعه انجام شده است که از آن جمله می ‌توان به جرم‌ انگاری توهین و فحاشی به دیگران در قانون مجازات اسلامی اشاره کرد . در ماده 608 این قانون مقرر شده است : مجازات توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد شلاق تا 74 ضربه و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود . با دقت در مفاد این ماده مشخص می‌ شود که جرم توهین می ‌تواند به شکل گفتار ، کردار ، نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر آن باشد . بدین ترتیب اعمالی مثل آب دهان به روی دیگری انداختن ، هل دادن تحقیر‌آمیز دیگری یا برداشتن خشونت‌ آمیز کلاه یا روسری از سر شخصی محترم و پرتاب کردن آن به زمین با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف و تحقیر شخص است ، می‌ تواند توهین کیفری محسوب شود . همین طور برخی اشارات انگشتان دست در فرهنگ کشور ما یا کشورهای دیگر اهانت‌ آمیز تلقی می‌ شوند .

 

مدیر ساختمان چگونه می تواند مجرم را تحت پیگرد قرار دهد ؟

اگر مدیری مورد توهین یکی از افراد ساختمان قرار گیرد ، بنا بر قانون در حق مدیر جرمی صورت گرفته و وی می تواند با مراجعه به مراجع قضایی قضیه را پیگیری کند . بعبارتی در صورت وقوع جرم توهین ، قربانی جرم یعنی کسی که به او توهینی روا داشته شده است ، باید برای پیگیری موضوع و تحت تعقیب قرار دادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و با ابراز دلایل خود از جمله شهادت شهود موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم کند .

 

 

مطالب پیشنهادی:

مدیریت ساختمان | بهترین روش مدیریت ساختمان چیست؟

اهم وظایف مدیر ساختمان | شرح کامل وظایف مدیر ساختمان

حقوق مدیر ساختمان ، قانون حق الزحمه مدیر ساختمان

 

 

Loading

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن