وظایف نگهبان ساختمان

حق و حقوق نگهبان ساختمان ،شرح وظایف

حق و حقوق نگهبان ساختمان

در ساختمان های مسکونی که دارای واحد های زیاد می باشد یکی از دغدغه های اصلی ساکنین بحث امنیت است. امنیت بطورکلی در هر جایی مهم است اما در آپارتمان ها که محل رفت و آمد و زندگی افراد می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا که اموال یک شخص در آن جای گرفته است. فرزند و همسر ایشان در این مکان زندگی می کند . همه این دلایل باعث شده است تا مدیران ساختمان برای حفظ آرامش و آسایش ساکنان به فکر استخدام نگهبان یا سرایدار باشند. در این مقاله سعی داریم درباره حق و حقوق نگهبان ساختمان و وظایفی که دارد مطالبی را بیان کنیم.

 

نگهبان ساختمان کیست؟

در تعریف نگهبان ساختمان باید گفت ، شخصی که وظیفه حفظ امنیت و آرامش ساکنین یک مجموعه را دارد نگهبان می باشد. این بسیار کلی است و باید دقیق تر به موضوع نگاه کنیم. در کنار واژه نگهبان ساختمان از سرایدار ساختمان نیز سخن به میان می آید. سرایدار مانند نگهبان وظیفه حفاظت از ساختمان را برعهده دارد اما تفاوت عمده آن گستردگی وظایف سرایدار در مقابل نگهبان است. با این حال برخی ، سرایدار و نگهبان را در یک تعریف جای می دهند.

باید گفت در یک ساختمان یا مجتمع مسکونی سرایدار شخصی است که وظایف و فعالیت های مشخصی را که مربوط به ساختمان می شود را انجام می دهد او به عنوان نماینده سایر اشخاص ساکن در مجتمع مسئولیت انجام مجموعه ‌ای از وظایف و کارهای مربوط به ساختمان مانند، نظافت، حفاظت ساختمان، بررسی تأسیسات و لوازم و وسایل، جلوگیری از خرابی و آسیب و سرقت و خسارت به ساختمان در همه ساعات شبانه روز را برعهده دارد .از جمله وظایفی که سرایدار مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد می‌توان به کار نگهبانی، خدمتگزاری، باغبانی و … نیز اشاره کرد .

با نگاه به نظایف سرایدار باید گفت نگهبانی جزئی از وظایف سرایداری محسوب می شود. اما در مجتمع های بزرگ که یک سرایدار نمی تواند تمامی وظایف خود را انجام دهد برای نگهبانی ، باغبانی و سایر خدمت گذاری ها افراد دیگری استخدام می شود. نگهبان در چنین ساختمان هایی فقط وظیفه حراست از اموال و افراد ساختمان ، همچنین حفاظت از تمامیت آپارتمان را دارد. گاهی نگهبان و دربان با هم بکار می رود. دربان همانطور که از اسمش پیداست وظیفه کنترل عبور و مرور را دارد اما گاهی به آن نگهبان نیز می گویند.

 

انواع نگهبانی ساختمان

معمولا دو نوع نگهبانی از ساختمان وجود دارد. یکی نگهبانی از ساختمانی است که در حال احداث می باشد و وظیفه نگهبان در این ساختمان مواظبت از اموالی است که در ساختمان در حال ساخت مصرف می شود یا وسایلی که برای احداث ساختمان نیاز است. در کل نگهبانی از ساختمان در حال ساخت تابع وظایف خاص خود است و بعد از یک مدت که کار احداث به پایان می رسد این نوع وظیفه نیز پایان می یابد. نوع دیگر نگهبانی ، مراقبت از ساختمان های مسکونی می باشد که در آن افراد ساکن شده اند. در این نوع نگهبانی فرد مراقب، وظیفه حراست از جان و مال افرادی که در ساختمان ساکن هستند را دارد. حراست در این ساختمان تابع وظایف و توافقی می باشد که در هنگام عقد قرارداد نگهبانی صورت می پذیرد.

 

شرح وظایف نگهبان مجتمع مسکونی و ساختمان

برای آن که حق و حقوق نگهبان ساختمان را بهتر درک کنیم بهتر است ابتدا وظایف آن را بدانیم . در زیر مهمترین وظایف یک نگهبان در ساختمان را لیست کرده ایم.

– داشتن ظاهری آراسته و مرتب ، همچنین رعایت شئونات اسلامی

– احترام ارباب رجوع، مراجعین و پرسنل دیگر

– حضور مستمر و به موقع و بدون تأخیر و غیبت بدون هماهنگی در محل کار

– ملبس به لباس فرم و سایر تجهیزات برای انجام امور نگهبانی

– رعایت مقررات و ضوابط ساختمان

– رعایت اصول ایمنی و حفاظتی و بهداشتی

– پاسخگویی به مراجعین

– حفظ و حراست از ساختمان ، تاسیسات و اموال

– کنترل و نظارت بر ورود و خروج افراد مهمان و سایر مراجعین ساختمان

– کنترل، نظارت و هدایت ورود و خروج و تردد وسایل نقلیه در پارکینگ ساختمان

– کنترل و ورود و خروج اثاثیه به مجتمع مسکونی

– کنترل ورود افراد متفرقه به مجتمع صرفاً با رعایت مواردی نظیر : احراز هویت شخص و تماس با واحدی که قرار است فرد به آنجا مراجعه نماید و اخذ تاییدیه تلفنی و تأیید واحد

– اتخاذ تدابیر لازم درخصوص مراقبت از خطرات ناشی از آتش سوزی و سایر حوادث غیر مترقبه

– ساماندهی و ایجاد نظم در برگزاری همایش ها و مراسمات و کنترل ساعات خاتمه که مزاحم استراحت ساکنین نشود.

– بازدید، کنترل، نظارت و حفاظت از اماکن مختلف مجتمع به منظور اطمینان از برقراری امنیت

– تهیه گزارش دقیق وقایع مهم و گزارش نویسی درباره اتفاقات و جریانهای پیش آمده

– کنترل کردن دربها و پنجره ها، اتاقها، راهروها، اطراف محیط تحت گشت، راههای نفوذ به مجموعه تحت کنترل و جاهایی که ممکن است افراد غیرمجاز بتوانند ورود پیدا کنند.

– آمادگی کامل در هنگام حوادث و انجام هماهنگی با مدیریت حراست در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه

– هماهنگی با مدیریت حراست برای پارک خودرو در طول شب و ایام تعطیل در پارکینگ مجموعه

– بازدید از کلیه پاکینگ ها و سایر اماکن و حصول اطمینان از وضعیت مناسب اماکن، ساختمانها و…

– نگهبان شیفت موظف است در طول ساعات شیفت حضور تمام وقت در موقعیت نگهبانی داشته باشد و در شرایط اضطراری و زمان اقامه فریضه یک نفر با هماهنگی مسئول حراست جایگزین می شود.

– برقراری انتظامات مجموعه و خودداری از تجمع در لابی

– انجام سایر امور محوله در حوزه وظایف نگهبانی از سوی مقام مدیر

 

حق و حقوق نگهبان آپارتمان و قانون کار نگهبانی

قراردادی که مابین نگهبان و کارفرما برای کار نگهبانی منعقد می شود در اصطلاح قرارداد نگهبانی گفته می شود. بسیاری از ساختمان‌های بزرگ چه در زمان ساخت و چه بعد از ساخت به نگهبان نیاز دارند. در قرارداد نگهبانی ساختمانی وظیفه حراست و مراقبت از اموال یا افراد ساکن در ساختمان به فردی که این وظیفه را می پذیرد سپرده می شود و پس از انعقاد قرارداد، نگهبان مسئول خسارتی می باشد که به دلیل عدم حراست از اموال مذکور بر آنها رخ داده است. به موجب تنظیم قرارداد نگهبانی ساختمان و مشغولیت شخص جذب شده به کار نگهبانی، کارفرما موظف به پرداخت حق الزحمه به او می‌شود.

طرف قرارداد نگهبان ساختمان بصورت شخصی کسی است که نگهبان را استخدام می کند. صورت دیگر این قرارداد شرکت های محافظتی می باشند که با ساختمان ها و ارگان های مختلف در جهت تامین نیروی امنیتی آن قرارداد می بندد. شرکت محافظتی مسئولیت این پیوند کاری را به عهده دارد. در هر حالت، مالکان یا ساکنان ساختمان، باید با توافق یکدیگر نماینده‌ای را انتخاب کنند تا با نگهبان یا شرکت محافظتی، متن قرارداد را بنویسد.

قرارداد نگهبانی ساختمان سندی معتبر و قانونی می باشد که پس از انعقاد برای دو طرف قرارداد تعهداتی را ایجاد می کند. به موجب این قرارداد، اگر ایراد یا مشکلی در خود قرارداد یا نحوه اجرا پیش بیاید به این سند مراجعه می شود و طرفین می‌توانند با مراجعه به مرجع حل اختلاف، شکایت کنند و اعلام کنند که می‌خواهند به شکایت آن‌ها رسیدگی شود. قرارداد نگهبانی ساختمان در دادگاه قابل استناد است و در متن آن درباره موضوع قرارداد، شرح وظایف و تعهدات ، میزان حقوق و مزایا ، ساعت کاری ، شرایط و… توضیح داده شده است.

 

قرارداد نگهبان ساختمان از نگاه قانون

قرارداد نگهبان ساختمان در حال ساخت یا ساختمان ساخته شده، براساس قانون کار و ماده 7 آن چنین تعریف شده است که :
قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

 

ماده 2 قانون کار در تعریف کارگر چنین عنوان کرده است که :

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

 

ماده 3 همین قانون به معرفی کارفرما می‌پردازد:

کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد کار موقت در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

حقوق و مزایای نگهبان ساختمان براساس این ماده‌های قانونی صحیح است و باید مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم شود. این موارد که ذکر شد قوانینی هستند که در صورت بروز مشکل در قرارداد یا وظایف هر دو طرف می توانند بدان مراجعه کنند. قرارداد نگهبانی در حیطه حقوق قرارداد ها می باشد اما باید توجه کرد که در قانون کار حداقلی برایش در نظر گرفته شده است. پس نمی توان برخلاف نص صریح قانون در قرارداد توافق نمود.

 

عوامل تاثیرگذار بر حق الزحمه نگهبان

پرداخت هزینه سرایدار یا نگهبان بر عهده کارفرما و طرف قرارداد می باشد. در حالتی که کارفرمای نگهبان شرکت حفاظتی باشد این هزینه یا دستمزد بر عهده شرکت است. حال که شرکت چه قراردادی با کارفرما بسته است به عواملی دیگری بستگی دارد اما یک سری عوامل بر افزایش یا کاهش حق الزحمه نگهبان تاثیر گذار می باشد. در زیر هر کدام رو مختصر توضیح می دهیم.

 

– متراژ

مقدار فضایی که نگهبان باید از آن حراست نماید بر حقوق وی تاثیرگذار است. نمی توان از یک نگهبان توقع داشت که بتواند یک ساختمان با 100 واحد را مانند یک ساختمان با 4 واحد مراقبت کند. هر چقدر متراژ محدوده تحت کنترل سرایدار بیشتر باشد به همان نسبت هزینه سرایدار بالاتر می رود. همانطور که نظافت یک ساختمان ۲۰ واحدی به نسبت یک ساختمان ۱۰ واحدی زمان و انرژی بیشتری می برد حراست از آن نیز به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر ساختمان پارکینگ و حیاط نیز داشته باشد باز هم هزینه نگهبان بیشتر خواهد شد..

 

– وظایف خاص نگهبان ساختمان

نگهبان ساختمان وظایف خاص خود را دارد و طبق قانون برای وظایف وی حقوقی در نظر گرفته می شود. حال در برخی موارد با توافق نگهبان وظایف دیگری نیز به وی سپرده می شود که بدون این که خللی در وظایف اصلی وی ایجاد کند می تواند انجام دهد. این وظایف از قبیل مراقبت از جای پارک جلوی در ، مراقبت از مغازه روبروی ساختمان یا امثالهم که نگهبان با توافق و در ازای مبلغی این وظیفه را نیز انجام می دهد. در چنین شرایطی باید توافق صورت پذیرد و در قرارداد وظایف خاصی که مجموعه ساکن ساختمان از نگهبان می خواهند در آن قید شود و در ازای آن به حقوق نگهبان افزوده گردد.

 

– شیفت

برخی ساختمان ها به نگهبانان برای 8 ساعت در روز نیاز دارند. برخی نیز بصورت 24 ساعته نیاز به نگهبانی دارد. در چنین ساختمان هایی همانطور که تعداد ساعت های نگهبان افزایش می یابد باید به حقوقش نیز مبلغی اضافه شود. معمولا در ساختمان هایی که نگهبان بصورت دائم و 24 ساعته باید در پست نگهبانی خود باشد حقوق آن نیز باید 3 برابر شود.

 

– نگهبان محله

نگهبانی از محله در برخی مناطق مرسوم است. این بدان جهت است که یک نفر باشد تا امنیت محله یا کوچه را تامین کند . در چنین شرایطی نگهبان محله با توجه به گستردگی محل یا کوچه می تواند حقوقی را پیشنهاد دهد. حقوق یک نگهبان محله بخاطر گستردگی کارش معمولا باید بیشتر از حد معمول یک نگهبان ساختمان باشد.

 

نکاتی درباره استخدام نگهبان ساختمان

  • داشتن تجربه و مهارت
  • عدم سوپیشنیه
  • عدم اعتیاد
  • سلامت جسمی
  • دریافت چک یا سفته یا ضمان
  • مورد اعتماد بودن یا معرفی توسط افراد مطمئن

 

نتیجه گیری

در این مقاله با نگهبان ساختمان و حق و حقوق ایشان آشنا شدید. همچنین برای بستن قرارداد با نگهبان حتما با یک وکیل مشورت کنید تا هم شما و هم نگهبان مدنظرتان بعدا دچار مشکل نشود. نگهبان مانند سرایدار باید وظایف خود را دقیق انجام دهد تا ساکنین یک مجتمع دچار مشکل نشوند. قانون کار و تامین اجتماعی بر قراردادهای بین کارفرما و نگهبان حاکم است و می توان در صورت بروز مشکل به ایشان رجوع کرد.

 

 

مطالب پیشنهادی:

نمونه قرارداد لابی من ، حراست و نگهبانی

 

Loading

2.9/5 - (11 امتیاز)

۱ در مورد “حق و حقوق نگهبان ساختمان ،شرح وظایف”

  1. سلام،حقوق ماهیانه نگهبان (یک واحد از آپارتمان)۲۴ ساعته بدون تعطیلی(با شرایط نبود امکانات،و مجرد) چقدر است،تشکر از لطف جنابعالی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن