خانه ی دوبلکس

خانه دوبلکس چیست؟

خانه دوبلکس یکی از زیباترین و لوکس ترین مدل های خانه در سرتاسر دنیا می باشد که ساخت آن در ایران از سال ۱۳4۰ بسیار رایج شد و امروزه حتی در مجتمع ها و آپارتمان ها نیز از این سبک خانه سازی به منظور ایده پردازی های منحصر به فرد بهره گرفته می‌شود. خانه دوبلکس در اصل به خانه دو طبقه ای اطلاق می شود که از طریق پله های درون ساختمانی طبقه دوم با طبقه اول مرتبط می باشند. امروز ما در هومتیک قصد داریم تمامی جوانب این خانه ها را مورد ارزیابی قرار داده و همراه با شما نگاهی به مزایا و معایب این سبک از خانه بیندازیم.

 

تعریف خانه دوبلکس

تعریف خانه ی دوبلکس

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم خانه دوبلکس یک خانه دو طبقه می باشد که از طریق یک پله و یا آسانسور داخلی طبقه اول با طبقه دوم به هم متصل می شود. در خانه های دوبلکس پذیرایی و حال در طبقه اول قرار دارند و بخشی را نیز برای آشپزخانه در نظر می‌گیرند. این در حالی است که در طبقه دوم معمولا اتاق های کار و خواب قرار می گیرند.

نکته دیگری که در مورد خانه های دوبلکس وجود دارد این است که در این خانه ها معمولاً سرویس های بهداشتی و حمام در هر دو طبقه وجود دارند و ساکنین می توانند بر اساس نیاز خود از آنها بهره بگیرند. در کشورهای اروپایی و مخصوصاً آمریکای شمالی خانه دوبلکس برای بیش از یک خانوار یا خانواده هایی با تعداد نفرات بالا طراحی شده اند.

 

چرا ساختمان ها به صورت دوبلکس ساخته می شوند؟

از آنجایی که معمولاً متراژ خانه ها به معماران اجازه نمی دهد تا بتوانند طرح های دلخواه خود را در یک طبقه اجرا کنند از این رو تلاش می کنند با اجرای طرح های دوبلکس فضای کافی برای پیاده سازی ایده ها و طرح های دلخواه خود داشته باشند و از طرفی نیز خانه را به نحوی لاکچری و چشم نواز نمایند. علاوه بر این در برخی از مناطق خانه ها معمولاً همیشه به صورت دوبلکس بوده و به عنوان عرف جامعه شناخته می شود. بهترین نمونه از محل هایی که خانه های دوبلکس به عنوان خرانه های عرفی از آنها یاد می شود شهر متل قو در ایران و ملبو در لس آنجلس می باشد

 

تفاوت خانه دو طبقه و دوبلکس

خانه دو طبقه و خانه دوبلکس

باور عمومی بر این است که تمامی خانه های دو طبقه را می شود به عنوان یک خانه دوبلکس در نظر گرفت. برای این دسته از افراد باید بگوییم خانه های دوبلکس با خانه های دو طبقه معمولی کاملا متفاوت می باشند. در خانه های دو طبقه شما دارای دو واحد مجزا می باشید که در داخل هر یک از آنها سرویس های بهداشتی و اتاق های خواب مجزا وجود دارند. ولی در خانه دوبلکس همان گونه که پیش از این ذکر شد شما یک واحد در اختیار دارید که اتاق ها در یک طبقه و پذیرایی و حال در طبقه دیگر قرار دارند.

 

خانه دوبلکس با خانه ویلایی

خانه ویلایی یا دوبلکس

معمولاً ویلا به خانه هایی گفته می شود که در بیرون از شهر و در محله های کناری قرار می‌گیرند که ممکن است تک طبقه یا حتی دوبلکس باشند ولی خانه های دوبلکس در هر مکانی می تواند قرار بگیرد و حتماً باید شامل دو طبقه باشند.

 

تفاوت با پنت هاوس

از دیگر سوالاتی که برای کاربران ممکن است پیش بیاید این است که آیا تمامی پنت هاوس ها دوبلکس می باشند یا خیر و آیا می توان تمامی دوبلکس ها را به عنوان پنت هاوس تلقی کرد یا نه؟ پاسخ به این دو سوال خیر می باشد. پنت هاوس به بالاترین و بزرگترین واحد یک برج مسکونی گفته می شود که می تواند دوبلکس یا حتی در برخی از شرایط تریبلکس باشد ولی این بدان معنا نیست که ضرورتا باید واحد پنت هاوس دوبلکس باشد. در اصل تنها ضرورت خانه های پنت هاوس بالاترین خانه یک برج بودن می باشد.

 

انواع خانه های دوبلکس

معمولا خانه های دوبلکس به ۳ سبک مختلف ساخته می شوند که مهمترین آنها ، خانه های دوبلکس استاندارد گفته می شود. علاوه بر این ما خانه های دوبلکس زیر شیروانی را نیز مشاهده می کنیم که طرح آنها از خانه های انگلیسی گرفته شده است. یکی دیگر از خانه های دوبلکس که جدیداً در دنیا مشهور شده است خانه دوبلکس معکوس می باشند که معمار تلاش می کند پله ها را به سمت پایین و پارکینگ هدایت کرده و اتاق ها را در زیر واحد اصلی طراحی نماید

 

خانه تریبلکس

خانه تریبلکس

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که خانه های تریبلکس آیا با خانه های دوبلکس خیلی تفاوت دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم خانه های تریبلکس با همان طرح و ایده خانه های دوبلکس اجرا می شوند با این تفاوت که معمار فضای بیشتری برای طراحی اتاق ها و سرویس های بهداشتی دارا می باشد. معمولاً در خانه های تریبلکس از یک آسانسور داخلی برای تسهیل بالا پایین شدن ساکنین استفاده می شود.

 

خانه نیمه دوبلکس

خانه های نیمه دوبلکس به ساختمان هایی گفته می شود که در طراحی یک تک واحدی از ۳ تا ۴ پله استفاده می شود تا بخش های مختلف خانه را از یکدیگر جدا کنند. در خانه های نیمه دوبلکس ما الزامات خانه های دوبلکس که جدا بودن اتاق های خواب از حال و پذیرایی هستند را نداریم و معمار می تواند بر اساس طرح ایده های خود را اجرایی نماید.

 

مزایای خانه دوبلکس

علاوه بر اینکه خانه های دوبلکس فوق العاده زیبا و چشم نواز می باشند دارای مزایای دیگری نیز می باشند که در این بخش قصد داریم به آنها نیم نگاهی بیندازیم:

 

حریم خصوصی بیشتر

از آنجایی که در خانه های دوبلکس اتاق ها در طبقه بالا قرار دارند کاربران حریم خصوصی بهتری نسبت به خانه های تک واحدی معمولی دارا می باشند. در خانه های دوبلکس ساکنینی که در قسمت پایین و پذیرایی حاضر هستند می توانند با خیالی آسوده تمامی فعالیت های از جمله فعالیت های درسی و اداری خود را به راحتی انجام داده و مزاحم افرادی که در طبقه پایین هستند نباشند

 

فضاهای بزرگ

فضای بزرگ خانه های دوبلکس این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند برخی از اتاق ها را به عنوان فضای اداری و کاری خود در نظر گرفته و از طبقات پایین به عنوان برگزاری مهمانی ها و مراسم مختلف استفاده نمایند. این مسئله شاید یکی از بزرگترین مزیت های خانه های دوبلکس به حساب می آید.

 

معایب و مشکلات خانه های دوبلکس

تمامی خانه ها دارای مزیت ها و معایب می باشند که پیش از خریداری آنها باید تمامی آنها را در نظر داشته باشید. در این بخش قصد داریم تمامی معایب خانه های دوبلکس را مورد ارزیابی قرار داده و شما را در انتخاب این خانه‌ها راهنمایی نماییم:

 

تمیز کردن خانه ها

تمیز کردن خانه بزرگ

یکی از مسائلی که سبب می شود افراد نسبت به این خانه ها دلسرد شوند بحث تمیز کردن و نگهداری از این خانه ها می باشد. از آنجایی که فضای این خانه ها نسبت به خانه های معمولی بسیار بیشتر است و پله هایی که در خانه به کار می روند نیز به صورت روزانه باید تمیز شوند برخی از ساکنین تمیز کردن این خانه خا را برای خود دشوار تلقی می کنند.

 

هزینه بالای نگهداری

تعمیر و نگهداری خانهعلاوه بر اینکه نگهداری از این خانه ها بسیار دشوار می باشد هزینه سرمایش و گرمایش، قبض های برق و مسائل مرتبط با آنها نیز بسیار بالا می باشند. کسانی که در این خانه ها زندگی می کنند به دلیل فضای گسترده و مجزا از هم باید هزینه های بالاتر از افراد دیگر پرداخت کنند

 

خانه های دوبلیکس به زبان انگلیسی

در اصل لغت دوبلکس در زبان فارسی ریشه انگلیسی دارد و ما در زبان انگلیسی از عبارت Duplex (building) برای توصیف این خانه ها استفاده می کنیم.

 

مطالب بیشتر

مزایا و معایب خانه ویلایی و آپارتمان

نکات مهم درمورد نظافت حمام و سرویس بهداشتی

نظافت ساختمان | انواع خدمات مراکز نظافت آپارتمان و نکات مهم در این رابطه

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن