راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

پس از همه‌گیری ویروس کرونا و این واقعیت که بیشتر ما در خانه کار می‌کنیم، محبوبیت دستگاه‌های تصفیه هوا افزایش یافته است. یک دستگاه تصفیه هوا اساساً هر گونه آلاینده موجود در هوا مانند دود، گرده و گرد و غبار را از هوای خانه فیلتر می کند و برخی نیز با قابلیت جذب ذرات ناقل ویروس کرونا تبلیغ شده اند. به همین دلیل، تعداد بیشتری از دستگاه های تصفیه هوا در بازار نسبت به قبل وجود دارد. اما، واقعاً چگونه می توانید تفاوت بین این مدل ها را تشخیص دهید؟ در اینجا، ما همه چیزهایی را که برای انتخاب یک تصفیه کننده هوا نیاز دارید، از جمله نحوه تشخیص اینکه کدامیک به شما کمک می کند راحت تر نفس بکشید و با اندازه اتاق شما مطابقت دارد را بررسی می کنیم. به این ترتیب با هر بودجه و نیازی که دارید، می توانید بهترین دستگاه تصفیه هوا را برای خانه خود بیابید.

 

انتخاب دستگاه تصفیه هوا مناسب برای اندازه اتاق شما

اولین قدم برای انتخاب کردن دستگاه های تصفیه هوا این است که فضایی را می خواهید دستگاهتان تمیز کند چه مساحتی دارد. دستگاه‌های رومیزی کوچک در فضاهای نشیمن بزرگ مؤثر نیستند، در مقابل دستگاه‌های تصفیه هوای بزرگ‌تر و سنگین هم ممکن است در اتاق خواب کودک شما بیش از نیاز باشد.

یکی از راه‌های یافتن بهترین تناسب، بررسی «تغییرات هوا در ساعت» است. این معیار ممکن است در مشخصات دستگاه تصفیه هوا شما گنجانده شود. این مسئله می تواند به شما در درک نحوه عملکرد عمل فیلتراسیون کمک کند، زیرا یک تصفیه کننده هوای کوچک می تواند هوا را در یک اتاق 105 متر مربع  8 بار در یک ساعت بچرخاند، اما تنها چهار تغییر هوا در ساعت را در یک اتاق 210 فوت مربع مدیریت می کند.

راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

انواع آلاینده هایی که توسط دستگاه های تصفیه هوا فیلتر می شوند

برخی از تصفیه کننده های هوا در فیلتر کردن انواع خاصی از آلاینده ها بهتر از سایرین هستند. به عنوان مثال، اگر نگرانی اصلی شما دود سیگار است، ممکن است به دستگاهی متفاوت از کسی که با حیوانات خانگی زیادی زندگی می کند نیاز داشته باشید. دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس میزان خوبی که اندازه‌های مختلف آلاینده را فیلتر می‌کنند، رتبه‌بندی می‌شوند. در حالی که اکثر تصفیه کننده های هوا در سراسر تبلیغات مشابه هستند، برخی از آنها در جذب گرد و غبار و ذرات کمی موثرتر هستند.

 

امتیاز CADR یک دستگاه تصفیه هوا به چه معناست؟

اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا با شماره آهنگ تحویل هوای پاک (CADR) برچسب‌گذاری شده‌اند، معیاری که توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) ایجاد شده است که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بفهمند یک دستگاه چقدر در فیلتر کردن ذرات مختلف در یک اندازه خاص مؤثر است. به طور کلی، هرچه این عدد بیشتر باشد، سریع‌تر می‌تواند ذرات را از بین ببرد و به طور منطقی انتظار می‌رود که دستگاه اتاق بزرگ‌تری را تمیز کند. اگر برای تمیز کردن هوای فردی که مبتلا به کووید-19 است، یک دستگاه تصفیه هوا می‌خرید، بر اساس گزارش ها دستگاهی باCADR  240 یا بالاتر را پیشنهاد می شود. برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای یک عدد CADR واحد هستند، در حالی که برخی دیگر دارای اعداد CADR مختلف برای دود و ذرات کوچک، گرد و غبار و گرده و ذرات بزرگ مشابه هستند.

به خاطر داشته باشید که رتبه بندی CADR یک دستگاه تصفیه هوا بهترین سناریو را منعکس می کند. این اعداد در محیط های آزمایشی کنترل شده تعیین می شوند. متغیرهای موجود در خانه شما، مانند باد یا رطوبت، ممکن است مانع از رسیدن دستگاه تصفیه هوا به رتبه مطلوب خود شوند.

راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

انواع فیلترهای مورد استفاده در دستگاه های تصفیه هوا

تصفیه کننده های داخل بازار معمولا از فیلتر مکانیکی استفاده می کنند، به این معنی که فیلترهای آنها به طور فیزیکی آلاینده هایی را که از آنها عبور می کنند به دام می اندازند. دستگاه تصفیه هوای شما احتمالاً حداقل دو فیلتر از این قبیل دارد: یک پیش فیلتر که ذرات بزرگی مانند موهای حیوانات خانگی را می گیرد و فیلتر اصلی که آلاینده های کوچکتر را جذب می کند.

تفاوت زیادی بین پیش فیلترها وجود ندارد. تعدادی از آن ها قابل شستشو (یا جاروبرقی) هستند، در حالی که برخی دیگر یکبار مصرف می باشند. دومی ممکن است در دراز مدت کمی بیشتر برای شما هزینه داشته باشد، اما از نظر عملکرد و کارکرد تفاوت آنچنانی بین این دو نوع وجود ندارد. آنچه واقعا مهم است فیلتر اصلی تصفیه کننده هوای شماست. به طور کلی، شما می خواهید به دنبال یک تصفیه کننده هوا باشید که از نظر استاندارد توصیه شده توسط EPA و انجمن ریه آمریکا از فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (مانند فیلتر هپا) استفاده می کند.

فیلترهای کربن فعال: برخلاف فیلترهای مکانیکی، این فیلترها از کربن فعال برای جذب انواع خاصی از گازها، از جمله برخی مولکول های ایجاد کننده بو استفاده می کنند. اما آنها به ویژه در برابر فرمالدئید، آمونیاک یا اکسید نیتروژن موثر نیستند. از آنجایی که فیلترهای کربن فعال با ذرات مبارزه نمی کنند، بسیاری از تصفیه کننده های هوا دارای فیلتر کربن فعال و فیلتر مکانیکی برای جذب ذرات هستند. فیلترهای کربن فعال سریع‌تر از فیلترهای مکانیکی اشباع می‌شوند و به دفعات بیشتری نیاز (هر سه ماه یکبار) به تعویض دارند.

رسوبگرها و یونیزه کننده های الکترواستاتیک: در این مدل های الکترونیکی، ذرات موجود در هوا به گونه ای شارژ می شوند که مانند آهنربا به صفحات روی دستگاه یا سطوح مجاور می چسبند. گزارش های کارکرد معمولاً تصفیه کننده های الکترونیکی هوا را آزمایش نمی کند یا آنها را توصیه نمی کند، زیرا آنها می توانند ازن تولید کنند.

تابش میکروب‌کش فرابنفش (UVGI): برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که دستگاه‌های تصفیه هوا ویروس‌های معلق در هوا، باکتری‌ها و هاگ‌های قارچ را با لامپ‌های UV از بین می‌برند. اما ممکن است در برابر باکتری ها و هاگ های کپک خاصی را که در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند عملکرد خوبی نداشته باشند.

اکسیداسیون فوتوکاتالیستی (PCO): برخی از تصفیه کننده های هوا از اشعه ماوراء بنفش و یک فوتوکاتالیست مانند دی اکسید تیتانیوم برای تولید رادیکال های هیدروکسیل استفاده می کنند که آلاینده های گازی را اکسید می کنند. بسته به آلاینده، این واکنش می تواند محصولات جانبی مضری مانند ازن، فرمالدئید، دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن تولید کند. گزارش های کارکرد در حال حاضر دستگاه های تصفیه هوا را با فناوری اکسیداسیون فوتوکاتالیستی آزمایش نمی کند. تحقیقات میدانی کمی برای بررسی اثربخشی تصفیه‌کننده‌های هوا اکسیداسیون فوتوکاتالیستی انجام شده است، اما یک مطالعه آزمایشگاهی که توسط محققان دانشگاه سیراکیوز در نیویورک انجام شد، گزارش داد که این دستگاه‌ها به طور موثر هیچ یک از ترکیب های آلی فرار موجود در هوای داخل خانه را حذف نمی‌کنند.

راهنمای خرید و انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آپارتمان

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا چه نکاتی را در نظر بگیرید

پیش از اینکه دستگاهی را خریداری کنید بهتر است برخی از مهمترین موارد را نیز در نظر داشته باشید تا خرید شما بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد.

هزینه تعویض فیلترها: به عنوان یک قاعده کلی، شما باید فیلترها را (یا آنهایی را که قابل جاروبرقی هستند تمیز کنید) برای فیلترهای پلیسه دار هر 6 تا 12 ماه و برای فیلترهای کربن فعال هر سه ماه یکبار تعویض کنید. اکثر دستگاه ها دارای یک چراغ نشانگر هستند که به شما امکان می دهد بدانید چه زمانی فیلتر را تعویض کنید (یا تمیز کنید).

گواهینامه ها: بر روی بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا معمولا گواهینامه ها و مشخصات کلی دستگاه هک می شوند و تولید کننده وظیفه دارد مدارک استانداردهای داخلی و بین المللی را نیز در آن ذکر کند. در صورتی که دستگاه مدنظر شما فاقد این مدارک است بهتر است بدنبال برند جایگزین باشید. در صورتی که دستگاه های خارجی و مشهور را خریداری می کنید توجه به دو مدرک CADR و AHAM بر روی دستگاه الزامی می باشد.

اندازه اتاق: اگر یک دستگاه تصفیه هوا دارای مدرکAHAM  باشد، می توانید اطمینان داشته باشید که دستگاه می تواند اندازه اتاق پیشنهادی ذکر شده روی دستگاه را پوشش دهد. با این حال، در مورد ادعاهای تولید کنندگان محتاط باشید. بسیاری از تصفیه کننده های هوای آزمایش شده نشان می دهند که برای فضای ادعا شده مناسب نیستند.

صدا: تصفیه کننده هوا را نه تنها بر اساس عملکرد خوب آن بلکه بر اساس میزان صدایی که ایجاد می کند نیز باید بررسی کنید. از آنجایی که این دستگاه ها باید همیشه در حال کار باشند، در حالت ایده‌آل باید بی‌صدا نیز باشند. ممکن است بتوانید قبل از خرید یک مدل، سطح دسیبل آن را در بسته بندی یا لیست وب سایت آن بیابید. مطلع باشید، درجه نویز در حدود 50 دسی بل تقریباً برابر با زمزمه یک یخچال است.

 

بهترین دستگاه تصفیه هوا

در بازار ایران دستگاه های مشهور و متفرقه متعددی در طی چند سال اخیر روانه بازار شده اند که هر یک از آن ها با کاربردهای متفاوت توانسته اند نظر بسیاری از افراد را به سمت خود جلب کنند. ولی این دستگاه ها تا چه حد کاربردی هستند؟ آیا تفاوت زیادی بین این دستگاه ها وجود دارند؟ در این بخش نگاهی به اصلی ترین برندهای حاضر در بازار ایران می اندازیم.

دستگاه تصفیه هوا شیائومی

دستگاه تصفیه هوا شیائومی

یکی از با کیفیت ترین و بهترین محصولات داخل بازار که توانسته به لطف قیمت های بسیار پایین و عملکرد فوق العاده سهم زیادی از بازار این محصول را به نام خود ثبت کند. این محصول که برای اولین بار در سال 2017 وارد بازار ایران شد دارای انواع مختلفی می باشد که مدل Smart air purifier4 یکی از بهترین مدل ها به حساب می آید. این دستگاه قابلیت حذف 99.97 درصد را دارا می باشد و می تواند رطوبت سازی و تصفیه هوا را به خوبی انجام دهد.

دستگاه تصفیه هوا جی پلاس

دستگاه تصفیه هوا جی پلاس

از دستگاه های خوش ساخت ایرانی است که در چند سال اخیر به لطف حمایت از تولید داخلی توانسته است موفقیت های زیادی را به نام خود ثبت کند. این برند توانسته به لطف سرمایه گذاری های خیلی خوبی که داشته محصولات متنوعی را روانه بازار کند که همین مسئله هم سهم زیادی از بازار را به این شرکت اختصاص داده است.

دستگاه تصفیه هوا ال جی

دستگاه تصفیه هوا ال جی

بدون شک دستگاه تصفیه هوای ال جی را می توانیم یکی از بهترین و پرکاربردترین محصولات داخل بازار ایرانی معرفی کنیم که به لطف فعالیت های گسترده این برند در ایران توانسته در بسیاری از رقباء داخلی و خارجی را کنار بگذارد. پشتیبانی از زبان فارسی ، ارائه اپلیکیشن تلفن همراه در کنار ضمانت شرکت گلدیران این محصول را به یکی از پر فروش ترین برندهای داخل تبدیل کرده است.

دستگاه تصفیه هوا سامسونگ

دستگاه تصفیه هوا سامسونگ

محصولات سامسونگ از قدیمی ترین و بدون شک بهترین محصولات داخل بازار می باشد که در چند سال اخیر توانسته است محصولات زیادی را در این بخش به بازار معرفی کند. همچون رقیب سنتی خود ال جی سامسونگ نیز تلاش کرده است با ارائه امتیازات جدید، در بازار رقابتی این محصول جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. بر خلاف ال جی سامسونگ از تنوع محصول بسیار بهتری برخوردار بوده و محبوب تر نیز می باشد.

دستگاه تصفیه هوای فیلیپس

دستگاه تصفیه هوای فیلیپس

برای افرادی که مشکل بودجه مالی ندارد ، می توانند برند فیلیپس را که سالها بر روی دستگاه های پزشکی فعالیت می کند را انتخاب کنند. این برند که ساخت کشور هلند می باشد ، سال ها به عنوان تنها تولید کننده این محصول در نظر گرفته می شد.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن