ساعات سکوت در آپارتمان

ساعات سکوت در آپارتمان و قوانین مربوط به آن

امروزه زندگی آپارتمان نشینی نسبت به گذشته گسترش بیشتری پیدا کرده است و خانواده ها تمایل بیشتری به زندگی آپارتمان نشینی دارند . زندگی آپارتمان نشینی در کنار خوبی ها و سهولت هایی که دارد ، دارای چالش ها و دردسر های مخصوص خودش هست . یکی از مواردی که همیشه باعث بروز اختلاف بین همسایگان می شود قضیه ی سرو صدا و ایجاد آلودگی صوتی توسط سایر همسایگان است . برخی از همسایگان مراعات حال دیگران را در نظر نمیگیرند و صدای تلویزیون و موسیقی را زیاد میکنند یا با صدای بلند با یکدیگر صحبت می کنند که باعث آزار و اذیت شدن سایر همسایگان می شوند . برخی دیگر در منزل خود حیولنات خانگی مثل سگ نگهداری میکنند که جنب و جوش حیوان باعث ایجاد آلودگی صوتی می شود . در این مقاله به این قضیه خواهیم پرداخت ، که اصلاً زمانی تحت عنوان ساعات سکوت در آپارتمان وجود دارد ؟ یا چطور میتوان با همسایه متخلف برخورد کرد ؟ وظیفه ی تذکر و برگشت آرامش به ساختمان وظیفه ی کیست ؟ به تمام این موارد خواهیم پرداخت .

 

با همسایه ای که ایجاد آلودگی صوتی می کند ، چگونه باید برخورد کرد ؟

در مرحله اول بهتر است همراه چنین همسایه ای به گفتگو بپردازید و مشکل را به وی گوش زد کنید تا در رفتار خود تجدید نظر کند . اگر بعد از مدتی تغییری در رفتار همسایه متخلف ، مشاهده نکردید می توانید قضیه را با مدیر ساختمان در میان بگذارد تا وی مشکل را حل کند . در مرحله ی آخر اگر تغییری در اوضاع مشاهده نکردید می توانید قضیه را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید .

 

از همسایه متخلف چگونه می توان شکایت کرد ؟

قانون در زمینه ی همسایه آزاری افراد را منع می کند تا با رفتار ها و اعمال غیر منطقی خود باعث مزاحمت برای سایر همسایگان نشوند . همسایه آزاری جرم محسوب می شود که قابلیت پیگیری دارد و افرادی که از سر و صدای همسایه خود شاکی هستند می توانند از طریق مراجع قانونی با وی برخورد کنند . بعد از اینکه تذکرات شفاهی به همسایه متخلف کار ساز نبود ، می توانید قضیه را بصورت جدی تر پیگیری کنید . در این مرحله می توانید قضیه را با پلیس مطرح کنید ، در این مرحله ، پلیس ممکن است وارد شود و تحقیقات لازم را انجام دهد . بهترین شرط شما این است که در دوره‌ ای که احساس می‌کنید قانون سروصدا نقض شده است سریعاً با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید .

در مرحله بعدی اگر تذکرات و پیگیری های پلیس تاثیری در رفتار همسایه متخلف نگذاشت می توانید یک شکایت نامه تنظیم کنید و به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل زندگی خود یروید . در شورای حل اختلاف به راحتی می توانید مشکل خود را مطرح کنید و طرح دعوی نمایید .

 

 

مراحل شکایت از سروصدای همسایه به چه صورت است ؟

در مرحله اول باید در دادسرا ، ثابت کنید که همسایه متخلف ، منبع آلودگی صوتی بوده و سروصدای بیش از حد آنها زندگی شما را مختل کرده است همچنین می توانید صدای آنها را ضبط کنید و در دادسرا مدرکی بر علیه آنها داشته باشید . در ضمن می توانید از شهادت سایر همسایگان نیز استفاده کنید و همسایه متخلف را محکوم بسازید . برای پیگیری و به نتیجه رساندن پرونده ی خود باید از مدارک معتبری در جهت محکوم کردن همسایه متخلف استفاده کنید . برای تنظیم شکایت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و فرم دادخواست را با مشخصات فردی ، آدرس پستی دو طرف اختلاف ، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد . سپس با روی کار آمدن شکایت ، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می‌ شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می ‌گیرد .

 

قانون تملک آپارتمان ها چه تدابیری را برای مقابله با ساکنین متخلف در نظر گرفته ؟

قانون تملک آپارتمان ها ، ساکنین یک مجتمع آپارتمانی را از ایجاد آلودگی صوتی منع می کند . افراد ساکن در مجتمع باید موارد قانونی را رعایت کنند و از ایجاد سروصدای اضافی و بیش از حد خودداری کنند . افراد ساکن در مجتمع باید در بازه ی زمانی مشخصی که سایرین در حالت استراحت نیستند ، کارهای تعمیراتی و پر سروصدای خود را انجام دهند تا باعث آزار دیگران نشود .

 

وظیفه ی مدیر ساختمان در برقراری ساعات سکوت در آپارتمان چیست ؟

مدیر ساختمان می تواند با استناد بر قانون تملک آپارتمان ها ، ساعاتی از روز را برای کارهای پر سروصدای ساکنین اختصاص دهد تا افراد بتوانند امور تعمیراتی خود را انجام دهند . ایجاد صداهای آزار دهنده و مخل آرامش را از ساعاتی مثل ۱ تا ۴ بعدازظهر و ۹ شب تا ۹ صبح روز بعد ممنوع کند . برگزاری مهمانی های پرسروصدا و شلوغ را در ساختمان ممنوع کند . در ضمن کارهایی مانند تعمیرات ساختمانی که سروصدای آزار دهنده‌ای ایجاد می‌کنند ، باید با هماهنگی مدیریت ساختمان انجام شوند .

 

نتیجه گیری

لازمه ی یک زندگی آپارتمان نشینی توام با آرامش و به دور از دغدغه ، داشتن فرهنگ آپارتمان نشینی می باشد . ساکنین یک مجتمع باید از ایجاد آلودگی صوتی در ساختمان پرهیز کنند . مدیران ساختمان برای کنترل مجتمع و ایجاد نظم و جلوگیری از ایجاد آلودگی های صوتی می توانند قوانینی را وضع کنند تا باعث ایجاد آرامش در ساختمان شود .

 

 

مطالب بیشتر: قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

 

 

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن