قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،همسایه مزاحم را چطور ساکت کنیم؟

همسایه خوب نعمت است. جمله ای که از دیرباز در میان مردم رایج بوده و درمورد زندگی آپارتمان نشینی بسیار صدق می کند. مزاحمت و سر و صدای همسایه ها به خصوص طبقه بالا ، دویدن و راه رفتن و بلند حرف زدن و بازی بچه ها واقعا آزار دهنده است. یکی از دغدغه های ساکنین هر آپارتمان مزاحمت هایی است که ساکنین برای یکدیگر دارند. برخی حتی به دلیل این مزاحمت ها از زندگی در آپارتمان بیزارند. اگر شما هم با چنین مشکلی روبرو هستید بهتر است با قوانین مزاحمت در آپارتمان ، نحوه شکایت از مزاحمت ساکنین و همچنین روش های مقابله با آن آشنا شوید.

 

تعریف مزاحمت

اگر بخواهیم تعریف درست و جامعی از مزاحمت در آپارتمان نشینی داشته باشیم ، باید ابتدا به حق و حقوق قانونی ساکنین یک آپارتمان و همچنین قوانینی که توسط مدیر یا مدیران تعین گردیده و توسط مجمع عمومی آن ساختمان تایید شده است ، واقف باشیم و سپس با توجه به این حقوق پذیرفته شده توسط ساکنین ، موارد نقض حقوق ساکنین را به عنوان عملی مزاحمت آمیز به حساب بیاوریم .

 

انوع مزاحمت در آپارتمان ها

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

مزاحمت های مربوط به آپارتمان نشینی را می توان به بخش های مختلف و موارد گوناگونی تقسیم نمود ، که مهمترین آنها شامل موارد زیر می شود :

– عدم پرداخت ( یا پرداخت به موقع ) شارژ ساختمان

– مزاحمت از طریق ایجاد سر و صدای زیاد و نامتعارف ( بخصوص در ساعاتی که به طور متعارف به استراحت و آرامش اختصاص دارد ، مانند شب ها ، یا صبح زود )

– رعایت نکردن بهداشت در مشاعات آپارتمان ( نظیر راه پله ها ، پارکینگ ، راهرو و …)

– قرار دادن زباله در فضا و مکان هایی ، غیر از مکان مشخص شده

– خسارت زدن به بخش های اشتراکی ساختمان

– برخورد همیشگی آمیخته با خشونت ، درگیری لفظی ، توهین و افترا و دشنام و …

– سروصدای مدام و زیادی که باعث آزار و اذیت دیگران شود ؛ مانند فریاد زدن ، گوش دادن به موزیک با صدای بلند ، دعوا و جاروجنجال خانوادگی به دفعات زیاد ، مکالمه با صدای بالا ، ازار و اذیت از جانب بازی یا بازیگوشی کودکان

– انجام اعمال و رفتاری که در نزد عموم و در جامعه ، نامتعارف و غیرقانونی شناخته می شود . به طور مثال هیچ فردی نباید در محل زندگی اش کارهایی انجام دهد و یا به گونه ای رفتار کند که امنیت و آسایش دیگر ساکنین ساختمان و همسایگانش در آن محل را به خطر بیندازد ، مثل حمل و نقل مواد مخدر ، مشروبات الکلی ، اجناس دزدی یا رفت و آمد با افراد جانی و خطرناک یا لاابالی ها اینها نمونه های بسیار پرتکرار مزاحمت در بین آپارتمان ها بوده است ، امکان دارد مزاحمت هایی خارج از مثال های گفته شده نیز اتفاق بیافتد که به مراتب بدتر و آزاردهنده تر باشد که در صورت پیگیری می توان به تمامی آنها رسیدگی قانونی نمود .

 

سر و صدای پا و دویدن همسایه طبقه بالا ، آزار دهنده ترین مورد

سر و صدای پا روی سقف یکی از آزاردهنده ترین مزاحمت های همسایه است که متاسفانه در ایران به دلیل عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی ، این مشکل بسیار پیش می آید. به خصوص وقتی همسایه تان بچه های کم سن و سال داشته باشد و از صبح تا دیروقت شب هنگام مشغول دویدن و فریاد زدن باشند ، در مواقعی که مشکل حادتر می شود ، بزرگسالان هم به این وضع اضافه می شوند و با کوبیدن پاها به زمین هنگام راه رفتن ، باعث ایجاد مزاحمت می شوند. متاسفانه در اکثر موارد تذکر دادن و بحث کردن مشکل را نه تنها حل نمی کند بلکه اوضاع را بدتر می کند!!! موارد زیادی نیز از راه رفتن خانم همسایه بالا با کفش پاشنه بلند به طور دائم در منزل گزارش می شود که اوج مزاحمت را به نمایش می گذارد!

 

سر و صدای بچه ها در آپارتمان

دیگر وقت آن رسیده که به فرزندانمان یاد بدهیم که آپارتمان جای بازی های پرشور و هیجان نیست ، چراکه سر و صدا باعث آزار همسایه ها می شود. برای بازی فضای پارک و شهربازی و فضای آزاد و باز بهترین مکان برای کودکان است تا انرژی و شور کودکی شان را در این مکان ها بدون ایجاد مزاحمت برای کسی تخلیه کنند.

 

کشیدن مبل و میز روی زمین

افتادن اشیای مختلف روی زمین و کشیدن مبل و میز هم یکی از آزاردهنده ترین موارد مزاحمت همسایه بالایی است ، برخی از افراد مدام در حال جابجا کردن میز و صندلی و مبل ها هستند و متاسفانه به همسایه ها توجهی نمی کنند.

 

بلند حرف زدن و مهمانی های شلوغ متعدد

همه ما می دانیم که اگر بلند حرف بزنیم صدا به صورت واضح توسط همسایه ها شنیده می شود که می تواند باعث آزار آن ها شود. بنابراین با صدای متعادل صحبت کردن می تواند فرهنگ آپارتمان نشینی را در زندگی امروزه بهبود دهد. همسایه هایی که مدام مهمان با سر و صدای زیاد دارند نیز موجب سلب آسایش ساکنین آپارتمان و مجمتع ها می شوند.

 

سر و صدا در مهمانی و مراسم همسایه ها

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که ممکن است بابت سر و صدای زیاد اهالی ساختمان پیش بیاید بحث سر و صداها در مهمانی ها و مراسم می باشد. یکی از بهترین روش های برای بر طرف کردن این مشکل تدوین مجموعه قوانینی در هیئت مدیره ساختمان می باشد که بر اساس آن اهالی ساختمان موظف می شوند بر اساس آن مهمانی های خود را تا زمانی خاص ادامه داده و صدا را به یک میزان تنطیم می کنند.

 

سر و صدای سگ همسایه

حیوان خانگی به خصوص سگ ها ، نژادهایی دارند که آرام هستند و می توان آن ها را آرام تربیت نمود ، اما برخی نژادها هستند که سر و صدای زیادی دارند و به هیچ عنوان برای زندگی آپارتمان نشینی پیشنهاد نمی شوند. همسایه ها نمی توانند صبح تا شب صدای سگ واحد همسایه را تحمل کنند.

 

شکایت از همسایه مزاحم

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد شکایت از همسایه مزاحم یکی از بهترین روش های برای برطرف کردن مشکلات می باشد. قانونی مدنی در رابطه با این مسئله نیز با تصویب ماده 30 اعلام می کند با وجود اینکه مالک نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد ولی در برخی از موارد باید حد و مرزی را رعایت کند. بر همین اساس است که عنوان می شود در صورت بالا رفتن صدای آهنگ و تلویزیون یا حتی مراسم مختلف همسایه های می توانند بر علیه ساکن واحد شکایتی را تظیم نمایند. به منظور این کار بهتر است ابتدا از طریق دوستانه و بر اساس ضوابط همسایگی پیش رفته و در صورتی که پاسخی از این طریق دریافت نکردند از طریق دادسرا یا شورای حل اختلاف می توانند شکایتی را تنظیم کرده و نسبت به آن موارد مد نظر خود را دنبال نمایند. پیش رو به صورت دقیق به شما فرایند این مورد را توضیح می دهیم:

 

در صورت مواجهه با مزاحمت بهتر است چه اقدام یا اقداماتی انجام دهیم ؟

درخواست مسالمت آمیز : در زمینه مواجهه با مزاحمت ابتدایی ترین اقدام ، به کار بردن روش های صلح آمیز برای آرام نمودن فضا و کاهش تنش ها می باشد ؛ به طور مثال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که یکی از همسایه هایتان سر و صدایی ایجاد نموده و با این اقدام خود آسایش شما را مختل کرد ، بهتر است در قدم اول ، با کمال خونسردی و ایجاد فضایی دوستانه با او گفتگو و در ضمن آن این موضوع را مطرح و درخواست کنید به سر و صدای ایجاد شده پایان دهد .

 

تشکیل جلسه : در صورتی که روش مسالمت آمیز نتیجه بخش نبود ، می توانید برای رفع این مشکل درخواست برگزاری جلسه ای در ساختمان را داشته باشید ؛ (فرض کنید همسایه ای با اقدامات خود برای دیگر ساکنین ساختمان یا سایر همسایه های ساکن در محل ایجاد مزاحمت نموده است . با او به طور شایسته و مسالمت آمیز صحبت و درخواست شده تا دست از مزاحمت هایش بردارد ، ولی او با بی توجه ای به اقداماتش ادامه می دهد ، در این صورت می توان با هماهنگی مدیر ساختمان درخواست جلسه ای با مشارکت دیگر همسایه های معترض و حضور فرد متخطی برای رسیدگی به این موضوع را داشت و در این جلسه به طور کاملا جدی اما دوستانه از او خواهش کنند تا به مزاحمت هایش پایان دهد .

 

ارسال اظهار نامه : اگر اقدامات بالا انجام گرفت ولی نتیجه بخش نبود و فرد مذکور همچنان به مزاحمت ها و سر و صداهایش ادامه داد ، می توان از راه قانونی وارد شد و از طریق اقدامات قضایی مساله را پیگیری نمود . ( توصیه می شود قبل از اقدام به شکایت ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و از جانب خود و دیگر همسایه های شاکی ، اظهارنامه ای برای فرد متخطی ارسال نمود . در این اظهارنامه باید با استناد به ( ماده 132 قانون مدنی ، اصول 40 و 44 قانون اساسی و ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ) اینگونه عنوان نمود : شما برای همسایه ها ایجاد مزاحمت می کنید و از شما خواهشمندیم که به ایجاد سر و صدا ، مزاحمت و نقض قانون خاتمه دهید وگرنه در مرجع صالح اقدام قانونی صورت خواهیم داد .

 

تماس با پلیس 110: حالتی را فرض کنید که در آن یکی از همسایه های شما سروصداهای زیادی ایجاد می کند . دائما مهمانی هایی با مهمان های فراوان برگزار می کند ، صدای موسیقی اش دائما بالاست ، یا به عنوان مثال دائما دعواهای پر سروصدای خانوادگی دارند که آسایش و آرامش را از بقیه گرفته است . شما نیز از طریق مسالمت آمیز ، سپس به واسطه ی مدیر و پس از آن تشکیل جلسه یا ارسال اظهارنامه از او خواسته اید که به مزاحمت هایش پایان دهد ، ولی هیچ کدام از این راهها اثر بخش نبوده و او همچنان بدون توجه به درخواست شما به مزاحمت هایش ادامه می دهد . در این صورت شما می توانید درست در هنگام یکی از مزاحمت ها با پلیس تماس گرفته و موضوع را با آنها مطرح نموده و از آن ها درخواست کمک نمایید .

 

آخرین اقدام، مراجعه به مرجع قضایی : چنانچه تمامی راهکارهای گفته شده را انجام دادید و نتیجه ای در بر نداشت ، باید استشهادیه ( یا به اصطلاح طوماری ) تهیه نمود و در آن تمام مزاحمت های شخص خاطی را با درج زمان و تاریخ وقوع ، در آن ثبت کرد و مدارک را نیز به آن پیوست نمود و پس از آنکه به امضای خود و دیگر اعضای ساختمان و سایر همسایه ها رسید ، آن را تقدیم مرجع قضایی کنید .

به این صورت که ؛ به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا شورای حل اختلاف محل خود مراجعه نموده و دادخواست یا شکوائیه ای را با مشخصات فردی ، درج و تشریح موضوع دعوا و ذکر دلایل آن پر کنید.

از مواد و استدلالات مطرح شده در این مقاله نیز می توانید استفاده کنید.

شورای حل اختلاف ، بعد از ارسال ابلاغیه از طریق سامانه ی ثنا ، در زمان مقرر دو طرف را فراخوانده و به دعوا رسیدگی می کند .

 

نمونه متن استشهاد محلی برای مزاحمت همسایه

همانطور که در قسمت بالا و در بخش (مراجعه به مرجع قضایی) گفته شد ، شما قبل از مراجعه به این مرجع باید استشهادیه ی محلی که به امضای همسایه ها رسیده باشد ، تهیه نموده و تقدیم این مرجع کنید . برای این امر ما نمونه ای از استشهایه ی (مزاحمت همسایه) را در قسمت زیر آورده ایم . شما می توانید با کمک این متن استشهادیه ی خود را تنظیم نموده و اقدام به شکایت نمایید .

 

بسمه تعالی

اینجانب… فرزند… به شماره شناسنامه… ساکن محله‌ی… به آدرس… از همسایه‌ی خود آقای/خانم… جهت رفت و آمدهای نیمه شب و مزاحمت‌های مداوم برای خود و خانواده‌ی خود شکایت دارم. این رفت و آمدها باعث سلب آسایش و آرامش خانواده‌ی بنده شده است و خواهشمندم با توجه به قوانین کشور با این موضوع برخورد نمایید.
با تشکر
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
اینجانب فرزند …. به شماره شناسنامه …. صحت ادعای فوق را گواهی می‌نمایم. امضا
دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل:
صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید می‌باشد. مهر و امضا

در تنظیم یک متن شکایت ، چه مواردی باید درج گردد؟

  • نام ، نام خانوادگی ، نام پدر و آدرس دقیق شاکی .
  • موضوع شکایت و ذکر محل وقوع جرم و تاریخ آن .
  • نوع و میزان ضرر و زیان مالی که به مدعی وارد شده و مورد مطالبه است .
  • مشخصات و نشانی سارق یا مظنون در صورت امکان .
  • دلایل و مدارک وقوع جرم و اسامی و مشخصات و نشانی شهود و مطلعین در صورت امکان

 

متن شکایت از همسایه

متنی که در زیر مشاهده می کنید ، نمونه ای از یک شکوایه ارائه شده می باشد که را برای شما عزیزان به عنوان نمونه قرار داده ایم :

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان
با عرض سلام و ادب
به استحضار حضرتعالی میرساند :
در مورخه … مشتکی عنه که یکی از همسایگان اینجانب به آدرس … واحد … میباشد ، در زمان نامناسبی به ساعت … مرتکب سر و صدا و مزاحمت صوتی شدید برای سایر واحدها شد . پس از مراجعه به درب منزل ایشان و اعتراض نسبت به این وضعیت ، مشارالیه نه تنها نسبت به عدم رعایت حقوق آپارتمان نشینی عذرخواهی ننمود ، بلکه نسبت به اعتراض اینجانب معترض گردیده و با رفتاری پرخاشگرانه ، لب به و توهین و فحاشی در حضور دیگر ساکنین نمود ، که عمل ایشان هیچ گونه توجیه اجتماعی و قانونی ندارد . لذا با عنایت به (شهادت شهود) استشهادیه ساکنین و به استناد ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی از آن مقام محترم قضایی تعقیب و مجازات مشتکی عنه را استدعا دارم .
از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارم .

 

مجازات قانونی آزار و اذیت همسایگان در ساختمان

اگر فردی موجب آزار و اذیت همسایه ها و سلب آسایش آنان شود (در صورت شکایت همسایه‌هایش) ، این فرد متخطی به یک ماه تا یک سال حبس و علاوه بر آن به رفع مزاحمت محکوم می‌ گردد . البته تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی امکان پذیر است ، اما الزام به رفع مزاحمت پا برجا خواهد بود . اگر فردی که محکوم به رفع مزاحمت است پس از اجرای حکم باز هم عمل خود را تکرار نموده و مزاحمت ایجاد کند ، علاوه بر رفع مزاحمت ، به ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد .

 

نتیجه گیری

همانطور که همه ی ما می دانیم انسان ها موجوداتی اجتماعی می باشند که از ابتدای آفرینش تا به اکنون به صورت گروهی و در اجتماع زندگی می کنند . به علت همین نیاز به همجواری در انسانها می باشد که شهرها و روستاها به وجود آمدند و یکجا نشینی شکل گرفت . ولی این یکجا نشینی دارای پیش نیازهای مهم و اساسی ای می باشد که باید توسط تمامی افراد یک جامعه رعایت گردد . در این بین مهمترین و اساسی ترین پیش نیاز ؛ رعایت حق و حقوق دیگران و حفظ حریم آسایش آنان می باشد . تمامی افرادی که در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند باید در چهارچوب قانون ، به حق و حقوق یکدیگر احترام گذاشته و با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کنند .

 

پیشنهاد

اگر شما مدیر ساختمان هستید یا یکی از ساکنین آن ، قطعا با مشکلات و مزاحمت هایی که در بالا ذکر شد آشنایی دارید. با توجه به مواردی که در این مقاله خواندیم و شاید تجربه هایی که برخ از ما در این زمینه داشتیم، ایجاد سروصدا در ساختمان یکی از موارد واقعا آزاردهنده است. اگر شما مدیر ساختمان هستید یا یکی از ساکنین آن ، قطعا با مشکلات و مزاحمت هایی که در بالا ذکر شد آشنایی دارید.اما مانند گذشته برای رفع این مشکل لازم نیست تا مرال سختی را طی کنید و تنها با استفاده از نرم افزارهایی که در حال حاضر وجود دارند، مدیر می تواند از اوضاع ساکنان و مشکلات ساختمان مطلع شود هومتیک یک سامانه موبایلی برای مدیریت ساختمان می باشد و با امکاناتی که دارد می تواند راه چاره حل مشکلات آپارتمان ها باشد. نرم افزار هومتیک امکانات بی نظیری را در اختیار ساکنان آپارتمان ساختمان قرار می دهد و با ساتفاده از تابلو اعلاناتی که در این نرم افزار وجود دارد می توانید از آخرین اخبار مربوط به ساختمان مطلع شوید و سایر ساکنان را نیز در جریان قرار دهید. با استفاده از لینک زیر می توانید به به نرم افزار هومتیک دسترسی داشته باشید و از امکانات متنوع آن استفاده کنید.

 

دانلود اپلیکیشن هومتیک

 

ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت سکوت در ساختمان

 

 

اگر شما هم با مزاحمت های همسایه ، صبر و تحمل تان تمام شده ، می توانید مشکل تان را در قسمت کامنت مطرح کنید.

 

 

سوالات متداول

با همسایه پر سر و صدا چطور برخورد کنیم؟

اولین اقدام اطلاع به مدیر ساختمان است و در نهایت پیگیری از مراجع قانونی

 

چه مواردی در ساختمان مزاحمت محسوب می شود؟

سر و صدای غیر متعارف و عدم رعایت بهداشت و صدای حیوانات خانگی و موارد دیگر که در مقاله اشاره شده است.

Loading

3.8/5 - (55 امتیاز)

۴۴ در مورد “قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟”

  1. سلام اینجانب از سروصدای شدید و رفت و آمد شبانه همسایه ها به ستوه آمدم از بس تذکر دادم خسته شدم
    حوصله شکایت و دادگاه را ندارم
    همسایه ها با فرهنگ آپارتمان نشینی بیگانه هستن
    من تنها میان ۴ همسایه پر سروصدا گیر افتادم

  2. سلام ،اگر شاهدی نباشه چطور میشه ،یعنی همسایه ی دیگه ای در طبقات بالا و پایین نیست تا از صدای دویدن مداوم بچه ها شاکی باشه ،باقی واحد ها جنب این واحد ها هستند که گویا صدای پا زیاد به اونها نمیرسه

  3. بعد از ۳ سال تحمل همسرم درب خانه همسایه رفت. همسایه ضمن طفره گفت ۴ دیواری اختیاری. همسرم جریان را به من گفت. گفتم هیچ اشکالی نداره. رادیو را با صدای بلند نزدیک دیواری مشترک با همسایه گذاشتم و رو و پشت رادیو را با پتو پوشاندم. چند روزی گذشت همسایه معترض شد. گفتم به همسرم گفته شده ۴ دیواری اختیاری. درست است؟ خلاصه بعد از آن سر و صدا تمام شد.

    1. سلام شما بفرمایید که من در طبقه دوم هستم و اگر بخواهم رادیو را روشن کنم صدا برای طبقه اول یعنی پایین طبقه ما میره ؟ چون ما در طبقه دوم یک ساختمان سه طبقه هستیم و این صدای طبقه پایینیه ما خیلی بالا میاد . به آنها صحبت کردم ولی تاثیری نداشت میخوام ببینم با رادیو میشه صدا رو به طبقه پایین انتقال بدم ؟ . آنها اصلا رعایت نمی کنند تا ساعت چهار صبح صدا ایجاد می کنند

  4. سلام
    حداکثر صدای مطلوب در خانه که برای همسایه ها مزاحمت ایجاد نکند در قانون چند دسی بل است؟
    ممنون

  5. با عرض سلام و ادب اینجانب مدیر ساختمان ۹ واحدی هستم چند سالی است که طبقه بالا را به شخصی اجاره دادن در تمام این چند سال این شخص با تک تک همسایگان با دلایل مختلف درگیری و دعوا داشته برای پول آب ؛ پول گاز ؛ سرو صدای خودشو و بچه هاشون ؛ پارک ماشین روبروی ساختمان و خیلی مارد دیگر با توجه به تذکرات متعدد هیچ توجی نه خودش و نه صاحبخانه داشته اند و فقط با توهین و بد دهنی جواب دادن بنابراین استشهاد نامه ای نوشتیم و تصمیم به شکایت در مراجع قضایی داریم آیا بنده بعنوان مدیر میتوانم شکایت کنم یا نه ؟ آیا استشهاد نامه موثره ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بله تمامی اهالی با پیش قدم شدن مدیریت ساختمان میتونن اقدام به شکایت از طریق مراجع قانونی کنند و شورای حل اختلاف این موارد رو بررسی می کنند.

      1. ما هم مشکل مشابهی داریم ولی همسایه به‌قدری وقیح و مشکل‌دار هست که می‌ترسیم شکایت کنیم و اوضاع بدتر بشه. صاحبخانه هم می‌گه به من ربطی نداره و من خونه اجاره دادم، مشکلی هست خودتون حل کنید

  6. با سلام
    ممنون از مطالب ارزنده شما
    ساکن ساختمانی هستیم که مهمسایه طبقه پائین دائم از ما به خاطر بازیگوشی بچه ها شاکی است.تمامی اقدامات لازم اعم از مفرش نمودن کف آپارتمان،جمع آوری تردمیل،موتور شارژی و غیره را انجام داده ام.و دیواره های اتاق را هم بغیر از کف عایق آکوستیک نمودم.
    بچه ها معمولاً از ساعت ۱۰شب تا ۱۰صبح خواب هستند.همچنین معمولاً از ساعت ۲تا۵بعد از ظهر هم خواب هستند.در واقع در ساعات عرفی استراحت هیچگونه سر و صدایی از جانب آپارتمان ما متوجه طبقه پایین نیست.اما بدلیل عدم استحکام بنا و همچنین سرو صدای سایر واحدها در ساعاتی غیر از آنچه ذکر شد همسایه دائم از ما شکایت دارد بگونه ای که ما کلاً استرس داریم و زندگی از روال عادی خارج شده است.لازم بذکر است همسایه مشکل جسمی و روحی نیز دارد و ازطرق مختلف اعم از تماس تلفنی،پیامک،مراجعه حضوری و واسط گرفتن دیگران برای ما مزاحمت دارد.خاطر نشان می سازد بازی کودکان در حد عرف و بسیار آرام است ولی متاسفانه حساسیت ایشان بالاست.
    اضافه می نماید با شکایت این همسایه به شورای حل اختلاف مراجعه کردیم که دعوت به صلح و سازش شدیم و اخیراً ایشان اظهار نامه ارسال نموده و تهدید به شکایت کرده است.واقعاً مستاصل هستیم چه کنیم؟ از طرفی من و همسرم کارمند بوده و در منزل نیستیم بچه ها پرستار دارند و واقعاً در زمان حضور داریم رعایت می کنیم از طرف دیگر ایشان بسیار حساس هستند.
    ایشان کلاً عصبی مزاج و دائم شاکی اند ولی تا اینجا مقابله به مثل نکردیم ت خدای ناکرده تبعات منفی نداشته باشد.آیا ایشان حق شکایت دارند؟ برای قاضی مزاحمت چگونه تعبیر می شود؟ ایشون فقط از بچه ها شاکی اند و ما سروصدا و مهمان نداریم.قانون چه می گوید؟ سرانجام چه می شود؟
    همچنین به عرض می رساند کلیه همسایگان از ما رضایت کامل دارند و رابطه خوبی داریم.خواهشمند است راهنمایی فرمائید.با تجدید احترام

    1. با سلام ، میزان صدا برای آزار همسایگان مقدار مشخصی هست و متاسفانه در دادگاه قانون بسیار دقیق و مشخصی درباره این موضوع نداریم و قاضی باید با توجه به اظهارات طرفین و در صورت نیاز ارسال کارشناس اختلاف را حل کند.

      1. همین موضوع برای یکی از عزیزان بنده هم ایجاد استرس و اعصاب خوردی کرده. همسایه پایینی بسیار حساسه و توقع داره پسر بچه ۳ ۴ ساله ما توی خونه بازی نکنه.
        ایا امکان شکایت ازهمسایه پایینی وجود داره؟
        پیامک میده، تلفن میزنه، واتس اپ پیام ۳ ۴ دقیقه ای میفرسته و فامیل الان به شدت استرسی شده و میترسیم روی ترتبیت بچه اثر بذاره.
        فامیل ما از همسایه پایینی به خاطر ایجاد این فضا میتونن شکایت کنن؟

        1. برادرگلم علی اقا جان
          جسارتا اگه دقت کرده باشی وقتی کسی پیش ما ،تخمه می شکنه یا ادامس …یا … ،چقدر برای ما ، ازاردهنده است.تمام عمر دیدیم کسی برای صدای امبولانس یا ماشین اتش نشانی ارزشی قائل نمی شه وانگار نه انگار. اماخدای نکرده وقتی خود ما دچارمشکل هستیم انتظار داریم همه برن خونه ویا از خونه بیرون نیان،طبیعیه که بازی بچه ها برای پدر ومادر شیرینه وجذاب طبیعیه صدای قناری برای من قناری باز نفسه اما باوربفرما غیراز شما هیچ کس،هیچ کسی بیشتراز یکی دودقیقه حوصله سروصدارو نداره
          فرض کنید همسایه هنرمنده و ترمپت و یا دهل یا سرنا می زنه.ساعت مهم نیست هنرمندی ایشون هم.صدا نباید داخل واحد ما شنیده بشه حتی اگر بلال حبشی باشه وصدا اذان.هرصدایی شرعا عرفا وقانونا مزاحمت محسوب می شه.شما یکبار وسط روز برگرد خونه واز طبقه پایین خونه همسایه گوش بده به صدای بازی بچه ها.حتی پشه هم می تونه مزاحم ادم بشه ،خصوصا هرروز هر روز وهر روز
          چاکرشما

          1. با کلیت حرف شما کاملا موافقم.
            اما مگه میشه بچه رو بست؟ یا میشه به بچه حالی کرد که ندو؟ بگیره بزنه بچه رو؟ خود طرف بچه ۱۰ ۱۲ ساله داره که صدای پیانوش میاد. نمیگم صدای بازی بچه دلچسبه و طبیعیه. اما توقع بیش از اندازه میشه بیشعوری. طرف توی اپارتمان ۳۰ واحده طبقه اول خونه گرفته توقع بی صدایی خونه ویلایی و شخصی هم داره!. تا این حد زندگی ایده آل فکر نمیکنم توی دنیای واقعی پیدا بشه مگر ساکنان اپارتمان کلا سالمند باشن. این همسایه اسایش اینا رو ازشون گرفته. تماسهای زیاد. ویس های طولانی. حضوری میاد در خونه.استرس زیادی داره به اینا میده. بعد صدای خودشون مهم نیست! :))) بهرحال خدا شفا بده.
            ببینید حق داشتن ارامش نادرست نیست. اما باید جای درستی هم دنبالش گشت.

          2. واقعا دارید مزخرف میگید اگه انقدر حساسی جمع کن برو جزیره غیر قابل سکونت که هیشکی نباشن سرو صداکنه من بچه نه ماهه دارم میاد میگه به بچت بگو زر زر نکنه اینا مریض نیستن مدیر ساختمون میگه بچه یه ساعت دو ساعت گریه و سر و صدا باید داشته باشه بچه تو چرا اینهمه سرو صدا داره خدایا پیش خودم میگم مگه میشه واسه بچه نه ماهه تعیین و تکلیف کرد مگه من خوشم میاد بچم گریه کنه خب خودمم سعی در آروم کردنش دارم ولی اینا دیگه خیلی وقیح شدن میگه صدا حرف زدنتم نباید بیاد من میگم ما که پنبه نیستیم ازمون هیچ صدایی در نیاد بعدشم من مفت تو این خونه ننشستم که اون بخواد واسم تعیین تکلیف کنه اون اگه حساسه جمع کنه بره ویلایی بگیره این درصورتیه که من دارم مدام جیغ بی وقفه بچه سه ساله همسایه رو می‌شنوم اینا انگار از عمد گیر دادن به من . منم مشکل قلبی دارم اینطور استرس میگیرم قلبم آنژین میشه

  7. سلام .پست ساختمان محل سکونت ما ی ساختمان ۶طبقه ۱۲ واحدی است ک یکی از این واحدها بعد از ساعت ۱۲ شب صدای نامتعارف خانمی میاد ک با همسرش رابطه دارن .این صدا ب قدری بلند و آزار دهنده است ک بنده شک میکنم ک حتی این آقا همسر این خانم باشه ینی انقدر بی غیرت .ی بار با ۱۱۰ تماس گرفتم ساعت ۳ نیمه شب گفتن میتونی شاکی خصوصی باشی موقعیت منزل و گفتم و توضیح دادم ولی متاسفانه نمیدونم این صدا از کدوم واحد .من پسر ۱۴ ساله دارم چطور میتونم جلوی این صدای آزار دهنده و نامتعارف و زشت و بگیرم

  8. سلام ما طبقه سوم ساکن هستیم طبقه بالای ما واحدی با عقب نشینی میباشد که به عنوان حیات استفاده می کنید و ارامش ما را سلب کرده از بازی بچه ها در حیاتشان گرفته تا دویدن بچه ها سرتاسر خانه چه کار باید بکنیم تذکرات هم هیچگونه اثری نداشته

  9. طبقه بالای ما یه آقا اجاره کرده هرشب از ساعت دو نیمه شب صداهای زشت و زننده یک یا دو خانم با چند مرد پخش میشه بخدا دیگه اینقدر تذکر دادیم خسته شدیم واحد بغلیش چند بار به پلیس زنگ زد ولی هیچ فایده ای نداشت مدیر ساختمان مدام تو گروه تذکر میده ولی کو گوش شنوا؟من یه پسر ۱۶ساله دارم واقعا منو همسرم خجالت میکشیم به پسرم میگیم هنذفری بزار تو گوشات شمارو بخدا راهنمایی کنید چه خاکی به سرمون بریزیم هشت واحد در چهارطبقه س که واحد هشت واقعا کلافه کرده کل همسایه هارو

  10. خانمی است که صاحبخانه است بعلت سکته مغزی و نداشتن شنوایی مرتب در حال داد زدن و کوبیدن درب واحد خود است که اکثر ساکنین تحمل می کنند و یکی از ساکنین بسیار معترض است با توجه به غیر اراده ای این شخص تکلیف چیست ؟

  11. دوستی فرمودند نمی شود به بچه ها گفت ندوند اتفاقا باید از دوران کودکی به بچه ها اموزش داد که حقوق دیگران را رعایت کنند اگر هر روز بچه ها را برای تخلیه انرژی به پارک یا پیاده روی ببرید و برای خانه فقط بازی های فکری و بدون تحرک در نظر بگیرید نه خودتان استرس می گیرید نه همسایه طبقه پایین شکنجه می شود شما برای خودتان بچه بزرگ می کنید دیگران را نباید در مشکلاتش سهیم کنید

    1. مرسی از جواب شما
      موضوع فرمایش شما کاملا درسته.
      بچه رو باید از بچگی درست تربیت کرد.
      شاید واقعا من دارم بد قضاوت میکنم.
      اما بچه ای که نمیفهمه رو چطوری میشه نشوندش پای بازی؟ اونم فکری:)))
      مگه هتله یا کارتونه؟ یا مگه برنامه گوشیه که بهش کد بدیم بگیم این کار و بکناین کار و نکن
      بچه است و نمیفهمه واقعا.
      موضوع بعدی اینکه واقعا سر و صدا اونقدر زیاد نیست
      این حتی نمیدونه فوتبال چیه که بگیم توی خونه داره همش میدوعه و شیطنت میکنه.
      حساسیت بیش از حد همسایه پایینی موجب ازار فامیل ما شده.
      دیگه همش خونه ی مادرش میرن میمونن و کمتر میرن خونه. که البته اینم راه حل نیست. چطور همسایه مادرشون چیزی نمیگه؟
      بعدم طرف توی خونه ۳۰ واحدی طبقه اول خونه گرفته واحد سمت در. میخواد سر و صدا نباشه؟
      با زیاده خواهی و کمال گرایی بیش از حد خودمون نباید موجب ازار دیگران باشیم
      دیروز از کنار یه خانمی رد شدم
      شونه ام خورد به چترش. چیزی نگفت چون خیلی سطحی بود. اما به این فکر کردم که نباید ارامش من باید ازار دیگری بشه. من ازار نبینم به قیمت ازار دادن دیگران؟
      ایشون با چتر داشت زیر فضای اپارتمانی توی کوچه میرفت که بارون نمیومد. منم چتر همراه نداشتم!
      خودتون ازین مثال قضیه رو درک کنید

      1. من تمام صحبتهای شما رو از اول خوندم. دوست گرامی بنده فقط یک مطلب میگم امیدوارم تفکر بفرمایید و اونم اینه: کسی اگه آزار نبینه اعتراض نمیکنه، چون خود اعتراض بزرگترین عذاب برای خود اون اعتراض کننده هست… مطلب رو بگیر و توجیه نکن برادر. خدا به هممون انصاف بده. آمین

  12. همسایه بغلی ما مکان درست کرده و تا ساعت ۳ شب سر و صدا و موزیک و صدای مرد های مختلف میاد.مگر یه خونه چند تا مرد داره؟تذکر هم دادیم افاقه نکرد.شماره رسیدگی به مفاسد اجتماعی رو کسی داره در کرج

  13. سلام دوستان من هم مثل شما مشکل همسایه بالایی رو دارم بسیار آدمهای بیشعور و نفهم و البته دو رو و مظلوم نما هستن و طوری برخورد میکنن انگار که هیچ گناهی ندارن و ما رو تقصیرکار جلوه میدن مثل اسب تو خونه راه میرن انگار خونه میخواد رو سرت خراب بشه و از ساعتی که بیدار میشن انقدر سروصدا میکنن تا ماهم از خواب بیدار بشیم هرشب از ساعت ۱۲ تا ۱ نصفه شب فقط از اتاق خواب تا پذیرایی همینطوری پاهاشو میکوبه و رژه می‌ره بچه کوچک هم ندارن یه زن و شوهر یابو و دو دختر از خودشون یابوتر و نره خر دارن و البته روانی. یکدفعه ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شدم یک لحظه فکر کردم زلزله اومده چنان با پاشنه پا داشت میدوئید گفتم الان سقف میاد رو سرمون بعدشم اومد تو اتاق و پاهاشو چندبار به زمین و کوبید و بعد خبرمرگش خواب به خواب رفت و من موندم و تپش قلب و یه دنیا استرس اوایل به دیوار میکوبیدیم خودشون رو جمع و جور میکردن اما الان میکوبیم اونا هم متقابلاً میکوبن هرچقدر با احترام تذکر دادیم اصلا گردن نمیگیرن و بدتر لج میکنن ۲ تا مدیر ساختمون داریم اما انگار اصلا نداریم به یکیشون گفتیم همش از اونا دفاع میکنه و ما رو مقصر می‌دونه اون یکی هم هروقت زنگ میزنی و مسیج میدی اصلا جواب نمی‌ده همش آب از بالکن می‌ریزه پایین بهش میگیم نریز میگه طبقات بالاتر آب می‌ریزن ما نیستیم وسایل سنگین رو میکوبه زمین همش تو اتاقش وسیله جابجا می‌کنه نمی‌دونم چی تو اتاق خواب ۱۱ متری دارن که انقدر سروصدا میکنن متاسفانه هم ما مالک هستیم هم اونا خبر مرگشون. می‌خوام مقابله به مثل کنم مامانم نمیزاره و میگه اعصاب ندارم ولشون کن واگذارشون کن بخدا از خونه ام که یه زمانی عاشقش بودم الان متنفرم خیلی دوست دارم از این جهنم دره خلاص بشم اما مامانم دیگه توان جسمی نداره تا دوباره اسباب کشی کنیم با یکی از اشناهامون که وکیله صحبت کردیم تا شکایت کنیم اما خوب فهمیدیم تو این خراب شده ای که داریم زندگی میکنیم هیچ چیزی به اسم قانون برای همسایه های مردم آزار وجود نداره اگر وجود داشت که همچین آدمهایی از آمازون فرار نمی‌کردن بیان تو آپارتمان ها و ساختمونها مثل جنگلی ها زندگی کنن خلاصه که همه درها به رومون بسته است فقط هرشب آرزوی مرگشون میکنم یا دردی بی درمون بگیرن حتی کرونا هم گرفتن تا دم مرگ رفتن اما بازم آدم نشدن و وقیح تر از قبل بکارشون ادامه میدن فقط میتونم بگم خدا به هممون صبر بده و هممون رو از شر این همسایه های بد نجات بده

  14. سلام
    یه سوال
    منم مشکل دارم با همسایه
    اینکار شما برا خودتون اذیت کننده نبود؟ پتو صداشو میگیره؟
    من با همسایه بالایی این مشکلو دارم
    میشه به سقف بچسبونم ؟😄

  15. سلام . ما در طبقه دوم یک ساختمان سه طبقه هستیم طبقه بالایی ما همسایه های خوب و ساکتی هستند مثل ما رعایت می کنند طبقه پایینه ما زن و شوهر بعضی موقع دعوا می کنند یه طرف یه بچه هم دارند تا ساعت سه و نیم چهار صبح با عرض معذرت مثل شتر میدوه صدای دویدنش خیلی آزار دهنده است اصلا رعایت نمی کنند لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم ؟

  16. سلام
    ما هم با همسایه طبقه بالایی دقیقا مشکلات شبیه به بقیه را داریم ، بچهشون که از صبح تا شب عین یابو میدوه ، خودشونم با غیظ راه میرن کلا چهارپا هستن و سم دارن، ما خیلی تمرین کردیم ببینیم اونا چجوری راه میرن که صدا عین طبل می‌پیچه روی سقف و موفق شدیم ولی باید با هر قدم محکم بر زمین بکوبی !! خلاصه دعوا و درگیری و کتک کاری و چماق کشی و چوب ، حمله به واحدشون و شکستن درب آپارتمان و البته اونا هم بعدش همین عمل ما رو مقابله به مثل انجام دادن و کتک کاری کردیم و مامورا اومدن هیچ اتفاقی نیافتاد هر مدلی که بگید بگید برخورد کردیم اولش با آقای محترم ، مهندس ، عزیزم تا در به اینجا رسیدیم حتی ما هم برای همسایه پایینی مزاحمت ایجاد کردیم تا اونا هم با ما متحد بشن صدای کوبش پتک به در و دیوار پرت کردن وزنه های سنگین هارتل بر روی زمین راه انداختیم که شاید کسی ناراحت بشه تکونی بخورن ولی در ساختمان ما غیر از ما بقیه حال و حوصله درگیری ندارن و ترجیح میدن خودشون بزنن به بی‌خیالی ! خلاصه اگر بزودی داخل اخبار شنیدید که در درگیری ساکنین آپارتما بر سر صدای دویدن و راه رفتن یکی از واحدین به قتل رسید منو یاد کنید ، خسته شدم . حتی بفکرم زد آدم اجیر کنم سر به نیستشون کنن . نمیدونم چکار کنم اسیر شدیم . انگار برای خودشون آرامش اهمیتی نداره .

    1. الان اپارتمان نشینی خیلی رایجه و نمیشه به این سروصداها گفت نامتعارف و از زیر قانون در رفت. قانونگذاران محترم باید فکری بکنن قوانین رو اصلاح کنن وگرنه به زودی واقعا از میان این درگیریهای طبقات بالایی مزاحم و نفهم با طبقات پایینی های بدبخت یه قتلی چیزی درمیاد 😓

  17. وقتی شعور آپارتمان نشینی ندارین و از زیر پای خر فرار کردین فکر میکنین چون اجاره میدین یا خبرمرگتون خونه رو خریدین پس همه جا طویله باباتونه!!!بچتون زر زر میکنه باشه به درک دیگه اشغال ریختن و کل کشیدن وقتی مهمونای دهاتیتون میان چیه؟؟سه ساعت دم در عرو ور کردن موقع خداحافظی ساعت ۲ شب؟؟!!کل شبانه روز میخواین شیهه بکشید گمشین توی بیابون انقدر جفتک بزنید تا امید خدا سقط بشین.

  18. سلام ممنون از مدیریت محترم سایت هومتیک
    باید عرض کنم از من اپارتمان بشدت متنفر و ناراحت هستم . متأسفانه اپارتمان نشین هستم
    اما دریغ از اسایش و ارامش از خدا منان میخواهم مرا از اپارتمان نشینی نجاتم دهد

    1. منم دقیقا و همه اش هم به خاطر روانی ای که بالای ماست. ولی چیکار کنم پولشو ندارم که از شر این مردم روانی راحت شم. ویلایی که گرونه، طبقات آخر هم که به ندرت هستند و همیشه گرونترند. اگر پولم می رسید همه واحدهای کل دورمو می خریدم که همسایه نداشته باشم اصلا. مردم روانین به خدا.

  19. گرفتار در حلقه‌ی بیشعورها

    سلام اینقدر شبیه وضعیت خودمه فکر کردم نوشته‌ی بنده ست دقیقا و عینا برای ما هم همینطوره حتی نظر مادرم و ناتوانی در جابجا شدن فقط بجای دو تا دختر جفتک زن یدونه دارند خدا عذابشون رو زیاد کنه دنبال فرار کردن به یه روستایی جایی هستم ولی میگن اونجاها غریبه رو بیشتر آزار میدن

  20. سلام
    من پسری ۴ساله دارم و گاهی در منزل میدوه اونم بسیار کم و سریعا ازش میخام اینکارو انجام نده و یا مشغولش میکنم.متاسفانه همسایه پایینی چند بار امدن تذکر دادن.بنظر شما من با کودک ۴ساله باید چه کنم که انتظار دارن تو خونه حتی راه نره که مبادا اینارو اذیت نکنه.قانون در این خصوص چی میگه

    1. زمین رو عایق صدا کنید. آسونه. مزاحمت صدای مداوم جرم هست در قانون که شامل کوبیدن پا روی زمین مداوم هم می شه. بهتره نذارید به قانون بکشه و وقتی همسایه پایین ابراز ناراحتی می کنند گوش کنید. برای شما خیلی آسونه که جلوی کوبش رو بگیرید ولی اون از پایین براش آسون نیست که بخواد همه سقفش رو عایق کنه که و همچنان عایقهای سقف اصلا به خوبی عایقهای کف عمل نمی کنند. ضمنا، برای دویدن بچه رو بیرون ببرید به پارکی حیاطی جایی.

    2. خواهر گرامی، بهترین و اولین قانون وجدان انصاف و شعوره خود انسانه. شما خودتو بزار جای همسایه خودت میفهمی چه کنی. دیگران که نباید در لذت بچه داری شما شریک بشن. خانه مخل آسایشه، اگه امروز اسایش دیگران رو بگیریم فردا اسایش خودمونو میگیرن. شما همیشه مادر پرانرژی نمیمونی شما و بچه شما هم نه چندان دور نیاز به اسایش و ارامش خواهید داشت.

      1. براینکه از زیر مسولیت در برن پدرومادر ها میان میگن بچه هست دیگه اقا بچه هست اخه این بچه خواب نداره بالایی ما بچش که ما.رو اذار میده دویدن داریم تا پاشنه کوبیدن منم دارم پدر مادرشم بی شعور هستن این اذارش بیشتره یه بارم زدم بابای بچرو به پای بچه انگار سم بستن

    3. سلام وقت بخیر .تا زمانی که ما خود را جای همسایه معترض قرار ندهیم این داستان ادامه دارد. با فشارهای بیش از اندازه به والدین در جامعه متاسفانه فراموش کردیم اولین نیاز کودکان هیجان و بازی پر سر و صداست. اما نه در اپارتمان بلکه در محل بازی کودکان.

  21. سلام. واقعا چقدر راحت همه حرف میزنن. یک ماهه این واحد اومدیم. طبقه ی پایین دو بار تذکر داده. یک پسر سه ساله داریم. که صبح ساعت هشت بیدار میشه ساعت نه شب میخوابه. همش دارم سرش داد میکشم که نپر ندو نکن. خودم استرس گرفتم موهای سرم داره میریزه. استرس میگیرم اینطور میشم. کف رو هم فرش کردیم همش با بچه بازی میکنم که سروصدای زیاد نکنه ولی واقعا این درسته اخه. کمی این ساختمانها درست ساخته میشدن اینقدر همه از هم دیگه زجر نمیکشیدیم. البته طبقه ی بالایی هم بالای سر من داره الودگی صوتی ایجاد میکنه ولی چی بگم بگم نذار بچه ات بدوه والله دلم نمیاد

  22. سلام به همه انسانهای با شخصیت. مشکل از جایی شروع میشه که قبل از ساختن اپارتمان و جا دادن انسانها در ان فرهنگ آن. به ما یاد داده نشد.بیشتر متن ها متاسفانه برای بعضی ها طنز است اما خود بنده ۴ ساله از دست همسایه پایینی دارم زجر می شکم. متاسفانه یا خوشبختانه ۳ فرزند پسر دارن.مشکل از بچه ها نیست از ما پدر و مادران هست.وقتی برای فرزندانمان وقت نداریم و تمام مدت بچه در منزل زندانی هست مشکلات اپارتمان نشینی شروع می شود. من نیز فرزند ۴ ساله ای دارم بهش یاد دادم بازی کردن در منزل باید کم صدا و در زمان مشخصی انجام شود.ولی کودکان همسایه ما از ۱۰ صبح تا ۲ بعداز نیمه شب فقط میدون!!!! همسایه های دیگر هم انگار ناشنوایی دارن. اگر بجای سرکشی در شبکه های مجازی به خود و فرزندانمان برسیم و وقت خود را در پارک و محل بازی کودکان صرف کنیم ۸۰ ٪ مشکلات اپارتمان نشینی حل می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن