شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان

با افزایش زندگی آپارتمان نشینی و لزوم حفظ آرامش ، از ساکنان مجتمع های مسکونی انتظار می رود تا به یکسری از قوانین و مقررات پایبند باشند تا علاوه بر خود ، برای سایر همسایگان نیز زندگی توام با آرامش به ارمغان بیاورند . گاهی این قوانین و مقررات از سوی برخی ساکنین مراعات نمی شود ولی نکته قابل اهمیت این است که قانون حرف اول و آخر را در زندگی اجتماعی می زند . بنابراین؛ انسان‌‌ها بایستی دیدگاه‌‌های مخالف و مغایر خود با قانون را در چارچوبی قانون محور و صلح جویانه بیان داشته و از تخلف از قوانین جاری امتناع ورزند . یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر در کشورمان ایران، مشکلات و مخاطرات زیادی را در روابط آپارتمان نشینی و یا سایر صورت‌‌های زندگی همسایه‌‌ها با یکدیگر ایجاد نموده است؛ بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان ‌‌می‌باشد . برای شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان باید چه کرد؟

 

در برخی موارد در زمینه نگهداری حیوانات خانگی بین افراد اختلاف سلیقه وجود دارد که این حاکی از عدم وجود گفتمان اجتماعی مختص به این موضوع می باشد . اگر در کشور بستری مناسب وجود داشته باشد تا افراد با سلایق مختلف به بیان دیدگاه های خود بپردازند این تفاوت دیدگاه ها میتوانند بصورت گفتمان محور حل شوند. حال با توجه به مشکلاتی که حیوانات خانگی دارند باید به بررسی این موضوع پرداخت.
از آنجایی که همه ما مسلمان هستیم و نگهداری از برخی حیوانات را درست نمی دانیم باید ابتدا بدانیم از نظر دین اسلام نگهداری سگ در آپارتمان چگونه است؟ سپس با معایب نگهداری سگ آشنا شویم تا بهتر بتوانیم این موضوع را حل کنیم.

 

نظر دین مبین اسلام در خصوص نگهداری سگ در منزل :

ما می دانیم دستورات دین مبین اسلام به میزان زیادی در دیدگاه ها و تفکرات مردم وجود دارد و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت در واقع بخشی از مردم ما به دلیل احکام دینی؛ بر این اعتقادند که حیوانی مثل سگ، نجس بوده و نگهداری آن در خانه و محل‌‌های عمومی، مغایر شرع و اخلاق ‌‌اسلامی ‌است . همچنین بخشی از مردم بر این باورند که حیوانات خانگی دارای بسیاری از بیماری‌‌های قابل انتقال به انسان هستند که تهدیدی به سلامت و تندرستی انسان‌‌ها ‌‌می‌باشد. بنابراین؛ نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی را نادرست تلقی کرده و با اشخاصی که در نزدیکی محل سکونت و یا آپارتمان شان اقدام به نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نمایند، دچار مشکل ‌‌می‌شوند .

 

معایب نگهداری سگ در آپارتمان

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

زمانی که یکی از ساکنین مجتمع مسکونی تصمیم می گیرد که حیوان خانگی مثل سگ را نگهداری کند باید به عواقب بهداشتی که ممکن است برای خودش یا سایر ساکنین ساختمان پیش آید واقف باشد زیرا بسیاری از حیوانات خانگی از جمله سگ میتوانند ناقل بسیاری از بیماری ها به افراد ساکن در آپارتمان باشند . نگهداری سگ در آپارتمان ممکن است باعث انتقال بیماری هایی مثل انواع عفونت ها ، آلرژی ها و … از سگ به بدن انسان شود .
از جمله ی این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

الف- عفونت قارچی

عاملی از سگ ، که خارج از بدنش و در فضای باز می تواند تا مدت ها زنده بماند نوعی عفونت قارچی است که به شدت مسری است و از حیوان به انسان انتقال می یابد.

 

ب- کرم های لوله ای

شایع ترین انگلی که می تواند از بدن سگ ها و گربه ها به بدن انسان انتقال پیدا کنند کرم لوله ای می باشد این انگل می تواند در محیط های راهرو ها و فضای سبز مجتمع مسکونی رشد کند و از طریق مختلف ممکن است وارد بدن افراد ساکن در مجتمع شده و باعث بیماری آنان شود . این کرم سالانه 10 هزار کودک را می تواند مبتلا کند و در صورت ابتلا سبب نابینا شدن انسان می شود .

 

پ- کرم های هوک

نوعی کرم به نام هوک وجود دارد که در پوشش روده سگ زندگی می کند و تخم های این کرم در مدفوع حیوان وجود دارد . این کرم باعث خونریزی و مرگ توله سگ می شوند . اگر در قسمت های مشترک آپارتمان که همگی از آن استفاده می کنند مدفوع سگ وجود داشته باشد ممکن است کودکان و افراد بزرگسال در معرض تماس پوستی با آن قرار بگیرند و وارد بدن آنان شود .

 

ت- کمپیلوباکتر

شایع ترین بیماری مسری که وجود دارد و می تواند وارد بدن حیواناتی مثل توله سگ ، گربه و پرندگان جوان شود بیماری اسهال ، کامپیلوباکتر است، که این باکتری میزبان خود را از میان این حیوانات انتخاب می کند و باعث انتقال آن به انسان می شود .

 

ث- آلرژی

آلرژی های مختلف یکی دیگر از مشکلات نگهداری حیوانات خانگی در خانه و محیط مجتمع های مسکونی است. سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات واکنش نشان می دهد . آوردن یک حیوان خانگی مثل سگ به زندگی تان می تواند موانع غیر منتظره ای را به همراه داشته باشد.
حساسیت به حیوانات با نشانه هایی از قبیل خارش، چشم های اشک آلود و قرمز، جوش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا خس خس سینه همراه است . توصیه می شود اگر در خانواده ای فردی با زمینه حساسیت و علائم تنفسی یا پوستی وجود دارد از نگهداری حیوانات خانگی خودداری شود تا علائم تشدید نشود .

 

ج- توکسوپلاسموز :

فضولات سگ ممکن است بیماری به نام توکسوپلاسموز ایجاد کند. توکسوپلاسموز بیماری است که در اثر انگل «توکسوپلاسما» ایجاد می شود . برخی اوقات این حیوان در راهرو ها یا باغچه مجتمع ، اجابت مزاج می کنند و آلودگی به خانه منتقل شده و فرد را مبتلا می کند. تشخیص این بیماری با انجام آزمایش خون تعیین می شود .

 

قانون در مورد نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان چه ‌‌می‌گوید؟

قانون گذاران در خصوص نگهداری حیوانات در مجتمع های مسکونی قوانینی وضع کردند . بر این اساس بر طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷ نگهداری این‌گونه از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته ‌می شود و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند .

طبق این ماده قانونی ، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار هستند. منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها، پشت بام، راه رو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد .

طبق ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است ‌را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم‌ خواهد شد. آیا این قانون را می توان برای حیوان خانگی بکار برد ؟ با توجه به قانون تملک آپارتمان ها که مخصوص آپارتمان ها می باشد باید گفت ماده 679 قانون مجازات اسسلامی عمومیت دارد و در این زمینه قانون تملک آپارتمان ها مختص است. پس نمی توان این دو قانون را متضاد یکدیگر قرار داد.

برای تحلیل این دو قانون باید گفت: نگه داری حیوان در قسمت های مشاع آپارتمان ممنوع و جرم است. اگر کسی چنین تخطی ای نماید باید مجازات شود ولی هیچ یک از ساکنین اجازه ندارند به حیوان خانگی کسی آسیب بزنند. با این حال در برخی موارد کشتن حیوان خانگی توسط سایر ساکنین به نظر خالی از اشکال است. مثلا در جایی که حیوان خانگی ممکن است سبب آسیب جدی به همسایگان و ساکنین یا بنا شود.

 

برخی قوانین دیگر در زمینه حیوانات

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

در اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوانینی وجود دارد که می توان برخی از آنها را برای حمایت و برخی را برای مخالفت از حیوان تفسیر کرد.
به عنوان مثال: حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی داشته باشند، به عنوان وظیفه عمومی عنوان شد و در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله (از ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴) بهره‌ مندی از محیط زیست مطلوب به عنوان ویژگی جامعه ایرانی در افق سال ۱۴۰۴ هدف ‌گذاری شده است .
سوی دیگر برای این که بخواهند عده‌ای را به خاطر نگهداری حیوان خانگی مجرم بشناسند به تفسیر برخی قوانین می‌پردازند؛ مثلا طبق ماده ۶۱۸ هرکس با هیاهو و جنجال یا تعرض به افراد موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و همچنین در ماده ۶۳۸ هرکس در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد .

 

نتیجه گیری از قوانین نگهداری حیوان در ساختمان

اما اگر از بحث قوانین موجود بگذریم و به قوانین وضع شده در مجتمع های مسکونی نگاهی بندازیم در می یابیم که برای نگهداری حیوانات خانگی در واحد های شخصی ساختمان نیز ، قوانینی وجود دارد که اگر از نظر قوانین و مقررات بهداشت حیوان خانگی ایجاد بیماری نکند و برای همسایگان خود نیز ایجاد مزاحمت نداشته باشد . اگر دو مورد گفته شده رعایت شود ، نگهداری این حیوانات در واحد مسکونی هیچ مشکلی ندارد، در غیر این صورت دارنده حیوان خانگی مجرم بوده و سایر واحد های مسکونی که در معرض مزاحمت قرار گرفته اند می‌توانند از وی شکایت کنند . در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قضایی دارد .

 

شکایت از صدای سگ همسایه

در مجتمعی که یکی از همسایگان اقدام به نگهداری سگ میکند می تواند مزاحمت های زیادی را برای همسایگان داشته باشد یکی از این مزاحمت ها پارس کردن بیوقفه ی سگ است . حتی دوستداران سگ نیز به مرور زمان تحمل خود را از دست می دهند . صدا کردن‌های مدام سگ باعث بدخوابی شده و تمرکز افراد را برای انجام فعالیت روزانه در خانه مختل می کند . مانند دیگر انواع سر و صداهای همسایه، پارس سگ نیز نخست می‌تواند با گفتگو شروع و حل شود .

اما در صورتی که همسایه مزاحم به اعتراضات دیگر همسایه ها توجه نکند ممکن است مجبور شوند به پلیس متوسل شوند و برای شکایت از سروصدای سگ همسایه اقدام کنند. صدای سگ احتمالاً در فهرست اولویت‌ های پلیس نخواهد بود و شما باید آنچه را که تاکنون دیده و تجربه کرده‌اید را به صورت کتبی به آن‌ها ارائه دهید؛ سپس از سوی پلیس هشداری برای همسایه شما صادر می‌شود .

بعد از هشدار پلیس اگر همسایه به همان روال سابق بود و در زمینه کاهش صدای سگ خود اقدامی انجام نداد همسایه معترض می تواند قدم‌های شدیدتری را بردارد .در اقدامی جداگانه و قانونی می تواند به دادگاه مراجعه کند و در مرحله آخر تنظیم شکایت را در شورای حل اختلاف ثبت کند . در مراجع ذکر شده مدارک معتبر خود که از طریق تلفن همراه ویدیو یا فایل‌های صوتی گرفته و از تمام مراحلی که تاکنون برداشته یادداشت برداری و مستند سازی کند و ارائه دهد .

 

متن شکایت از صدای سگ همسایه

فرد شاکی پس از مراجعه به شورای حل اختلاف محله خود ضروری است فرم شکایت نامه(شکواییه) را پر کند . در این فرم باید مشخصات شاکی و متشاکی(همسایه مزاحم) اعم از نام و نام خانوادگی ، شماره ملی ، تلفن ثابت و همراه ، تاریخ تولد و آدرس پستی هر دو طرف ، موضوع شکایت ، شرح شکایت ، تاریخ و محل جرم و سپس تاریخ، اثر انگشت و امضاء شاکی به طور کامل پر شوند. سپس در قسمتی از فرم تمبر زده می‌شود و دادخواست در فهرست رسیدگی قرار می‌گیرد .

 

نتیجه گیری :

هر واحد مسکونی در قبال نگهداری حیوان خانگی مسئولیت و وظیفه ی همسایگی دارد. بطوریکه تدابیر لازم را بیندیشد تا از ورود صدمه و آسیب از جانب حیوان خانگی خود به دیگر همسایگان جلوگیری کند . کوتاهی از انجام این وظیفه، باعث ایجاد مسئولیت برای صاحب حیوان خواهد شد و به همین دلیل، وی باید خسارات وارده را جبران کند . قوانین نیز نگه داری از حیوان را منع نکرده اند اما آن را محدود نموده اند. کسی که در آپارتمان زندگی می کند باید این قوانین آشنا باشد تا بتواند در کنار همسایگان خود با خیالی آسوده تر زندگی کند.

 

پیشنهاد

مدیر ساختمان وظیفه مدیریت و هماهنگی اعضای ساختمان بایکدیگر را دارد. در این زمینه اگه شما مشکلی دارید باید با ایشان مطرح کنید. با اپلیکیشن هومتیک به سادگی می توانید با مدیر در تماس باشید و مشکلات خود را مطرح کنید. این اپلیکیشن با امکانات بی نظیر خود در جهت رفع نیازها و مشکلات ساکنین آپارتمان و روش های برخورد با آن می تواند به شما کمک کند.

 

Loading

4.1/5 - (11 امتیاز)

۲ در مورد “شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان”

  1. همسایه بالای ما ی سگ خریده که شده اینه دق همسایه ها ، ساعت ۶ صبح با صدای سگ بیداریم و شب هم تا ۲ نصف شب خودمون بهمراه سگه داریم زوزه میکشیم ، هر چی هم بهش میگیم نمیفهمه ، درد اینجاست که دارنده سگ خودش از پرسنل کلانتری هستش ، زیادی به پر و پاش بپیچیم اقا پلیسه ناراحت میشه ما رو میکککککوشه، خواهشا یکی بگه چه گلی باید به سر بگیریم
    اگه ی کم تو گفتارم ایراد هست بخاطر روانی شدنم از دست سگ و صاحب با فرهنگشه
    ممنون

    1. با مستندات تشریف ببرید دادسرای نظامی از ایشان بابت ایجاد مزاحمت و رفتار خلاف شئون شکایت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن