ضوابط درب پارکینگ

ضوابط درب ورودی پارکینگ

یکی از اصلی ترین دغدغه های سازنده ها در سرتاسر کشور نسبت به درب‌های خانه مخصوصاً درب پارکینگ می باشد . نکته ای که باید به آن دقت کنید این است به منظور اینکه  اندازه درب پارکینگ را مشخص کنید عوامل متعددی مانند موقعیت ملک ، عرض کوچه ، متراژ و تعداد طبقات دخیل می باشند. امروز ما قصد داریم نگاهی دقیق به تمامی استانداردهای موجود برای نصب درب پارکینگ انداخته و شما را در این امر راهنمایی کنید. بی شک برای تمامی افرادی که در بحث ساخت و ساز هستند و یا قصد دارند خانه خود را ترمیم کنند ضوابط پارکینگ یکی از اصلی ترین مواردی می باشد که باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند .  همان گونه که پیش از این نیز گفتیم درب پارکینگ معیارهای متفاوتی دارد و اگر قصد دارید بر اساس استاندارد و شرایط موجود درب پارکینگ خود را انتخاب کنید باید نسبت به تمامی ضوابط و مقررات حاکم بر آن تسلط داشته باشید.  یکی از سوالاتی که برای بسیاری از از افراد پیش می آید این است که آیا یک خانه می تواند دو درب پارکینگ داشته باشد؟ در این پست قصد داریم به تمامی پرسش های شما در مورد پارکینگ پاسخ داده و استانداردهای بین المللی و داخلی را نیز برای شما ذکر کنید.

 

عرض و ارتفاع درب پارکینگ

به منظور اینکه شما بتوانید استانداردهای اصلی پارکینگ را رعایت کنید باید دو مسئله را در نظر داشته باشید،  این دو عامل عرض و ارتفاع می باشند که در اصل چهارچوب اصلی پارکینگ برای شما تشکیل میدهند. وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس نوع و متراژ خانه معیارهایی را مشخص کرده است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن به این صورت میباشد؛ در صورتی که خانه شما زیر هزار متر مربع باشد استاندارد بیان می کند درب پارکینگ حداقل باید ۳ متر عرض و یک متر و ۸۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. این متراژ برای خانه های نوسازی می باشد که پس از سال ۱۳۸۱ ساخته شده اند. در صورتی که خانه شما زیر هزار متر مربع بوده و زمان سال آن نیز پیش از سال ۱۳۸۱ می باشد در صورت اینکه بخواهید درب ورودی پارکینگ آن را تغییر دهید می توانید از درب هایی با عرض دو متر و شصت سانتی متر نیز استفاده کنید. اگر خانه شما بعد از سال ۱۳۸۱ ساخته شده باشد و متراژ آن نیز بالای هزار متر مربع باشد حداقل ارزی که باید در نظر بگیرید ۵ متر می باشد. دقیقا به همین دلیل است که در مجتمع های بزرگ متراژ پارکینگ با متراژ خانه های آپارتمانی متفاوت است.

 

ضواب نصب دو پارکینگ

مسئله بعدی که باید به آن دقت کنید تعداد درب های پارکینگی است که هنگام ساخت خانه باید قرار دهید. وزارت مسکن و شهرسازی به صراحت بیان می کند هر خانه فارغ از اینکه چند متر مربع است می تواند تنها یک درب پارکینگ برای خود داشته باشد. سوالی که برای بسیاری از شما پیش می‌آید این است که خانه های چند بر آیا امکان داشتن دو یا سه پارکینگ را دارا می باشند یا خیر؟ به منظور پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم خیر! هر خانه ای فارغ از متراژ یا موقعیت ملک تنها حق دارد یک پارکینگ داشته و در صورت اینکه یک مجتمع ساکنین زیادی را دارا می باشد باید خلوت ترین مسیر به سمت خانه را به عنوان درب پارکینگ در نظر بگیرد. با وجود اینکه وزارت مسکن و شهرسازی به صراحت اعلام کرده هر خانه تنها یک درب می تواند داشته باشد ولی شهرداری به منظور این که بتواند تردد و ترافیک شهری را تسهیل کند تبصره ای ایجاد کرده تا بر اساس آن خانه هایی با شرایط خاص بتوانند دو درب پارکینگ داشته باشند.  این سه عامل به شرح زیر می باشند:

  1. در ملک هایی با ضلع یا بَرِ بزرگتر از 20 متر
  2. تجمیع دو ملک به شرط وجود یک ضلع بزرگتر از 14 متر
  3. تجمیع سه قطعه در بافت فرسوده به شرط ایجاد ضلع ملک بزرگتر از 12 متر.

 

ارتفاع ورودی رمپ پارکینگ

بر اساس ضوابط و استانداردهای موجود در شهرداری حداقل ارتفاع باید 195 سانتی متر بوده که در این صورت عرض آن نیز 300 سانتی متر می باشد. ولی این اعداد برای حداقل های یک درب می باشد و در صورتی که که شما مایل باشید استانداردهای خود را بالاتر ببرید می توانید از درب های بزرگ تر و مناسب تر با ارتفاع 220 سانتی متر و عرض 350 سانتی متری استفاده کنید. البته در برخی از موارد دیده شده است که این درب ها به دلیل به کار بردن تاج بر روی درب های فلزی ارتفاع تا 40 سانتی متر نیز افزایش پیدا کرده است.

 

انواع درب های پارکینگ

علاوه بر ضوابط متراژی که توسط مسئولین ذیربط مشخص می شوند استانداردها و ویژگی های ثانویه ای نیز وجود دارد که بر اساس بودجه و مسائل زیبایی شناختی مشخص می شود. انتخاب نوع درب در ساختمان ها امروزه به یکی از مسائل اصلی در بحث زیبایی ساختمان تبدیل شده است که با هم نگاهی به انواع این درب ها می اندازیم:

 

درب سکشنال

درب سکشنال

یکی از محبوب ترین و مشهورترین درب  های پارکینگ که بیشتر به دلیل قیمت پایین آن محبوب می باشند. این درب های معمولا از پنل های PVC و آلمینیومی تشکیل می شود که با قرار گرفتن در کنار هم یک درب را تشکیل می دهد. این درب ها به لطف نیروی موتوری که در بالای درب قرار می گیرد و درب ها را با استفاده از ریل ها به سمت بالا می کشد. از بهترین مزیت های به کارگیری این درب ها سرعت عمل بالای آن ها در باز شدن و اشغال فضای بسیار کم در قیاس با دیگر درب ها می باشد.

 

درب رول آپ

درب رول آپ

 

درب های کرکره ای که در بسیاری از خانه های آپارتمانی ایران نیز دیده می شود. این درب ها که نسبت به دیگر درب های پارکینگ امنیت بسیار پایین تری دارد که این مسئله نیز تحت شعاع جنس و عملکرد آن می باشد. این درب ها که معمولا از پنل های PVC تشکیل شده است به وسیله موتوری که در پشت درب تعبیه شده به سمت بالا جمع شده و درب باز می شود. سرعت باز و بسته شده این درب بسیار بالا می باشد.

 

درب لولایی

درب لولایی

 

 

یکی از درب های پارکینگ که به دلیل زیبایی و امنیت بالا در خانه های ایرانی بسیار دیده می شود. این درب ها که به دو صورت دو یا تک لنگه در بازار موجود می باشد که با نصب جک های هیدرولیک به شما این امکان را می دهد تا به صورت اتوماتیک نیز باز و بسته شوند.

 

درب ریلی

درب ریلی

از دیگر درب هایی که از نظر ظاهر در طرح های زیبا و ویژه موجود می باشد و می تواند مانند درب های لولایی در طرح های مختلفی باشند. تنها تفاوت این درب ها با درب های لولایی در نحوه باز شدن آن می باشد که به جای اینکه از لنگه باز شوند با استفاده از ریل تهیه شده در زیر درب به سمت چپ یا راست باز می شود. این درب  ها امروزه به دلیل امنیت بالا و زیبایی ویژه خود در میان ایران ها مخصوصا مجتمع های مسکونی بسیار محبوب شده است.

 

مطالب بیشتر

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

پارک موتور و ماشین در یک پارکینگ و قوانین مربوط به آن

همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

Loading

3.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن