ضوابط طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی پارکینگ

امروزه مهمترین شرط ساخت خانه در تمامی بخش های کشور مخصوصا کلانشهر هایی مانند تهران ، اصفهان و تبریز تعبیه پارکینگ برای تمامی واحد ها می باشد. پس از اینکه در کشور ما از نسل 2 صنعت به نسل 3 رسیدیم تعداد خودروهایی که در دست افراد بود نیز به شدت افزایش یافت. پس از این افزایش بود که وزارت شهرسازی متوجه شد ساختارهای شهری ما از نظر جای پارک با مشکلات متعددی مواجه است. از این رو در یک برنامه 30 ساله تصمیم بر آن شد تا با اجباری کردن ساخت پارکینگ در خانه های جدید مشکل کمبود پارکینگ را به کلی برطرف کنند. بر خلاف تصور عموم افراد ساخت پارکینگ دارای ضوابط و اصولی می باشد که بسیاری از ما نسبت به آن بی خبر هستیم از این رو قصد داریم برای همراهان همیشگی هومتیک تمامی تبصره ها و ضوابط ساخت پارکینگ را توضیح دهیم.

 

تعریف پارکینگ از نظر شهرداری

بر اساس دیکشنری آکسفورد پارکینگ به محلی گفته می شود که صاحبین خودرو برای زمانی که رانندگی نمی کنند ماشین خود را در آنجا متوقف کنند پارکینگ گفته می شود. پارکینگ ها به صورت کلی به دو دسته رو باز و مسقف تقسیم می شوند که در کنار این دو تقسیم بندی ممکن است ما پارکینگ های عمومی (که توسط شهرداری و دیگر مراکز تاسیس می شوند) و پارکینگ های خصوصی نیز داشته باشید. بر اساس قانونی اعلام شده توسط سازمان شهرسازی کشور تمامی سازه ها از جمله مسکونی ، اداری و تجاری موظف هستند به میزان کافی پارکینگ هایی را برای شهروندان تهیه نمایند. بر اساس قوانین ذکر شده هر پروژه اداری و مسکونی در ازای هر واحد باید حداقل یک پارکینگ تاسیس نماید ولی مبحث پارکینگ در مورد ساختمان های تجاری بسیار متفاوت می باشد.

شهرداری به صراحت بیان می کند در پروژه های تجاری مانند مراکز خرید تعداد پارکینگ ها باید بر اساس متراژ و وسعت پروژه در نظر گرفته شود. امروزه در تمامی شهرهای کشور پارکینگ به حدی اهمیت دارد که در برخی از ساختمان ها ارائه پارکینگ مازاد به عنوان یک مزیت رقابتی و امکانات لوکس در نظر گرفته می شود. این مسئله تنها شامل ایران نمی شود و در تمامی دنیا امروزه مسئله پارکینگ به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال در تحقیقی که در کشور آمریکا صورت گرفته بیش از یک چهارم ساکنین شهر نیویورک به دلیل مشکل پارکینگ ترجیح می دهند از خودرو شخصی برای تردد استفاده نکنند.

 

انواع پارکینگ

همانگونه که پیش از این نیز به شما گفتیم پارکینگ ها در اصل به دو دسته اصلی تقسیم می شوند ولی همین دو دسته خود دارای انشعاب های متفاوتی هستند که در این بخش قصد داریم برای شما همراهان عزیز انواع و اقسام پارکینگ ها را مورد بررسی قرار داده و کاربردهای هر یک را برای شما توضیح دهیم:

 

پارکینگ های مسقف (همکف، زیرزمینی)

پارکینگ مسقف

معمولا در طراحی پارکینگ دو دیدگاه اصلی وجود دارد ، ابتدا اینکه بسیاری از سازنده ها ترجیح می دهند به منظور استفاده از طبقه همکف برای طراحی یک خانه نقلی پارکینگ خانه را در بخش زیر زمین خانه طراحی کنند ولی دیدگاه دیگری که وجود دارد این است که شما به منظور صرفه جویی در ساخت و ساز ترجیح می دهید فضای زیر زمین را به کلی خالی کرده و از فضای باقی مانده در همکف برای راه اندازی پارکینگ استفاده کنید. گاهی اوقات نیز ساختمان به حدی وسیع است که سازنده مجبور می شود از هر دو فضا برای راه اندازی پارکینگ استفاده کند. روش تلفیقی بیشتر در مجتمع ها و برج های مشهور دیده می شود که امروزه نیز بسیار شایع شده است.

 

پارکینگ‌ اختصاصی و مشاع

پارکینگ اختصاصی و مشاع

در اصل پارکینگ های اختصاصی به آن دست از پارکینگ هایی گفته می شود که سازنده آن را در سند شش دانگ خانه ذکر کرده که در این صورت تمامی مستاجرین و یا مالکین می توانند در آن پارک کنند. در کنار این نوع پارکینگ نوع دیگری وجود دارد که از آن به عنوان پارکینگ مشاع یاد می شود. این نوع پارکینگ معمولا در فضاهای باز می باشد و هر کس که زودتر پارک کند می تواند فضای بهتر را اشغال کند. پارکینگ نوع دوم معمولا در مجتمع ها و برج های بزرگ بسیار دیده می شود.

 

پارکینگ طبقاتی

پارکینگ طبقاتی

یکی از مدرن ترین روش هایی که شهرداری ها برای کم کردن حجم خودروهای پارک شده در سطح شهر استفاده می کنند راه اندازی پارکینگ های طبقاتی است که معمولا در محله های اداری و شلوغ بسیار شایع می باشد. این نوع پارکینگ ها به صورت رمپی طراحی می شوند.

 

پارکینگ مکانیزه

پارکینگ مکانیزه

این نوع پارکینگ که از آن به عنوان پارکینگ هوشمند نیز یاد می شود برای هر خودرو یک فضا در نظر گرفته می شود و به وسیله سیستم های مکانیکی خودروی شما را بر روی یک سطح فلزی قرار داده و به طبقات مختلف می برد. در این نوع پارکینگ همیشه فضاهای خالی در بخش پایین قرار داد و شما می توانید به راحتی خودروی خود را در آنجا پارک کنید.

 

ضوابط طراحی پارکینگ

از اصلی ترین سخت گیری های شهرداری در هنگام ساخت خانه بحث پارکینگ می باشد. به صورت معمول شهرداری اعلام کرده است اگر فضای تهیه شده برای پارکینگ تنها برای یک خودرو باشد عرض آن باید 2 و نیم متر باشد ولی در صورتی که دو خودرو در کنار هم قرار بگیرند عرض مورد نیاز 4 و نیم متر می شود یعنی 25 سانت از فضای هر خودرو کاسته می شود. در شرایطی که شما بخواهید بین ستون و دیوار سه خودرو قرار دهید فضای مورد نیاز برای آن ها باید حداقل 6 و نیم متر باشد. هنگامی که در مورد طول هر خودرو صحبت می کنیم در فضای پارکینگ حداقل باید 5 متر طول  برای هر خودرو در نظر گرفته شود. شرکت های خودرو سازی استاندارد طول خودروی خود را 4.5 متر برای ماشین های سدان در نظر می گیرند که در برخی از خودروهای خاص مانند فورد گلکسی به 4.9 متر نیز می رسد. تا بدین لحظه برای طراحی پارکینگ باید در نظر داشته باشید هر خودرو به 2.5 متر عرض و 5 متر طول نیاز دارد. در صورتی که دو خودرو روبروی یکدیگر پارک کنند فاصله استاندارد میان این دو خودرو 5 متر می باشد. طول ماشین شما بیشتر از استاندارد جهانی باشد فاصله بین دو خودرو اهمیت خود را به درستی نشان می دهد.

 

نکات مهم طراحی پارکینگ

  • در صورتی که شما پارکینگ دو ماشین رو را بین دو دیوار طراحی کنید عرض آن باید 5 متر باشد.
  • در صورتی که پارکینگ دو ماشین رو بین ستون و دیوار طراحی شوند عرض آن باید 4.75 متر باشد.
  • در حالتی که دو سمت خودرو با دیوار یا ستون محدود شده باشد باید حداقل ابعاد را 5*3 در نظر گرفت.
  • در صورتی که فاصله مفید بین دو ستون 4.5 متر باشد ؛ شما می توانید از دو پارکینگ بهره مند شوید.

 

ابعاد در نظر گرفته برای ستون ها

  • فاصله بین دو ستون (مرکز به مرکز) اگر 4.9 متر باشد شما می توانید از ستون های 40*40 استفاده کنید.
  • شما زمانی می توانید از سه خودرو بین دو ستون استفاده کنید که فاصله آن ها 6.5 متر باشد.
  • زمانی که شما از ستون های 40*40 استفاده کردید برای پارکینگ های سه خودروی فاصله مرکز به مرکز باید حداقل 7.19 متر باشد.
  • جلوی هر خودرو باید حداقل 5 متر فضای خالی باشد.

 

طراحی رمپ گرد در اصول پارکینگ

  1. هنگامی که شیب راهه را در پارکینگ طراحی می کنید برای شرایط مستفیم باید 3 متر و در حالت منحنی 3.5 متر عرض در نظر بگیرید
  2. شعاع منحنی در زمان چرخش شیب راهه باید سه متر باشد
  3. برای طراحی شیب رمپ پارکینگ شما باید حداکثر 15 درصد شیب را در نظر بگیرید.
  4. حداکثر شیبی که در فضای پیش از رمپ پارکینگ اختصاص داده می شود 5 درصد می باشد
  5. باید در نظر داشته باشید شیب در یک متر اول و آخر رمپ همیشه متفاوت می باشد.
  6. حداقل ارتقاع در نظر گرفته شده برای پارکینگ های اختصاصی 2 متر و 10 سانت می باشد
  7. حداقل ارتقاع در نظر گرفته شده برای پارکینگ های عمومی کوچک 2 متر و 20 سانت می باشد (در پارکینگ های بزرگ به 2 متر و 40 سانت می رسد.)
  8. دهانه رمپ پارکینگ باید حداقل سه متر و بیست سانت باشد.
  9. حداقل ارتفاع درب پارکینگ باید 210 سانتی متر باشد.

 

مطالب بیشتر

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

پارک موتور و ماشین در یک پارکینگ و قوانین مربوط به آن

استفاده از پارکینگ به عنوان انباری ،بایدها و نبایدها

همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن