عدم پرداخت ودیعه توسط موجر

اصولا تا حدودی با این موضوع آشنایی دارید که یکی از موارد مهم قبل از این که خانه ای را اجاره کنید، باید پرداخت شود و در واقع فرآیند انجام اجاره خانه در گرو انجام آن صورت می گیرد، پرداخت ودیعه می باشد.در واقع ودیعه سندی است که اجاره نامه ی خانه را برای شما منعقد می کند و شما بعد از تمام شدن مدت اجاره نامه و تحویل خانه آن مبلغ را از صاحب خانه پس می گیرد.در این مقاله قصد داریم حالتی را بررسی کنیم که چنانچه موجر قصد پرداخت پول ودیعه را نداشته باشد یا در پرداخت آن دیرکرد داشته باشد، از نظر قانونی بایستی چه اقدامی انجام دهیم.پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

استرداد ودیعه به چه معنا می باشد؟

زمانی که قصد اجاره ی ملکی را داشته باشید و این فرآیند در مرحله نهایی قرار گیرد، وقت آن فرا می رسد که قرار داد اجاره بین دو طرف یعنی مستاجر و موجر نوشته یا منعقد شود. زمانی که این قرارداد نوشته می شود  باید مبلغی از طرف مستاجر به موجر پرداخت شود، که این مبلغ در واقع نزد موجر گرو گذاشته می شود و رهن یا ودیعه نام دارد.

 

در اصل شخص مستاجر این مبلغ را به عنوان قرض ‌الحسنه و با هدف تضمین اجاره ملک به مالک پرداخت می کند.پس از این که زمان و مدت اجاره به پایان برسید، شخص مستاجر این حق را دارد که مبلغ رهن را از موجر یا صاحب خانه مطالبه کند و شخص موجر نیز بایستی طبق درخواستی که مستاجر داشته است، مبلغ ودیعه را پرداخت یا مسترد نماید.به عنوان نکته ی اول باید به این موضوع اشاره کرد که پرداخت ودیعه از طرف مستاجر به موجر یا صاحب ملک نکاتی دارد که از لحاظ حقوقی باید در قرارداد اجاره نامه به طور کامل ذکر شود که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد به طور مختصر می پردازیم :

روش‌های پرداخت پول ودیعه یا پول پیش به موجر به چه صورت می باشد؟

 

1.پرداخت ودیعه به موجر به صورت نقدی

اگر قصد دارید که مبلغ ودیعه را به صورت نقدی به موجر بدهید، یکی از مواردی که باید رعایت کنید این است که صورت جلسه ای مبنی بر پرداخت مبلغ را تنظیم کرده و هر دو طرفین بایستی قرداد را مطالعه کرده و آن را امضا کنند تا مبادا در آینده در خصوص این مورد دچار مشکل شوند و یا موجر ر ادعا کند که همچین مبلغی بابت رهن و یا اجاره به او پرداخت نشده است.

2. پرداخت ودیعه به موجر به صورت چک

اگر تصمیم و شرایط شما بر این است که مبلغ ودیعه را به صورت چک به موجر تحویل بدهید، یکی از موارد مهم این است چکی که ارائه می دهید حتما تضمین شده باشد تا اگر با مشکلی رو به رو شدید بتوان از آن چک استعلام گرفت و در دادگاه استفاده کرد و موضوع پرداخت وجه به موجر را بتوان از این طریق اثبات کرد.

3.پرداخت ودیعه به مستاجر به صورت عرف

یکی دیگر از حالت هایی که می توانید نسبت به پرداخت پول پیش یا ودیعه به موجر اقدام کنید روش پرداخت به صورت قرض الحسنه می باشد.و البته اگر این روش را برای پرداخت ودیعه انتخاب می کنید حتما در قرارداد باید نوشته شود که  پرداخت به صورت قرض الحسنه می باشد.یکی دیگر از مواردی که در این نوع روش پرداخت وجود دارد این است که این نوع پرداخت کاملا به نفع موجر است، به این دلیل که اگر در اجاره ‌نامه از اصطلاحی تحت عنوان  ودیعه استفاده شود، یعنی پول به صورت امانت در اختیار موجرقرار گرفته است و موجراین حق را ندارد که  بتواند از این  ودیعه یا امانت به صورت شخصی یا در کل استفاده کند و اگر این کار را انجام دهد  در حقیقت خیانت در امانت انجام داده است و به صورت کیفری مورد مجازات قرار می گیرد. اما اگر در اجاره نامه  از اصطلاح قرض الحسنه استفاده شود، این معنی را می دهد که مستاجر این پول را به موجر قرض داده است و به طور قانونی موجر می­تواند آن را در مدت قرارداد استفاده کند.

 

نکته: اگر در پایان مدت اجاره نامه، خسارتی به محل استیجاری برسد یا  این که مستاجر در پرداخت اجاره بها تاخیر داشته موجر می­تواند از مبلغی که تحت عنوان قرض ­الحسنه پرداخت شده است، طلب یا خسارات وارده به ملک را برداشت کند و باقی مبلغ را به مستاجر تحویل دهد.

بررسی همه ی نکات در خصوص عدم پرداخت یا تاخیر ودیعه توسط موجر :

 معمولا پس از این که مدت زمان اجاره ملک به پایان می رسد و مستاجر موظف است تا ملک را تخلیه کند موجر نیز باید نسبت به بازگرداندن  مبلغ ودیعه اقدام کند و اگر قصد انجام این کار را نداشته باشد یا در انجام این فرآیند دیرکرد داشته باشد، مستاجر می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

1.ساده ترین و اولین راهکار در صورتی که شخص ملک را به طور کامل تخلیه نکرده باشد آن است که در ملک همچنان به سکونت و زندگی بپردازد  و منتظر بماند تا  زمانیک ه موجرمبلغ ودیعه را به طور کامل پرداخت کند.

 

2.اگر قصد داشته باشید که این مورد را به صورت قانونی پیگیری کنید، راه حل این است که مستاجر به مراجع قضایی و شورای حل اختلاف مراجعه کند و داد خواستی تحت عنوان مطالبه وجه را تنظیم کند.که در نهایت این داد خواست از طریق دادگاه پیگیری خواهد شد. در این داد خواست بیان می شود که موجر مستلزم است که ودیعه را به مستاجر باز گرداند که در غیر این صورت و عدم انجام این کار به صورت قانونی روند کارادامه داده می شود و موجر مجازات خواهد شد.

 

اگر مستاجر بخواهد با استفاده از این روش پیگیری های لازم را انجام دهد در ابتدای کار باید ملک را تخلیه کند و ضمن این که به مراجع قضایی مراجعه می کند و دادخواستی را ارائه می دهد باید همراه با آن  تحویل کلید ملک را نیز انجام دهد که در نزد مراجع قضایی ثبت شود با اثبات کند که دیگر در آن ملک سکونت ندارد.پس از انجام این کار، دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به موجر ارسال می شود.

 

و در نهایت و پس از صدور رأی مبنی بر پرداخت و استرداد ودیعه  از طرف موجر به مستاجر طبق  تقاضایی که به دادگاه و مراجع ارائه شده است، اجراییه نهایی صادرمی شود و در این مرحله مستأجر می‌تواند با معرفی اموال موجر تا میزان خواسته خود و توقیف اموال وی، حق خود را دریافت کند.پس از انجام این مراحل، چنانچه موجر ظرف مدت ۳۰ روز نسبت به پرداخت ودیعه اقدامی نکند دادگاه به درخواست مستاجر، حکم جلب موجررا صادر می‌کند یا نسبت به توقیف اموال موجر اقدام  لازم را انجام می دهد.

آیا در صورت تاخیر در پرداخت ودیعه از جانب موجر، مستاجر می تواند خسارت دریافت کند؟

باید بگوییم مطابق با قوانینی که در خصوص روابط موجر و مستاجر وجود دارد، در صورتی که موجر نسبت به پرداخت مبلغ ودیعه نسبت به مستاجر دیرکرد داشته باشد به دلیل تاخیر در بازگرداندن مبلغ رهن، طبق شاخص بانک مرکزی باید مبلغ را محاسبه و به مستاجر پرداخت کند.همچنین مستاجر این حق را دارد که به ازای هر روز تاخیر استرداد مبلغ ودیعه، به صورت توافقی مبلغی را از موجر دریافت نماید.بنابراین در زمان انعقاد اجاره نامه مستاجر باید ضمانت اجرایی برای خود قائل شود و به این موضوع توجه کند تا اگر در پایان مهلت اجاره، موجر از بازگرداندن وجه خودداری کرد، مستاجر بتواند به طور رایگان نسبت به پس گرفتن ودیعه ملک اقدام کند و حق خود را پس گیرد.

 

نتیجه گیری:

طبق آنچه که در این مقاله متوجه شدیم در زمان اجاره ی ملک و پرداخت مبلغ ودیعه باید برای تمامی روند ها  هر دو شخص موجر و مستاجر سندی مکتوب داشته باشند که در اختیار دو طرف قرار گیرد و با داشتن آن بتوانند مدارک لازم را ارائه دهند. همچنین اگر موجر قصد پرداخت ودیعه به مستاجر را نداشته باشد یا در پرداخت آن دیر کرد داشته باشد با ارائه همین اسناد می تواند حقوق خود را به طور قانونی پیگیری و دریافت کند.

 

 

مطالب بیشتر:

خسارت مستاجر به ملک و قوانین آن

قانون موجر و مستاجر تخلیه پیش از موعد

Loading

3.3/5 - (7 امتیاز)

۱ در مورد “عدم پرداخت ودیعه توسط موجر”

  1. سلام تکلیف این مستاجر بدبخت چیه که کل پولش دست موجر هست و نمیتونه خونه رو تخلیه کنه وسایلش رو کجا باید بریزه تا وقتی حقشو بگیره یعنی باید کارتن خواب بشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن