حفاظ پنجره و بالکن طبقه اول و قانون آن

قانون نصب حفاظ پنجره و بالکن طبقه اول

قانون نصب حفاظ پنجره و بالکن طبقه اول

پنجره ها و بالکن ها حتی با داشتن سنسورهای امنیتی و دیگر تجهیزات ، ایمنی لازم را ندارند . حتی با بهترین سیستم‌ های امنیتی موجود در بازار ، درهای قفل‌ شده و سنسورهای هشدار دهنده پنجره می‌ دانیم که پنجره و بالکن خانه همچنان نقطه ‌ضعف ‌خانه به شمار می رود . موضوع بحث ما ساکنین طبقه ی اول هستند که به دلیل ارتفاع کم و نزدیکی به سطح زمین ، بیشتر در معرض سرقت قرار می گیرند از طرفی برخی خانواده ها دارای فرزند کوچک هستند و نگران سقوط فرزندشان از بالکن بدون حفاظ هستند . اگر نگران امنیت منزل خود هستید ، یکی از معیارهای امنیتی که باید در نظر بگیرید ، نصب حفاظ پنجره و بالکن است . حال سوال پیش می آید که آیا افراد ساکن در طبقه اول یک مجتمع مسکونی می توانند برای پنجره و بالکن خود حفاظ نصب کنند ؟ آیا در تملک آپارتمان ها ماده ای وجود دارد که در آن به قانون نصب حفاظ پنجره و بالکن طبقه اول پرداخته شده باشد ؟ در این مقاله به اهمیت نصب حفاظ برای پنجره و بالکن طبقه اول می پردازیم و در ادامه خواهیم دید که آیا قانون این اجازه را به ساکنین طبقه اول می دهد یا خیر ؟

 

حفاظ چیست و چرا از آنها استفاده می شود؟

حفاظی که برای پنجره و بالکن استفاده می شود از میله های فلزی ساخته شده اند که برای جلوگیری از سرقت خانه یا مانع شدن از افتادن کودک خردسال ، روی پنجره یا جلوی بالکن نصب می شوند . کودکان خردسال ممکن است متوجه خطر ارتفاع نباشند و ممکن است در لحظه ای که هیچ فرد بزرگسالی مراقب آنها نیست ، خطر سقوط آنها را تهدید کند ..

 

آیا صاحب خانه باید برای پنجره حفاظ نصب کند ؟

در زمان عقد قرارداد رهن یا اجاره که توسط صاحب خانه و مستاجر امضا می شود باید مستاجر ، از داشتن کودک خردسال صاحب خانه را مطلع بسازد . زمانی که مستاجری با کودک ۱۰ ساله یا کوچکتر در آپارتمان زندگی می ‌کند و یا به طور منظم زمان زیادی را در آنجا سپری می‌کند ، صاحب خانه باید حفاظ پنجره نصب کند . حفاظ پنجره تنها زمانی که کف پنجره شش فوت بالاتر از سطح خارجی پنجره باشد و یا شرایط خطرناک دیگری وجود داشته باشد در پنجره طبقه اول نصب می شود . پنجره ‌هایی که به عنوان خروجی آتش عمل می ‌کنند و یا این که برای باز شدن طراحی نشده اند ، نیازی به حفاظ پنجره ندارند . در یک ساختمان مسکونی ، تعاونی یا آپارتمان ، مستاجری که کودک زیر ۱۰ سال دارد و یا به طور مرتب در آنجا زندگی می‌کند و یا به طور منظم هزینه زیادی را در آنجا صرف می کند و بدون بیرون رفتن از آپارتمان به راهرو دسترسی دارد، با نوشتن درخواستی کتبی می تواند مسئول ساختمان را موظف به نصب حفاظ برای پنجره‌ های راهرو کند .

 

پنجره هایی که دارای مانع هستند

با توجه به کاربردی که برای مانع پنجره در نظر گرفتنه اند ، کاربرد خاص خود را دارد و هیچ گاه نمیتواند مانند حفاظ موثر باشد . مانع پنجره را نمی ‌توان به عنوان محافظ پنجره مورد استفاده قرار داد . حفاظ پنجره برای حفاظت از کل ناحیه بازشونده پنجره باید نصب شود . مانع پنجره می ‌تواند از باز شدن کامل پنجره ‌ها برای ورود هوای تازه جلوگیری کند ، اگر مانع پنجره از باز شدن کامل پنجره پایینی جلوگیری می کند ، باید برداشته شود . سوابق ناراحت کننده ای وجود دارند که مستاجران مانع پنجره را برای ورود هوای تازه کافی برداشته اند ، پنجره‌ ها بدون محافظ بازگذاشته شده و منجر به سقوط کودکان از پنجره شده اند.

 

اگرحفاظ پنجره ای دچار مشکل شود چه باید کرد ؟

با توجه به جنس موادی که حفاظ پنجره از آنها ساخته می شود که غالباً جنس اکثر آنها از آهن است ، این فلز در فضای باز دچار اکسیدگی و فرسایش می شود و به مرور زمان از بین می رود و باعث شکستگی و ترک در سازه هایی مثل حفاظ و نرده می شود . اگرحفاظ پنجره ای دچارمشکل شود ، مستاجر باید به مالک ساختمان یا شخصی که مسئول نگهداری و تعمیرات آن است اطلاع دهد . اگر این خانه به یک مجموعه مسکونی ، تعاونی یا آپارتمان تعلق داشته باشد ، مستاجر باید به مالک آپارتمان یا مسئول تعمیرات آپارتمان اطلاع دهد یا اگر مشکل پنجره ای در منطقه مشترک باشد ، مستاجر باید مدیر ساختمان یا فردی که مسئول نگه داری آن است را مطلع کند . این قانون نصب حفاظ پنجره در طبقه اول است .

 

مستاجر در مورد مراقبت از حفاظ پنجره چه وظایفی دارد ؟

با توجه به ویژگی هایی که محافظ های پنجره دارند و نیازمند به بررسی و مراقبت دوره ای هستند ، مستاجر در صورت مشاهده زنگ زدگی می تواند با هماهنگی با صاحب خانه و مدیر ساختمان اقدام به رنگ آمیزی محافظ کند اما به شرط آنکه قانون را نیز در نظر داشته باشد و مراقب باشد در نمای خارجی تغییری خارج از قانون وارد نکند . مستاجر هرگز نباید حفاظ پنجره را از بین ببرد یا به آن آسیب بزندر. مستاجر باید به طور منظم حفاظ های پنجره ها را بررسی کند تا مطمئن شود که آن‌ها به هیچ وجه دچار مشکل نشده باشند . اگر مالک یا مسئول تعمیرات نتواند یا نخواهد در مدت معقولی به مشکل رسیدگی کند ، مستاجر می‌تواند با اداره مسکن یا ساختمان شهرداری یا اداره بازرسی مسکن اداره امور اجتماعی شهر محل زندگی خود تماس بگیرد .

 

آیا پرداخت هزینه نصب حفاظ برای پنجره به عهده ی مستاجر است ؟

با توجه به موارد قانونی که در این زمینه وجود دارد ، قانون این اجازه را به صاحب خانه می دهد که به موجب آن ، صاحب یک آپارتمان می‌ تواند تا مقدار مشخصی را برای نصب حفاظ پنجره از مستاجر خود بگیرد .

 

آیا یک مستاجر می تواند حفاظ پنجره را از روی پنجره بردارد ؟

با توجه به موارد قانونی که وجود دارد مستاجر این اجازه را ندارد که بدون اجازه ی صاحب خانه محافظ پنجره را بردارد . اگر مستاجر نیازی به حفاظ پنجره نداشته باشد ، در صورت درخواست مستاجر، صاحب خانه ملزم به برداشتن حفاظ ها و یا نرده های پنجره نصب شده است . مستاجر به هیچ عنوان اجازه برداشتن حفاظ پنجره را ندارد .

 

در یک مجتمع مسکونی چه کسی مسئول نگهداری و بررسی از حفاظ پنجره ها است ؟

در بسیاری از آپارتمان ها تیم مخصوصی برای نگهداری و بررسی از حفاظ ها در نظر گرفته اند . در یک خانه تعاونی یا با مالکیت مشترک یا آپارتمانی ، صاحب اصلی ساختمان مسئول تامین و نگهداری حفاظ پنجره ها است . مدیریت ساختمان مسئول تامین و نگهداری حفاظ پنجره راهرو در آپارتمان ها است .

 

در چه صورتی نیاز نیست که در بالکن حفاظ نصب شود ؟

برخی از منازل مسکونی در بالکن طبقه اول دارای دیواری هستند که کار محافظ را انجام می دهد ولی باید توجه داشت که این دیوار محافظ فقط برای حفاظت در برابر سقوط می باشد و در زمینه ی تامین امنیت در مقابل سرقت کاربردی ندارد .

 

نصب حفاظ برای بالکن طبقه اول

برخی از افراد در بالکن منزل خود از حفاظ فلزی استفاده می کنند . نصب حفاظ باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفاظت در مقابل سقوط افراد ، وظیفه ی تامین امنیت برای جلوگیری از سرقت را نیز داشته باشد . نصب حفاظ باید به گونه ای باشد که تمام فضای جلوی بالکن را بپوشاند و مانع ورود افراد و اشیاء از خارج از منزل شود . از آنجایی که حفاظ بالکن جزء اصل بنا می باشد پس پرداخت هزینه های مربوط به نصب حفاظ در بالکن بر عهده ی صاحب خانه است .

 

قانون نصب حفاظ برای بالکن

زندگی آپارتمان نشینی دارای یکسری از قوانینی است که همه ی ساکنین ملزم به رعایت آن هستند . تقریباً هیچ‌ کدام از قوانین زندگی در یک‌ خانه شخصی یا به ‌اصطلاح ویلایی با زندگی در آپارتمان یکسان نیست . صاحبان و ساکنان خانه‌ های ویلایی برای ایجاد تغییرات در محل زندگی خود نیازمند اجماع نظر با هیچ‌ کس نبوده و درصورتی‌ که تصمیم آن‌ها برای تغییر در ظاهر یا درون ساختمان با قوانین شهرنشینی و شهرداری منافاتی نداشته باشد ، قادر به انجام آن هستند . اما برای زندگی در آپارتمان قوانین خاصی وجود دارد . به این معنی که هیچ‌ کس نمی‌ تواند به ‌صورت مستقل تصمیم بگیرد بخشی از مشاعات ساختمان را بنا به سلیقه یا نیاز شخصی خود تغییر دهد . در حقیقت برای ایجاد کوچک‌ ترین تغییری در قسمت‌ های مشترک یک ساختمان مثل نصب حفاظ در بالکن ساختمان همه‌ ی سکنه ‌ی آن باید به نقطه ‌نظر مشترک برسند .

 

آیا نصب حفاظ برای بالکن در طبقه اول جزء تغییر در نمای بیرونی حساب می شود ؟

قانون در زمینه ی تغییر در نمای خارجی الزامات خود را دارد بطوری که از اقدامات یک جانبه برای تغییر ظاهری در نمای خارجی جلوگیری میکند . گستره‌ ی قوانین حاکم بر تغییر در نمای ساختمان بسیار گسترده است . شما به‌عنوان مالک یک واحد آپارتمان ، که در آن زندگی یا کار می ‌کنید نمی ‌توانید بصورت مستقل اقدام به تغییر در نمای آن بکنید . به‌عنوان‌ مثال حتی نمی‌توانید بدون رضایت و موافقت سایرین حفاظ بیرونی پنجره‌ های خود را عوض کنید یا به آن رنگ دلخواه بزنید یا برای بالکن منزل خود حفاظ نصب کنید .

ماده ۹ قانون تملک آپارتمان‌ها جامع‌ ترین توضیح را در مورد تغییر در مشاعات ساختمان ارائه می ‌کند . طبق این قانون هیچ یک از ساکنین حق ندارند بدون موافقت اکثریت تغییراتی در محل یا شکل سر در یا نمای خارجی در قسمت اختصاصی خود که مرئی و منظر باشد ، بدهند . اگر تغییر در نمای خارجی به گونه ای باشد که نیاز شدید به آن احساس شود ، در اینصورت ساکنین طبقه اول می توانند با هماهنگی و جلب رضایت سایر ساکنین آپارتمان اقدام به نصب حفاظ برای بالکن خود نمایند . در غیر اینصورت بطور آشکار مشخص است که طبق این قانون ایجاد تغییر در نمای ساختمان به ‌ویژه در قسمت‌هایی که از بیرون دید داشته باشد ، ممنوع است و نصب خودسرانه ی حفاظ و ایجاد تغییرات دیگر در نمای خارجی جریمه های سنگین در پی خواهد داشت .

 

Loading

3/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن