لاندری روم

لاندری روم در آپارتمان

لاندری روم در آپارتمان

همان‌طور که می‌دانید امروزه سبک طراحی خانه‌های ایرانی از متدهای قدیمی فاصله گرفته و بیشتر به سمت سبک‌های مدرن‌تر پیش رفته است. اگر به دکوراسیون‌های لاکچری و مدرن‌ علاقه دارید، احتمالا کلماتی مانند مستر روم، لاندری روم، کلوزت روم و غیره به گوشتان خورده است. این سبک از فضاها که در طراحی‌های جدیدتر به چشم می‌خورند، تنها با هدف افزایش رفاه و استفاده بهتر از فضا ایجاد می‌شوند. در این مطب قرار است به این موضوع بپردازیم که لاندری روم در ساختمان چیست، چه کاربردی دارد و برای طراحی این فضا باید به چه مواردی دقت کرد. پس تا انتهای مطلب همراه هومتیک باشید.

 

لاندری روم یعنی چه؟

لاندری روم یا Laundry Room یک عبارت انگلیسی است که با ترجمه لغوی این عبارت به اتاق لباسشویی می‌رسیم. در واقع فضای لاندری یک بخش جدید در خانه‌های مدرن است که مکانی برای قرارگیری لباسشویی، لوازم مورد نیاز برای شستشو لباس و خشک کردن لباس‌ها است. معمولا برای لاندری روم یک اتاق جداگانه درنظر می‌گیرند و با تقسیم‌بندی فضا، در نظر گرفتن مکانی برای آویز لباس‌ها بعد از شستشو و به‌کارگیری اصول دیگر، طراحی این فضا را به‌بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

 

مزیت‌های به‌کارگیری لاندری در پلان ساختمان

در این بخش قرار است به این موضوع بپردازیم که طراحی فضای لاندری روم در ساختمان چه مزیت‌هایی دارد.

دسترسی به فضای بیشتر در آشپزخانه یا حمام

در بسیاری از خانه‌ها، ماشین لباسشویی را در آشپزخانه یا حمام قرار می‌دهند. قرارگیری ماشین لباسشویی در این فضاها اصلا کاربردی نیست و تنها بخش زیادی از مکان را اشغال می‌کند.

 

مرتب‌تر بودن فضای خانه

انبوه زیادی از لباس‌های کثیف در سطل لباسشویی، اصلا جلوه خوبی در خانه ندارد. با وجود لاندری روم می‌توانید همه این لباس‌ها را در فضایی دور از دید قرار دهید و بعد از خشک کردن و اتوکشی لباس به کمد مخصوص انتقال دهید.

 

نگهداری مواد شیمیایی خطرناک

همان‌طور که می‌دانید مواد شوینده، ساختار شیمیایی دارند و این مواد نباید در دسترس کودکان باشند. از این رو می‌توانید این مواد را در کمد مخصوص درون لاندری نگهداری کنید و از آسیب نرسیدن به فرزند خود اطمینان خاطر داشته باشید.

 

تمام لوازم مورد نیاز در یک مکان

وقتی در طراحی داخلی خانه بخشی را به لاندری روم اختصاص دهید، همه چیزهایی که نیاز دارید از مواد شوینده گرفته تا اتو در یک مکان قرار دارد. از این رو دیگر لازم نیست برای شستشو، خشک کردن و اتوکشی لباس‌ها به‌دنبال جمع‌آوری لوازم مورد نیاز از بخش‌های مختلف باشید و تنها با رفتن به لاندری روم همه چیز در اختیارتان خواهد بود.

 

شستشوی راحت‌تر لباس‌ها

برای خیلی از افراد انجام کارهای مربوط به شستشوی لباس‌ها خسته‌کننده و زمانبر است، اما در صورتی که بتوانید در بخشی زیبا و مجهز تمام کارهای لازم را انجام دهید، دیگر این روند برایتان خیلی کسل‌کننده نخواهد بود.

 

امکان طراحی مدرن فضای لاندری روم

می‌توانید برای طراحی فضای لاندری از اصول مدرن و به‌روز کمک بگیرید و با استفاده از به‌کارگیری رنگ‌های زیبا، دکوراسیون خاص و لوازم تزئینی به زیباسازی فضا کمک کنید. حتی می‌توانید در این بخش، سیستم صوتی نصب کنید تا در حین انجام کارها به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش کنید و از بودن در این محیط لذت ببرید. فضای لاندری روم برای هر خانه‌ای لازم است، از این رو اگر فضایی را برای انجام این کار در اختیار دارید، حتما از آن استفاده کنید.

 

اصول طراحی لاندری در ساختمان چیست؟

بعد از پی بردن به مزیت‌های استفاده از لاندری روم در خانه‌ها، اکنون بهتر است بدانید که باید برای طراحی این فضا چگونه عمل کنید تا در کنار استفاده از کارآیی، محیطی لوکس و زیبا داشته باشید. هر لاندری چند جزو اصلی دارد که می‌توان به ماشین لباسشویی، خشک‌کن، اتو و میز اتو اشاره کرد.

 

متراژ مناسب برای لاندری روم

برای طراحی لاندری روم در خانه باید متراژ نسبتا زیادی را به این فضا اختصاص دهید. چون به هر حال باید چند مورد اصلی که در بالا ذکر کردیم، در این بخش قرار بگیرد. در صورتی که متراژ خانه‌تان زیاد نیست و نمی‌توانید بخش بزرگی را به این بخش اختصاص دهید، به توصیه‌های زیر نگاهی بیاندازید:

  • از میزهای تاشو برای اتو استفاده کنید، از این رو بعد از اتمام کار می‌توانید میز را تا کنید و در کمد بگذارید.
  • روی دیوارهای خالی کمد نصب کنید و با آویز کردن لباس‌ها و قرارگیری شوینده‌ها و حوله‌ها در درون کمد، فضای بیشتری برای قرارگیری لباسشویی و خشک‌کن در دسترستان خواهد بود.
  • از به‌کارگیری شلف برای فضای لاندری غافل نشوید، چرا که در عین کاربردی بودن در زیبایی فضا نیز تاثیر می‌گذارد و می‌توان روی شلف‌ها گل و گیاه و لوازم دکوری قرار داد.

 

محل قرارگیری لاندری در ساختمان

برای تعیین محل مناسب برای لاندری باید به اولویت‌های خود نگاهی بیاندازید. در صورتی که دسترسی راحت و سریع می‌خواهید بهتر است مکانی نزدیک به اتاق خواب یا حمام برای لاندری در نظر بگیرید. بعضی وقت‌ها طراحی لاندری در فضایی نزدیک به بالکن یا تراس انجام می‌گیرد تا بعد از شستشو، لباس‌ها در بالکن یا تراس آویزان شوند.

 

انتخاب کفپوش مناسب برای لاندری

از آن جایی که لاندری محیطی برای شستشو لباس‌ها است و خیلی پیش می‌آید که روی زمین آب بریزد، انتخاب کفپوش مناسب برای این بخش از اهمیت بالایی برخودار است. کفپوش‌های ضدرطوبت برای این بخش بهترین انتخاب هستند، در صورت استفاده از کفپوش مناسب، دیگر لازم نیست هزینه‌های جانبی برای تعمیرات خرابی‌ها بپردازید.

 

نور مناسب برای فضا

از آن جایی که قرار است تمیزی لباس‌ها و وجود لکه در فضای لاندری بررسی شود، باید محیط نور بسیار مناسبی داشته باشد. درست است که قرار است برای مدت کوتاهی در این محیط باشید، اما باید به چیدمان و استفاده از نور مناسب برای تمیزی و زیبایی محیط اهمیت دهید.

 

درب عایق برای جلوگیری از سروصدا

برای جلوگیری از ورود صدا به بخش‌های دیگر خانه می‌توان برای لاندری روم درب عایق صدا نصب کرد. همچنین استفاده از صفحات ضد لرزش و ریگلاژ کردن ماشین‌های لباسشویی و خشکشویی برای کاهش صداها ایده خوبی است.

 

تعبیه سینک در لاندری

گاهی در طراحی‌ها در فضای لاندری روم، بخشی را به سینک ظرفشویی اختصاص می‌دهند. چون برای شستشو بعضی از لباس‌ها نمی‌توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد و باید در سینک با دست این لبا‌س‌ها را شست.

 

لاندری هتل

به‌طور معمول هتل‌های لوکس نیز مجهز به فضای لاندری روم هستند، البته طراحی این فضا در هتل با خانه‌ تفاوت‌های زیادی دارد. میهمانان هتل برای شستشوی لباس‌ها به این بخش از هتل مراجعه می‌کنند و از آن جایی که تعداد میهمانان در هتل با خانه قابل مقایسه نیست، لاندری در هتل متراژ بسیار بالایی دارد که تعداد زیادی ماشین لباسشویی و خشک‌کن در آن جا برای خدمت‌رسانی به میهانان قرار می‌گیرد.

 

سخن نهایی

اگر بتوانید در طراحی جدید یا بازسازی فضای ساختمان، بخشی را برای لاندری در نظر بگیرید، می‌توانید یک بخش اختصاصی برای شستشو و خشک کردن لباس‌ها در اختیار داشته باشید. فقط بهتر است بدانید با جمع شدن لباس‌های آلوده در این محیط، امکان وجود بوی بد و نامطبوع وجود دارد. از این رو می‌توانید از خوشبوکننده‌ها و سیستم تهویه مناسب برای رفع بوی بد استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط

لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی

همه چیز در مورد دکوراسیون ورودی خانه

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

کلوزت روم چیست؟

مستر روم چیست؟

Loading

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن