محله تهران ویلا

محله تهران ویلا؛ معرفی کامل به همراه نقشه

یکی از اصلی‌ترین خاطرات دوران نوجوانی ام پیرامون محله تهران ویلا است که همراه با دوستان به رستوران ترنج رفته و از غذاهای خارق‌العاده این رستوران لذت می‌بردیم. علی رغم اینکه هنوز ترنج در همان منطقه قرار دارد، ولی به دلیل تردد کمتر به تهران ویلا چند سالی است که به آنجا مراجعه نکرده‌ایم و نوشتن این مقاله سبب شد که یک بار دیگر به محله تهران ویلا رفته و از فضای بی‌نظیر آن نهایت استفاده را ببرم. تهران ویلا برای بسیاری از تهرانی‌ها به عنوان یکی از محله‌های خاص در نظر گرفته می‌شود که در آن فضای بسیار دوستانه‌ای حاکم است و می‌توانید با اهالی و بافت خاص آن ارتباط خوبی برقرار کنید. امروز قصد داریم همراه با شما نگاهی به محله تهران ویلا انداخته و از نقطه نظرات مختلف، این بخش از تهران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اسم محله محله تهران ویلا
سال اتمام پروژه 1345
دسترسی به مترو  دارد
منطقه 
ناحیه 3
بافت محله فضای آرام و قشر متوسط رو به بالا
شرایط خانه ها ویلایی و یا آپارتمان نشینی

 

وجه تسمیه تهران‌ویلا

تهران ویلا از نظر شهرسازی تهران نقطه عطفی به حساب می‌آید که سبب شده ساختار کلی این شهر متحول شده و برای اولین بار از خانه‌های ویلایی جدید استفاده شود. به صورت کلی ویلا به مجموعه خانه‌هایی گفته می‌شود که از چهار جهت خالی بوده و باغ‌هایی در اطراف آن قرار دارند. بنیاد پهلوی در دهه ۲۰ تصمیم گرفت این ساختار را برای اولین بار در تهران اجرایی کرده و شهرسازی مدرن را به داخل ایران وارد کند. علی رغم اینکه این سبک شهرسازی در ایران در نهایت در شهرک غرب به بلوغ خود رسید، ولی تهران ویلا به دلیل اینکه آغازگر این جنبش بود اسم این سبک را به خود گرفت و هم اکنون نیز بسیاری آن را با همین اسم می‌شناسند.

 

تاریخچه محله تهران ویلا

تهرانی‌های قدیمی به یاد دارند که محله‌هایی مانند تهران ویلا، گیشا و شهرآرا بخشی از پروژه گسترش شهر تهران بود که در نهایت منجر شد منطقه ۲ کنونی تهران به یکی از خاص‌ترین نواحی خاورمیانه تبدیل شود. دهه ۲۰ شمسی فرح دیبا با استفاده از موقعیت خود به عنوان همسر پادشاه تصمیم گرفت تمامی اراضی که در اختیار خود بود، به دو فرد به نامهای حاج حسن زارع و حاج احمد اسلامی فروخته و به آنها این فرصت را بدهد که خانه‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ متری در منطقه ساخت و ساز کنند. از آنجایی که طرح شهرداری تهران برای بازسازی تهران با کمی تغییرات روبرو شد، فرایند ساخت این محله تا ۱۰ سال متوقف شد و در نهایت، اوایل دهه ۴۰ بود که بخش‌هایی از این محله مورد بهره قرار گرفت. در نهایت، دهه ۵۰ شمسی زمان شکوفایی محله تهران ویلا بود که منجر به ساخت ویلاهای منحصر به فردی شد. بعد از اتمام جنگ تحمیلی، شهرداری تهران تصمیم گرفت ساختار کلیه محله را تغییر داده و اجازه ساخت و سازهای نوین را صادر نمود.

تاریخچه محله تهران ویلا

آشنایی با محله تهران‌ویلا

از آنجایی که ساختار اولیه تهران ویلا نشان از خانه‌های ۲ و سه طبقه داشت، همین ساختار تا به امروز نیز باقی مانده و بلندترین خانه‌هایی که در این منطقه قرار گرفته‌اند، شش طبقه هستند. افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند، اغلب تهرانی‌های قدیمی هستند که سال‌ها در آنجا ساکن بوده و معمولا از قشر متوسط رو به بالا هستند. وجود درختان متنوع در این محله سبب شده آب و هوای تهران ویلا نسبت به بخش‌های مختلف تهران بهتر بوده و بیشتر شبیه تهران قدیم ‌باشد.

آشنایی با محله تهران‌ویلا

محدوده جغرافیایی محله تهران‌ویلا در تهران

یکی از دلایلی که سبب شده تهران ویلا منطقه بسیار محبوبی در میان تهرانی‌ها تبدیل شود، محدوده جغرافیایی آن است که از جنوب به ستارخان، از شرق به شهرآرا و از شمال به بزرگراه جلال آل احمد ختم می‌شود. شاید اصلی‌ترین بخش جغرافیایی این محله بزرگ راه شیخ فضل الله باشد که از سمت غرب کامل این محدوده را پوشش داده و سبب می‌شود شما به عنوان ساکنین راحت بتوانید از شمال و جنوب به سمت آن حرکت کنید.

 

تهران ویلا منطقه چند است؟

تهران ویلا یکی از اولین محله‌هایی بود که در منطقه ۲ کنونی تهران ساخت و ساز در آن آغاز شد و بعد از مدتی به دلیل گسترش بیش از حد این منطقه تصمیم گرفته شد آن را در ناحیه ۳ منطقه ۲ قرار دهند

 

دسترسی‌های محله تهران‌ویلا

برای شخص من دسترسی به محل‌های تهران یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که برای پیدا کردن خانه به آن دقت می‌کنم. خوشبختانه تهران ویلا از سه خیابان اصلی تهران برای دسترسی بهره‌مند است که اصلی‌ترین آن اتوبان جلال احمد و شیخ فضل الله می‌باشد. اگر قصد دارید از داخل محله‌های دیگر وارد تهران ویلا شوید، حبیب اللهی می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای شما در نظر گرفته شود که ترافیک کمتری نسبت به خیابان‌های دیگر محله دارد.

دسترسی‌های محله تهران‌ویلا

کوی نویسندگان در محله تهران‌ویلا

بالغ بر ۴۵ سال است که بسیاری از خبرنگاران و نویسندگان سرشناس ایرانی در یکی از محله‌های تهران ویلا یعنی کوی نویسندگان حاضر هستند که فضای منحصر به فردی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در سال ۱۳۵۳ به منظور اینکه شرایط زندگی برخی از اهالی ادب رو به بهبود برود، کوی نویسندگان در تهران ویلا راه‌اندازی شد و به هر یک از آنها به صورت اختصاصی خانه‌های متفاوتی طراحی گردید. امروزه این محله با وجود اینکه بسیاری از اهالی ادب از آنجا رفتند، به همین اسم باقی مانده ولی حس و حال نوستالژیک آن هنوز در یکایک خانه‌ها مشاهده می‌شود.

 

نزدیکترین مترو به تهران ویلا

اگر قصد دارید از طریق مترو در این محله تردد داشته باشید، ایستگاه حبیب اللهی دسترسی اصلی به این محله به حساب می‌آید و می‌توانید از طریق خط 4 در بخش‌های مختلف این محله تردد داشته باشید. نکته مثبتی که در مورد این ایستگاه مترو وجود دارد، امکان ستفاده از خطوط اتوبوس و تاکسی‌های خطی برای رسیدن به بخش‌های مختلف تهران ویلا است که یک مزیت بسیار مناسب در نظر گرفته می‌شود.

 

سرای محله تهران ویلا

در خیابان یازدهم محله تهران ویلا و نزدیک به بیمارستان رسول اکرم، می‌توانید سرای محله ای را مشاهده کنید که در برگزاری مراسم‌های مختلف و کلاس‌های آموزشی عملکرد فوق العاده‌ای تا به امروز از خود نشان داده است. این مرکز آموزشی فرهنگی برای بسیاری از ساکنین محله به عنوان یک نعمت در نظر گرفته شده که می‌توانید تمامی نیازهای خود را در بالاترین کیفیت حل کنید.

آدرس: استان تهران، تهران، بزرگراه جلال آل احمد، منصوری کیا، یازدهم، بین اردوان و امام منتظر

 

تهران ویلا روی نقشه

به منظور اینکه بتوانید راحت‌تر در محله تهران ویلا تردد داشته باشید، ما نقشه هوایی که از طریق گوگل دریافت کرده‌ایم را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا درک بهتری از نحوه شهرسازی در این محله داشته باشید.

تهران ویلا روی نقشه

 

مقاله‌های پیشنهادی:

لیست محله های شمال تهران ،معرفی کامل با عکس

معرفی گران ترین محله های تهران در سال ۱۴۰۲

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن