گران ترین محله های تهران

معرفی گران ترین محله های تهران در سال ۱۴۰۲

از دیرباز همیشه ایرانی ها تهران را به عنوان یک شهر با طبقات متفاوت که افراد مختلفی را در خود جای داده می شناختند. تهران که امروزه به عنوان یکی از پنج کلان شهر گران دنیا شناخته می شود ۲۲ منطقه دارد که هر یک از این مناطق بسته به قدمت و موقعیتی که دارند زمینهای ارزان و گران قیمتی را نیز دارا می باشند. هنگامی که از گران بودن یک قطعه زمین صحبت می کنیم بدون شک اولین منطقه ای که به ذهن تمامی تهرانی ها می رسد منطقه یک بوده و سپس به مناطقی همچون دو و سه نیز اشاره می‌کنند.  ولی تهران تنها به مناطق ۲۲ گانه خلاصه نمی شود، بلکه هر یک از این مناطق شامل محله های کوچکی هستند که کوچه به کوچه آن‌ها  تفاوت قیمتی  زیادی را دارا می باشند. امروز ما در هومتیک قصد داریم برای شما همراهان عزیز گران بها ترین محله های تهران را مورد بررسی قرار دهیم.

 

نیاوران – منطقه 1

نیاوران تهران

یکی از قدیمی ترین و مرفه نشین ترین بخش های تهران که از سالیان دور به عنوان گرانبهاترین بخشهای ایران معرفی شده است نیاوران می باشد. این محله که قدمتش به زمان دوران قاجار می رسد، پیش از این بیشتر به عنوان اردوگاه تفریحی شاهان و اعیان نشینان به حساب می آمده ولی با گسترش شهر تهران و وسیع تر شدن آن به بخش داخلی تهران تبدیل شده است. نیاوران که بسیاری بر این باور هستند که اسم آن به دلیل وجود نیزارهای گسترده بوده است هم اکنون به عنوان گرانبها ترین منطقه تهران به حساب می آید. خیابان نیاوران از میدان قدس آغاز شده و تا خود میدان نیاوران ادامه دارد. از مهم‌ترین مناطقی که در این محله اعیانی و قدیمی می توانید ملاحظه کنید فرهنگسرای نیاوران ،  کاخ نیاوران،  ورزشگاه شهدای نیاوران و پارک نیاوران می باشد.

 

الهیه – منطقه 1

الهیه تهران

یکی از محله های جدید تهران که بیشتر به دلیل وجود برج های بسیار لاکچری و معماری های خاص در آن شناخته می شود. الهیه که همانند نیاوران در منطقه یک قرار دارد از شرق به پل رومی و از غرب به خیابان ولیعصر منتهی می شود در شمال این منطقه اعیان نشین شما میدان تجریش را مشاهده می‌کنید و جنوب آن به چهارراه پارک وی ختم می شود. در دوران جنگ تحمیلی ساکنین این محله حق نداشتند بیشتر از دو طبقه ساخت و ساز داشته باشند ولی امروزه مشاهده می کنید تعداد برج های لوکس و سر به فلک کشیده این محله غیر قابل شمارش می باشد. یکی دیگر از عواملی که سبب شده است این محله بسیار گران بها شود وجود سفارت های متعددی همچون دانمارک،  مصر،  مالزی و بلژیک می باشد.

 

محمودیه– منطقه 1

محمودیه تهران

یکی دیگر از محله های بسیار گرانبها که حتی اسم آن در وب‌سایت ویکی‌لیکس به عنوان یکی از گرانترین محله های تهران یاد شده است. دلیل مهم بودن این منطقه حضور افراد سیاسی و مشهور کشور در آن می باشد. این منطقه که قدمت آن به محمد شاه قاجار می رسد قصر این پادشاه نیز در آن قرار داشته که به دلیل فوتش چندان به او وفا نکرد. بدون شک مشهورترین خیابان محمودیه، مقدس اردبیلی می باشد که در آن خیابان پاساژهای لوکس، سفارت خانه ها  و خانه های ویلایی بسیار چشم نواز دیده می شوند. بسیاری از افراد بر این باور هستند هنگامی که در دوران پهلوی این محله ساخته می شده است فردی به نام محمود که برای رونق آن تلاش زیادی کرده است اسم خود را بر روی محله گذاشته و امروزه ما آن را به عنوان محمودیه می شناسیم. از مهم‌ترین سفارت هایی که در این منطقه قرار دارد می توان به مالزی ، ژاپن ، اسلواکی ، ساحل عاج و زیمبابوه اشاره کرد.

 

زعفرانیه – منطقه 1

زعفرانیه تهران

از قدیمی ترین و مهم ترین محله های تهران که بسیاری هنوز نیز بر این باور هستند جزء سه منطقه گرانبهای تهران به حساب می آید. این محل که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان تلفیق سنت و مدرنیته می باشد در ارتفاعات بالای تهران قرار گرفتهاست. کاخ مشهور سعدآباد که محل اقامت خاندان پهلوی به حساب می آمد در این منطقه واقع شده و ارتفاع آن ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می باشد. نکته منفی این منطقه قرار گرفتن در گسل شمال تهران می باشد که در صورت وقوع زلزله به عنوان آسیب پذیر ترین محله تهران از آن یاد می شود. علاوه بر این از آنجایی که به کوه توچال نیز بسیار نزدیک می باشد رانش زمین اهالی این منطقه را تهدید می کند.

اگر بخواهیم از نقطه نظر تاریخی به این محله نگاه کنیم باید به شما بگوییم زعفرانیه یکی از روستاهای نزدیک تهران به حساب می آمده که ساکنین قدیمی تهران به منظور انجام فعالیت های کشاورزی و دامداری خود به این منطقه مراجعه می کردند. پس از به قدرت رسیدن خاندان پهلوی بود که این منطقه اهمیت دو چندانی پیدا کرد و با به کار سبک ساخت و ساز نوین در این منطقه قیمت آن نیز روز به روز افزایش پیدا کرد . اهالی محله بر این باور هستند، از آنجایی که کاخ سعد آباد به شکل زعفرانی می باشد اسم منطقه نیز به زعفرانیه مشهور شده است.

 

فرمانیه – منطقه 1

فرمانیه تهران

فرمانیه که اراضی آن متعلق به یکی از شاهزاده های قدیم ایرانی می باشد امروزه به عنوان یکی از گرانبها ترین مناطق ایران شناخته می شود. بسیاری این محله را به دلیل شیب بسیار تندی که دارد می شناسند ولی اهالی آن به دلیل وجود برج های بسیار لوکس و زیبایی همچون زنبق، نگین، کوه نور، دوقلو و برج آسمان این محله را به عنوان محله آسمان خراش ها نام گذاری کرده اند. در این بخش از منطقه ۱ نیز همانند دیگر مناطق سفارتخانه های متعددی همچون نروژ، سوئد، هلند، جمهوری چک و ترکمنستان دیده می شود.

 

کامرانیه

برج روما رزیدنس در کامرانیه تهران

در زمان پادشاهی ناصر الدین شاه این منطقه متعلق به کامران‌میرزا یکی از پسرهای او بود که دلیل نام گذاری این منطقه همین مسئله می باشد. این منطقه بسیار زیبا که در ارتفاع 1656 متری قرار دارد که از آن به عنوان محله خارجی ها نیز یاد می شود که دلیل اصلی این مسئله زندگی اتباع خارجی در این منطقه می باشد. بر اساس تاریخی کامرانیه اولین نقطه ای بود که خط تلفن به آنجا رسید و کامران‌میرزا از آنجا به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می کرد. ساختار محله کامرانیه نسبت به دیگر بخش های منطقه 1 متفاوت بوده و به دلیل اینکه از قدیم دارای باغ های وسیع بوده امروزه نیز کوچه های آن شبیه به روستاهای سنتی تهران می باشد. در کنار همین روستاها شما می توانید خانه های لوکسی را مشاهده کنید که بسیاری معتقد هستند از گران ترین خانه های تهران به حساب می آیند.

 

اقدسیه – منطقه 1

اقدسیه تهران

اراضی بسیار قدیمی تهران که داده های ما نشان می دهد متعلق به صندوقدار ناصرالدین شاه بوده و به دلیل بدهی آن را به همسر ناصرالدین شاه اقدس ‌الدوله واگذار کرده است.  این اراضی که پس از کش و قوس‌های فراوان به محمد شاه قاجار می رسد پس از سرنگون شدن دولت قاجاریه، محمد حسن میرزا تمامی اراضی متعلق به احمد شاه را مصادره کرده و از آن به منظور فعالیت های کشاورزی استفاده می کند. این محله از آنجایی که بسیار نزدیک به دیگر محله های اعیان نشین تهران می باشد پس از انقلاب اسلامی تبدیل به محله ای شد که اعیان و اشراف در آن زندگی می کردند و امروزه به عنوان یکی از گرانبها ترین محله های ایران از آن یاد می شود.

 

سعادت آباد – منطقه 2

سعادت آباد تهران

از دیگر اراضی تهران که متعلق به محمد جعفر میرزا قاجار بوده و در سال ۱۳۲۷ خورشیدی آن را به یکی از افراد مشهور دیگر بهنام سید ضیاءالدین طباطبایی فروخته است. این اراضی که  امروزه به عنوان قطب پیشرفت و رشد در تهران شناخته می شود تا سال ۱۳۶۸ تنها خرابه ای بیش به حساب نمی آمد. سعادت آباد از غرب به منطقه فرحزاد ختم می شود و جنوبی ترین بخش آن به محله شهرک غرب متصل می شود. همان گونه که پیش از این گفتیم این محله پس از انقلاب اسلامی رشد خود را آغاز کرد و این مسئله تحت تاثیر گسترش روز افزون شهر تهران و مهاجرت تعداد بسیاری از افراد به این استان می باشد. اگر بخواهیم سعادت آباد را در یک لغت خلاصه کنیم باید بگوییم این محله تلفیق واحدهای تجاری و مسکونی می باشد که تنها بخش کوچکی از آن به عنوان یکی از گرانبها ترین مناطق تهران به حساب می آید. بر اساس برآوردها محله بلوار فرهنگ از گرانبها ترین بخش های این محله می باشد ولی دیگر بخش ها نیز نسبت به مناطق دیگر تهران گران هستند.

 

ولنجک – منطقه 1

ولنجک تهران

ولنجک که یکی از محله های شناخته شده و مشهور تهران می باشد بیشتر به عنوان محل دور دور ماشین باز ها و بچه های پولدار شناخته می شود. این محله کهن و قدیمی که از دیر باز در تهران محل سکونت اعیان بوده امروزه به دلیل حضور در دانشگاه شهید بهشتی شناخته می شود.  دوستانی که قصد دارند به یکی از بلندترین ارتفاعات تهران بروند بام تهران در این منطقه قرار دارد و می توانند برای پیاده روی شبانه به سمت این محله زیبا بروند. این محله به دلیل بنا شدن ساختمان های زیبا ، برج های لوکس و ساختمان های تجاری زیبا مشهور شده است.

 

تجریش

محله تجریش تهران

بدون شک تجریش را می توان قلب تپنده منطقه 1 به حساب آورد که از نظر تاریخی جایگاه ویژه ای در میان تهرانی ها دارد. این منطقه سنتی نشین به دلیل اینکه از دیر باز در تهران به عنوان یک منطقه اعیانی قلمداد می شده است امروزه نیز جایگاه ویژه ای دارد و به همین ساختار اجتماعی – فرهنگی است که از آن به عنوان یکی از گران ترین منطقه های تهران یاد می کنند. طجرشت که در زمان های گذشته به عنوان یکی از روستاهای ری به حساب می آمده است امروزه به دلیل وجود مراکز خرید متنوع و رستوران های خاص شناخته می شود. اگر قصد دارید در این محله زندگی کنید بهتر است نگاهی نیز به بازار تجریش بیاندازید.

 

مطالب بیشتر

معرفی شهرک آپادانا تهران

معرفی شهرک چیتگر

محله های غرب تهران

محله های شمال تهران

Loading

3.7/5 - (18 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن