مراحل خرید ملک از ابتدا تا انتها

خرید خانه در واقع یکی از مهمترین تصمیم هایی است که افراد در طول زندگی خود می گیرند. داشتن خانه یکی از نیازهای اساسی انسان می باشد و لازمه ی تشکیل زندگی است و البته با توجه به گرانی های های اخیر در خصوص بازار املاک شما نمی توانید در مدت زمان کوتاهی یک خانه را پیدا کنید و با پولی که سالیان سال تلاش کرده اید بدون گذاشتن وقت و دقت کافی و یا داشتن اطلاعات لازم ملکی را خریداری کنید.ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در خصوص صفر تا صد مراحل خرید خانه و روندی که از زمان انتخاب تا تنظیم سند باید طی کنید، صحبت کنیم.البته لازم است برای انجام اینکار یک سری نکات حقوقی را بدانید تا مبادا گرفتار برخی از افراد سودجو شوید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

6 گام اصلی برای خرید خانه

 

گام اول : انتخاب خانه‌ی مناسب با توجه به بودجه ای که دارید.

ساده ترین راه برای پیدا کردن خانه‌ی مورد نظرتان پیگیری و جستجو از طریق املاک معتبر، وب سایت ها و اپلیکیشن هایی است که در این حوزه فعالیت می کنند و از اعتبار برخوردار هستند.معمولا برای انتخاب خانه ی مناسب باید مواردی همچون متراژ خانه، تعداد طبقات ساختمان، نما و ظاهر ساختمان و امکاناتی که دارد شامل مواردی مانند انباری، پارکینگ، آسانسور و …را بررسی کنید.و همچنین محله ای که قصد خرید خانه در آنجا را دارید نیز مهم است و باید به امکانات محله، نوساز و قدیمی بودن ملک های موجود در آن جا، امنیت محله و راه های دسترسی به سایر نقاط و بسیاری از موارد دیگر نیز توجه کنید.

گام دوم: مذاکره با شخص مالک یا فروشنده ملک

چنانچه پس از جست و جوی کافی خانه ی مورد نظرتان را پیدا کردید و از بین گزینه های موجود انتخاب نهایی را انجام دادید، زمان آن فرا می رسد که با فروشنده ملک گفت وگو  و مذاکره داشته باشید.در این مرحله شما می توانید اطلاعاتی در خصوص قیمت ملک، نحوه و شرایط پرداخت مبلغ و زمان تنظیم سند رسمی مشخص شود.معمولا فرآینده مذاکره در خصوص ملک می تواند مستقیما از طریق خود مالک انجام شود یا این که دفاتر املاک واسطه ی انجام این مذاکره باشند. البته بهتر است که مستقیما با مالک در تماس باشید و اطلاعات را از جانب او دریافت کنید.نکته ای که باید در این مرحله در نظر داشته باشید این است که اگر تصمیم نهایی در خصوص ملک مذکور را گرفته اید، باید تمام مدارک ملک را به دقت بررسی کنید تا در زمان تنظیم مبایعه نامه که در مرحله بعد به آن شاره می کنیم هیچگونه ابهام و شکی باقی نماند.

گام سوم: تنظیم مبایعه نامه

یکی از ضروری و مهم ترین بخش ها در هنگام خرید ملک نوشتن و تنظیم مبایعه نامه می باشد.اصولا نوشتن و تدوین مبایعه نامه باید با دقت کامل و با دانستن اطلاعات کافی انجام شود تا از ایجاد هرگونه اختلاف و درگیری میان طرفین جلوگیری شود. در حال حاضر اکثر مبایعه نامه ها برای داشتن اعتبار کافی در آژانس های املاک و بر روی فرم های چاپی مخصوص به همین کار نوشته می شود.چنانچه هرکدام از طرفین قصد داشته باشند که مطلبی را به مبایعه نامه اضافه کنند ، می توانند در بخش توضیحات مبایعه نامه آن مطلب را قید کنند.دقت داشته باشید که در مبایعه نامه باید اطلاعات کامل که شامل موارد زیر است، قید شود:

  • 1.اطلاعات شخصی طرفین معامله ( نام و مشخصات طرفین قرارداد )
  • 2.مشخصات دقیق ملک
  • 3.تاریخ دقیق حضور در دفترخانه جهت انتقال سند رسمی
  • 4.قیمت تعیین شده ملک (هم به صورت حروف و هم عدد)
  • 5.شیوه پرداخت

برای مثال اگر قرار است که بخشی از هزینه بابت ملک به صورت چک های بانکی پرداخت شود. نیاز است تا مشخصات کامل چک در مبایعه نامه تعیین شود. اگر نماینده قانونی مالک یا وکیلی از جانب او مبایعه نامه را امضا می‌کند، لازم است که اطلاعات شخصی همراه با سند وکالت او به طور کامل در مبایعه نامه مشخص و ذکر شود.همچنین علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، حتما مبایعه نامه را بررسی کنید که اطلاعات دیگری همچون:

  • نام و مشخصات نماینده قانونی (وکالت)
  • آدرس دقیق طرفین قرارداد
  • زمان و شرایط تحویل ملک
  • زمان و شرایط تنظیم سند رسمی
  • تعهدات خریدار
  • تعهدات فروشنده
  • موارد فسخ قرارداد
  • نحوه حل و فصل اختلافات
  • وضعیت تعهدات در صورت وقوع قوه قهریه (هر حادثه غیرقابل پیش بینی) نیز ذکر شده باشد.

گام چهارم : امضا و تایید مبایعه نامه

حتما به یاد داشته باشید که قبل از امضا مبایعه نامه حتما یک‌بار متن کامل آن را به طور دقیق مطالعه و بررسی کنید و بعد از آن نسبت به امضا کردن مبایعه نامه اقدام کنید.نکته ای که وجود دارد این است که اگر مبایعه نامه در چند نسخه تهیه شده است ضروری است تا شما تمامی صفحات را امضا کنید و اثر انگشت شما در کنار امضا درج شود. بعد از این که قرار داد به امضای طرفین رسید و مراحل انجام کار تمام شد، هر دو طرف معامله باید نسخه مربوط به خود را از مشاور املاک دریافت کنند.همچنین برای جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی بهتر است که در این مرحله تا زمان تنظیم سند به نام خریدار جدید، اصل سند مالکیت به صورت امانت نزد مشاور املاک  نگه داشته شود.

گام پنجم: تحویل خانه

حال زمان آن فرا رسیده است که ملک را مالک قبلی تحویل بگیرید شما می توانید مجددا از ملک بازدید داشته باشید تا از تخیله بودن آن اطمینان حاصل کنید. یکی از مواردی که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که در زمان تحویل ملک مبلغی را که باید به عنوان پیش پرداخت تا تنظیم رسمی سند پرداخت کنید را فقط در اختیار خود شخص یا نماینده ی قانونی که از سمت او وکالت دارد ، تحویل دهید و البته باید شرایط تحویل ملک را در دو نسخه صورت جلسه کنید که در نهایت باید به امضا طرفین برسد.

همیچین شما در زمان تحویل ملک می توانید بخش های دیگر از خانه مانند پارکینگ و انباری را نیز تحویل بگیرید و از دایر بودن انشعابات ملک نظیر آب، برق، گاز و تلفن مطمئن شوید و برای اطمینان و امنیت بیشتر بلافاصله پس از تحویل خانه قفل‌ درب ورودی را تعویض کنید.

گام ششم و نهایی: تنظیم سند رسمی ملک

برای تنظیم سند رسمی ملک هر دو طرف معامله بایستی در دفترخانه حضور یابند تا فرآیند انتقال سند نهایی شود. در این مرحله باید مابقی مبلغ ملک نیز پرداخت شود اگر خریدار به هر نحوی مابقی مبلغ را پرداخت نکند یا این که نتواند پرداخت کند، فروشنده هم می‌تواند گواهی عدم حضور او را از دفترخانه دریافت کند. اگر تاریخ حضور در دفترخانه توسط دو طرف معامله به تعویق بیافتد، توافق جدید باید به صورت مکتوب نوشته شود. همچنین، مشخص شدن تکلیف مالیاتی حساب و عوارض شهرداری برای تنظیم سند رسمی ملک ضروری است که باید به آن دقت شود.

نکاتی که در زمان خرید ملک و پس از خرید  باید به آن توجه شود:

  • 1.قبل از این که قولنامه را امضا کنید نشانی و مشخصات دقیق ملک را بار دیگری بررسی کنید.
  • 2.چنانچه برای خرید خانه تردید دارید سعی کنید کمترین مبلغ ممکن را به عنوان پیش پرداخت در اختیار فروشنده قرار دهید با انجام این کار در صورت پشیمان شدن کمترین خسارت به شما وارد می شود.
  • 3.دقت داشته باشید که بعد از تنظیم مبایعه نامه 30 تا 40 روز فرصت دارید تا  روند قانونی نقل و انتقالات سند تکمیل شود اگر در زمان تعیین شده این کار را انجام ندهید مبایعه نامه شما باطل می شود.
  • 4.کد رهگیری ملک را برای معاملات مسکن دریافت کنید.
  • 5.به هیچ وجه خانه توافقی را خریداری نکنید. بدین معنا که خانه ای را خریداری نکنید که در رهن بانک یا مراجعه قضایی است.
  • 6.دقت کنید که بدهکاری های ملک پرداخت شده باشد، که فروشنده باید قبل از تحویل ملک بدهکاری یا هزینه هایی که باید به اداره مالیات و شهرداری پرداخت شود را تسویه کند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم مراحل خرید خانه را از ابتدا تا انتها به طور کامل بیان کنیم و نکاتی که در این مورد وجود دارد، را بررسی کنیم.حال اگر قصد خرید خانه ای را داشته باشید می توانید با اطلاعات بیشتر انتخابی عاقلانه داشته باشید که به نفع شما باشد. خرید خانه کار دشواری نیست اما نیاز است تا همه چیز را در مورد آن بدانید و آگاهانه انتخاب کنید خصوصا در زمانی که قیمت املاک هر روز رو به افزایش است.

 

 

بیشتر بخوانید:

مراحل انتقال سند آپارتمان از ابتدا تا انتها

خانه شمالی یا جنوبی چیست؟ مزایا و معایب هرکدام

آیا پارکینگ و انباری جزء متراژ آپارتمان است؟

مدارک لازم برای انتقال سند ملک ،تنظیم سند ابتدا تا انتها

هزینه انتقال سند ملک به عهده کیست؟

Loading

4.4/5 - (5 امتیاز)

۲ در مورد “مراحل خرید ملک از ابتدا تا انتها”

  1. سلام.بدهیهای ملک درزمان تنظیم سندتوسط دفترخانه چک میشودواصلاملک بابدهی دارایی وشهرداری سندنمیخوردچون یکی ازمدارک ضروری انتقال سندنیزهمین موضوع است.همچنین سند دررهن بانک یابازداشت قانونی هم توسط محضراستعلام میشودوباطلاع خریدارمیرسد.مگرجزاین هست؟

  2. با مبایعه نامه کسی ملک تحویل کسی نمیده که کلیدش رو عوض کنن.همون روزه محضر از ملک بازدید کلید تحویل و دریافت مابقی ثمن و انتقال باید صورت بگیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن