مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

زندگی آپارتمان نشینی در کنار مزایای که دارد دارای معایبی نیز می باشد . اگر شما می خواهید این نوع سبک از زندگی را انتخاب کنید باید به مزایا و معایب آن نیز توجه داشته باشید تا ببینید آیا این نوع سبک از زندگی مناسب شما می باشد . در انتخاب سبک زندگی آپارتمان نشینی باید به معیار های خود توجه کنید . در این مقاله به مزایا و معایب آپارتمان نشینی می پردازیم تا با جنبه های مختلف زندگی در آن آشنا شویم .

برخی از خانواده ها در انتخاب آپارتمان برای زندگی با سوالات و چالش هایی روبرو می شوند . آنها می خواهند بدانند که آیا بودجه ای که در اختیار دارند برای انتخاب آپارتمان کافی است ؟ نگهداری و هزینه تعمیرات آپارتمان چگونه است ؟ آیا فضای کافی در اختیار دارند ؟ و با سوالات این چنینی روبرو می شوند . ما در این مقاله قصد داریم تا به تمام این سوالات بپردازیم .

 

زندگی در آپارتمان دارای چه مزایایی است ؟

آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی دارای مزایایی می باشند که آنها را از خانه های ویلایی متمایز می کند . مجتمع های مسکونی امروزی ، بیشتر به امکانات و تجهیزات رفاهی مجهز هستند و افرادی که در این مجتمع ها ساکن می شوند ، از یک سری سهولت ها بهره مند می شوند . یکی از دلایل مهمی که افراد زندگی در آپارتمان را انتخاب می کنند ، قضیه کاهش هزینه ها است زیرا واحد های مسکونی در مقایسه با خانه های ویلایی از هزینه های اصلی کمتری برخوردار است . در ادامه به مزایای زندگی در آپارتمان می پردازیم .

 

داشتن یک موقعیت مکانی خوب

داشتن موقعیت مکانی خوب ، جزء مزایای یک ساختمان محسوب می شود . داشتن موقعیت مکانی خوب باعث دسترسی آسان تر افراد به نقاط مهم شهری می شود . مجتمع های مسکونی معمولاً در نقاطی از شهر احداث می شوند که نزدیک به مراکز خرید و فروشگاهها باشند و نیاز های روزمره ی افراد را تامین کنند .

 

ایجاد عادات خوب در شما

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

ایجاد عادات خوب در افراد ، یکی دیگر از مزایای زندگی آپارتمان نشینی است . مجتمع های مسکونی به دلیل قرار گرفتن در مراکز و نقاط مهم شهر ، دارای یکسری از امکانات نظیر سالن های ورزشی ، تئاتر و سینما می باشد و افراد ساکن در مجتمع های مسکونی به این نوع امکانات نزدیک هستند و به آسانی می توانند از آنها استفاده کنند . افرادی که اهل ورزش و تحرک هستند یا به فیلم و سینما علاقه دارند می توانند به این نوع امکانات دسترسی ساده تری پیدا کنند و با استفاده از این امکانات ، عادات مثبت و خوبی در خود ایجاد کنند . مجتمع های مسکونی به پارک ها و فضاهای سبز شهری نزدیک هستند . افراد ساکن در آپارتمان ها می توانند از این گونه فضا ها استفاده کنند و با نشاط تر و شاداب تر شوند . همچنین آپارتمان ها به کافی شاپ ها و رستوران ها نیز نزدیکتر هستند و افراد ساکن در آپارتمان ها می توانند اوقات فراغت خود را در کافی شاپ ها و رستوران ها سپری کنند .

 

داشتن امنیت کافی

مجتمع های آپارتمانی امروزی به وسایل مدرن حفاظتی و امنیتی مجهز هستند و امنیت لازم را برای ساکنین مجتمع فراهم می کنند . مجتمع هایی که دارای تیم نگهبانی هستند و درب های ورودی و خروجی مجتمع را کنترل می کنند ، کمتر در معرض خطر سرقت قرار می گیرند . با داشتن چنین امکاناتی ، افراد ساکن در آپارتمان دیگر نباید نگران تامین امنیت و به سرقت رفتن وسایل منزل خود باشند . غیر از این موارد ، واحد های آپارتمانی دارای درب های آهنی و ضد سرقت هستند و در نقاط مهم ساختمان دوربین های امنیتی نصب شده است تا رفت و آمد ها کنترل شود و از سرقت منازل جلوگیری شود .

مجتمع های مسکونی دارای چندین طبقه می باشند که هر کدام از این طبقات دارای چندین واحد مسکونی می باشد . بنا بر هر دلیلی اگر یکی از این واحد ها مورد سرقت قرار بگیرد ، توسط حداقل یکی از همسایگان ، سارقین شناسایی می شوند و از ادامه ی سرقت آنها جلوگیری می شود .

هزینه هایی که یک مجتمع باید در قبال تامین امنیت ساختمان پرداخت کند خیلی کم است زیرا تمام هزینه ها بین تمام واحد های مجتمع تقسیم می شود و سهم هر واحد از پرداخت مبالغ ، کمتر می شود .

 

هزینه های کمتر آب ، برق و گاز

با در نظر داشت اینکه متراژ واحد های مسکونی در مقایسه با خانه های ویلایی کمتر است ، هزینه های جاری مثل آب ، برق و گاز در واحد های آپارتمانی نیز کمتر می شود . با توجه به متراژ کم واحد های آپارتمانی در مقایسه با خانه های ویلایی ، هزینه های لازم جهت گرمایش و روشنایی منزل کمتر است زیرا این گونه منازل به راحتی گرم می شوند و انرژی کمتری برای روشنایی لازم دارند . از سوی دیگر هزینه های آب منازل آپارتمانی نیز کمتر می باشد زیرا هزینه های شستشو حیاط و آبیاری فضای سبز آن ، بین تمام ساکنین تقسیم می شود و هزینه ی مصرف آب برای مصارف شخصی به گونه ای محاسبه می شود که واحدی بیشتر از مصرفش هزینه پرداخت نکند .
واحد آپارتمانی شما جایی است که به دلیل قرارگیری دیگر واحد ها در اطراف آن ، می توانید از آنها در جهت گرم یا سرد کردن واحد خود سود ببرید و در فصول گرم یا سرد سال میزان مصرف انرژی واحد خود را کاهش دهید . به عنوان مثال واحد کناری خود را در نظر بگیرید ، که با آن دیوار های مشترک دارید ، این اشتراک دیوار ها باعث می شود که سیستم گرمایشی خود را در فصل زمستان در پایین ترین درجه قرار دهید زیرا مقداری از گرمای لازم از طرف دیوار واحد مجاور تامین می شود .

 

نظافت آسان و داشتن وقت فراغت بیشتر

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد ، فضای آپارتمان در مقایسه با خانه ویلایی کمتر است از اینرو نیاز به نظافت و تمیزکاری کمتری دارد . این یک نوع مزیت برای خانم های خانه دار محسوب می شود که دیگر نیاز نیست تا فضای بیشتری را نظافت کنند و وقت بیشتری دارند تا انرژی خود را صرف فعالیت های مفرح تر دیگری کنند .

 

معایب زندگی در آپارتمان چیست ؟

زندگی آپارتمان نشینی در کنار مزایایی که دارد دارای یکسری از معایب نیز می باشد و افراد قبل از انتخاب آپارتمان به عنوان محل زندگی ، حتما باید نسبت به این معایب آگاهی داشته باشند تا انتخاب درستی بگیرند .

 

داشتن فضای محدود

فضای داخلی آپارتمان در همان محدوده ای که وجود دارد خلاصه می شود . ساکنین یک واحد آپارتمانی نمی توانند به دلخواه خود فضای خانه را گسترش دهند و آنرا وسیع تر کنند زیرا واحد های اطراف ، این اجازه را به آنها نمی دهند . به دلیل همین محدودیت هایی که در آپارتمان وجود دارد ، افراد باید قبل از نقل مکان کردن به آنجا این محدودیت ها را در نظر داشته باشند و در صورت مناسب بودن و توانایی کنار آمدن با این مساله می توانند به آپارتمان نقل مکان کنند .

 

وجود همسایگان مزاحم و دردسر ساز

زندگی در آپارتمان دارای یکسری از دغدغه های دیگیری نیز می باشد . یک مجتمع مسکونی که دارای طبقات و واحد های مختلفی می باشد که در آنها افراد زیادی با سلایق و رفتارهای مختلف زندگی می کنند . اگر شما خیلی خوش شانس باشد ، همسایه ی آرام و بی دردسری را در مجاورت خود خواهید داشت در غیر اینصورت گرفتار همسایه ی شلوغ و پر دردسری خواهید شد که در برخورد با چنین همسایه ای دچار چالش های فراوانی می شوید . در برخی مجتمع ها به دلیل ضعیف بودن مدیریت ساختمان ، بعضی از ساکنین قوانین آپارتمان نشینی را زیر پا می گذارند و حقوق دیگر همسایگان را ضایع می سازند پس بهتر است قبل از فکر کردن به هزینه های آپارتمان ، به فکر این باشید که آیا می توانید وجود همسایگان مزاحم را تحمل کنید ؟

 

اشغال شدن جایگاه پارک

اکثر مجتمع های مسکونی دارای پارکینگ می باشند که این پارکینگ ها یا بصورت مشاع و یا اختصاصی بین ساکنین تقسیم بندی شده است با این وجود در بعضی حالات سایر همسایگان رعایت نمی کنند و در جای پارک دیگری ، ماشین خود را پارک می کنند که این امر باعث نارضایتی مالک جای پارک می گردد . بعضی مواقع برای یکی از همسایگان مهمان می آید و مهمان آنها ماشین خود را در جای پارک شما پارک می کند و موقعی که شما می خواهید ماشین خود را پارک کنید با پارکینگ اشغال شده ی خود مواجه می شوید و برای پارک کردن ماشین خود مجبور می شوید تا کل فضای پارکینگ را طی کنید تا یک جای پارک خالی پیدا کنید .

 

نداشتن حیاط خصوصی

افرادی که به گل کاری و باغبانی علاقه دارند محیط آپارتمان جای مناسبی برای اینگونه افراد نیست زیرا برای واحد های آپارتمانی حیاطی مستقل و شخصی در نظر گرفته نشده است . زندگی برای اینگونه از افراد در آپارتمان کسل کننده می باشد زیرا راهی برای کاشت گل و گیاه برای آنها وجود ندارد .

 

محدودیت در ایجاد تغییرات

مستاجرین واحد های آپارتمانی در ایجاد تغییرات در داخل ساختمان دست بازی ندارند مثلاً در برخی از حالات صاحبخانه از شما می خواهد تا یکسری از تجهیزات را در بالکن یا جاهای دیگر خانه نصب نکنید یا مجاز به رنگ کردن دیوار ها نیستید یا نتوانید در دیوار ها تابلو های نقاشی نصب کنید و چندین محدودیت دیگر که باعث می شود تا شما دیگر فضای اختصاصی خود را نداشته باشید .

 

محدودیت ها در نگهداری از حیوانات خانگی

واحد های آپارتمانی به دلیل داشتن فضای محدود که از اطراف توسط سایر واحد ها احاطه شده است امکان نگهداری بی درد سر حیوانات خانگی وجود ندارد . در برخی مجتمع های مسکونی ، نگهداری حیوانات خانگی ممنوع می باشد و افرادی که تمایل به نگهداری از حیوانات را دارند با مشکلاتی مواجه می شوند . حیوانات خانگی به دلیل سروصدا و آلودگی صوتی که ایجاد می کنند باعث آزار و اذیت سایر همسایگان می شوند . فضای محدود آپارتمان مکان مناسبی برای نگهداری از حیوانات خانگی پر جنب و جوش نمی باشد .

 

نتیجه گیری

در کنار سایر پدیده ها که دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند ، آپارتمان نشینی نیز دارای مزایا و معایب مختص به خود است . مواردی که در این مقاله به آنها پرداخته شد باعث آشنایی بیشتر شما با جنبه های مختلف آپارتمان نشینی می گردد . شما با در نظر داشت این مسائل می توانید این نوع از سبک زندگی را برای خود انتخاب کنید . همچنین باید نسبت به چالش های پیش رو آمادگی لازم را داشته باشید و بتوانید با مقدار هزینه هایی که این نوع سبک از زندگی همراه خود دارد ، کنار بیایید .

 

مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان

 

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

 

Loading

2.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن