مشاغل مجاز در ملک مسکونی

مشاغل مجاز در ملک مسکونی

تقریبا از اوایل دهه 90 بود که افراد تلاش کردند با استفاده از فضای داخل ملک های مسکونی فعالیت های تجاری راه اندازی کرده و تلاش کنند با این روش نه تنها هزینه راه اندازی یک فعالیت تجاری را به حداقل می رسانند بلکه پرداخت مالیات خود را نیز به شدت کاهش می دهند. این روند پس از شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش یافت و تقریبا تمامی افراد با استفاده از فضای مجازی و نرم افزارهایی مانند Zoom و اینستاگرام کسب و کارهای اینترنتی را راه اندازی کردند که همین امر نیز سوالی را برای بسیاری از افراد ایجاد کرد که کدام فعالیت های اقتصادی در داخل خانه های مسکونی قابل انجام هستند؟ در این بخش ما در وب سایت هومتیک قصد داریم برای شما اطلاعات کلی در مورد مشاغل قابل انجام در ملک های مسکونی ارائه دهیم.

 

لیست مشاغل مجاز در اماکن مسکونی

در 13 شهریور سال 1392 مصوبه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بخشنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن در اماکن مسکونی می توان مشاغل پیش رو را راه اندازی کرد.

  • دفاتر مهندسی (مانند دفتر معماری)
  • دفتر اسناد رسمی
  • لابراتور دندان سازی (پزشکان دندان پزشک نیز مجاز است)
  • مطب پزشکان
  • هرگونه فعالیتی مرتبط با پزشکی
  • دفتر اسناد رسمی
  • امور حقوقی (مانند کارشناس دادگستری و دفتر وکالت)
  • دفاتر ازدواج و طلاق
  • دفتر مطبوعات
  • داروخانه ها (البته بیشتر در طبقه اول)
  • آموزشگاه های درسی
  • مدارس و مهدکودک (مدارس به جزء دبیرستان)
  • دفاتر خدمات الکترونیک شهر
  • مشاغل خانگی

 

مشاغل مجاز در ملک مسکونی

 

تفاوت ملک اداری با ملک موقعیت اداری چیست؟

همانگونه که از اسمش مشخص است ملک اداری به خانه هایی گفته می شود که مجوز راه اندازی بخش اداری را از شهرداری دریافت کرده اند و در اصل به عنوان یک فضای اداری به حساب می آیند. اما ملکی که موقعیت اداری دارد به این معنی است که در اصل مجوزی برای راه اندازی یک ملک اداری ندارد ولی به دلیل اینکه در شرایطی قرار گرفته است که افراد به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند و امکان تردد به آن آسان است. در اصل افرادی که قصد دارند یک ملک اداری را اجاره کنند باید توجه داشته باشند که ملک مد نظر مجوزهای لازم را دارا می باشد یا اینکه تنها دارای موقعیت اداری است.

 

سابقه کسبی معتبر چیست؟

در تاریخ 17 مرداد سال 1352 تبصره ای مصوب شد که بر اساس آن اماکن مسکونی قابلیت راه اندازی کسب و کارهای تجاری را ندارند. در این قانون بندی ذکر شده که افرادی که سابقه کسبی معتبر پیش از تصویب این قانون را دارند می توانند به همان صورت فعالیت خود را ادامه دهند!

 

جریمه استفاده تجاری از ملک مسکونی

کمیسیون ماده ۱۰۰ سازمانی می باشد که باید نسبت به تخلف های صورت گرفته در مورد تبدیل ملک مسکونی و به تجاری تصمیم گیری کند. در صورتی که شما ملک مسکونی خود را به فردی اجاره دهید و مستاجر نیز برخلاف قرارداد از آن بهره برداری تجاری کند مالک و یا همسایگان می توانند نسبت به این مسئله شکایتی را تنظیم کرده و آن را از مراجع قانونی دنبال کنند. ماده 100 معمولا در مرحله اول تلاش می کند ملک مد نظر را تعطیل کند ولی در صورتی که مالک از تعلیق فعالیت خود خودداری کند ماده 100 می تواند آن کسب و کار را به کلی تعطیل کرده و در صورت ادامه فعالیت فرد خاطی را از 6 تا 24 ماه به حبس محکوم کند.

 

مشاغل مجاز در ملک مسکونی

 

فعالیت اداری در ملک مسکونی

قانون کشور به صراحت اعلام کرده است به استثناء حرفه هایی که پیش از این نیز از آن ها یاد شد هرگونه فعالیت اداری در یک ملک مسکونی می تواند مشکلات متعددی را در بر داشته باشد. کمیسیون ماده 100 می تواند با استفاده از حق قانونی خود مستاجر و مالک را می تواند جریمه کرده و در صورت لزوم نیز او را به حبس محکوم کند.

 

 

جریمه استفاده اداری از ملک مسکونی

بهره برداری از ملک مسکونی به عنوان یک بخش اداری می توانند همانند یک واحد تجاری مشکلات مشابهی را در بر داشته باشد. کمیسیون ماده ۱۰۰ مجدد می تواند بر اساس قوانین فعالیت ملک مذکور را تعطیل کرده و همانند ملک تجاری آن ها را جریمه کند.

 

 

تاسیس داروخانه در ملک مسکونی

یکی از نقاط مناقشه بهره برداری از یک ملک مسکونی به عنوان یک داروخانه است. با وجود اینکه قانون به صراحت اعلام کرده ملک مسکونی را می توان به داروخانه تبدیل کرد ولی این قانون یک ماده اصلی دارد. شما در صورتی می توانید واحد مسکونی را به داروخانه تبدیل کنید که تغییری در وضعیت و شرایط ملک مسکونی پیش نیاد. در اصل شما می توانید با استفاده از پارتیشن و جداکننده ها بخش های مختلف را از هم جدا کنید ، ولی نمی توانید دیوارکشی کرده و فضای جدیدی را ایجاد کنید.

 

 

آرایشگاه در ملک مسکونی

پاسخ به این سوال کمی چالش برانگیز می باشد. آرایشگرانی که قصد دارند در داخل ملک مسکونی فعالیت کنند باید در نظر داشته باشد در صورتی که در موقعیت اداری باشند نمی توانند از تابلو و یا حمایت اتحادیه بهره مند شوند. در واقع اگر شما در آپارتمانی زندگی می کنید که دیگر ساکنین با راه اندازی یک آرایشگاه مشکل ندارد و مشتریان می توانند به راحتی تردد کنند ، می توانید آرایشگاه خود را نیز بدون مشکل راه اندازی کنید.

 

 

باشگاه در ملک مسکونی

در 25 خرداد سال 1400 بود که سازمان ورزش شهرداری عنوان کرد در حال رایزنی برای راه اندازی باشگاه های ورزشی در املاک مسکونی می باشد. تحت تاثیر همین مسئله افرادی که دوست دارند باشگاه ورزشی را راه اندازی کنند می توانند با مراجعه به واحد اداری مد نظر مجوزهای لازم را دریافت کرده و باشگاه خود را راه اندازی کنند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید:

تغییر کاربری خانه از مسکونی به تجاری

قوانین استفاده غیر مسکونی از واحد مسکونی (مثلا آرایشگاه)

Loading

2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن