سیستم شوتینگ زباله

معرفی سیستم شوتینگ زباله در ساختمان

معمولا حمل و جابجایی زباله ها کار آسانی نیست به خصوص اگر در یک آپارتمان با طبقات زیاد ساکن باشید. معمولا یکی از راه حل هایی که در این مواقع به خصوص برای ساختمان های بلند وجود دارد و به کمک آن می توانید به طور ساده تری از شر زباله ها نجات پیدا کنید استفاده از سیستم شوتینگ زباله (به انگلیسی : Shooting waste) است. البته این مورد فقط به زباله های ساختمانی مربوط نمی شود و امروزه یک راه به صرفه و اقتصادی در زمان ساخت و ساز و جابجایی زباله های ساختمانی نیز می باشد. در این مقاله قرار است در مورد سیستم شوتینگ زباله و انواع آن و چگونگی عملکردی که دارد صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

دسته بندی سیستم شوتینگ

سیستم شوتینگ زباله

به طور کلی سیستم شوتینگ زباله به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود.که هرکدام از این روش ها قطعا ویژگی ها و مزیت های مخصوص به خود را دارد که در ادامه به بررسی هریک از این دسته بندی ها می پردازیم:

  • سیستم شوتینگ خارجی: از این نوع شوتینگ معمولا در زمان هایی استفاده می شود که پس اتمام ساخت ساختمان، تصمیم به احداث سیستم شوتینگ زباله می گیرند. در این شرایط به دلیل اینکه محل مشخصی برای شوتینگ در نظر گرفته نشده است، کانال شوتینگ در بیرون از ساختمان نصب می گردد. در برخی از موارد نیز به دلایل مختلفی نیاز است تا کانال شوتینگ زباله در خارج از ساختمان قرار داشته باشد.
  • سیستم شوتینگ داخلی: استفاده از شوتینگ های داخلی در مقایسه با شوتینگ خارجی بسیار متداول تر می باشد. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، کانال اصلی شوتینگ داخلی، کاملا درون ساختمان قرار می گیرد. برای نصب این نوع شوتینگ لازم است تا در زمان ساخت ساختمان، محلی برای قطعات و تجهیزات اصلی شوتینگ در نظر گرفته شود.معمولا استفاده از این نوع شوتینگ برای کاربران ساختمان نیز راحت تر است.

 

سیستم های شوتینگ بر حسب کاربرد چه انواعی دارند؟

  • سیستم شوتینگ آپارتمانی
  • سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی
  • سیستم شوتینگ زباله آپارتمان
  • سیستم شوتینگ هتل ها
  • سیستم شوتینگ بیمارستانی

 

درباره سیستم شوتینگ چه می دانید؟

معمولا سیستم شوتینگ یه راه ارتباطی بین ساختمان برای دفع زباله است.سیستم شوتینگ یک کانال ارتباطی است که دریچه ای در بالای ساختمان و طبقات مختلف دارد و زباله ها از آن دریچه وارد می شود و از دریچه دیگری که در پایین ساختمان است برای خارج کردن زباله ها استفاده می شود. همانطور که در قسمت ابتدایی مقاله اشاره کردیم از شوتینگ زباله در ساختمان های مرتفع مسکونی برای خارج ساختن زباله های روزانه استفاده می شود که ساده ترین راهکاری است که می توان برای دفع زباله ها از آن استفاده کرد! اما به جز ساختمان ها مکان های دیگری مانند هتل ها، مجتمع های اداری، بیمارستان ها و مراکز تجاری و… نیز از این روش برای دفع زباله ها استفاده می کنند.

مزیتی که این روش دارد این است که فرقی نمی کند در چه ساعتی از شبانه روز، در هر حالت این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید زباله ها را به بیرون انتقال داده و از انتشار بوی بد و آلودگی در فضای داخل خانه جلوگیری کنید. جدا از این انتقال زباله ها به این روش سبب می شود تا دیگر مشکلاتی مانند کثیف شدن راه پله ها و آسانسور ایجاد نشود و سبب انتشار میکروب ها و آلودگی ها نشود. البته به ساختمانی که در آن زندگی می کنید و امکانات و مزایای که در آن وجود دارد سیستم شوتینگ زباله می تواند دارای قابلیت های متفاوت مانند سیستم شست و شو یا تهویه باشد که مزیت به حساب می آید.

 

سیستم شوتینگ نخاله ساختمانی

معمولا از شوتینگ نخاله ساختمانی در زمان هایی مانند احداث ساختمان یا انجام تعمیرات ساختمانی استفاده می شود. معمولا در این نوع شوتینگ نخاله های ساختمانی، مصالح و سایر ضایعات ساختمانی را از طبقات مختلف به پایین ساختمان انتقال می دهد. این روش یکی از ساده ترین و البته ارزان ترین روش برای خارج کردن زباله های ساختمانی از ساختمان است و البته ناگفته نماند که در اغلب موارد، شوتینگ های نخاله ساختمانی به گونه ای ساخته می شوند که بتوان از آن ها در اجرای سایر پروژه های ساختمانی نیز استفاده کرد.

 

سیستم شوتینگ زباله آپارتمان

معمولا سیستم شوتینگ زباله آپارتمان یکی از پرکاربردترین سیستم شوتینگ زباله به شمار می آید. از این مدل شوتینگ زباله، در آپارتمان ها و سایر ساختمان های مرتفع استفاده می شود تا امکان انتقال سریع و راحت زباله ها برای ساکنین ساختمان مهیا شود و همچنی از مشکلات احتمالی مانند آلودگی محیط در زمان انتقال زباله ها جلوگیری شود. شوتینگ زباله آپارتمان، علاوه بر ایجاد آسایش برای ساکنان، محیط ساختمان را پاکیزه و بهداشتی نگه می دارد.

 

سیستم شوتینگ هتل ها

معمولا هتل های بزرگ به منظور انتقال ملحفه ها و همچنین زباله ها ازطبقات بالا به پایین تر از سیستم شوتینگ استفاده می کنند. شوتینگ هتل ها این امکان را فراهم می کند تا ارائه خدمات به مشتریان بسیار سریعتر انجام شود. همچنین وجود شوتینگ در هتل ها باعث بهبود بهداشت و پاکیزگی محیط می شود. و در کل استفاده از آن راحتی که دارد سبب می شود تا بیشتر هتل ها این ویژگی را قرار دهند.

 

سیستم شوتینگ بیمارستانی

سیستم شوتینگ در در بیمارستان و درمانگاه ها نیز به منظور انتقال زباله و ملحفه ها ها به کار می رود. از آنجایی که زباله های بیمارستانی بسیار آلوده می باشد، استفاده از سیستم شوتینگ مخصوص انتقال زباله در بیمارستان ها بسیار اهمیت دارد و حتی اگر بیمارستان هایی وجود دارند که این قابلیت در آن ها وجود ندارد بهتر است که این ویژگی را داشته باشند.

 

نتیجه گیری

سیستم شوتینگ در ساختمان های بلند یکی از مواردی است که سازندگان ساختمان باید در دستور کار خود قرار دهند، همچنین اهمیت وجود این قابلیت در بیمارستان ها و هتل ها نیز مشخص است. شوتینگ زباله ممکن است از نوع داخلی و خارجی باشد که استفاده از شوتینگ داخلی این روزها متداول تر است و سبب راحتی ساکنان و افراد ساختمان نیز می شود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

قانون رعایت نظافت در مشاعات

رعایت نظافت نشانه شخصیت شماست

جارو برقی مرکزی چیست؟

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن