نارضایتی از مدیر ساختمان ،باید چه اقدامی انجام دهیم؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد ساکن در ساختمان ها یا مجتمع های مسکونی با آن رو به رو هستند، این است که ممکن است مدیر ساختمان عملکرد درست و مناسبی نداشته باشد. البته نارضایتی ساکنان ساختمان از مدیر ساختمان می توانند به دلایل مختلفی رخ دهد که در این مقاله قرار است به برخی از مسئولیت های مدیر ساختمان اشاره کنیم که در صورت انجام ندادن آن ها و یا سهل انگاری در انجام می تواند سبب نارضایتی اشخاص شود. و همچنین راهکاری برای حل این موضوع ارائه می دهیم، پس اگر شما نیز چنین مشکلی دارید و به دنبال راه حلی برای آن می باشید. تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

 

اصولا مدیر ساختمان به چه شیوه ای انتخاب می شود؟

روند انتخاب مدیر ساختمان، معمولا روند خاص و پیچیده ای نیست. مدیر ساختمان را در بین افراد ساکن در ساختمان انتخاب می کنند. برای انتخاب مدیر ساختمان جلسه ای متشکل از تمامی اعضای ساختمان برگزار می شود که در آن جلسه تمام کاندید ها خود را معرفی می کنند و شخصی که در این بین بیشترین آرا را به دست آورد، به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می شود.

مدیر ساختمان وظیفه کنترل و برنامه ریزی دقیق برای ساختمان را برعهده دارد تا بتواند به روند رشد و پیشرفت ساختمان کمک کند.

 

اصلی ترین وظایف مدیر ساختمان چیست؟

مدیر ساختمان به عنوان شخصی که مسئولیت اداره ساختمان را برعهده دارد، باید فعالیت های کلیدی و مهمی را انجام دهد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

 

1.مدیر ساختمان باید ایمنی ساختمان را تضمین کند

مدیر ساختمان موظف است تا ساختمان را در بهترین حالت ممکن نگه دارد و تمام مواردی که در حفظ ایمنی ساختمان اثر دارد را رعایت کند. ایمنی ساختمان از این جهت که سبب ایمنی ساکنان نیز می شود از اهمیت به شدت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین نکاتی که می توانید در حفظ ایمنی ساختمان رعایت کنید، بیمه کردن ساختمان در برابر حادثه ای مانند آتش سوزی می باشد.

 

2.مدیر ساختمان مسئولیت اجرای تصمیمات مالکین ساختمان را برعهده دارد

مدیر ساختمان موظف است تا تمام تلاش خود را در جهت اجرای تصمیمات و دستورات  = مالکان و سایر اعضای ساختمان را انجام دهد.معمولا در جلساتی که در ساختمان برگزار می شود این تصمیمات گرفته می شود و مدیر مسئول اجرای آن ها می باشد. همچنین  مدیر ساختمان موظف است تا نظرات همه افراد ساکن در ساختمان را بشنود و در صورتی که قابلت اجرا شدن داشته باشد، آن ها را اجرا کند.

 

3.مدیر ساختمان نمی تواند مسئولیت خود را به شخص دیگری واگذار کند

هنگامی که در بین اعضای ساختمان فردی به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می شود و این نقش را می پذیرد. مسئول است تا تمام آنچه که به وی سپرده شده است را انجام دهد و هرگز نمی تواند مسئولیتی که به او سپرده شده است را به شخص دیگری منتقل کند یا وظایف خود را انجام ندهد.

 

4.مدیر ساختمان مسئول رسیدگی به اعتراض اعضای ساختمان است

به هرحال در روند مدیریت ساختمان، ممکن است مواردی رخ دهد که یکی از اعضا نسبت به موضوعی یا مشکلی اعتراض داشته باشد. در این حال مدیر ساختمان باید صحبت های آن فرد را بشنود و اگر منطقی بود، رسیدگی کند. اگر حت شرایط منتطقی موضوع را بیان نکند، مدیر باید آن شخص را متقاعد کند که انجام این کار به صلاح نیست.

 

در صورت نارضایتی از مدیر ساختمان چه باید کرد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مدیر ساختمان یک سری وظایف کلی را برعهده دارد که در صورتی که این موارد را انجام ندهد یا در انجام آن ها کوتاهی کند ممکن است ساکنان ساختمان نسبت به فعالیت وی اعتراض و نارضایتی داشه باشند.

 

معمولا نارضایتی از مدیر ساخامان در دو حالت کلی پیش می آید:

1.حات اول) ساکنان ساختمان در جلسه رای گیری با توجه به مواردی که فرد اعلام کرده است که قصد انجام آن ها را دارد، شخص را انتخاب کرده اند اما بعد از گذشت زمان متوجه شده اند که انتخاب اشتباهی داشته اند.

2.حالت دوم) در حالت دوم ممکن است افرادی تازه به ساختمان اضافه شده باشند و مدیر ساختمان نیز قبل از حضور آن ها انتخاب شده اند و افراد تازه ارد، نسبت به وی انتقاد و اعتراض دارند.

 

در هر دو حالت و طبق قانون لازم است تا  یک بار دیگر جلسه رأی‌ گیری و انتخاب مدیر ساختمان برگزار شود.همه ی ساکنان موظف هستند تا در این جلسه حضور پیدا کنند و دوباره برای انتخاب مدیر جدید نظر بدهند به عبارتی روند انتخاب مدیر ساختمان باید مجددا انجام شود.

نکته ای که باید بدانید و آن را رعایت کنید این است که تمام این مراحل باید به صورت کتبی نیز ثبت شود و همه نیز باید صورت جلسه را امضا کنند.انجام این کار به این دلیل است تا جلسه اعتبار داشته باشد.

چنانچه مدیر جدید برای ساختمان انتخاب شود موظف است تا تمامی قوانین موجود در ساختمان را به بهترین شکل اجرا کند. اگر مدیر ساختمان در روند فعالیت خود وظایفی که برعهده دارد را انجام ندهد یا با استفاده از اختیاراتی که در ساختمان دارد سوء استفاده هایی انجام دهد.

ساکنان می تواند آن را از مقام خود عزل کنند و آن را با فرد دیگری جایگزین کنند. اما قبل از این کار می توانند با ارسال اظهارنامه، به وی در خصوص اجرای وظایف خود تذکر داد.

اما اگر مدیر ساختمان بازهم به این موضوع توجه نکند افراد ساکن در ساختمان می توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند وبا ارائه  طرح دعوی و ارائه دادخواست، نسبت به شکایت علیه مدیر ساختمان اقدامات لازم را انجام دهند.

 

و به عنوان سخت آخر باید گفت که

مدیر یک ساختمان باید مطابق به قوانین نوشته شده در قانون تملک آپارتمان ها و هرآنچه که در جلسات ساختمان تعیین است، وظایف خود را انجام دهد.چنانچه مدیر ساختمان مطابق با وظایف تعیین شده خود عمل نکند و سهل انگاری انجام دهد. همانطور که گفته شد افراد می توانند نسبت به عملکرد وی اعتراض کنند و پیگیری های لازم را انجتم دهند. و حتی اگر مدیر ساختمان به صحبت و گفته ی آن ها توجه نکرد می توانند از وی شکایت کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

اهم وظایف مدیر ساختمان | شرح کامل وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان چه اختیاراتی دارد؟ تفاوت وظایف و اختیارات مدیران

مدیریت ساختمان | بهترین روش مدیریت ساختمان چیست؟

 

Loading

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن