نصب سایبان

نصب سایبان در مشاعات

به طور کلی هر ساختمان به دو بخش اصلی ، یعنی مشاعات و بخش خصوصی تقسیم می شود. بخش خصوصی که همان چهار دیواری و فضای خانه خود شما می باشد دخل و تصرف در آن برای مالکین مجاز بوده و می توانند هر گونه که مایل هستند نقشه خانه را تغییر دهند. در مورد بخش مشاع و یا عمومی خانه شرایط به این سادگی نمی باشد و هر یک از اعضاء باید بر اساس قوانین حاکم بر مشاعات ساختمانی باید بدانند در چه شرایطی می توانند بر این بخش دخل و تصرف کنند. یکی از مهمترین کارهایی که هر فردی دوست دارد در پشت بام ، حیاط یا حتی بالکن خود انجام دهد نصب سایبان یا آلاچیق می باشد. از آنجایی افراد نظر یکسانی در مورد مشاعات ساختمانی ندارند این مسئله سبب می شود هر از گاهی عدم اتفاق نظر پیش آمده و افراد ادعای مالکیت بر مشاعات داشته باشند. اگر شما نیز نسبت به مالکیت مشاعات اطلاعات کافی در اختیار ندارید و یا با همسایه های خود به مشکلات بسیاری در این زمینه برخورد کرده اید پیشنهاد می دهیم با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

مشاعات ساختمان کدام بخش ها را شامل می شود؟

مسئله که برای بسیاری از اهالی ساختمان ها پیش می آید این است که دقیقا مشاعات به کدام بخش خانه گفته می شود. آیا اتاق خواب آشپزخانه و سرویس های بهداشتی نیز بخشی از  مشاعات می باشند؟ در این بخش قصد داریم برای شما تعریف کامل و دقیق از مشاعات داشته باشیم و سپس به بخش های دیگر مقاله خود بپردازیم: قانون به صراحت اعلام می کند هر بخش از ساختمان که در سند تک برگ شما از آن حرفی زده شده باشد به عنوان بخش خصوصی خانه شما به حساب می آید. به عنوان مثال پارکینگ و انباری در صورتی بخش خصوصی خانم محسوب می شود که شما آن را در سند ملکی خود ذکر کرده باشید و در صورتی که این مسئله اعمال نشده باشد از آن به عنوان مشاعات یک خانه یاد خواهد شد. پیش از اینکه بخواهیم به شما بخش های اصلی مشاعات را بگوییم از شما می خواهیم برای یک لحظه به تمامی اختلافاتی که با همسایگان خود دارید فکر کرده و سپس ادامه مطلب را بخوانید. آیا تا به حال شده است هنگام تعویض لامپهای راهرو با همسایگان دچار مشکل شوید؟ آیا هنگام اسباب کشی و یا خرید کالای جدید وسایل شما به جاکفشی های موجود در کنار خانه همسایه گیر کند و باعث مزاحمت شما شود؟ تمامی مواردی که به شما گفتیم شامل مشکلات مشاعات می باشد. در اصل مشاعات به پله ، آسانسور ، حیاط ، پشت بام ، زمین ساختمان ، درب های ورودی،  پارکینگ های مازاد ساختمان، راهرو، موتورخانه، لابی و تمامی تاسیسات داخل ساختمان گفته می شود.

 

قوانین ساخت سایبان در حیاط مشاع

یکی از اصلی ترین مشاعاتی که بسیاری از ما به دلیل فرهنگ سنتی ای که در آن بزرگ شده ایم اتفاق نظر نداریم حیاط خانه می باشد. از آنجایی که در فرهنگ خانه داری ما ایرانی ها حیاط همیشه به عنوان بخش اصلی خانه در نظر گرفته می شده است امروزه نیز با گسترش آپارتمان نشینی بسیاری از ساکنین خود را مالک این بخش به حساب می آورند. این مسئله برای ساکنین طبقه اول بسیار شایع می باشد. ولی باید در نظر داشته باشید حیاط خانه یکی از مشاعاتی به حساب می آید که هرگونه تغییری در آن باید با اتفاق نظر تمامی ساکنینی صورت بگیرد. علاوه بر قوانین داخلی حاکم بر ساختمان ها ، شهرداری نیز برای خود قوانینی را نسبت تغییرات در مشاعات در نظر دارد. بر اساس ماده 100 شهرداری هر گونه دخل و تصرف در مشاعات ساختمان که حیاط نیز بخشی از آن می باشد می توان از مراجع قانونی آن را پیگیری کرد. در صورتی که مالک نتواند رضایت شهرداری را جلب کند، شهرداری با دریافت حکمی می تواند تمامی بناهای ساخته شده را تخریب کند.

 

قوانین ساخت سایبان و روف گاردن در پشت بام

از بخش های مشاع بسیار حساس و مهم ساختمان پشت بام می باشد که هزینه نگهداری و تعمیر بخش‌های مختلف آن به صورت جمعی و از طریق شارژ ماهیانه پرداخت می شود. از آنجایی که پشت بام خانه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هیچ یک از ساکنین حق دخل و تصرف یا عدم پرداخت هزینه ها را ندارد. تمامی مالکین ، مستاجرین و حتی کسانی که در طبقه اول حضور دارند موظف هستند تمامی هزینه های مرتبط با پشت بام را پرداخت نمایند. دقیقاً بنا به همین دلیل است که کسانی که در بالاترین واحد حضور دارند نمی توانند بنا به درخواست خود بخشی را در پشت بام اضافه کرده و یا تخریب نمایند. تمامی تصمیماتی که مرتبط به این بخش است باید توسط هیئت مدیره ساختمان گرفته شده و به صورت مکتوب در آید. در بسیاری از خانه های امروزی پشت بام را تبدیل به روف گاردن کرده و یا محلی برای نگهداری حیوانات خانگی قرار می دهند این مسئله زمانی امکان پذیر می باشد که توسط تمامی اعضای هیئت مدیره ساختمان و اهالی ساکن در خانه تایید شده و به امضای کتبی آنها در آید. برخلاف حیاط که هرگونه دخل و تصرف باید مورد تایید شهرداری قرار میگرفت شما می توانید بدون هیچگونه تاییدیه از طرف شهرداری سایه بان ها یا روف گاردن مد نظر خود را در پشت بام راه اندازی کنید.

 

نصب سایبان در بالکن

حالا که با قوانین کلیه نصب سایبان و روف گاردن در پشت بام و حیاط آشنا شدید بهتر است نگاهی نیز به تغییر و تحولاتی که می توانید بر روی تراس و بالکن خود اعمال کنید نیز نگاهی بیندازیم. از آنجایی که بسیاری بر این باور هستند تراس و بالکن به عنوان بخش خصوصی خانه به حساب می آید باید به شما بگوییم این مسئله زمانی صحیح می باشد که در سند شش دانگ شما ذکر شده باشد. به عنوان مثال اگر در سند شما ذکر شود حق استفاده از تراس بدون سقف دارید در صورتی که بخواهید سایه بانی را در تراس نصب کنید باید آن را با اهالی دیگر ساختمان صحبت کرده و اجازه آن ها را بگیرید. به گفته برخی از کارشناسان حقوقی در صورتیکه شما نتوانید رضایت همسایگان و اهالی دیگر را بگیرید آنها حق اعتراض قانونی را دارا می باشند. ولی در صورت اینکه در سند شما ذکر شده باشد که شما می توانید بالکن مسقف داشته باشید به منظور اینکه بخواهید سایه بان یا هر تصرف دیگری را انجام دهید نیازی به کسب رضایت همسایگان نخواهید داشت. از نظر شهرداری نیز شما حق دارید یک سوم بالکن خود را مسقف کنید.

 

ماده 100 شهرداری و نصب سایبان در مشاعات

یکی از اصلی ترین قوانینی که مربوط به ساخت و ساز در مشاعات و دیگر بخش های ساختمان می شود ماده 100 شهرداری می باشد. در صورتی که مالکی یا سازنده ای قصد داشته باشد بخشی از ملک ساخته شده را بازسازی کرده و یا در مشاعات آن تغییر و تحول اعمال کند باید به از  طریق این ماده مجوزهای لازم را کسب کند. بنا به گفته وب سایت رسمی شهرداری تهران تعریف ماده 100 به این صورت می باشد: مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد جلوگیری نماید.این ماده که در 11 تبصره می باشد برای اولین بار در سال 1352 تصویب شد و آخرین الحاقیه آن در شهریور سال 1358 بوده است.

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن