نگهداری سگ در آپارتمان

نکاتی در رابطه با نگهداری سگ در خانه

امروزه نگهداری از حیوانات خانگی همانند سگ ، گربه و پرندگان به یکی از اصلی ترین فرهنگ های انسان مدرن تبدیل شده است ولی برخلاف اینکه این مسئله بسیار باب شده است ولی هنوز قوانین و اصول اصلی نگهداری از حیوانات در ایران و حتی برخی از کشورهای اروپایی به خوبی تنظیم نشده است. این مسئله شاید برای افرادی که خانه های ویلایی و حیات دار دارند مسئله ای قابل حل باشد ولی زمانی که صحبت از فرهنگ آپارتمان نشینی به میان می آید مسائل مختلفی در این مسئله دخیل می باشد. آیا تا به حال به اصول نگهداری از حیوانات توجه کرده اید؟ آیا می دانید قانون در مورد نگهداری از حیوانات چه می گوید؟ در هنگام نگهداری از پت ها باید به کدام نکات توجه کنید؟ در این پست ما قصد داریم نگاهی کلی به تمامی اصول پایه ای نگهداری از حیوانات نگاهی کلی بیاندازیم.

 

چه نکاتی در مورد نگهداری از سگ در آپارتمان وجود دارد؟

 

اهمیت به نظافت حیوانات

یکی از عواملی که سبب می شود افرادی که در خانه سگ یا گربه دارند دچار مشکلات فراوانی شوند عدم اهمیت دادن به نظافت این حیوانات می باشد. شما پیش از اینکه آن ها را به خانه خود منتقل کنید باید تمامی واکسن های آن ها را تزریق کرده و فرزندان خود را از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان محافظت کنید. علاوه بر آن برخی از حیوانات مانند سگ می توانند حاوی ویروس های خطرناکی مانند هاری ، طاعون و … باشند. بنابراین اولین مسئله در نگهداری از حیوانات خانگی تزریق به موقع واکسن ها و بررسی دقیق آن ها کنار یک دامپزشک می باشد.

رضایت صاحب خانه را داشته باشید.

شما قبل از این که تصمیم بگیرید که یک سگ را وارد ساختمان کنید و در منزل خود از آن نگهداری کنید باید در مورد قوانینی که آپارتمان در مورد نگهداری از سگ ها وضع کرده است اطلاع داشته باشید که آیا انجام این کار ممکن است یا خیر!جدا از آن برخی مواقع ممکن است از نظر قوانین آپارتمان مشکلی برای نگهداری وجود نداشته باشد اما صاحب خانه در مورد آن رضایت نداشته باشد. بنابراین اگر از قبل با آن شخص هماهنگ کرده و به او اطلاع دهید و نظرش را بپرسید، روش منطقی تری است.

 

فضای مشخصی را برای سگ خود در نظر بگیرید

قبل از هر چیزی این نکته را در نظر داشته باشید که نمی تواند سگ خود را در قسمت مشاعات ساختمان نگه دارید. در هر صورت این کار نشدنی حتی اگر در قوانین ساختمان نکاتی در مورد نگهداری از سگ نیامده باشد. بنابراین در قسمیت از خانه یک مکان اختصاصی برای سگ خود ایجاد کنید چرا که سگ ها حیواناتی هستند که دوست دارن یک مکان مشخص و متعلق به خود داشته باشند. بنابراین ایجاد مکانی که به آن ها  حس امنیت را القا کند می تواند در ایجاد رفتارهای پرخاش گرانه از جانب آن ها نیز تاثیر گذار باشد.

 

آموزش ها لازم را به سگ خود بدهید

معمولا برای این که سگ ها رفتار مطیعانه تری داشته باشند، انجام یک سری از آموزش ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.شما می توانید یک مربی برای سگ خود پیدا کنید و اگر این کار برای شما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست می توایند در کلاس های گروهی شرکت کیند که هزینه کمتری نیز دارند.در هر صورت انجام این آموزش ها می تواند واقعا مفید باشد.

 

سعی کنید در طولانی مدت سگ خود را در خانه تنها نگذارید

تنها ماندن به مدت طولانی در خانه می تواند باعث رنجش هرکسی شود.حیوانات هم دقیقا مانند ما احساس دارند و این موضوع می تواند نگران کننده باشد. اگر هم قصد دارید آن ها را در خانه به مدت طولانی تنها بگذارید بهتر است به میزان کافی آب و غذا برای آن ها فراهم کنید تا مبادا باعث ایجاد سرو صدا شوند.

 

از انجام بازی ها و کارهیا هیجانی با سگتان در خانه خودداری کنید

سگ ها موجودات کاملا احساسی و پر هیجانی هستند و زمانی که با آن ها بازی می کنید قطعا متوجه انرژی آن ها می شوید و ممکن است در جواب رفتارهای شما پارس های بلندی داشته باشند. این سرو صدا ها می تواند باعث رنجش یا آزار همسایگان شود بنابراین سعی کنید این بازی ها را در خانه کمتر انجام دهید یا این که آن را به زمانی که مطمئن هستید کسی مشغول استراحت نیست موکول کنید.

 

متناسب با محل زندگی اتان یک نژاد سگ را انتخاب کنید

اگر در حال حاضر در خانه ای هستید و قصد دارید که یگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنید ، بهتر است توجهی به محیط زندگی خود داشته باشید.اگر خانه شما کوچک است و فضای محدودی را در اختیار دارید بهتر است به سراغ انتخاب نژاد سگ هایی بروید که کوچکتر هستند و سروصدای زیادی را ایجاد نمی کنند. چرا که زمانی که افراد درآپارتمان ها زندگی می کنند خانه ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و هرگونه سرو صدایی رد و بدل می وشد بنابراین این مضووع می تواند بسیار مهم باشد. بعد از این که درمورد این که چه سگی برای شرایط شما خوب هست تصمیم گرفتید، به یک مرکز پرورش سگ برید تا بهترین مورد رو انتخاب کنید و اطلاعات کافی در مورد آن نژاد در اختیار شما قرار دهند.

 

مشکل اضطراب جدایی سگ ها را جدی بگیرد

معمولا پدیده اضطراب جدایی زمانی ایجاد می شود که سگ ها نمی توانند این موضوع را بپذیرند که در خانه تنها بمانند تا برای سر کار رفتن یا انجام امور روزانه از آن ها جدا شوید. این یک مشکل بزرگ در آپارتمان ها است که ممکنه همسایگان را آزار دهد. پارس کردن و زوزه کشیدن از بزرگترین علائم این اضطراب می باشد که شاید شما متوجه این موضوع نباشید. مگر این که همسایه ها به شما شکایت کنند. برای رفع این مشکل می توانید به سگ خود بفهمانید در آن زمانی که در خانه تنها است ، اتفاق های خوبی در انتظار اوست و این موضوع را با دادن یک جایزه یا یک اسباب بازی دوست داشتنی به او ثابت کنید.اگر این رفتار ادامه دار بود بهتر است که به یک دامپزشک مراجعه کنید.

 

اتاق های خانه را ایمن کنید

چه سگ شما یک توله سگ جدید باشد و چه سگ قبلی شما باشد، باید فضای ایمنی را در خانه برای او ایجاد کنید. در قدم اول تمام اتاق های خانه را چک کنید و مطمئن شوید مورد خطرناکی برای سگ شما در خانه وجود ندارد.بهتر است تمام قسمت های خانه شامل آشپزخانه و دستشویی، کابینت های پایینی را چک و بررسی کنید. البته اگر در خانه گل و گیاه خانگی دارید، دور از دسترس قرار بدید. سگ ها گاهی گیاهان را گاز می گیرند که ممکن است  خطرناک باشد.

 

برای سگ خود محدودیت هایی قرار دهید

سگ ها انجام دستور العمل را دوست دارند.معمولا می توانید برای سگ خود قوانینی وضع کنید و انجام این کار به خصوص برای کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند لازم و ضروری است و روی رفتار بهتر و مودبانه تر سگ شما در آپارتمان نیز تاثیر گذار است.

 

با سگ خود وقت بگذرانید

بهترین راه برای اینکه سگ‌ شما در آپارتمان همچنان سالم و شادا باقی بماند به دلیل این که مکان کوچک و بسته ای در اختیار دارد این است که با او وقت بگذرانید.هرروز زمانی برای توجه کردن به سگ خود اختصاص دهید.باهم به پیاده رویی بروید و سعی کنید کاری انجام دهید که دوست دارد.

 

نگهداری سگ در خانه از نظر پزشکی

سال ها است پزشکان و روان شنانس ها در سرتاسر دنیا به دنبال بررسی مزایا و معایب نگهداری از حیوانات در خانه هستند. در طی سال های گذشته پزشکان به اثبات رسانده اند که نگهداری از سگ ها در خانه می تواند از نقطه نظر جسمی و ذهنی فواید زیادی داشته باشد. به عنوان مثال در گزارشی که توسط 1300 روان شناس منشر شده است ، نگهداری از سگ می تواند میزان استرس شما را تا دو برابر کاهش دهد و این در حالی است که اگر شما از پرندگانی همچون طوطی نگهداری کتید میزان استرس شما تا 35 درصد کاهش پیدا می کند. در دوران پسا کرونا محققین داشگاه برکلی تحقیقی را به اتمام رساندند که بر اساس آن ثابت شد افرادی که در خانه از سگ هایی با نژاد مناسب استفاده می کنند بیش از 2700 قدم بیشتر از افرادی که سگ ندارند پیاده روی می کنند. علاوه بر این تحقیقات دیگر نیز ثابت کرده اند کسانی که در خانه سگ یا گربه دارند میزان فشار خون آن ها نسبت به افرادی که حیوانات خانگی ندارند پایین تر است.

 

نگهداری سگ در خانه از نظر شرعی

همان گونه که شما نیز در چریان هستید نگهداری از حیوانات خانگی از نظر اسلام دارای قوانین خاصی است. دین مبین اسلام در آیات و احادیث خود به صراحت بیان کرده است که نگهداری از حیواناتی همچون سگ تنها در صورتی حلال است که منظور شکار و یاانجام کاری مانند کشف مواد مخدر باشد. در صورتی که شما قصد داشته باشید از آن برای حفظ و نگهداری استفاده کنید حرام است و اصلا جایز نمی باشد. ولی شرع دین اسلام در مورد نگهداری از گربه و حیوانات دیگر قوانین خاصی را اعلام نکرده است.

نتیجه گیری

نگهداری از سگ ها و سایر حیوانات خانگی مسئولیت بزرگی است که علاوه بر این که روی زندگی شما اثر گذارد اگر در آپارتمان ساکن هستید روی زندگی همسایگانتان نیز تاثیر گذار است. بنابراین سعی کنید شرایط مناسب را برای او فراهم کنید تا احساس آرامش داشته باشد و دچار اضطراب نشود.آموزش ها لازم را به او بدهید و با دادن تشویقی کار کنید که سرو صدا کردندر آپارتمان جلوگیری شود. حیوان خانگی خود را به مدت طولانی در ساختمان تنها رها نکنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب پیشنهادی

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن