نگهداری گربه در خانه

نکاتی در مورد نگهداری از گربه در آپارتمان

داشتن گربه به عنوان یک حیوان خانگی واقعا تجربه هیجان انگیزی است. این موجودات بامزه پشمالو می توانند بهترین دوستان شما در خانه باشند و اوقات فراقت و زمان تنهایی شما را با بازیگوشی هایی که دارند، پر می کنند. اما باید این نکته را بدانید که برای نگهداری گربه ها در آپارتمان و خانه قوانینی وجود دارد که باید آن ها را بدانید و همچنین برای این که بتوانید بهتر از آن ها نگهداری کنید باید نکاتی را در این مورد بدانید تا تبدیل به یک صاحب فوق العاده برای این حیوانات بامزه باشید. در واقع در این مقاله ما نیز قرار است به همین موضوع بپردازیم و نکاتی را در مورد نگهداری گربه در آپارتمان بیان کنیم. پس اگر شما نیز به عنوان حیوان خانگی یک گربه دارید و یا قصد دارید از یک گربه نگهداری کنید مطالعه این مقاله می توانید برای شما بسیار مفید باشد.

 

برای نگهداری از گربه ها در آپارتمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

  • به عنوان اولین نکته باید بگوییم اگر هم اکنون گربه ای ندارید و قصد دارید یک گربه را به سرپرستی بگیرد بهتر است به سراغ انتخاب گربه های کوچک که بین یک تا 3 ماه دارند بروید. چرا که گربه هایی که در این سن قرار دارند از اول به شما و محیط خانه شما عادت می کنند و می توانند بهتر با شما ارتباط برقرار کنند. اما گربه های بزرگ تر یا چند ساله از قبل به یک خانه یا مکان دیگر عادت کرده اند و وفق دادن آن ها با محیط جدید ممکن است تا حدودی سخت باشد.
  • گربه ها موجودات بسیار بازیگوشی هستند و علاقه دارند در مکان های مخفی خانه پنهان شوند و اگر جایی که پیدا می کنند، مکان گرم و نرمی باشد ممکن است ساعت ها در آنجا به خواب بروند، پس اگر همچین نقاطی در خانه شما وجود دارد. بهتر است آن ها را مسدود کنید یا می توانید درب اتاق خواب ها را ببندید.
  • بهتر است برای این که گربه شما زندگی راحت تر و بهتری داشته باشد، یک مکان مشخص برای او در نظر بگیرد و او را عادت دهید که در همان مکان بخوابد و استراحت کند. برای این که گربه عزیز شما به مکان خواب خود عادت کند می توانید نقطه ای گرم در خانه را برای او در نظر بگیرد و آن جا از یک بالشت پشمی استفاده کنید و از عطر مورد علاقه گربه ها نیز استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید اگر آپارتمان شما طبقه اول است و راهی به حیاط دارد پشتی دارد، همیشه درب آن قسمت را بسته نگهداری دارید چرا که ممکن است گربه شما از آن درب خارج شود و بعد از آن اتافاقاتی رخ می دهد که احتمالا دوست ندارید تجربه کنید که گربه شما دیگر به خانه باز نگردد.همچنین همیشه سعی کنید درب و پنجره ها را بسته نگهدارید یا از حفاظ هایی استفاده کنید که گربه شما نتواند از خانه خارج شود.
  • برعکس سگ ها، گربه ها عاشق تنها ماندن در خانه هستند و تنهایی هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند. چرا که می توانند ساعت ها خود را سرگرم کنند و در نهایت در گوشه ای دنج به خواب بروند.پس لازم نیست بابت تنها ماندن گربه خود در خانه نگران باشید! البته این مورد فقط برای یک روز عادی است که سرکار می روید!
  • اگر قصد دارید برای چند روز به سفر بروید یا احتمال می دهید که ممکن است به خانه سر نزنید. باید آب و غذای چند روز گربه را فراهم کنید و اگر برای شما ممکن است بهتر است شخصی را مسئول کنید که هر روز به او سر بزند و از وضعیت سلامت و غذا خیال شما را راحت کند.
  • گربه ها علاوه بر اجتماعی بودن موجوداتی هستند که به سادگی می توایند آن ها را آموزش دهید. بریا مثال پروسه آموزش و عادت دادن آن ها در مورد مکانی که باید در آنجا دسشویی خود را انجام دهند بسیار ساده تر از سگ ها است و نهایتا 2 تا 3 روز طول می کشد.برای نگهداری از گربه در آپارتمان لازم است جایی به عنوان محل دسشویی گربه در نظر بگیرید که بهتر است از ظرف هایی مخصوص این کار و خاک گربه استفاده کنیدو توجه داشته باشید برای این که خانه شما بوی بدی نگیرد باید مرتب مکان دسشویی گربه را تمیز کنی دو از خوش بو کننده ها نیز استفاده کنید.
  • اگر شما در آپارتمان زندگی می کنید هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم با همسایگان خود در ارتباط هستید و وضعیت شما می تواند بر روی آن ها تاثیر گذار باشد.اگر گربه ای که نگهداری می کنید بیماری داشته باشد، ممکن است این بیماری به روش های مختلف به افراد دیگردر ساختمان منتقل شود. پس باید در مورد وضعیت سلامت آن اطلاعات کاملی داشته باشید. بهتر است به صورت دوره ای او را به دامپزشکی ببرید و حتما واکسن های مربوطه را بزنید.
  • گربه‌ها ذاتا حیوانایت هستند که در مناطق خشک زندگی می‌کنند و به همین دلیل احساس تشنگی را مانند دیگر حیوانات خانگی مانند سگ درک نمی‌کنند و باید نیاز آب بدن‌شان را از طریق غذا تامین کنند. اگر به گربه خود غذای خشک می دهید به یاد داشته باشید که باید آب زیادی را مصرف کنند چرا که از این روش تنها 5 درصد از آب بدنشان تامین می شود. می‌شود. اگر آب کافی به بدن‌شان نرسد دچار بیماری‌های دستگاه ادارای می‌شوند. پس باید حواس‌تان به میزان آبی که گربه‌تان مصرف می‌کند، باشد.اگر قرار است در طولانی مدت خانه نباشید یا روزهایی که به سر کار می روید حتما آب کافی برای گربه خود بگذارید به خصوص در روزهای گرم تابستان!
  • در مقالات قبلی به این نکته اشاره کرده بودیم که نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه یا پرندگان در مشاعات ساختمان بر خلاف قوانین ساختمان می باشد. پس شما نمی توانید گربه خود را در مشاعات ساختمان نگهداری کنید. این نکته می تواند سبب نارضایتی همسایگان شود.
  • نکته ی دیگری که در مورد نگهداری از گربه در آپارتمان وجود دارد این است که اگر شما در خانه ای مستاجر هستید یا قصد دارید خانه قدیمی خود را عوض کنید و جایی جدیدی بروید. در مرحله اول باید تمام بندها و قوانین اجاره ‌نامه را به دقت مطالعه کنید. چرا که در برخی از خانه ها و آپارتمان ها ممکن است قوانینی مبنی بر این که نمی توانید حیوان خانگی داشته باشید وجود دارد و شما را از انجام این کار منع می کند.البته بعضی از صاحب‌خانه‌ها نیز هستند که ممکن است از مستاجران هزینه بیشتری به دلیل نگهداری از حیوانات خانگی دریافعت کنند. پس اگر حیوان خانگی مانند سگ یا گربه دارید و قصد جابجایی نیز دارید حتما این نکات را مد نظر قرار دهید.
  • قطعا همه شما حیوان خانگی خود را به شدت دست دارید و او را مانند یکی از اعضای خانواده خود می دانید بنابراین باید نهایت احتیاط و مراقبت در مورد او را داشته باشید .خطر پرت شدن از پنجره و یا بالکن آپارتمان یک تهدید برای حیوانات خانگی است به خصوص گربه ها که عاشق این هستند که در کنار پنجره بنشینند و ساعت ها منظره بیرون را تماشا کنند. بنابراین همانور که در بالا تر نیز گفتیم اگر علاقه به نگهداری گربه و سگ در آپارتمان دارید حتما از ایمن بودن در و پنجره مطمئن شوید . نگهداری گربه در آپارتمان با توجه به فیزیک و شیطنت‌هایش توجه و مراقبت بیشتری را طلب می‌کند.
  • یکی از ویژگی های گربه ها این است که عادت دارند به وسایل مختلف چنگ بزنند و همین موضوع می تواند سبب آسیب رسیدن به وسایل در آپارتمان شود. برای ین که بتوانید از این موضوع جلوگیری کنید بهتر است به او یک اسباب بازی مخصوص چنگ زدن بدهید و به اندازه کافی با بازی کردن خسته اش کنید. همیشه سعی کنید ناخن های گربه را بگیرد و اگر قسمت از وسایل وجود دارد که قبلا به آن ها آسیب رسانده است را بپوشانید.

باید ها و نباید های نگهداری از گربه

 

بالکن را ایمن کنید

هنگام زندگی در یک آپارتمان با گربه، ایمنی اولین اولویت است. فارغ از اینکه در کدام طبقه از یک برج ساکن هستید باید توجه ویژه ای به امن بودن بالکن برای گربه داشته باشید. به منظور اینکه بتوانید این مهم را عملی کنید باید به دو نکته توجه کنید:

 

  1. وقتی در خانه نیستید بالکن را از دسترس گربه خود خارج کنید. برای آن افرادی که گربه بازیگوشی در خانه دارند استفاده از درب های شیشه ای و فلزی بهترین گزینه برای حفاظت از گربه به حساب می آید. از این رو بهتر است برای اطمینان از امنیت گربه ابتدا فضای دسترسی گربه به آن را محدود کنید. بدین منظور ابتدا جعبه خاک گربه را در حمام قرار می دهید و سپس تمامی مسیرهای ورودی به بالکن را می بندید.

 

  1. یک مانع در اطراف بالکن خود بسازید. اگر قصد دارید از هوای بالکن لذت ببرید بنابراین بهتر است امنیت گربه خود را با استفاده از حفاظ ها حفظ کنید. این کار را می توانید با استفاده از سیم های فلزی ، لوله های مخصوص بالکن و حتی حفاظ های شیشه ای انجام دهید. نکته ای که باید به آن دقت کنید ارتفاع حفاظ می باشد تا از پریدن گربه به خوبی جلوگیری کند.

 

مکان را برای جعبه خاک گربه انتخاب کنید

 

هنگامی که صحبت از جعبه خاک گربه می شود، ملاحظات متعددی وجود دارد که شما باید آن ها را در نظر بگیرید. فضولات گربه ها گاهی اوقات می توانند حاوی بوی تندی باشد که همین مسئله برای آپارتمان نشین ها  مشکلات بسیاری را رقم می زند. دو عامل می تواند این بو را تا حد زیادی تحت کنترل خود قرار دهد. اولین نکته جعبه خاکی است که برای گربه خود انتخاب می کنید و نکته دوم مکانی که قصد دارید آن را قرار دهید. برای بسیاری از افراد بالکن و دستشویی می تواند به عنوان اصلی ترین گزینه ها باشند. از آنجایی که بالکن می تواند در معرض هوای آزاد باشد بو را به کلی از بین می برد و شما هیچ مشکلی نخواهید داشت ولی باید همانگونه که پیش از این گفتیم ابتدا امنیت آن را تضمین کنید. حمام نیز در صورتی که تهویه مناسبی داشته باشد می تواند به عنوان گزینه بسیار مناسبی در نظر گرفت شود.

 

جعبه خاک گربه را روزانه تمیز کنید

پس از گذر زمان بسیاری از کسانی که در خانه خود گربه دارند نسبت به تمیز کردن محیط اطراف او و جعبه خاکش بی حوصله می شوند و با نادیده گرفتن آن از تمیز کردن سر باز می زنند. با این حال، اگر صاحب گربه ای هستید و در آپارتمان زندگی می کنید، باید حداقل یک بار در روز جعبه زباله خود را به طور منظم تمیز کنید. این مسئله نه تنها بهداشت داخل خانه را تضمین می کند ، بلکه از پخش شدن بوی آن در اطراف محل تنگ شما نیز جلوگیری می کند.

بررسی های صورت گرفته بر روی رفتار گربه ها نشان داده است در صورتی که جعبه خاک آن ها کثیف باشد آن ها رفتار پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهد. علاوه بر این اگر گربه شما نسبت به تمیز بودن جعبه خاک مطمئن باشد از پخش فضولات خود در خانه به شدن اجتناب کرده و بهداشت خانه شما نیز حفظ می شود.

 

قانون نگهداری حیوان در آپارتمان

برخلاف باور عمومی ماده سوم آیین‌‌نامه‌ اجرایی قانون اعلام می کند در صورتی که فردی بخواهد از حیوانی در بخش خصوصی خانه خود نگهداری کند هیچ منع قانونی وجود ندارد. در صورتی این مسئله مشکل آفرین می شود که یکی از همسایه ها به دلیل مشکلات بهداشتی و نقض حقوق شهروندی شکایتی را تنظیم نماید. در صورتی که شاکی بتواند ادعات خود را به اثبات برساند مستاجر یا مالک باید گربه خود را به فرد دیگری واگذار نماید.

 

مضرات نگهداری از گربه در خانه

یکی از اصلی ترین نگرانی های کسانی که در خانه گربه دارند مشکل انتقال بیماری ها می باشد. بر اساس تحقیقی که توسط The Journal of Hand Surgery صورت گرفته است در ایالات متحده آمریکا در سال 2019 تنها 193 مورد مراجعه به دلیل چنگ انداختن گربه به بیمارستان گزارش شده است که از این تعداد 36 مورد سریعا در بیمارستان بستری شده اند و باقی با تزریق واکسن و تجویز آنتی بیوتیک ها مرخص شده اند. شایع ترین مشکل در میان این افراد انتقال بارتونلا هنسله بوده که باعث تب در انسان می شود. علاوه بر این در برخی از موارد نگهداری از گربه باعث بروز آلرژی های متفاوتی می شود که هنوز برای این مسئله درمانی مشخص نشده است.

 

رفتار با گربه تازه وارد

در حالی که ارتباط با یک توله سگ ممکن است آسان به نظر برسد، پیوند با گربه جدید شما ممکن است شما را دچار مشکل کند. اغلب شنیده می  شود گربه ها از نظر عاطفی  حیواناتی بی‌تفاوت هستند و خیلی نسبت به صاحب خود اهمیت نمی دهند. با این حال، سامانتا بل دیجنووا، رئیس رفتار گربه و غنی‌سازی در Best Friends Los Angeles، که شبکه‌ای از گربه‌های اصیل را در سراسر ایالات متحده رانگه می‌دارد، عنوان می کند که اینطور نیست – در واقع، گربه‌ها اغلب پیوندهای ویژه‌ای با صاحبان خود برقرار می‌کنند. بر اساس گفته او افرادی که گربه های جدیدی را انتخاب می کنند باید بتوانند محیط ثابت و بی تنشی را برای آن ها رقم بزنند. بر خلاف سگ ها گربه نسبت به تغییر محل زندگی خیلی راحت نیستند و این مسئله آن ها را از نظر روحی تحت فشار قرار می دهد. از این رو صاحبین باید خود را برای  ایجاد محیطی ثابت و آرام آماده کنند.

 

نگهداری گربه در خانه از نظر اسلام

“منزل نباید خالی از سه چیز باشد که آنها موجب آبادانی منزل هستند. گربه، کبوتر و خروس” این جمله حدیثی از امام صادق می باشد که عنوان می کند نگهداری از گربه نه تنها ضرر دارد بلکه دارای فواید متعددی نیز می باشد. این امام معصوم در یکی دیگر از صحبت های خود عنوان می کند گربه از اعضای خانه شما می باشد و می توانید از آب نوشیده شده او برای وضو گرفتن استفاده کنید.

 

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام

دین اسلام یکی از ادیانی به حساب می آید که بر روی نگهداری از حیوانات تمرکز بیش از حدی داشته است. در احادیثی که از حضرت محمد شنیده شده است عنوان می شود نگهداری از احیوانات خانگی مانند گوسفند ، خروس و گربه فواید متعددی در بر دارد.

 

 

 

نتیجه گیری

در کل نگهداری از گربه یا هر حیوان خانگی دیگری مسئولیت بزرگی است و باید سعی کنید که به بهترین شکل ممکن آن را انجام دهید تا نه تنها خودتان احساس بهتری داشته باشید. بلکه گربه شما نیز احساس راحتی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که به واسطه رعایت کردن آن ها می توانید زندگی راحت تری برای گربه خود در آپارتمان فراهم کنید و مشکی برای شما ایجاد نشود و نارضایتی همسایگان را به دنبال نداشته باشد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب مرتبط

نکاتی در رابطه با نگهداری سگ در خانه

شکایت بابت نگهداری سگ در آپارتمان ،نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان

Loading

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن