فرهنگ و قوانین استفاده از بالکن

نکات مهم درمورد فرهنگ و قوانین استفاده از بالکن

امروزه برای اینکه بتوانیم در یک مجتمع مسکونی زندگی مسالمت آمیز و به دور از دغدغه ای داشته باشیم باید فرهنگ آپارتمان نشینی را رعایت کنیم و حق و حقوق سایر همسایگان را در نظر بگیریم . در برخی از آپارتمان ها ، فرهنگ آپارتمان نشینی هنوز جا نیفتاده است و بعضی از ساکنین نسبت به حقوق دیگران کوچکترین توجه ای را ندارند . این افراد هنوز تفکر سنتی در مورد خانه را دارند و گمان می کنند همان قوانین موجود در خانه های ویلایی در منازل آپارتمانی نیز جواب می دهد . منازل آپارتمانی به گونه ای ساخته شده است که کف منزل شما ، سقف واحد طبقه ی پایینی می باشد یا مثلا بالکن شما بین بالکن های طبقات بالا و پایین قرار دارد و انجام دادن برخی از کار ها موجب آزار همسایگان طبقات و بالا و پایین می گردد . در این مقاله قصد داریم تا به موضوع فرهنگ و قوانین استفاده از بالکن بپردازیم و بدانیم که انجام دادن چه کارهایی در بالکن درست نمی باشد .

 

هر شخصی تحت هر عنوانی اگر موجب آزار و اذیت دیگران شود و با ایجاد آلودگی صوتی و دیگر اعمال مزاحمت زا ، موجب سلب آسایش دیگران گردد بر اساس قانون مجازات اسلامی تحت پیگرد و مجازات قرار می گیرد . اصطلاح چهار دیواری اختیاری در مجتمع های مسکونی دیگر کاربردی ندارد و هیچ فردی نباید با چنین دیدگاهی باعث آزار و اذیت دیگران شود .

 

به دلیل عدم وجود حیاط شخصی در منازل آپارتمانی ، افراد ساکن در این منازل مجبور می شوند تا از بالکن خود همان استفاده را ببرند که از حیاط شخصی می توان برد . خانم های منزل جهت خشک کردن لباس های شسته شده ، از بالکن استفاده می کنند . برخی دیگر نیز گلدانها و بعضی از وسایل خود را در بالکن ساختمان قرار می دهند . تا اینجای کار مشکلی ندارد و استفاده ی مناسب از بالکن مشکلی ایجاد نمی کند اما مشکل از آنجا شروع می شود که برخی از افراد در بالکن منزل خود سیگار می کشند و دود حاصل از آن به بالکن طبقات بالا یا پایین انتقال پیدا می کند و از طریق آن وارد منازلشان می شود و باعث آزار آنان می گردد . برخی دیگر نیز بالکن خود را میشویند که آب حاصل از آن به بالکن واحد پایینی سرازیر می شود و باعث خیس شدن وسایل آنها می گردد . در مواردی مشاهده می شود که افراد از بالکن ، سفره و زیرانداز خود را می تکانند که خورده های نان یا به بالکن طبقه پایینی می ریزد یا وارد محوطه ی داخلی یا بیرونی ساختمان می گردد .

در ادامه خواهیم دانست ، انجام کارهایی که در بالا به آن اشاره شد چقدر می تواند دردسر ساز باشد و باعث بروز نزاع و اختلاف بین همسایگان گردد .

 

آیا کشیدن سیگار در بالکن ممنوع می باشد ؟

سیگار جزء مواد دخانیاتی می باشد که استفاده از آن پسندیده نمی باشد بخصوص اینکه سیگار کشیدن یک فرد باعث آزار رساندن به دیگران شود . اما در مورد سیگار کشیدن یک فرد در بالکن ساختمانش باید به این موضوع بپردازیم که آیا کار این فرد از لحاظ قوانین موجود ممنوع می باشد یا خیر ؟ از آنجایی که بالکن ساختمان همانند سایر بخش های اختصاصی آن مختص به مالک می باشد و استفاده ی شخصی از آن برای مالک مجاز است و این حق را دارد تا در بالکن منزل خود سیگار بکشد اما اگر این عمل وی باعث ازار رساندن به سایر همسایگان شود ، همسایگان شاکی می توانند ابتدا با این همسایه صحبت کنند و موضوع را به وی گوشزد کنند اما اگر صحبت با وی کارساز نبود بهتر است با طرح دعوای مزاحمت از طریق مراجع قضایی موضوع پیگیری شود . همسایگانی که کودک خردسال یا بیمار تنفسی دارند می توانند قضیه شکایت خود را با اتکا به اینکه سلامتی نزدیکانشان در خطر است سریع تر پیگیری کنند .

 

تکاندن سفره از بالکن

هر مجتمع مسکونی دارای یکسری از قوانین و مقررات می باشد که افراد ساکن در آنجا باید این قوانین را رعایت کنند . از جمله این قوانین می توان به حفظ نظافت و پاکیزگی مجتمع از جانب ساکنین اشاره کرد . ساکنین ساختمان باید در حفظ نظافت ساختمان کوشا باشند و از انجام کارهایی مثل رها کردن زباله در محوطه ی مجتمع پرهیز کنند . از کارهای دیگری که باعث از بین رفتن نظافت و پاکیزگی محوطه ی مجتمع می شود می توان به تکاندن سفره و زیرانداز از بالکن اشاره کرد . محتویات درون سفره و زیرانداز معمولاً حاوی نان و سایر مواد اضافی است و ریختن آنها به محوطه ی اطراف ساختمان باعث از بین رفتن زیبایی منطقه و انباشت آنها و در نتیجه آلودگی محیط می شود پس بهتر است از انجام چنین عملی پرهیز کرد و اگر این عمل باعث ازار رساندن به سایرین شود بخصوص همسایگان طبقات پایینی ، آنها می توانند از همسایه متخلف به عنوان مزاحم شکایت کنند .

 

شستن بالکن

آلودگی هوا و گرد و خاکی که بصورت روزانه در کف بالکن ها جمع می شود ، ظاهر نامناسبی به بالکن ها می دهد از طرفی در فصول گرم سال خانواده ها بالکن های منزل خود را باز می گذارند تا هوا در داخل منزلشان به جریان بیفتد و باعث خنک شدن منزلشان گردد از اینرو باید بالکنی تمیز داشته باشند . بسیاری از بالکن ها فاقد سیستم لوله کشی فاضلاب می باشند و شستن بالکن با مشکل مواجه می شود در این گونه بالکن ها بهتر است در موقع شستن ، دقت لازم صورت بگیرد و از آب کمی استفاده شود و مراقب بود تا آب به پایین سرازیر نشود . بعد از شستن نیز بهتر است بالکن خشک گردد . اگر شستن بالکن همسایه باعث اذیت شدن شما می گردد بهتر است موضوع را به خود وی گوشزد کنید تا از تکرار چنین اعمالی پرهیز کند و اگر صحبت با وی کارساز نبود قضیه باید از طریق مدیر ساختمان و مراجع قانونی پیگیری شود و مانع از مزاحمت های چنین همسایگانی گردد .

 

قرار دادن لوازم پخش موسیقی در بالکن

چنانچه فرد در بالکن خود لوازم پخش موسیقی قرار دهد و صدای آن را زیاد نماید چنانچه باعث مزاحمت دیگران شود همسایگان می توانند به وی تذکر دهند و اگر تذکر کار ساز نشد می توانند از طریق مراجع قانونی قضیه را پیگیری کنند تا مزاحمت ها برطرف شود و با فرد خاطی برخورد قانونی صورت بگیرد . ایجاد هر گونه آلودگی صوتی و بلند صحبت کردن افراد با یکدیگر در بالکن کار پسندیده ای نمی باشد و ساکنین یک مجتمع از چنین اعمالی باید خودداری کنند .

 

نتیجه گیری

آنچه که در بالا ذکر شد مواردی بود که عموما در آپارتمان ها توسط ساکنین اتفاق می افتد. اما برخی مسائل نظیر اذیت کردن کودک طبقه بالا بوسیله پرتاب وسیله به بالکن پایین گاها یک مشکل اساسی محسوب می شود. این موضوع را باید مدیر ساختمان رسیدگی نماید. دعوای بین ساکنین معمولا از آنجایی نشات می گیرد که ساکنین با قوانین آپارتمان نشینی آشنایی ندارند و شروع به مخالفت با نظر همسایه خود می کنند. در مواردی که این مشاجره اوج می گیرد حتی برخوردهای فیزیکی صورت می پذیرد. اما مدیر ساختمان می تواند به راحتی از این موارد جلوگیری کند.

اولین کاری که یک مدیر در مقام خود باید انجام دهد آن است که قوانین ساختمان را به ساکنینی که تازه به ساختمان آمده اند گوشزد کند. همچنین این قوانین را در تابلوی اعلانات نصب نماید تا همگان آن را مطالعه کنند.

مدیر ساختمان وظیفه دارد که کوچکترین اشتباه ساکنین را گوشزد کند زیرا که این چشم پوشی کوچک سبب می شود تا مشکلات بزرگی ایجاد شود. مثلا اگر کودک یکی از ساکنین مقداری از راه پله را کثیف کرده است و مدیر به آن توجه نکند، کودکان ساکنین دیگر به این عمل مبادرت می کنند و یک راه پله سراسر کثیف در ساختمان خواهیم داشت.

مدیر ساختمان با تهیه قوانین و نصب آن در تابلو اعلانات و قرار دادن در نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک همه ساکنین را از آن باخبر می کند. به این طریق دیگر کسی نمی تواند ادعای عدم اطلاع از آن را نماید.

پس از بررسی های لازم و مشکل ایجاد شده مدیر باید با همسایه خاطی برخورد مناسب کند. مثلا ابتدا در کمال آرامش با ایشان صحبت کند. سپس اگر این مورد کافی نبود به سراغ اقدامات قضایی برود.

یک راهکار ساده برای این که تمام افراد ساکن در ساختمان قوانین را بدانند و آن ها را رعایت کنند و سبب ایجاد مشکل در ساختمان نشوند، استفاده از نرم افزار هومتیک می باشد. نرم افزار هومتیک بخشی بهنام تابلو اعلانات دارد که مدیر ساختمان می تواند با تعیین قوانین و قرار دادن آن ها در تابلو اعلانات، تمام یاموری که باید رعایت شود را در معرض دید ساکنان قرار دهد. فایده ای ن کار این است که قوانین ساختمان به طور مشخص وجود دارد و اگر شخصی خلاف آن کار را انجام دهد نمی تواند ادعایی بر ندانستن داشته باشد. جدا از این موضوع نرم افزار هومیتک کاملا رایگان است و هزاران امکانات متنوع دیگر دارد. از طریق لینک زیر می توانید به این نرم افزار دسترسی داشته باشید و از امکانات آن استفاده کنید.

 

دانلود اپلیکیشن هومتیک

 

قانون نصب حفاظ پنجره و بالکن طبقه اول

قوانین استفاده از تراس آپارتمان ، تراس مشاع

 

Loading

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن