نکات مهم در مورد نگهداری و افزایش طول عمر پکیج

همزمان با فرا رسیدن فصل های سرد سال، مردم مجددا رو به استفاده از سیستم های گرمایشی می آورند.استفاده از سیستم گرمایشی پکیج امروزه نسبت به سال های گذشته بسیار در بین مردم رواج پیدا کرده است و این سیستم گرمایشی به عنوان جایگزینی برای بخاری یا سیستم های گرمایشی قدیمی انتخاب شده است.بنابراین باتوجه به افزایش استفاده مردم از این نوع سیستم، در این مقاله تصمیم گرفتیم نکات مهمی که در مورد استفاده از پکیج وجود دارد را بیان کنیم و راهکارهایی را برای افزایش طول عمر پکیج ارائه دهیم.پس تا انتها با هومتیک همراه باشید.

 

شیوه صحیح نگهداری از پکیج به چه صورت است؟

اصولا به دلیل این که در بیشتر تجهیزات گرمایشی از قطعات و متعلقات متنوعی استفاده می شود، باید مراقبت و نگهداری از آن ها به شیوه اصولی و صحیح انجام شود.اگر قصد دارید که بتوانید سال های بیشتری از سیستم گرمایشی خود استفاده کنید که قطعا همین طور است باید مراقبت های اصولی در زمینه نگهداری آن را انجام دهید، که یکی از شروط اصلی در افزایش بهره وری انواع سیستم های گرمایشی و پکیج است. که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

 

1.انجام فرآیند سرویس فصلی و منظم پکیج

یکی از اصول مهم و اولیه در نگهداری از پکیج که سبب افزایش طول عمر آن نیز می شود، انجام سرویس های فصلی دستگاه به صورت منظم می باشد. معمولا سرویس پکیج را قبل از آغاز فصل سرما انجام می دهند که انجام این کار در افزایش بهره وری و کارکرد دستگاه بسیار اثر گذار است.همانطور که در بالا اشاره کردیم در ساخت پکیج از قطعات حساس و مهمی استفاده می شود که نگهداری از آن ها بسیار اهمییت دارد. از آن جایی که قطعات پکیج دائما با رطوبت و آب ارتباط دارند، همین موضوع می تواند زمینه ای برای خرابی و نقص پکیج شود.برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات پکیج باید به صورت منظم و دوره ای سرویس شود. نکته ی دیگری که باید بدانید و به آن توجه کنید این است که با تغییر هر فصل باید تغییر حالت زمستانه به تابستانه یا بر عکس برای پکیج انجام شود که همین نکته کوچک و به ظاهر ساده نقش موثری در عمر مفید پکیج و دیر خراب شدن قطعات آن دارد.

 

2.انجام فرآیند رسوب گیری پکیج

اگر می خواهید که پکیج شما عمر بیشتری داشته باشد و تا سال ها در کنار شما باشد، بدون شک فرآیند رسوب گیری نقش مهمی در این راستا دارد. یکی از مواردی که سبب خرابی و ایجاد مشکل در پکیج می شود، ایجاد رسوب در ساختار و اجزای اصلی آن می باشد.دلیل ایجاد این مشکل آن است که در آب املاح، آلاینده ها و ذرات ریز وجود دارد که با گذشت زمان به رسوب تبدیل می شوند و روی قطعات مختلف پکیج جمع می شوند. ایجاد رسوب هرچند کم و ناچیز می تواند سبب اختلال در عملکرد سیستم گرمایشی شود و راندمان و بازدهی مفید را کاهش دهد. بنابراین عملیات رسوب گیری را باید هرچند وقت یک بار انجام دهید.

 

3.انجام فرآیند بررسی صافی ها یا فیلترهای آب

شما باید هر دو یا سه ماه یک بار برای استفاده بهینه از پکیج صافی و فیلترهای آب را بررسی کنید. این کار سبب می شود تا اگر ناخالصی یا رسوب های کوچکی مانند شن و سنگ ریزه وجود داشته باشند؛ جمع آوری شوند و راندمان دستگاه را تحت تاثیر قرار ندهند. و البته با انجام این کار نیز می توانید از سلامت و عدم انسداد این پکیج و صافی های آن اطمینان حاصل کنید.

 

4.اطمینان حاصل کردن از سلامت پمپ پکیج

در ساختار کلی پکیج ها سیستمی تحت عنوان سیستم ضد گریپاژ پمپ وجود دارد که کار این سیستم به این صورت است که در زمان عدم جریان آب در پکیج، نسبت به گردش جریان آبفعالیت خود را آغاز می کند. چنانچه در این مسیر گرفتگی ایجاد شود موجب آسیب و خرابی پمپ پکیج شود.بنابراین حتما به این موضوع دقت کنید و اگر صداهای اضافه از پکیج شنیدید حتما برای عیب یابی و تعمیر پکیج از یک متخصص کمک بگیرید.

 

5.انجام فرآیند بررسی دودکش پکیج

اگر می خواهید که از نظر ایمنی خیال خود را راحت کنید یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که  از سلامت دودکش، اطمینان حاصل کنید. اگر دودکش مسدود شده باشد سبب بازگشت مواد سمی به داخل خانه می شود و یا اگر از دودکش بدون کلاهک ایمنی و استاندارد استفاده شود مجددا همین مشکل را ایجاد می کند.بنابراین توجه به این موضوع در حفظ سلامت شما و جلوگیری از هر مشکلی بسیار مهم است.

 

6.انجام فرآیند کنترل فشار پکیج

یکی از کارهایی که لازم است به صورت روزانه و منظم آن را انجام دهید فرآیند بررسی کنترل فشار پکیج می باشد. فشار استاندارد پکیج های دیواری یک الی 1.5 بار می باشد. چنانچه مشاهده کردید که پکیج شما دارای نوسان است و فشار آن در حدود 3 بار بالا یا پایین می شود بدانید که در این زمینه مشکلی وجود دارد و باید نسبت به رفع آن اقدام کنید.اگر مشاهده کردید که فشار پکیج پایین تر از حد طبیعی و نرمال است، می توانید با باز نمودن شیر پرکن، فشار دستگاه را به حالت طبیعی و نرمال بازگرداند. اگر مجددا به حالت عادی بازگشت احتمالا مشکل نشتی وجود دارد.

 

7.استفاده از محافظ برق برای پکیج

به عنوان آخرین مورد برای محافظت از پکیج استفاده از سیستم محافظ برق استاندار می باشد. به دلیل این که قطعی و نوسان برق که این روزها نیز زیاد رخ می دهد می تواند سبب خرابی و آسیب به دستگاه شود.البته این را در نظر داشته باشید که تغییر رنگ دیوارها و سقف نزدیک پکیج دیواری، نمایانگر نشت گازهای ناشی از احتراق مشعل دستگاه در فضای خانه می باشد.اگر چنین موضوعی را مشاهده کردید حتما به آن رسیدگی کنید.

 

 سخن آخر 

پکیج یکی از تجهیزات مهم و البته نسبتا گران قیمت هر خانه است و در صورتی که دچار مشکلی شود هزینه تعمیر یا تعویض آن به نسبت زیاد است. بنابراین همواره مراقبت های لازم را داشته باشید و اگر دچار مشکلی شد سعی کنید که از یک متخصص در این زمینه برای رفع مشکل کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : 

سرویس پکیج شامل چیست؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

نکات مهم در مورد تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن