هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

تا چند دهه گذشته عایق بندی رطوبتی ساختمان بصورت سنتی و به وسیله ی آسفالت و قیر گونی انجام می گرفت با پیدایش عایق های رطوبتی و مزیت های این نوع آسفالت و قیرگونی به تدریج جای خود را به عایق های رطوبتی دادند . عایق بندی های پیش ساخته به نام ایزوگام به دلیل اقتصادی و عمر مفید بیشتر جایگزین مناسب و ارزان  قیمت روشهای متداول قبل شد . امروزه در بیشتر ساختمان‌ ها چه در مرحله پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها ، سرویس‌ها و پشت بام ، ایزوله کردن با لایه عایق رطوبتی ایزوگام انجام می‌گیرد . چرا که بی توجهی نسبت به عایق بندی رطوبتی ساختمان منجر به  وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری به ساختمان می شود .

در این مقاله ابتدا به تعریف و ویژگی های ایزوگام می پردازیم و در ادامه ، قوانین تملک آپارتمان را بررسی میکنیم تا ببینیم آیا در خصوص هزینه های ایزوگام نیز صحبتی شده است یا خیر.

 

تعریف ایزوگام

ایزوگام نوعی عایق رطوبتی آماده است که با نام بازرگانی ایزوگام شناخته می شود .از ایزوگام بعنوان عایق رطوبتی و ضد نم برای پوشاندن پشت بام ، استخر و مانند آنها استفاده می شود . ایزوگام پوششی است که برای عایق بندی و جلوگیری از رخنه و نفوذ آب به‌ کار می‌رود ، و از فراورده‌های نفتی بدست می‌آید . برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از پشت بام به محیط زیرش ، از ایزوگام استفاده می کنند. ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است که با گرما بر بستر بام چسبانده می‌شود . عمر ایزوگام به ‌طور میانگین ۱۰ سال است . شاید خیلی از افرادی که نیاز به ایزوگام منزل خود دارند ، در پی این باشند که هزینه روز ایزوگام چگونه تعیین می شود . از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ایزوگام می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. داشتن نشان استاندارد برای ایزوگام
  2. وجود ضمانت نامه کتبی شرکت و بیمه نامه معتبر برای ایزوگام
  3. آب و هوای منطقه ای که در آن سکونت دارید
  4. مکانی که ایزوگام در آن مورد استفاده قرار می گیرد

اینها جزء عواملی هستند که بر قیمت ایزوگام تاثیر می گذارند .

در راستای ایمن سازی سازه ها در برابر نم و رطوبت پیش آمده از بارش برف و باران از ایزوگام استفاده می شود . ایزوگام یک نوع پدیده صنعتی محسوب می شود که بر مبنای دانش ، آزمودگی (تجربه) و فناوری می باشد . ایزوگام که گونه‌های گوناگونی دارد ، پس از گذر از آزمون‌های گوناگون ، در آزمایشگاه‌ های کارخانه ‌های فرآوری ، ضریب پایداری ‌اش را افزایش خواهند داد .

 

موارد کاربرد ایزوگام

ایزوگام به علت سبک بودن و داشتن انعطاف بالا و مقاوت بسیار زیاد کاربرد های گوناگونی دارد کاربرد ایزوگام بر حسب نوع محل مصرف بسیار متنوع می‌باشد . ایزوگام قادر است در شرایط محیط اسیدی و بازی مقامت کند . ایزوگام به دلیــل عدم پوسیدگی ، وزن بسیار سبک ، ترمیم آسـان و مقاومت در بـرابـر عوامـلی چــون آب ، رطــوبت ، گرمـا ، سرمــا ، ماوراء بنفش خورشید بسیار کاربردی و موثر است . در کل ایزوگام می تواند به تنهایی یک عایق رطوبتی کامل محسوب ‌شود . و در سالهای اخیر از طرف فعالان صنایع مختلف از استقبال بسیار خوبی بهره مند شده است . از ایزوگام برای عایق بندی رطوبتی پشت بام ها ، استخر ها ، دیواره های منازل و … استفاده می شود .

 

قسمت های مشاع ساختمان کجاست ؟

طبق قانون تملک آپارتمان ها ، مالکیت در آپارتمان‌ها به دو بخش تقسیم می شود : مالکیت بر قسمت‌های اختصاصی و مالکیت بر قسمت ‌های مشترک و یا همان مشاعات ساختمان که هرکدام از آنها قوانین مربوط به خود را دارند و لازم است تا ساکنین ساختمان از آنها مطلع باشند .

طبق ماده 1- قانون تملک آپارتمان ها مالکیت در آپارتمانهای مختلف و محل های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است :

. مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک

ماده 2- قسمتهای مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمتهائی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و بکلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق میگیرد . بطور کلی قسمتهائی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمتهای مشترک محسوب می شود مگر آنکه تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد . چون محل نصب ایزوگام در پشت بام می باشد و پشت بام نیز جزء قسمت های اختصاصی ساختمان است پس اطلاع داشتن از قوانین مشاع ساختمان لازم است .

 

هزینه مشاعات ساختمان بر عهده کیست؟

در یک مجتمع مسکونی تامین مخارج مشاعات بر عهده ی تمامی ساکنین ساختمان می باشد که قانون در زمینه ی پرداخت سهم هر یک از ساکنین پیش بینی های لازم را داشته است . سهم هر یک از ساکنین بر اساس متراژ واحدها تعیین می گردد . تمام ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند . اگر مالکی سهم واحد خود را پرداخت نکند ، ساکنین آپارتمان می‌ توانند شکایت خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری نمایند . از آنجایی که پشت بام نیز جزء قسمت های مشاع محسوب می شود بنابراین هزینه ی نصب ایزوگام نیز بین تمام مالکین بر اساس فرمول های مخصوص به خود تقسیم می شود .

 

هزینه نصب ایزوگام  پشت بام

عوامل گوناگونی وجود دارد که در تعیین میزان هزینه های نصب ایزوگام تاثیرگذارند . از جمله این موارد میتوان به نوع ایزوگام استفاده شده و متراژ مساحت پشت بام اشاره کرد . علاوه بر آن، سایر خدمات مرتبط با این فرآیند که شامل تشخیص محل نشتی و نم سقف یا دیوار، تعمیرات ناودان، رفع چاله ها و محل تجمع آب، ترمیم جداسازی عایق های فرسوده و خراب و… می شوند در هزینه نصب ایزوگام پشت بام اثرگذار و مهم خواهند بود .

 

هزینه های نصب ایزوگام در پشت بام چگونه محاسبه می شود ؟

در مورد محاسبه هزینه ی نصب ایزوگام پشت بام باید خاطر نشان کنیم که مبنای محاسبه بر اساس متراژ بنای واحد مسکونی نمی باشد بلکه مبنای محاسبه بر اساس متراژ ایزوگامی است که در پشت بام مصرف می شود و اختلاف متراژ نیز به خاطر اور لب ایزوگام که معمولاً ۱۰ سانتی متر است و تکه کاری های دور پشت بام و دیواره های اطراف و دور کانال های کولر و… می باشد . مثلا آپارتمانی با صد متر مربع  بنا ، متراژ ایزوگام مصرفی در پشت بام اش در حدود صد و بیست متر مربع می شود . این بدان معناست که 20 درصد به متراژ مصرفی ایزوگام افزوده شده است . در مورد پرداخت هزینه ایزوگام در مجتمع مسکونی هم باید عنوان کنیم که همه طبقات و واحد ها از طبقه اول تا به آخر در پرداخت هزینه ها مشترک هستند.

در انتخاب نوع ایزوگام بهتر است دقت کافی صورت بگیرد و از ایزوگام های با کیفیت خوب خریداری شود بهتر است که ایزوگامی را انتخاب کنید که دارای استاندارد ملی ایران باشد . معمولا بعضی از کارخانه ها با توجه به رقابتی شدن کیفیت محصول را کاهش می دهند و قیمت ایزوگام را پایین می آورند یعنی اینکه رقابت با قیمت را سر لوحه کار خود قرار داده اند . خوشبختانه بعضی از کارخانه ها رقابت با کیفیت را سر لوحه کار قرار می دهند که بهتر است مشتری کیفیت را بسنجد و اقدام به خرید نماید .

 

آیا هزینه ی تعمیر یا نصب ایزوگام بر عهده مستاجر است؟

همانطور که قبلا اشاره شد پشت بام جزء قسمت های مشاع ساختمان محسوب می شود و در مورد پرداخت هزینه ها نیز باید از قانون مشاعات پیروی کند و از طرفی هزینه ی ایزوگام پشت بام جزء هزینه های کلی ساختمان می باشد و در قانون پرداخت آن به عهده ی صاحب خانه گذاشته شده است .

 

قاعده کلی در مورد ایزوگام آپارتمان چیست؟

به طور کلی در هرجا که هزینه ها به امور روزمره و جاری خانه مربوط می شود یا قضیه ی استهلاک اجزای خانه در میان باشد ، مستاجر باید هزینه تعمیرات را بپردازد . به جز این، اگر مستاجر به دلیل درست استفاده‌ نکردن از خانه صدمه‌ ای به آن وارد کند ، خودش مسئول تعمیر آن خواهد بود و باید هزینه را از جیب خودش پرداخت کند . اگر مستاجری بنا به دلایل مختلف باعث آسیب رساندن به بخشی از ایزوگام شود باید تمام خسارات را پرداخت کند تا ایزوگام سالمی در پشت بام نصب شود و آن قسمت تعمیر گردد .

اما اگر پای تعمیرات کلی در میان باشد به نحوی که ساختمان از لحاظ ایمنی تامین گردد تا مستاجر در آن سکونت کند ، باید صاحب خانه هزینه ‌ها را پرداخت کند . در یک کلام ، هزینه‌ هایی که باید انجام شود تا خانه قابل سکونت باشد ، به عهده صاحب خانه و هزینه ‌هایی که به خاطر استهلاک لوازم یا استفاده نادرست به خانه تحمیل شده ، به عهده مستاجر است. بنابراین صاحب خانه نمی ‌تواند از تعمیر یا تعویض ایزوگام پشت بام یا دیوار ترک‌ خورده ‌ای که خطر ریزش دارد یا اینکه باعث نفوذ آب حاصل از بارندگی به داخل ساختمان می شود شانه خالی کند .

 

نوع و کیفیت ایزوگام چه تاثیری بر هزینه ی نهایی دارد ؟

در مورد نصب ایزوگام پشت بام شرایط نصب تاثیر زیادی در هزینه ی نهایی دارد یعنی اگر سطح پشت بام دچار آسیب دیدگی باشد و نیاز به زیرسازی داشته باشد هزینه ها کمی بیشتر می شود . معمولا در پشت بام هایی که سال ها رها شده اند  قیرگونی یا آسفالت قبلی دچار آسیب زیادی شده است . در این صورت ابتدا آسفالت قبلی از سطح کار جدا می شود .

سپس لازم است تا زیرسازی برای هم سطح کردن پشت بام انجام شود . بعد در آخرین مرحله با بهترین نوع ایزوگام پشت بام پوشش داده شود . به این ترتیب عایق خوبی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به فضای داخل ، در پشت بام ایجاد شده است . در حالت معمول قیمت نصب ایزوگام برای حداقل ۱۰ متر فضا در نظر گرفته می شود . در مورد پشت بام اصلا مشکلی وجود ندارد و معمولا همه پروژه ها بیشتر از ۱۰ متر هستند

قیمت هر متر ایزوگام با توجه به برند و کیفیت آن برآورد می شود . آب بندی و عایق کردن پشت بام علاوه بر کیفیت ایزوگام به نصب صحیح هم وابسته است . قیمت نصب ایزوگام در پشت بام هایی که متراژ بیشتری دارند ، به صرفه تر است . در واقع طبق تعداد رول مصرفی از ایزوگام و سختی کار، قیمت ها نصب نیز محاسبه می شود . با توجه به اینکه دستمزد نصاب برای هر نوع ایزوگام یکسان است ، بهتر است از ایزوگام مرغوب و دارای بهترین کیفیت استفاده کنید . جنس ایزوگام روی هزینه نصب تاثیری ندارد ولی قطعا روی عایق کاری پشت بام بسیار تاثیرگذار است .

 

نتیجه گیری

مطابق آنچه در بالا گفته شد هزینه ایزوگام پشت بام با صاحب خانه است. این هزینه جز هزینه های اصلی خانه برای امکان سکونت پیدا کردن است و صاحب خانه باید آن را بپردازد. در مقابل اگر مستاجر کاری کند که به ایزوگام پشت بام آسیب برسد باید بهای خسارت آن را شخصا بپردازد. همچنین مواردی که باید در نصب ایزوگام رعایت شود ذکر شد. همچنین نحوه محاسبه آن برای همه ساکنین یا مالکین را دانستیم و روش آن به روش محاسبه سایر هزینه های قسمت های مشاع می باشد.

 

پیشنهاد

برای اضافه کردن هزینه ایزوگام پشت بام به شارژ ساکنین کافی ست تا مشخصات هزینه را در جدول هزینه های ساختمان درج کنید. نرم افزار مدیریت ساختمان این امکان را برای مدیران فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی در مورد هزینه های ساختمان تصمیم گیری نموده و مبلغ آن را به اطلاع ساکنین برسانند.

 

بیشتر بخوانید:

Loading

3/5 - (14 امتیاز)

۱۰ در مورد “هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه”

  1. سلام ما یک ساختمان چهار طبقه ۱۲ واحدی با متراژهای ۶۰ متری، ۸۰ متری و ۱۱۰ متری ساکن هستیم ایزوگام پشت بام احتیاج به تعمیرات دارد، برخی از همسایگان معتقد هستند باید ایزوگام ۱۰ ساله که نسبتا” فرسوده و ضعیف شده کنده شود مجددا” پشت بام زیر سازی و ایزوگام و بطور اساسی بازسازی شود ! حالا اعضای واحدهای بزرگ ۱۱۰ متری اعلام کردند هزینه بازسازی و ایزوگام کامل پشت بام باید بطور یکسان بین ۱۲ واحد تقسیم شود ! واحدهای کوچکتر ۶۰ متری و ۸۰ متری می‌گویند باید بر اساس متراژ واحدها این مبالغ محاسبه و پرداخت شود ؟ بقول ضرب المثل قدیمی هر که بامش بیش ، برفش بیش ! کارشناسان شما پاسخی برای این سوال دارند ؟

  2. سلام من مدیر یک مجتمع ۱۶ واحدی هستم که ۸واحد شمالی و ۸واحد جنوبی شامل میشه پشت بام شمالی ساختمان نیاز به بازسازی و تعمیر داره برخی از مالکلین معتقدن که باید هزینه تعمیر ایزگام برای ۱۶واحد محاسبه بشه برخی هم معتقدن که ساکنین شمالی ساختمان باید هزینه پشت بام شمالی و ساکنین جنوبی هم باید هزینه پشت بام جنوبی بدن این شده اختلاف نظر و عدم پرداخت راهنمایی بفرمایید

    1. ادمین هومتیک

      سلام ، در خصوص مشکل شما ، قانون مهبم هست و بهترین روش مشورت و جلسه تمامی اعضا هست.

  3. ‌سلام من اپارتمان ۱۶ واحد چهار طبقه زندگی میکنم سازنده اپارتمان در ۱۵ سال پیش که ساخت یه اتاق بهارخواب بالای اتاق اسانسور زد وسند گرفته بود وراهش روبسته است جدیدا که ایرانیت بالای بهار خوابش خراب شده واب وارد اپارتمان میشوداظهارداشته ایرانیت روی بهارخوابش مشا است وباید بقیه پولش تعمیرش را بدهند باتوجه با اختصاصی بودن ان اتاقک وعدم راه برای ورود به پشت بام برای بقیه ساکنین هرینه تعمیر به عهده چه کسی هست؟؟

  4. سلام ینده در ساختمان سه واحدی هستم
    واحد همکف ۱۵۰ متر
    طیقه دوم دو واحد تقریبا ۹۰ متری
    هزینه ایزوگام کامل چطوری باید تقسیم شود

  5. هزینه های ناشی از خسارت وارده از طریق ایزوگامی که نم میداده و گچ و رنگ سقف طبقه آخر را خراب کرده، آیا مشاع محاسبه میشود؟

  6. سلام اینگونه که از پاسخ‌ها مشخصه در مورد محاسبه هزینه ایزوگام مجتمع باید با توافق ساکنین باشه این درست، اما آیا حتی چگونگی محاسبه ( بر اساس تعداد نفرات واحدها محاسبه بشود یا اینکه با نسبت مساوی بین تعداد واحدها محاسبه شود) مشخص نیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن