ممانعت از ورود به پشت بام

ممانعت از ورود به پشت بام

ممانعت از ورود به پشت بام برخی از افراد می تواند آغاز خوبی برای حفظ حریم خصوصی ساکنین آپارتمان به حساب بیاید. از آنجایی که آپارتمان نشینی می تواند به زندگی شهر نشینی کمک بسیاری بکند افراد نیز به منظور اینکه بتوانند امنیت خانه خود را حفظ کنند باید برخی از اقدامات ضروری را نیز در آن اعمال نمایند.

 بسیاری از کسانی که در آخرین طبقه زندگی می کنند بر این باور هستند که حق استفاده از پشت بام تنها برای آنها محفوظ می باشد و دیگر ساکنین حق ورود و خروج را ندارند برای این دسته از افراد باید بگوییم بر اساس مقررات و قوانین شهرسازی پشت‌بام به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشاعات به حساب می آید و تمامی کسانی که در یک مجتمع آپارتمان زندگی می کند حق دسترسی به آن را داشته و می توانند برحسب نیاز از آن بهره بگیرند. امروز ما در وبسایت هومتیک قصد داریم نگاهی دقیق به  ممانعت از ورود به پشت بام داشته و بررسی کنیم چه افرادی می توانند از پشت بام استفاده کرده و چه کسانی نمی توانند از آن بهره مند باشد.

 

می توان از ورود افراد به پشت بام آپارتمان جلوگیری کرد؟

بر اساس قوانین آپارتمان نشینی که در سال ۱۳۵۲ تصویب شده است تنها افرادی که در یک مجتمع مسکونی زندگی می کنند و یا مالک بخشی از آن می باشند حق تردد به پشت بام را دارا می باشند. قوانین مرتبط به مدیریت ساختمان عنوان می کنند به منظور حفظ امنیت حق استفاده از مشاعات برای تمامی ساکنین یکسان می باشد ولی در خصوص آپارتمان استفاده از آن باید با نظارت مدیر ساختمان بوده و در صورت بروز هرگونه مشکلی مسئولیت آن با مدیر ساختمان می باشد. در اصل مدیر ساختمان را میتوان کلید دار پشت بام خانه در نظر گرفت.

 

 

مشاعات ساختمان

قوانین آپارتمان نشینی اعلام می‌کند بخش هایی که تمامی ساکنین می‌توانند از آن بهره‌مند باشند و به نوعی قابل استفاده برای تمامی ساکنین می باشد به عنوان مشاعات تعریف می شوند. مهمترین بخش مشاعات شامل حیاط ، پشت بام و راهرو ها می باشد که هزینه نگهداری و استفاده از آن نیز بین ساکنان تقسیم می شود.

 

 

حتما بخوانید: دخل و تصرف در مشاعات ساختمان ( قانون مشاعات در استفاده شخصی )

 

 

جلوگیری از ورود مالکان به پشت بام آپارتمان

بر اساس قوانین مشاعات و آپارتمان نشینی هیچ‌کس نمی‌تواند مانع ورود مالکین و  مستاجران به بخش پشت بام شود ولی در صورت اینکه مدیر ساختمان قصد داشته باشد امنیت خانه خود را بالا ببرد می تواند با تصویب مجموعه قوانینی تردد به پشت بام را محدود کرده و فقط برای اعضای هیئت مدیره و مدیر ساختمان آن را مجاز نماید. در اصل حد و حدود استفاده از پشت بام یکی از وظایف مدیر ساختمان می باشد و می تواند با گرفتن تاییدیه هیئت مدیره ساختمان مجموعه قوانینی را اعمال نماید که تنها برای انجام امور خاص افراد می توانند در پشت بام تردد نمایند.

 

 

ممانعت از ورود به پشت بام

واگذاری حق استفاده از پشت بام به دیگری

از مشکلاتی که در طی چند سال اخیر گریبان‌گیر آپارتمان نشینان بوده است مسئله فروش مشاعات و یا اجاره آنها به افراد غیر ساکن می باشد.  با وجودی که این مسئله بیشتر در مورد انباری و پارکینگ اعمال می‌شود ولی تحت تاثیر برخی از مسائل به منظور خوابیدن شبانه و استفاده از امکانات برخی از ساکنین پشت بام خانه را اجاره میدهند. بر اساس مصوبات قانون اساسی این مسئله کاملاً خلاف قانون می باشد و کسانی که این عمل را انجام می دهند به عنوان خاص شناخته شده و میتوان از آنها شکایت قانونی انجام داد.

 

 

کلید پشت بام در آپارتمان

قوانین ساختمان ها می تواند از یک خانه به خانه دیگر متفاوت باشد ولی به صورت کلی مدیر ساختمان تنها فردی به حساب می‌آید که حق دسترسی به پشت بام را دارا می باشد. او می تواند به تک تک واحد ها کلید پشت بام را داده و از آنها بخواهد تنها در صورت نیاز فوری از آن استفاده کنند ولی اصول اصلی مدیریت ساختمان عنوان می‌کند تنها فردی که می‌تواند کلید پشت بام را در اختیار داشته و تعمیرات و نگهداری آن را انجام دهد خود مدیر ساختمان است.

 

 

شکستن قفل پشت بام

از آن جایی که کلید پشتیبان همیشه در اختیار مدیریت ساختمان می باشد در صورت اینکه مدیر در ساختمان حضور نداشته باشد و افراد بخواهند تعمیر و نگهداری ضروری را انجام دهند می‌توانند با شکستن قفل پشت بام وارد فضای مدنظر شده و اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از این اقدامات ضروری می تواند جلوگیری از چک کردن آب و یا تعمیر و نصب سیستم های تلویزیونی باشد. در غیر این صورت هرگونه شکستن قفلی می‌تواند شامل پیگرد قانونی شده و به نوعی جرم محسوب می شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

قوانین کلی مربوط به پشت بام ساختمان

هزینه ایزوگام پشت بام به عهده کیست؟ +نحوه محاسبه

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن