هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

با افزایش طول عمر ساختمان ها ، برخی از لوله ها و اتصلات دچار فرسودگی می شوند. در بسیاری از موارد به دلیل رسوب کردن مواد در داخل لوله های فاضلاب ، لوله ها دچار گرفتگی می شوند . گرفتگی لوله فاضلاب یکی از رایج ترین مشکلاتی می باشد که به مرور و با گذر عمر لوله و اتصالات ساختمان با آن مواجه هستیم . برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب راهکارهای متعددی وجود دارد که با توجه به دلیل گرفتگی لوله و نوع مواد موجود در مجرای عبور فاضلاب باید بهترین گزینه را انتخاب نمود . در این مقاله به عوامل موثر بر هزینه های لوله بازکنی می پردازیم و روش های موجود برای رفع گرفتگی لوله را توضیح خواهیم داد . تا در صورت استفاده از این روش ها مقدار هزینه های گرفتگی لوله و فاضلاب کاهش یابد و از طرفی مشخص شود پرداخت هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر .

بر اساس قانون تمام هزینه های اساسی که یک ساختمان نیاز دارد بر عهده ی مالک است . مالک ساختمان باید شرایط و امکانات یک زندگی راحت و با آرامش را برای مستاجر فراهم سازد . تمامی هزینه های کلی و تعمیرات اساسی بر عهده ی مالک می باشد . مانند هزینه خرابی آسانسور ، تعمیرات اساسی موتورخانه ، عایق بندی پشت بام ، هزینه های عمرانی در دیگر نقاط خانه اعم از فضای مشترک و فضای اختصاصی ، هزینه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستاجر به محل و هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز به عهده صاحب خانه خواهد بود .

تعمیرات ترکیدگی لوله یا گرفتگی آن هم باید توسط مالک پرداخت شود و مسئولیتی به عهده مستاجر نیست . اما باید به یک نکته توجه کرد که اگر در گرفتگی لوله و فاضلاب مستاجر مقصر باشد باید هزینه ها را خود مستاجر پرداخت کند .

 

دلایل گرفتگی لوله های فاضلاب و روش های موجود برای رفع این نوع گرفتگی ها

قبل از اینکه روش های رفع گرفتگی لوله های فاضلاب انتخاب شوند ، لازم است دلیل گرفتگی لوله را مشخص کنید تا مناسبترین روش انتخاب گردد . باید بدانید که چربی، مو و تکه های مواد غذایی باعث این گرفتگی شده است یا ورود مصالح ساختمانی مانع از عبور فاضلاب در لوله ها می باشد؟ علاوه براین ، لازم است به جنس لوله و اتصالات نیز توجه داشته باشید ، چون استفاده از برخی مواد شیمیایی ممکن است منجر به آسیب وارد شدن به لوله های فاضلاب و ایجاد سوراخ در آنها گردد . در نتیجه می توان گفت ، بهترین روش باز کردن لوله فاضلاب راه حل یا مجموعه ای از راه حل ها می باشد که با نوع مواد موجود در فاضلاب و جنس لوله و اتصالات سازگری کامل داشته باشد . لازم به ذکر است که اصلی ترین دلایل گرفتگی لوله فاضلاب عبارتند از :

 

1- رسوب چربی در لوله ها و راه های جلوگیری از آن

تجمع و رسوب گذاری بیش از حد چربی و سایر مواد غذایی در مسیر لوله های متصل به سینک و ظرفشویی یکی از عوامل مهم در گرفتگی این لوله ها می باشد . در نتیجه بهتر است با مشاهده کوچکترین گرفتگی لوله سینک ظرفشویی و سایر چاه ها ، از آب جوش برای رفع این مشکل استفاده نمایید . مراحل انجام دادن این کار به این صورت است :

مقدار زیادی آب جوش را در درون لوله ها بریزید و تا چند دقیقه صبر کنید تا آب جوش وارد لوله ها شود و فرصت کافی برای باز کردن چربی ها داشته باشد . پس از چند دقیقه مجدد آب جوش بریزید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید . پس از باز شدن کامل لوله فاضلاب ، مقدار زیادی آب در چاه یا سینک ظرفشویی بریزید تا مسیر عبور به طور کامل شستشو داده شده و تمیز گردد .

 

2- نفوذ قیر به درون لوله پشت بام و گرفتگی آن

در برخی حالات در هنگام ایزوگام کردن پشت بام و قیر گونی قسمت های آسیب دیده ، از طرف متصدی این کار کوتاهی صورت می گیرد و مواد چسبناک و قیری وارد لوله های پشت بام می شود و قسمت های مختلف آن دچار گرفتگی می شود . اگر کف پشت بام شما قیرگونی شده باشد ممکن است قیری که در اطراف لوله خروجی آب باران پشت بام ها وجود دارد با تابش آفتاب در فصل تابستان آب شده و به درون لوله فاضلاب راه پیدا کند و سبب مسدود شدن آن شود . این مورد در موارد گرفتن لوله ساختمان ها بسیار شایع است که بیشتر به رعایت نکردن استاندارد های لوله کشی ساختمان مربوط می شود .

 

3- نفوذ مصالح ساختمانی به داخل لوله ها

ممکن است در برخی موارد در هنگام ساخت آپارتمان مقادیری مصالح مثل سیمان ، گچ و … به درون لوله ها راه پیدا کرده باشند . همین مصالح ، ممکن است که با آب خوردن بلا فاصله و در مدت کمی سفت شوند و باعث گرفتگی در لوله کشی ساختمان شود . این موضوع را جدی بگیرید و پیشنهاد می کنیم که در هنگام ساختمان سازی درب ورودی تمام لوله های ساختمان را با گونی و درپوش ببندید تا مصالح ساختمانی در آن وارد نشود . رخ دادن این موارد یک موضوع جدیست که می تواند متخصص لوله بازکن را به زحمت بیندازد و شما را متحمل هزینه های لوله بازکنی زیادی کند .

 

4- گرفتگی لوله توسط روغن و عدم کارایی آب جوش

در صورتی که گرفتگی لوله به گونه ای باشد که دیگر نتوان تنها از آب جوش برای رفع این گرفتگی استفاده کرد می توان از محلول های موجود که در ادامه توضیح داده می شود استفاده کرد . گرفتن لوله فاضلاب با ریختن چربی و روغن پخت و پز شاید مهم‌ ترین دلیل بسته شدن لوله فاضلاب ، روغن باشد . خیلی از افراد تصور می کنند که روغن مایع چون مایع است به همراه آب وارد چاه فاضلاب می شود و آن را به راحتی ما به خیال اینکه روغن هم مانند آب مایع است روغن را وارد سینک می‌کنیم . این کار در گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه بشدت مؤثر است و برای اینکه این اتفاق نیفتد ، به هیچ عنوان روغن را در داخل سینک ظرف‌شویی نریزید . به خصوص روغن های جامد که با از دست دادن حرارت خود سفت می شود و به اتصالات لوله فاضلاب می چسبد و به مرور زمان آب به سختی خارج می شود و شما را دچار مشکل می کند . پیشنهاد می شود در صورت انجام این کار مقداری محلول لوله بازکن خانگی را در سینک ظرفشویی خالی کنید و با آب گرم آن را برطرف نمایید .

 

5- باقی مانده های غذا باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود

سینک آشپزخانه ای که مملو از باقی مانده های غذا باشد می تواند باعث گرفتگی لوله ها شود بهتر است برای جلوگیری از ورود مواد غذایی به داخل سینک ، یک سطل زباله در کنار سینک گذاشته شود تا باقی مانده های غذا درون آن قرار داده شود زیرا در هنگام شستشوی ظروف در فرایند شستشو این مواد ممکن است حتی از صافی‌ خروجی آب نیز عبور کند و موجب گرفتگی لوله‌های فاضلاب می‌شود . پس از مسدود شدن لوله های فاضلاب پیشگیری کنید و باقی مانده غذای خود را از ظروف جدا کنید. بهتر است حتما در کنار سینک یک سطل آشغال قرار دهید تا حتی کوچکترین زباله ها را نیز در آن بیاندازید .

 

6- برگ چای و پودر قهوه باعث گرفتگی لوله فاضلاب می شود

چای جزء نوشیدنیهای پر طرفداری است که در بین خانواده ها سرو می شود . پس ماندهای به جا مانده از این نوشیدنی ها ممکن است از صافی سینک عبور کنند و به داخل لوله فاضلاب بروند و با چسبیدن به چربی های چسبیده به دیواره لوله ها مانع عبور آب شده و باعث گرفتن لوله های فاضلاب شوند. پس مراقب باشید .

 

7- گرفتگی توالت بوسیله اشیا خارجی

ورود اشیاء خارجی به درون توالت باعث گرفتگی توالت می شود و آن را بند می آورد . پس باید هیچ موقع اجازه ورود اشیاء خارجی مثل زباله ها ، اجسام پلاستیکی ، چوب ، انواع کاغذ، نایلون، پارچه، فندک و بسیاری موارد دیگر را به توالت ندهید . این اشیاء می تواند شامل هر چیزی شود که در آب حل نمی شود و یا با قرار گرفتن در آب سخت شده و راه آب را مسدود می کند . درصورت رخ دادن این اتفاق هرچه زودتر به لوله بازکنی توالت تماس بگیرید رفع گرفتگی توالت آسانتر خواهد بود .

 

8- گرفتگی لوله فاضلاب توسط دستمال کاغذی

اگر دستمال کاغذی در درون توالت بیفتد و درون سیستم لوله کشی شود ، منجر به گرفتگی لوله فاضلاب می شود زیرا کاغذ توالت به سرعت در آب حل و تجزیه نمی شوند پس مراقب آن ها باشید تا به درد سر نیفتید .

 

9- گرفتگی لوله فاضلاب توسط موها

برخی فکر میکنند به دلیل باریک و نازک بودن ، موها به راحتی در درون لوله های فاضلاب به جریان می افتند و مشکلی ایجاد نمی کنند . در صورتی که این تفکر اشتباه می باشد زیرا تارهای مو تجزیه نمی شوند و پس از مدتی به هم گره خورده و به سایر ضایعات می چسبند و تشکیل موانع بزرگی را می دهند .

 

10- افتادن صابون داخل چاه توالت باعث گرفتگی آن می شود

بعضی وقتها ممکن است به این صحنه برخورده باشین که بطور ناگهانی صابون از دستتان لیز می خورد و به داخل چاه توالت می افتد که باعث دردسر می شود . صابون های دستشویی معمولاسخت و بزرگ هستند و زمان زیادی طول می کشد تا در آب حل شوند و اغلب موجب گرفتگی لوله ها می شوند . مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره شد ، از دلایل عمده ی گرفتگی لوله های فاضلاب می باشد . حال با شناسایی این دلایل می توان برای مشکلات پیش آمده راه حل هایی جستجو کرد . روش هایی که به آن می پردازیم جزء روش های آسان و قابل دسترس هستند که مستاجرین می توانند برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی هر چند وقت یکبار آنها را اجرا کنند .

 

روش های موجود برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب

1- باز کردن لوله فاضلاب با مواد شوینده

استفاده از محلول ها و پاک کننده هایی که می توانید از مواد در دسترس در منزل تهیه کنید و از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید . برای باز کردن لوله فاضلاب می توان از محلول بسیار موثری که با مایع ظرفشویی ساخته میشود استفاده کنید . مقداری از مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید و کمی حرارت دهید و در نهایت درون لوله فاضلاب بریزید . پس از چند تکرار ، آب بسیار داغ درون چاه بریزید تا به طور کامل مسیر تمیز شود .

 

2- استفاده از محلول های شیمیایی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب

استفاده از برخی محلول های شیمیایی که در بازار وجود دارند دارای آنزیم هایی می باشند که تاثیر زیادی در باز کردن مسیر لوله فاضلاب دارد . توجه داشته باشید که برای استفاده از این مواد حتما دستکش و عینک داشته باشید و این کار را در فضای دربسته انجام ندهید محلول را بر اساس دستور ارائه شده بر روی بسته بندی داخل کاسه توالت یا چاه فاضلاب بریزید و پس از زمان مشخص آب زیادی را وارد چاه کنید .

 

3- رفع گرفتگی لوله فاضلاب بوسیله ی فنر دستی

انجام این قسمت از کار را به کارشناسان این حوزه بسپارید تا کار ها به نحو احسن انجام شوند . کارشناسان این بخش برای بازکردن لوله فاضلاب ، از فنرهای برقی استفاده می کنند . در واقع با فنر زنی لوله فاضلاب باعث میشوید تمام مواد انباشته شده در مسیر عبور فاضلاب به حرکت درآمده و به بیرون منتقل شوند . علاوه بر فنرهای برقی ، نوع دیگری از آنها نیز وجود دارد که می توانید از ابزار فروشی ها تهیه کنید . فنر دستی را به صورت فشرده تا حد امکان به درون لوله منتقل نمایید و سپس آن را حرکت دهید و بچرخانید. با انجام اینکار به صورت مکرر حجم زیادی از مواد انباشته شده به فنر چسبیده و به بیرون کشیده میشوند .

 

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله ، به این نتیجه می رسیم که صاحب خانه در هنگام تحویل ملک به مستاجر باید سیستم لوله کشی فاضلاب را در صورت لزوم تعمیر کند و در صورت نیاز گرفتگی های موجود در آن را رفع کند و تمام هزینه ها را از حساب شخصی خودش پرداخت کند . بعد از اسکان مستاجر در ملک و استفاده از سیستم لوله کشی فاضلاب ، امکان دارد در برخی موارد لوله کشی فاضلاب ساختمان دچار گرفتگی های جزئی گردد که هزینه ی بالایی نخواهد داشت و مستاجر نیز می تواند با توافق صاحب خانه آن را پرداخت کند . اما اگر گرفتگی لوله فاضلاب از مدت ها قبل از اسکان مستاجر در ملک باشد ، دیگر هیچ هزینه ای متوجه مستاجر نمی باشد و باید تمام هزینه ها را صاحب خانه پرداخت کند .

 

مطالب پیشنهادی:

قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک

 

Loading

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن