گرفتگی لوله مشترک و اختصاصی ساختمان

قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک

همانطور که می دانید زندگی آپارتمان نشینی مزایای زیادی نسبت به زندگی معمولی دارد. همسایه ها نسبت به هم مهربان تر هستند و بیشتر با هم همکاری می کنند. مشکلات یکدیگر را درک می کنند و در بسیاری مواقع به یکدیگر کمک می کنند. با این حال مشکلات این زندگی نیز کم نیست. مثلا سرو صدا و دعوای همسایه ها یا رعایت نکردن برخی حقوق همسایگی در آپارتمان نشینی بسیار مشهود است. از طرفی ممکن است حتی دیوار خانه یا سقف تان نم بدهد و متوجه شوید که لوله آب یا فاضلاب همسایه بالایی ترکیده است. موضوعی که خود وی هم از آن بی اطلاع است. قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک برای آن است تا بتوان در چنین وضعیتی به مطالبه جبران خسارت پرداخت. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا لوله های اختصاصی و مشترک را مشخص کنیم و سپس به روش پیگیری آن بپردازیم.

 

لوله های آپارتمان اختصاصی هستند یا مشترک ؟

با توجه به مشاعات ساختمان که بخشی از آن آب و فاضلاب می باشد باید دانست که لوله های یک ساختمان به دو بخش اختصاصی و مشترک تقسیم می شوند. بخش مشترک لوله ها آن قسمت از این تاسیسات می باشد که عموم از آن استفاده می کنند. مثلا سرویس بهداشتی حیاط یا لوله های آب در راهروها یا پشت بام. فاضلاب پشت بام یا لوله اصلی فاضلاب که تمامی آبهای زاید را به چاه هدایت می کند.

لوله های اختصاصی معمولا لوله هایی هستند که آب و فاضلاب یک واحد را به بخش آب و فاضلاب مشاعات وصل می کنند. مثلا اگر کسی در داخل آشپزخانه خود لوله اش بترکد هزینه تعمیراتش پای خودش است.

حال اگر یک لوله اصلی فاضلاب یا آب بترکد هزینه آن با کل ساکنین است. دلیل این امر آن است که هزینه مشاعات بر دوش همه می باشد. اما گاها بین مشاعات و اختصاصی اختلاف پیش می آید. در چنین مواردی چه باید کرد ؟

 

مشکلات لوله های آب و فاضلاب اختصاصی و مشترک

گرفتگی لوله مشترک و اختصاصی ساختمان

مشلات زیادی در این زمینه وجود دارد. مثلا گرفتگی لوله که باعث می شود تا آب یا فاضلاب از آن عبور نکند. یا مثلا ترکیدگی و نشت لوله فاضلاب یا آب که آن هم سبب می شود تا آب به لایه های دیوار یا سقف نفوذ کند. در این صورت همسایه پایینی زودتر مشکل را می فهمد .

 

عمد یا غیر عمد بودن مشکل در نشتی و گرفتگی لوله ها

با آنچه که گفته شد اگر نشتی یا ترکیدگی یا گرفتی مربوط به لوله های مشترک باشد هزینه رفع آن با همه ساکنین است. در این صورت مالک یا مستاجر هر کدام که مطابق قرارداد باید به وظیفه خود عمل کنند. اگر این نشتی درباره لوله های اختصاصی باشد عمدی یا غیر عمدی بودن آن مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که عمدی بودن آن ثابت شود واحد خطاکار وظیفه دارد آن را تعمیر کند و جبران خسارت نماید. چنانچه این نشتی یا ترکیدگی عمدی نباشد و بر اثر کهنگی یا فرسودگی ایجاد شده باشد مدیر ساختمان باید هزینه آن را از شارژ ساختمان پرداخت کند. در واقع این هزینه بصورت مشترک بین ساکنین تقسیم می شود.

در صورت نپذیرفتن همسایگان به پرداخت این هزینه ، شما می توانید با نوشتن شکایت در شورای حل اختلاف محل هزینه را از همسایگان دریافت کنید. این روش بعد از آن است که با مدیر ساختمان صحبت کرده اید. معمولا مدیر ساختمان خود با همسایگان صحبت می کند و ایشان را قانع می سازد که در پرداخت خسارت مشارکت کنند. با این حال اگر راه صحبت با مدیر و همسایگان پاسخگو نبود به سراغ شورای حل اختلاف بروید.

 

خسارت نشت لوله آب با مستأجر است یا موجر؟

حال که دانستیم عمدی بودن یا غیر عمدی بودن ترکیدگی یا نشت لوله چه عواقبی دارد باید به این نکته توجه کنیم که مالک و مستاجر در این زمینه چه مسئولیتی دارند؟

مطابق قانون جبران هر نوع خرابی که مستأجر مسبب آن است بر عهده‌ مستاجر می باشد. پس اگر به واسطه سهل‌انگاری شما لوله دچار مشکل شده و سقف همسایه پایینی نم زده، پرداخت خسارت تمام و کمال بر عهده شماست. با این حال اگر به دلیل فرسودگی یا کهنگی این لوله ها مشکل ایجاد کنند و از طرفی معلوم شود که خانه قبل از تحویل به مستاجر این مشکل را داشته است و حالا که مستاجر در آن ساکن شده بیشتر شده است هزینه تعمیر آن با مالک است.

همانطورکه قبلا هم ذکر شده هزینه ای جزئی با مستاجر و هزینه های کلی با مالک است. نوسازی لوله های آب و فاضلاب از آن مواردی است که باید توسط مالک انجام شود. با این حال مستاجر به دلیل عدم دسترسی به مالک یا اذن وی می تواند تعمیرات را انجام داده و سپس هزینه آن را از اجاره بها کسر کند. اذن مالک به مستاجر در پرداخت هزینه ها لازم است. اگر بدون اذن این کار را کند نمی تواند از مالک تقاضای پرداخت نماید یا از اجاره بها کسر کند. اگر معلوم شود که مالک یا سازنده ساختمان از لوله های نامرغوب در ساختمان استفاده کرده اند هزینه تعمیرات آن با مستاجر نمی باشد و هزینه خسارت وارد شده بر مستاجر نیز بر عهده مالک یا سازنده ساختمان است.

 

نتیجه گیری

نشت و ترکیدگی لوله ها یکی از مشکلاتی می باشد که در ساختمان باید سریعا تعمیر شود. اگر جلوی آن گرفته نشود در کمترین زمان به نمای سقف واحد پایینی آسیب می زند. همچنین ممکن است کف واحد خودتان را نیز خراب کند. به همین دلیل سرعت عمل در این کار بسیار اهمیت دارد. اولین کار تشخیص عمدی یا غیر عمدی بودن و اطلاع دادن به واحد ها برای پرداخت هزینه آن است. مدیر ساختمان کسی است که باید با تمامی همسایگان بر سر هزینه آن توافق کند. تعمیرات لوله کشی ساختمان در بعضی موارد هزینه سنگینی دارد که مالک یا مستاجر در صورت مقصر بودن باید پرداخت کنند. اما با این حال اگر ثابت شود که لوله مشترک ساختمان است همه ساختمان در قبال هزینه های آن مسئولند. همچنین اگر این مشکل عمدی نباشد همه در هزینه تعمیر آن باید مشارکت کنند.

 

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه گرفتگی لوله و فاضلاب با مالک است یا مستاجر؟

 

Loading

4.4/5 - (5 امتیاز)

۱۰ در مورد “قوانین مربوط به نشت و گرفتگی لوله های اختصاصی و مشترک”

  1. محمد طهرانی

    با سلام
    بنده نیاز به مشاوره جهت هزینه ترکیدگی لوله دارم .
    سقف دستشویی بنده آب می داد که طبقه بالا کارگر گرفتند و کندند و درست کردند و مبلغ ۶ میلیون تومان هزینه برداشته اما لوله کش معتقد است هزینه باید بین واحد های سمت ما که ۳ واحد میشه تقسیم شود چون که آب لوله مشاع ترکیده بوده نه لوله طبقه بالا.
    لطفا راهنمایی بفرمایید .

    1. ادمین هومتیک

      سلام ،به مشکل شما در این مطلب کاملا اشاره شده ، اگر مربوط به مشاعات بود هزینه ها باید تقسیم شوند.

      1. سلام.ببخشید باتوجه به سوال قبل.فقط ۳واحدی که لوله مشترک آنها دچار خسارت شده باید هزینه پرداخت کنند یا ۳واحد سمت دیگه هم باید در هزینه شریک باشند؟؟یعنی هر ۶واحد باید هزینه را پرداخت کنند؟؟

  2. سلام لوله ای که از موتورخانه اب گرم را به یکی از واحدی میبرد و در موتورخانه هست اگر اسیب ببیند هزینه تعمیر ] با ان واحد است یا با ساختمان ؟
    در قانون اجراییمصوب ۴۷لوله ها را کاملا جز مشاعات دانسته و تفکیکی از بابت اختصاصی و مشترک ندارد
    اگر ممکن است بفرمایید این تفکیک در متن بالا از کجاست ممنون .

  3. سلام وقت بخیر
    ناف سراهی لوله فاضلاب یکی از واحدها در لوله اصلی شکسته است هزینه تعمیر آن بعهده چه کسی می‌باشد.؟

  4. سلام ما در یک بلوک چهار واحدی هستیم طبقه هم کف نزدیک به دو هفته رفته بودم مسافرت الان اومدم تا تمام زندگیم نابود شده وخسارت دیدم و لوله اصلی فاضلاب مشترک گیر کرده بود و تمام وسایلم رفته بود زیر آب چکار کنم آیا راهی برای شکایت هست از کی شکایت کنن

  5. سلام هزینه هدر رفت آب با چه کسی است با ساکنین یا مالک هم باید پرداختی داشته باشد؟ به عبارت بهتر اگر مالک ساکن نباشد و مستاجری هم نداشته باشد آیا باید بابت هزینه هدر رفت آب پولی پرداخت کند ممنون می شوم راهنمایی فرمایید.

  6. با سلام
    بنده دو ساله مغازه نوساز تحویل گرفتم چند روز پیش لوله آب از خروجی کنتور به مغازه ترکیده بود.الان قبض اومده ۹۰۰ هزار تومن قبلا ۳۰ تومن میومد.با توجه به اینکه کنتور آب زیر زمین هستش و مستاجر بنده دسترسی نداشته و مجتمع دارای نگهبان و هزینه شارژ هم می‌باشد.لطفا راهنمایی کنید خسارت وارده به عهده چه کسی هستش

  7. سلام. آیا در لوله های فاضلاب مشترک. طبقه همکف هم باید. هزینه تعمیر پرداخت کند. دریک بلوک ۱۲واحدی هستیم. سه طبقه روی هم لوله‌های فاضلاب مشترک هست. در طبقه اول از زیر سقف طبقه همکف سراه شکسته و چکه میکند. هزینه چگونه محاسبه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن