همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

هنگام راه‌اندازی یک مجتمع بزرگ مسکونی و تجاری کنترل تردد خودروها می تواند به دلیل تردد خودروهای متعدد امری چالش برانگیز شود از این رو برخی از این مجتمع ها از سیستم تگ پارکینگ یا سیستم تردد هوشمند خودرو بهره می گیرند. به گفته متخصصین شهرسازی و شهرداری این مسئله معمولاً منجر به سردرگمی ، تصادفات اتومبیل، اتلاف وقت و منابع می شود. از این رو مهندسین سخت افزار به منظور تسهیل رفت و آمد خودرو ها به پارکینگ از سیستم های کنترل تردد هوشمند پارکینگ یا همان تگ رفت و آمد استفاده می کنند. به صورت خلاصه در این سیستم بر روی خودروها یک گیرنده دیجیتال نصب می شوند تا سیگنال ارسال توسط فرستنده را دریافت کند. در این سیستم که مزیت های متعددی نیز با آن همراه است می توان گزارش کاملی از تمامی ورود و خروج ها دریافت کرده و از آن برای افزایش امنیت مجتمع بهره گرفت. حالا ما در وب سایت هومتیک با هم نگاهی به این سیستم انداخته و آن را از نقطه نظر علمی بررسی می کنیم.

 

پارکینگ هوشمند چیست؟

به طور خلاصه، پارک هوشمند یک راه حل پارکینگ است که می تواند شامل سنسورهای پارک هوشمند، دوربین ها یا سنسورهای شمارش در زمین باشد. در اصل پارکینگ هوشمند راهکاری است که در مجتمع های بزرگ برای کنترل تردد بدون دخالت انسان مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه می دهد خودروها زمانی که به پارکینگ نزدیک می شوند به راحتی وارد شوند. در اصل پارکینگ هوشمند همان فضایی است که به شما اجازه می دهد خودروی خود را پارک کنید ولی تمامی این کارها را به صورت آنلاین و هوشمند انجام می دهد.

 

همه چیز درباره سیستم تگ پارکینگ

تجهیزات سیستم تگ پارکینگ (کنترل تردد پارکینگ)

 سیستم تگ پارکینگ تنها شامل دستگاه های سخت افزاری که ما مشاهده می کنیم نمی باشد. در این سیستم بخش های سخت افزاری و نرم افزاری می باشد که به صورت همزمان با هم کار می کنند. سیستم های تگ پارکینگ شامل دوربین و نرم‌افزار پلاک خوان، سیستم هشدار و نرم‌افزار مدیریت پارکینگ ، تگ ، کارتخوان ، مانع ، آنتن RFID ، دستگاه کنترل تردد و پنل اکسس کنترل می شود. حالا با هم نگاهی جزئی به مهمترین بخش های این سیستم می اندازیم.

 

سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID):

(RFID) از میدان های الکترومغناطیسی برای شناسایی و ردیابی خودکار برچسب های (تگ های) متصل به اشیاء استفاده می کند. یک سیستم RFID از یک فرستنده رادیویی کوچک، یک گیرنده رادیویی و فرستنده تشکیل شده است. در این سامانه با استفاده از سیگنال های الکترومغناطیسی تلاش می شود تگ های موجود در دستگاه ها فرایند خواندن و نوشتن را انجام داده و اجازه بالا رفتن و کنار رفتن مانع ها را صادر کند.

 

دستگاه کنترل تردد یا اکسس کنترل:

یکی از ابزاری که در پارکینگ های هوشمند استفاده می شود و با استفاده از تگ ، تشخیص چهره ، عنبیه چشم و حتی اثر انگشت اجازه ورود و خروج خودروها را صادر کرده و سبب می شود درب ورودی پارکینگ باز و بسته شوند.

 

مانع یا راهبند:

مهمترین عاملی که سبب می شود خودرو ها نتوانند به راحتی وارد پارکینگ شوند مانع یا راهبند می باشد که معمولا به دو صورت میله ای و کشویی ظاهر شده و زمانی که تگ موجود در خودروها را مشاهده می کنند از میان راه کنار می رود.

 

نرم افزار تردد خودرو:

در این نرم افزار کدهایی که توسط بخش های سخت افزاری خوانده میشوند به صورت اعداد و حروف نوشته شده و برای گزارش دهی و انجام عملیات بالا پایین کردن مانع استفاده می شود.

 

سیستم RFID پارکینگ

سیستم های کنترل پارکینگ به منظور جلوگیری از ورود افراد یا وسایل نقلیه غیرمجاز به محل مد نظر راه اندازی می شوند. بسته به نوع تاسیسات یا فضا، سیستم کنترل دسترسی پارکینگ ممکن است ویژگی ها و عملکردهای متفاوتی داشته باشد. اما اکثر آنها دو جزء اصلی دارند: مانع یا راهبند پارکینگ و یک تگ کنترل دسترسی. هنگامی که یک تگ به کنار تجهیزات RFID نزدیک می شود اعتبار خودرو به سیستم نرم افزاری ارسال می شود و سپس پانل کنترل با سیستم امنیتی درب پارکینگ ارتباط برقرار می کند که باعث باز شدن قفل شده و مانع از میان برداشته می شود.

انواع مختلفی از گیت های کنترل دسترسی خودرو وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. برای پارکینگ های باز، ممکن است به سیستم امنیتی و حصار بیشتر نیاز باشد تا از راه رفتن افراد در اطراف یا زیر دروازه جلوگیری شود. این نوع سیستم پارکینگ بیشتر برای تاسیسات با امنیت بالا و دفاتر تجاری رایج است. بسیاری از سیستم های کنترل دسترسی پارکینگ از یک دروازه لوله ای یا عمودی برای کنترل دسترسی پارکینگ استفاده می کنند. این نوع گیت سیستم امنیتی پارکینگ در ساختمان های مسکونی چند خانواده که دارای پارکینگ کنترل شده برای ساکنین هستند بسیار رایج است.

 

سیستم RFID پارکینگ

سیستم تگ پارکینگ آفلاین و آنلاین

سیستم های تردد در پارکینگ آفلاین به سیستم‌های گفته می‌شوند که کاربر با فشار دادن یک ریموت درب پارکینگ را باز کرده و  خودرو خود را در محل مورد نظر پارک میکند. از این جهت که کاربر به صورت دستی درب پارکینگ را باز میکند به این  روش سیستم آفلاین یا پارکینگ دستی نیز گفته می شود. در صورت اینکه کاربر بتواند بدون حرکت و یا فشار دادن دکمه درب پارکینگ خود را باز کند به این  روش سیستم آنلاین تردد خودرو یا هوشمند گفته می شود.

 

انواع تگ ورود و خروج

انواع مختلفی از سیستم های پارک خودرو وجود دارند که ممکن است در ساختمان ها دیده باشید:

صفحه‌کلیدها: شبیه صفحه‌های شماره‌گیری تلفن هستند و از کاربر می‌خواهند که یک پین وارد کند تا بتواند وارد ساختمان یا فضای پارک شود.

 

کارت های مجاورتی: این کارت ها به شکل کارت های پلاستیکی با نوارهای مغناطیسی هستند که کاربر می تواند در کارتخوان اسکن کند. کارتخوان معمولاً نزدیک درب ورودی و مجاور مانع قرار می گیرد. وقتی کارت مجاورتی اسکن می شود، مانع باز یا بسته می شود.

 

تگ های RFID: این‌ها اشکال کمی پیشرفته از سیستم‌های دسترسی هستند و معمولاً مراکز خرید و مجتمع های مسکونی از آن استفاده می شود. تگ ها برد بلندی دارند و از این رو می توانند در هنگام رسیدن خودرو به فاصله قابل توجهی دروازه ها یا موانع را فعال کنند. این به راننده خودرو امکان می‌دهد بدون نیاز به توقف برای اسکن شناسه یا باز شدن دروازه، از آنجا عبور کند.

 

ANPR: تشخیص خودکار پلاک یک فناوری مبتنی بر OCR (خواندن کاراکتر نوری) است که شماره ثبت خودرو را می‌خواند، آن را با سوابق ساختمان برای مجوزهای پارک مطابقت می‌دهد و به آن دسترسی می‌دهد. این روش در مراکزی که امنیت بسیار بالایی دارد مانند مراکز پلیس بسیار کاربرد دارد.

 

ماشین‌های متصل: اینترنت اشیا در همه چیز، از اجاق‌های هوشمند گرفته تا ماشین‌های متصل، جایگاه خود را پیدا کرده است. خودروهای متصل از حسگرهای اینترنت اشیا استفاده می‌کنند که برای تبادل اطلاعات به فضای ابری متصل می‌شوند. این سیستم برد بسیار طولانی تری دارند و عمر باتری آن ها نیز بیشتر است. خودروهای متصل برای دسترسی به سیستم پارک نیازی به کارت، برچسب یا ورودی صفحه کلید اضافی ندارند. پیکربندی یکباره یا ثبت نام در سیستم پارکینگ ساختمان برای ورود و خروج کافی است.

مزایای داشتن سیستم دسترسی به پارکینگ

تجهیز ساختمان شما به یک سیستم تگ پارکینگ کارآمد مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

 

از پارک خودروهای غیر مجاز جلوگیری می کند

سیستم کنترل دسترسی خودرو تضمین می کند که فضای پارکینگ یک ساختمان بدون مجوز قابل دسترسی نیست. استفاده از تگ ها، کارت های سوایپ، حسگرهای حرکتی تضمین می کند که فقط وسایل نقلیه مجاز می توانند از فضای پارک استفاده کنند.

 

امنیت بیشتر محل پارکینگ

امنیت باید برای هر صاحب کسب و کاری از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اجازه دادن به ورود و خروج آسان از ساختمان بدون بررسی های مناسب کار عاقلانه ای نیست. اما استخدام تیمی از پرسنل امنیتی برای نگهبانی از درب های ورودی و خروجی نیز برای بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری امکان پذیر نیست.

اینجاست که سیستم دسترسی به پارکینگ می تواند تفاوت ایجاد کند. این سیستم اطمینان حاصل می کند که فقط وسایل نقلیه ای که دارای مجوز امنیتی یا مجوز لازم هستند اجازه ورود و خروج به ساختمان را دارند. استفاده از سنسورهای پارکینگ و تگ های RFID تضمین می کند که کل فرآیند خودکار است و نیازی به دخالت پرسنل امنیتی ندارد.

 

سابقه تاریخی استفاده از فضای پارکینگ

نقطه ضعف سیستم‌های پارک دستی این است که مدیریت ساختمان نسبت به ورود و خروج افراد اطلاعات کافی ندارد و همین مسئله می تواند مشکلات امنیتی بسیاری را به همراه داشته باشد. ولی این در حالی است که در سیستم های هوشمند و کنترل تردد تمامی خودروهایی که وارد و یا خارج می شوند از طریق لاگ دستگاه قابل مشاهده می باشد.

 

 

 

بیشتر بخوانید:

ضوابط درب ورودی پارکینگ

همه چیز درباره اجاره پارکینگ آپارتمان

ضوابط طراحی پارکینگ

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن