صفر تا صد گرفتن پروانه ساخت ساختمان

احتمالا آگاهی دارید که قبل از این که بخواهید هرگونه ساخت و سازی انجام دهید بایستی از مراجع مربوطه و قانونی مانند شهرداری مجوزی را دریافت کرد که به آن پروانه ساخت می گویند. این مجوز در واقع تایید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی انجام شده توسط شما می باشد و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی محسوب می شود.در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد مراحل دریافت پروانه ساختمان آشنا کنیم و روند کار را برایتان شرح دهیم، بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مراحل دریافت پروانه ساختمان به چه صورت است؟

برای آن که بتوانید پروانه یا جواز ساخت مربوطه را به دست آورید، لازم است ۶ مرحله ای که در زیر به توضیح آن پرداخته شده را موبه مو و به طور دقیق پیش ببرید:

مرحله اول ) تشکیل پرونده

اولین مرحله، مرحله ی تشکیل پرونده می باشد که در این جا مالک ساختمانی یا شخصی که از طرف او وکالت دارد باید با ارائه تمام مدارک مورد نیاز برای انجام این کار به یکی از دفاتی خدمت الکترونیک که در نزدیکی محل پروژه واقع شده است مراجعه کند.در دفتر خدمات مربوطه می توانید درخواست خود که مبنی بر دریافت پروانه تخریب و نوسازی می باشد را ثبت کنید، بعد از تشکیل پرونده و ثبت در خواست مورد نظر باید درخواست بازدید از ملک را نیز در دفتر خدماتی ثبت کنید.
پس از آن یک مأمور از شهرداری برای بازدید از ملک مذکور در تاریخ مشخصی که به شما اطلاع داده می شود، می‌ آید و مواردی همچون ابعاد ملک، ، بنای موجود، عرض‌گذر و …را ثبت می کند.

۲.مرحله دوم ) آماده سازی دستور نقشه:

در دومین مرحله در روند انجام این پروسه پس از بازدید و بررسی زمین  توسط مامور مورد نظر ، از طرف شهرداری دستور نقشه برای مالک ارسال می‌شود. در این دستور نقشه اطلاعاتی مانند:

  •  ۱. اصلاحی شهرداری
  •  ۲.تعداد طبقات مجاز برای ساخت
  •  ۳.مساحت هر طبقه در دستور نقشه اعلام می‌شود.

این اطلاعات بر اساس نوع پهنه، عرض‌گذر و برخی اطلاعات دیگر زمین محاسبه و گزارش شده است.پس از تکمیل این مرحله و در مرحله بعدی باید این اطلاعات از طف شخص مالک به مهندس معمار که در واقع نقش طراح نقشه ی اطلاحی را دارد، ارجاع داده شود.

مرحله سوم ) طراحی نقشه

معمولا طراحی نقشه مهمترین و اصلی ترین بخش کار در روند دریافت پروانه ساختمان است.در این مرحله طراحی باید بر اساس دستور نقشه آغاز شود.سپس نقشه های طراحی شده  با ضوابط شهرداری و ضوابط آتش‌ نشانی بررسی و چک می شوند و طراحی بهینه ای بر روی آن ها انجام می شود.این نقشه های طراحی شده باید از دیدگاه زیبایی، تأمین حداکثر پارکینگ، هماهنگی، هارمونی و… در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند.بعد از این که نقشه‌های مربوطه طراحی و تکمیل شد مجددا باید به دفتر خدمات الکترونیک ارسال شود تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود و اگر نیاز به بازنگری یا اصلاح داشته باشد به شما گزارش داده شود.

۴.مرحله چهارم ) پرداخت عوارض

تا اینجا کار، دستور نقشه و طراحی نقشه معماری را گذرانده ایم، بعد از گذارندن این مورد نوبت به پرداخت عوارض می رسد.در هر منطقه بر اساس تراکم موجود، تعداد طبقات و متراژ  ساختمان میزان عوارض محاسبه می‌شود.مالک موظف است که مبلغ تعیین شده را پرداخت کند و پرداخت باید به اداره درآمد مالیات باشد.

۵. مرحله پنجم ) آماده سازی مدارک پیش نویس

بعد از این که شما کارهای مربوط به پرداخت عوارض و دریافت تأییدیه مبنی بر پرداخت عوارض تخریب و نوسازی  را انجام دادید و از سر گذراندید، حال نوبت به تهیه‌ی مدارک پیش‌نویس می‌رسد.برای تهیه پیش‌نویس شخص مالک  باید به دفاتر خدمات مراجعه کند و فرم درخواستی تحت عنوان  تعیین ناظر را پر و تکمیل کند.بعد از انجام این کار و تکمیل فرآیند مورد نظر تنها کافی است که منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفتر خدمات بماند.بعد از تعیین ناظر، مالک بایستی قرادادی را بین خود و ناظر عقد کند .
قرارداد تدوین شده باید برای سهمیه (برگ سبز) و همچنین تعهد رعایت اصلاحی و تأییدیه ناظر نما به دفتر خدمات تحویل داده شود.

 

لیست مدارک پیش‌نویس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برگه سبز برگ مهرشده ۴ رشته شامل ساز، معماری، برق و مکانیک
  • برگ سبز (سهمیه) ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر
  • برگه تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما
  • فایل های نقشه سازه، برق و مکانیک
  • چک‌ لیست‌های مبحث ۱۹ ۶ بارگذاری و زلزله
  • برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک

۶. مرحله ششم ) چاپ پروانه

آخرین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان چاپ آن می باشد.بعد از تائید چهار رشته برای اخذ تأییدیه‌ ها (توسط کنترلر) دفتر خدمات الکترونیک، نوبت تأییدیه‌های زیر می‌باشد:

  • طرح تفصیلی بر و کف
  • رئیس صدور پروانه
  • معاون شهرسازی و معماری
  • تأییدیه شهر

که با انجام این موارد می توانید پروانه ساختمان خود را کسب کنید.

پروانه ساختمان چه مدت اعتبار دارد؟

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که جواز یا پروانه ساختمان تا چه مدت اعتبار دارد در این خصوص باید گفت که  پروانه ساختمان تا ۲ سال پس از تاریخ صدور از اعتبار بر خور دار است.معمولا مدت‌ زمان کافی و لازم برای ساخت تمام پروژه ‌های ساختمانی برحسب متراژ آن‌ها اعلام‌ می شود و چنانچه شخص مالک نتواند در این مدت فرآیند ساخت و ساز را به اتمام برساند ابتدا به او اخطار داده ‌می شود و در نهایت مشمول پرداخت عوارض تعویق خواهد شد.در مورد این که مهلت هر مرحله از عملیات ساختمانی  چگونه است نیز باید گفت که تمامی این موارد برحسب متراژ و تعداد طبقات در جدولی تعیین می‌گردد و به مالک تحویل داده می شود.  اما به‌عنوان یک معیار کلی ساخت یک ساختمان حدود ۴ سال در نظر گرفته می‌شود و مهلت داده می شود.

 

نکته : با توجه به این که شهرداری فرصت کافی برای تمدید پروانه ساخت در نظر گرفته است بنابراین بعد از پایان این دوره تمدید پروانه ساختمان امکان‌پذیر نخواهد بود.اگر مدت زمان شما برای ساخت به پایان رسیده باشد و عملیات هنوز پایان نیافته بود مالک ملزم به دریافت مجوز ساخت جدید و پرداخت ۲۰ درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز خواهد شد. در این صورت شهرداری پروانه قبلی را برای یک دوره سه‌ ساله تمدید می‌کند.

هزینه صدور پروانه ساختمان چقدر است؟

در مورد هزینه هایی که باید برای صدور پروانه ساخت پرداخت کنید به این صورت است که هزینه صدور پروانه در هر شهر و استان، با توجه قیمت منطقه ای مصوب شده است که این هزینه توسط شهرداری محاسبه و به مالک اعلام می شود.و باید این نکته را بدانید که نمی توان حتی برای دو منطقه متفاوت در یک شهرستان نیز ، یک قیمت واحد برای صدور پروانه ساخت در نظر گرفت . اما مبلغی که باید به سازمان نظام مهندسی و مهندسین طراح ،ناظر ، مجری پرداخت شود هرساله بر اساس تعرفه سازمان نظام مهندسی محاسبه و اعلام می شود که این هزینه ها تقریبا در تمام کشور ، یکسان می باشد .

در پروانه ساخت چه اطلاعاتی درج می شود؟

با دریافت پروانه ساختمان شما می توانید به اطلاعاتی که در زیر آمده است، دسترسی داشته باشید:

  • ۱.هویت مالک و مشخصات متقاضی صدور پروانه ساختمان
  • ۲.نوع مالکیت
  • ۳.شماره و تاریخ صدور پروانه
  • ۴.مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساختمانی
  • ۵.نوع اسکلت بنا
  • ۶.مشخصات مهندسین ناظر
  • ۷.مساحت زیر بنا
  • ۸.شمالی یا جنوبی بودن ملک
  • ۹.طراح و مجری ساختمان
  • ۱۱.تاسیسات موجود در بنا
  • ۱۲.تعداد طبقات و مشخصات طبقات
  • ۱۳. وضعیت پارکینگ
  • ۱۴.آدرس دقیق و کروکی ملک
  • ۱۵.گواهی نداشتن خلافی و گواهی پایان ساخت

 

نتیجه گیری:

به عنوان سخن کار باید گفت اگر تمامی مراحلی که گفته شد را به طور دقیق انجام دهید در روند انجام و دریافت پروسه پروانه ساخت مشکلی برای شما انجام نمی شود و می توانید در مدت زمان مشخصی به پروانه ساختمان دسترسی داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید :

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

تغییر کاربری خانه از مسکونی به تجاری

 

Loading

4.4/5 - (15 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن