پشت نویسی قرار داد اجاره برای تمدید به چه صورت انجام می شود؟

اصولا زمانی که مستاجر قصد دارد برای سال دیگری قرارداد اجاره منزلی که در آن ساکن بوده است را تمدید کند دیگر نیازی نیست تا بار دیگر با حضور موجر در دفتر املاک قرداد جدیدی را بنویسد. چرا که هنوز بسیاری از مفاد قرارداد پا برجاست، بنابراین ضرورتی برای انجام این کار دیده نمی شود.در این مقاله ما قصد داریم در مورد این که چطور می توانید قرارداد اجاره را به صورت پشت نویسی تمدید کنید، صحبت کنیم و در خصوص آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

تمدید قرار داد اجاره ملک به صورت پشت نویسی

اگر شما قصد دارید قرارداد اجاره خانه یا آپارتمانی که در آن ساکن هستید را تمدید کنید. در ابتدا باید مشخص کنید که کدام یک از موارد و بندهایی که در قرار داد قبلی ذکر شده است هنوز پا برجاست و رسمیت دارد و کدام یک از موارد باید تغییر کند.برای مثال یکی از مواردی که دست خوش تغییر می شود در مورد مبلغ اجاره و مدت زمان قرارداد اجاره می باشد که مبلغ و تاریخ جدید بایستی ذکر شود.حتما این نکته را به یاد داشته باشید، مواردی که در قرارداد جدید بایستی تغییر کنند را حتما مشخص و قید کنید و البته چگونگی تغییر آن ها نیز باید مشخص شود. در کنار آن مفادی وجود دارند که نیازی به تغییر آن ها دیده نمی شود و لازم نیست آن ها را در قرارداد تمدید شده ذکر کنید.در زیر چند نمونه ای  متن تمدید قرار داد اجاره را آورده ایم تا بیشتر با این موضوع آشنایی پیدا کنید:

 

نمونه اول :

با توجه به اتمام قرارداد شماره ……….. در تاریخ ……….. در خصوص اجاره یک دستگاه آپارتمان توسط ……………….. از ………………. با توجه به توافق طرفین قرارداد جدیدی بین دو طرف منعقد شده و مبلغ ودیعه از ……………………. به ………………… تغییر یافته و اجاره از ……………….. به ……………………… در ماه افزایش/کاهش می‌یابد.

تمامی مفاد قرارداد شماره ……………………… برای این قرارداد برقرار بوده و اگر قرار است تغییری صورت گیرد باید به توافق هر دو طرف صورت گیرد.

 

نمونه دوم :

قرارداد شماره ………… در تاریخ ………………… بین خانم/آآقا …………………. و خانم/آقا …………………. به مدت ………………. سال از تاریخ ………………. تا تاریخ ……………… تمدید می‌شود. مبلغ ودیعه این قرارداد از …………….. به ……………..  و مبلغ اجاره از ……………………. به …………………….. تغییر می‌یابد.

 

نمونه سوم

این قرارداد بین آقا/خانم (موجر) ………………………….. و آقا/خانم (مستأجر) در تاریخ …………………….. به منطور تمدید اجاره واحد فوق‌الذکر در قرارداد شماره ………………. به مدت ………..………………. تنظیم می‌شود. کلیه مفاد قرارداد شماره …………………….. برای این قرارداد نیز معتبر بوده و تنها مبلغ ودیعه از ……………………. به ………..…………… و مبلغ اجاره از ……………………….. به ……..…………….. تغییر می‌ یابد.

اگر مابقی مفاد قرارداد بدون تغییر باشد ذکر کنید که کلیه مفاد قرارداد شماره …. به قوت خود باقی می ماندی ولی اگر برخی از مفاد یا توافقات موجر و مستاجر در قرارداد اجاره قبلی تغییر می کنند، این تغییرات را در تمدید قرارداد بایستی حتما ذکر شوند.برای این که شما بتوانید قرار داد تمدید اجاره نامه را انجام دهید می توانید از پشت برگه اجاره نامه‌ی موجود استفاده کنید. در حالتی که بخواهید تمدید اجاره نامه را با پشت نویسی انجام دهید، نیازی به اشاره به شماره اجاره نامه نیست و فقط ضروری است که توافقات جدید ( که در بالا برخی از آن ها را ذکر کردیم) مانندمدت زمان اجاره خانه، تاریخ شروع و تاریخ پایان اجاره نامه و مبلغ جدید را در پشت قرارداد قید کنید.نکته ای که در این جا حائز اهمیت است این است که شما با هر روشی که قصد داشته باشید قرار داد اجاره نامه را تمدید کنید باید حتما مواردی که در زیر آن ها را بیان کرده ایم را رعایت کنید که شامل این است که :

  1. در زمان تمدید قرار داد موجر و مستاجر هر دو باید حضور داشته باشند و باید متن تمدید اجاره نامه را امضا کنند.
  2. همچنین دو نفر نیز باید به عنوان شاهد حضور داشته باشند و آن ها نیز قرداد را امضا کرده و تایید خود را اعلام کنند.
  3. از متنی که به عنوان قرارداد تمدید نوشته شده است باید دو نسخه تهیه شود که یکی از آن ها در نزد مستاجر و دیگری در نزد موجر نگهداری می شود.

 

نکته : در قراردادهایی که در سامانه معاملات املاک اتحادیه املاک ایران ثبت می شوند، قسمت هایی وجود دارد که شمت می توانید شماره قرارداد و کد رهگیری خود را مشاهده کنید و از طریق همین سیستم معاملات املاک این امکان برای شما وجود دارد تا تمدید قرارداد اجاره را انجام دهید. در این سیستم تمامی مواردی که در بالا ذکر شده است، از پیش تعریف شده اند و متصدیان و مشاوران املاک تنها با تغییر ارقام می توانند قرارداد شما را تمدید کنند.

 

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی که در تمدید قرار داد اجاره نامه ملک به صورت پشت نویسی وجود دارد را بیان کنیم و چند نمونه از متن قرداد برای انجام این کار را نیز در اختیارتان قرار دهیم.البته سعی کنید که در درجه اول همه چیز را به طور قانونی انجام دهید تا مبادا در آینده دچار مشکلاتی در این زمینه شوید.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد تمدید اجاره نامه منزل

Loading

4.3/5 - (83 امتیاز)

۱ در مورد “پشت نویسی قرار داد اجاره برای تمدید به چه صورت انجام می شود؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن