چهاردیواری اختیاری

چهار دیواری اختیاری! لفظی که در زندگی آپارتمان نشینی جایی ندارد

در دهه های گذشته به دلیل کم جمعیت بودن شهرها ، فضای کافی برای سکونت افراد وجود داشت . بیشتر خانواده ها در آن موقع پر جمعیت بودن و برای اینکه سرپرست خانواده بتواند برای تمام اعضای خانواده اش مکان اسکان فراهم کند ، اقدام به ساخت خانه های بزرگ و حیاط دار می نمود این خانه ها در اصطلاح امروزی ویلایی نامیده می شوند . خانه های ویلایی امروزه نیز وجود دارند اما تعداد آنها در شهرها کم می باشد و دلیل آن هم رشد جمعیت و کمبود فضای لازم برای ساخت چنین خانه هایی می باشد . ساکنین خانه های ویلایی از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند و چهار دیواری اختیاری در چنین خانه هایی مصداق پیدا می کند . اما چهار دیواری اختیاری لفظی است که دیگر در زندگی آپارتمان نشینی جایی ندارد در این مقاله به این موضوع می پردازیم و با تبعات این اصطلاح در زندگی آپارتمان نشینی بیشتر آشنا می شویم .

 

مقایسه سبک زندگی خانه های ویلایی و منازل آپارتمانی

چهاردیواری اختیاری

سبک زندگی در خانه های ویلایی در مقایسه با منازل آپارتمانی دارای تفاوت های مختلفی می باشد . افراد ساکن در خانه های ویلایی از آزادی عملکرد بیشتری برخوردار هستند این افراد در منزل خود می توانند با صدای بلند با یکدیگر صحبت کنند ، در هر ساعت از شبانه روز می توانند رفت و آمد داشته باشند ، صدای تلویزیون خود را بلند کنند و… . این سبک زندگی سنتی در زندگی آپارتمان نشینی دیگر جوابگو نیست و حتی چنین رفتارهایی باعث نزاع و درگیری بین ساکنین آپارتمان نیز می شود .

 

آیا هنوز هم می توان از اصطلاح چهار دیواری اختیاری در منازل آپارتمانی استفاده کرد ؟

در زندگی آپارتمان نشینی دیگر نمی توان از اصطلاح چهار دیواری اختیاری استفاده کرد زیرا خانواده ها بصورت تنهایی و مستقل از هم زندگی نمی کنند بلکه در چهار طرف منزل خود دارای همسایگانی می باشند که اعمال و رفتار این خانواده بر زندگی سایر افراد ساکن در مجتمع نیز تاثیر می گذارد . بطوری که بلند بودن صدای تلویزیون ، بلند صحبت کردن با یکدیگر ، صدای گریه بچه ، سروصدای مهمانها و ایجاد آلودگی صوتی باعث از بین رفتن آسایش سایر ساکنین می شود .

 

تفکر چهاردیواری اختیاری و مشکلات آن در زندگی آپارتمان نشینی

چهاردیواری اختیاری

برخی از خانواده ها با نقل مکان از خانه های ویلایی به منازل آپارتمانی ، بدون تغییر درعادات و رفتارهای قبلی و سازگاری با محیط جدید ، همچنان پیرو زندگی سنتی در خانه های ویلایی هستند و گمان می کنند که اگر به همان سبک رفتار کنند مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد . این گونه افراد گمان میکنند که می توانند در هر ساعتی از شبانه روز صدای تلویزیون خود را بلند کنند یا رفت و آمد های پر صدا در راهرو ها داشته باشند . تفکرات سنتی که در خانه های ویلایی حاکم بود ، دیگر در منازل آپارتمانی جایی ندارد و افراد نمی توانند گمان کنند که پس مالک خانه هستند می توانند هر طوری که دلشان خواست رفتار کنند . دیدگاه چهار دیواری اختیاری در منازل آپارتمانی جایگاهی ندارد و اگر هر خانواده ای به آن عمل کند باعث می شود که با سایر همسایگان دچار مشکلات فراوان شوند . در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که این تفکر با خود به همراه دارد .

 

گریه بچه در هر ساعتی از شبانه روز

برخی از خانواده ها دارای فرزند نوزاد می باشند . گریه های گاه و بی گاه نوزاد در طول شبانه روز می تواند باعث آزار سایر همسایگان شود . این گونه افراد نباید نسبت به آزاری که برای سایر ساکنین می رسانند ، بی تفاوت باشند . در این مواقع بهتر است اتاق نوزاد خود را به گونه ای عایق بندی صوتی نمایند که گریه های کودک باعث آزار دیگر همسایگان نشود .

 

سروصدای مهمانان

چهاردیواری اختیاری

برخی از خانواده ها گمان می کنند که رفت و آمد های پر سروصدای مهمانانشان در هر ساعتی از شبانه روز مجاز است و به خیال اینکه چهار دیواری اختیاری پس می توانند در درون منزل خود حرکات و جنب و جوش های پر سروصدا داشته باشند . در صورتی که این چنین نیست و اگر مزاحمت ها ادامه داشته باشد باعث پیگرد قانونی همسایه متخلف می شود .

 

نگهداری حیوانات خانگی

نگهداری حیوان در داخل منازل آپارتمانی ، همواره جزء مواردی بوده که باعث بروز اختلافات بین همسایگان می شده است . برخی از خانواده ها به گمان اینکه منزل خودشان است و چهار دیواری اختیاری ، می توانند حیوان خانگی مثل سگ یا گربه را در منزل خود نگهداری کنند بدون اینکه به بهم خوردن آسایش سایر همسایگان فکر کرده باشند . نگهداری حیوان خانگی در منازل آپارتمانی دارای یک سری ضوابطی می باشد که در صورت تامین نکردن آن ، فرد مجاز به نگهداری حیوان خانگی نمی باشد . در صورتی که حیوان خانگی دارای جنب و جوش فراوان می باشد و صدای آن باعث آزار و اذیت همسایگان می گردد صاحب خانه یا باید فکری به حال عایق صوتی کردن منزل خود بنماید یا از نگهداری حیوان خانگی منصرف شود .

 

نتیجه گیری

با توجه به اینکه زندگی شهرنشینی امروزی دیگر مشابه زندگی شهرنشینی سابق نمی باشد و آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی جایگزین خانه های ویلایی و حیاط دار سابق شده اند پس طبیعی است تا در مورد این سبک جدید قوانین و مقررات نوینی نیز بوجود آمده باشد . در مورد زندگی آپارتمان نشینی باید این موضوع را متذکر شویم که در مورد منازل امروزی دیگر آن اصطلاح چهار دیواری اختیاری کارساز نمی باشد و این اصطلاح برگرفته از سبک دیدگاه و زندگی سنتی افراد می باشد که در جامعه ی امروزی دیگر جایگاهی ندارد . امروزه رفتار و عملکرد یک خانواده بطور مستقیم بر زندگی سایر همسایگان نیز تاثیر می گذارد که می توان از آن عملکرد ها ، نتیجه گرفت که همسایگان با آرامش و آسایش در کنار یکدیگر زندگی می کنند یا اینکه خلاف آن صورت می گیرد . خلاصه در زندگی آپارتمان نشینی دیگر چهار دیواری اختیاری نیست .

 

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

 

 

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن