زدن آلاچیق در پشت بام و بررسی انواع آلاچیق

زدن آلاچیق در پشت بام و بررسی انواع آلاچیق

از روش‌های بسیار مناسب و زیبا برای استفاده بهینه از پشت بام‌ها راه‌اندازی آلاچیق و روف گاردن می باشد که در میان ایرانیان بسیار محبوب بوده و در تمامی خانه هایی که فضای مناسب دارد آن را به کار می‌گیرند. با وجود اینکه این ایده از کشورهای اروپایی و بر اساس ساختمان های سبز رونق پیدا کرد ولی ایرانی ها توانستند این ایده را با معماری ایرانی تلفیق کرده و وارد مرحله جدیدی بکنند. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم نگاهی دقیق به راه اندازی آلاچیق در پشت بام انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

ایده راه اندازی آلاچیق مدرن در ایران به دهه ۱۳۸۰ باز می گردد که در راستای تقلید از ساختمان سازی سبز ، مهندسین ایرانی تصمیم گرفتند جلوه جدیدی را وارد ساختمان سازی کشور کرده و به بهترین شکل از پشت بام استفاده کنند. از نظر تاریخی بکارگیری آلاچیق در پشت بام به زمان خانه سازی های سنتی در شیراز و کویر ایران باز می گردد که افراد برای خنک کردن پشت بام و خوابیدن در شب بخش مسقفی را ایجاد می‌کردند که با استفاده از آن می توانستند شب ها را در پشت بام استراحت کنند. این سبک خانه سازی در ایران تا اوایل حکومت پهلوی بسیار رایج بود ولی پس از وارد شدن خانه سازی های مدرن تقریباً  این کار فراموش شد. تا اینکه در اوایل دهه1380 ما یک بار دیگر این سبک را در تهران و سپس در تبریز و دیگر شهرها مشاهده کردیم.

 

طراحی آلاچیق در پشت بام

امروزه از روش‌های مختلفی برای طراحی آلاچیق استفاده می کنند که بسیاری از آن ها ریشه در طراحی و فرهنگ اروپا دارد. ولی از دیرباز ایرانی ها برای طراحی خانه های خود از چوب استفاده می کردند و همین ذوق طراحی در آلاچیق نیز دیده می شود. علاوه بر چوب ما طراح های شیشه ای ، فلزی و حتی پلی اتیلن را نیز مشاهده می کنیم که سبب می شوند پشت بام رنگ و بوی متفاوتی به خود بگیرد. حالا با هم نگاهی به انواع آلاچیق انداخته و از نقطه نظرات مختلف آن را ارزیابی می کنیم.

 

آلاچیق شیشه ای پشت بام

آلاچیق شیشه ای پشت بام

از زیباترین طراحی هایی که برای آلاچیق در دنیا استفاده می شود و در کشورهای خاورمیانه مانند ترکیه ، دوبی و حتی اروپای شرقی نیز بسیار رواج پیدا کرده بحث استفاده از طرح های شیشه ای است. در این سبک که به دلیل شفافی شما می توانید هم داخل آلاچیق را مشاهده کرده و هم فضای آن را سرد و گرم کنید ابتدا در خانه سازی اروپای شرقی دیده شد و سپس در دیگر کشورها رواج پیدا کرد. در این سبک از طراحی روف گاردن شما می توانید با استفاده از گلها داخل آلاچیق را تزئین کرده و محیط مد نظر خود را بر اساس ذائقه خود طراحی نمایید. نکته منفی در مورد این سبک از آلاچیق ها حساس بودن شیشه و امکان شکستن آن در بادهای شدید می باشد که البته در ایران بسیار نادر می باشند.

 

آلاچیق چوبی رو پشت بام

آلاچیق چوبی رو پشت بام

از رایج ترین آلاچیق ها در ایران که سابقه ساخت آن به زمان هخامنشیان باز می گردد. در این روش طراحان تلاش می کنند با استفاده از چوب های مستحکم و مقاوم در برابر آب باران آلاچیقی را ایجاد می کنند که با محیط زیست سازگار بوده و امکان ایجاد یک فضای سبز را نیز ممکن می کند. در این سبک از طراحی آلاچیق نکته منفی خورده شدن چوب از داخل و باز بودن کناره های آلاچیق می باشد که در برخی از شرایط سبب می شوند نور خورشید وارد آلاچیق شود. نکته مثبت طراحی آلاچیق با چوب سازگاری آن با محیط زیست و امکان ایجاد طرح های زیبا می باشد.

 

آلاچیق فلزی رو پشت بام

آلاچیق فلزی رو پشت بام

مقاوم ترین نوع آلاچیق که با استفاده از ابزار ساختمانی ساخته می شود. در این نوع آلاچیق ها به دلیل ابزاری که استفاده می شود امکان مانور بر روی طراحی بسیار سخت تر می شود ولی می توان با ترکیب فلز و شیشه یک طراحی مدرن و زیبا را ایجاد کرد. حسن به کارگیری از این ابزار استحکام بالای آلاچیق می باشد و علاوه بر آن سازنده می تواند برای آلاچیق پنجره و درب نیز طراحی نماید. در صحبت هایی که توسط سازنده ها صورت گرفته است به دلیل اینکه می توان از ابزار باقی مانده استفاده کرد نصب این گونه آلاچیق ها بسیار به صرفه می باشد.

 

آلاچیق سیمانی رو پشت بام

آلاچیق سیمانی رو پشت بام

شاید شما نیز در پشت بام های خود خرپشته های سنتی را دیده باشید که مقاومت بسیار بالایی را در برابر باران و طوفان دارد. در این آلاچیق ها که با استفاده از سیمان و گچ ساخته می شود سازنده نمی تواند خیلی بر روی طرح های ویژه مانور دهد و بیشتر از سبک های کلاسیک و سنتی بهره می گیرد. در این سبک ها آلاچیق بیشتر شبیه به کلبه های سیمانی در باغ ها می شود تا آلاچیق های مدرن ذکر شده.

 

آلاچیق آماده برای پشت بام

امروزه طراحی و ساخت آلاچیق ها می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی بسیار زمان بر باشد از این رو بسیاری از افراد به منظور کاهش هزینه و زمان طراحی اقدام به خرید آلاچیق های از پیش طراحی شده می کنند که این مسئله می تواند مزایا و معیاب خاص خود را نیز به همراه داشته باشد. با وجود اینکه زمان نصب این آلاچیق در قیاس با دیگر آلاچیق ها بسیار کمتر می باشد ولی استحکام بسیاری ضعیفی داشته و از نظر طراحی نیز هارمونی خوبی با نمای ساختمان ندارند.

 

آلاچیق مدرن پشت بام

به لطف گسترش سبک های مختلف در معماری امروزه می توان از تلفیق سبک های موجود یک طرح بسیار مدرن را اجرا نمود که مدرن ترین آن طراحی های سبز می باشد که در آن از عنوان گیاهان برای طراحی و راه اندازی آلاچیق استفاده می شود. در این سبک ها که امروزه از شیشه و چوب استفاده می شود یکی از زیباترین سبک ها، سبک اسکاندیناوی می باشد که از قرن ها پیش برای بسیاری جذاب بوده است.

 

ویژگی‌های آلاچیق روی پشت بام

یکی از مسائلی که همیشه برای دوستداران آلاچیق در پشت بام سوال می باشد ویژگی های اصلی یک آلاچیق می باشد که ممکن است از یک شهر به شهر دیگر متفاوت بوده و بر اساس معیارهای منحصر به فردی صورت گیرد. بهتر است حالا به ویژگی های آلاچیق در پشت بام نگاهی بیاندازیم.

  • آلاچیق های پشت بام به دلیل حفظ امنیت افراد پایین ساختمان باید از ابزار بسیار مستحکم استفاده شده و از افتادن وسایل مختلف جلوگیری شود.
  • وسایل مورد استفاده بر اساس محیط و شرایط آب و هوایی انتخاب می شود و ممکن است در یک منطقه امکان استقرار آلاچیق فلزی غیر ممکن باشد
  • در انتخاب مساحت کلی آلاچیق باید به فضا و سبک استفاده شده دقت کرد ولی بسیاری حداقل 4 متر را برای راه اندازی آلاچیق مناسب تلقی می کنند.
  • استفاده از حصیر و دیگر ابزار جذب رطوبت در مناطق شمالی می تواند بازدهی آلاچیق را تا حد زیادی افزایش دهد.

 

کاربرد و مزایای آلاچیق در پشت بام

علاوه بر زیبایی، آلاچیق ها کاربردهای متفاوتی را نیز به همراه دارند که این مسئله می تواند از یک خانه به خانه دیگر متفاوت باشند حالا با هم نگاهی به اصلی ترین کاربردهای آلاچیق ها در پشت بام می اندازیم.

  • ارائه فضایی برای برگزاری جشن ها و مهمانی ها
  • فضایی مناسب برای فیلم برداری و ضبط ویدیو
  • امکان راه اندازی گلخانه در آن
  • امکان طراحی مبل و صندلی برای استراحت
  • راه اندازی کباب پز در کنار آلاچیق

 

هارمونی آلاچیق پشت بام با نمای ساختمان

از عواملی که سبب می شود زیبایی آلاچیق دو چندان شده و بسیاری از کسانی که نمای آن را از بیرون مشاهده می کنند جذب آن شوند مسئله هماهنگی طراحی آن با نمای ساختمان است. در بسیاری از کشورهای خارجه طراحان تلاش می کنند از گیاهان داخل آلاچیق استفاده کرده و نمای بسیاری زیبایی را در بیرون ساختمان راه اندازی کنند. این سبک که از آن به عنوان نمای سبز یاد می شود در داخل کشور نیز در حال رشد می باشد.

 

قیمت آلاچیق پشت بام

از آنجایی که وسایل اولیه انواع آلاچیق ها ازکشورهای مختلف می آید هزینه آن ها نیز متفاوت می باشد و با بالا رفتن دلار قیمت آن نیز تغییر می کند از این رو نمی توان قیمت ثابتی را برای آن عنوان کرد ولی عواملی وجود دارند که بر روی قیمت آن تاثیر می گذارد که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم.

  • ابزاری که در آلاچیق استفاده شده است
  • ابعاد آلاچیق
  • ثابت یا متحرک بودن آلاچیق
  • طراحی آلاچیق
  • مجری طرح
  • استفاده از شیشه در طراحی

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

قوانین کلی مربوط به پشت بام ساختمان

چگونه روی پشت بام باغچه (روف گاردن) درست کنیم ؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن