کشیدن سیگار در مشاعات

کشیدن سیگار در مشاعات ساختمان ، دغدغه مهم ساکنین

کشیدن سیگار در مشاعات ساختمان ، بوی سیگار همسایه از بالکن و . . .

یکی از بزرگترین دغدغه های آپارتمان نشینی مزاحمت همسایگان است. همسایگان به شیوه های مختلف ممکن است باعث آزار یکدیگر شوند. برای رفع این مشکلات باید قوانینی در ساختمان تصویب شود تا همه آن را رعایت کنند. بدین صورت می توان در یک ساختمان با آسودگی زندگی کرد. کشیدن سیگار در مشاعات ساختمان و بوی آن باعث می شود تا سایرین آزار ببینند. در چنین مواردی چه باید کرد؟ در این مقاله قصدا داریم به بررسی سیگار کشیدن در آپارتمان بپردازیم و نحوه حل کردن آن را ارزیابی کنیم.

 

سیگار کشیدن در مشاعات

مشاعات ساختمان محلی برای عموم ساکنین است و بطور کلی همه ساکنین مالک آن هستند. این مالکیت را مالکیت مشاعی می گویند و همه کسانی که در ساختمان هستند مسئول این بخش می باشند . چنانچه در این بخش مشکلی پیش بیاید همه مالکان بصورت یکسان مسئول هستند و هزینه های نظافت، تعمیر و سایر موارد بر عهده همگان است.

در یک تعریف کلی باید گفت ، مشاعات ساختمان مطابق قوانین آپارتمان نشینی مشخص شده است. در قوانین آپارتمان نشینی، مالکیت ساکنین بر دو نوع «اختصاصی» و «اشتراکی» می باشد که هر یک، قوانین مخصوص به خود را داراست. به طور کلی در ساختمان ‌ها، هر قسمتی که جز فضای داخلی خانه مانند حال، پذیرایی، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، بالکن و…) نباشد مشاعات به حساب می‌آید که همه مالکان مشائا در آن مالکیت دارند. آنچه همیشه باعث ایجاد مشکل می شود نبود اطلاع ساکنین از قوانین مشاعات است که در زیر بصورت مختصر به آن اشاره می شود.

 

قوانین مشاعات ساختمان

نگهداری حیوانات در بخش های مشاع مجاز نمی باشد مگر به توافق همه ساکنین

عدم استفاده بیش از حد از مشاعات توسط یک ساکن

عدم واگذاری مشاعات به شخص دیگر

عدم مزاحمت برای ساکنین با قرار دادن کفش در پله ها یا جلوی درب واحد و راهرو

عدم مزاحمت برای ساکنین در حین استفاده از مشاعات

نمای ساختمان جز مشاعات است

قراردادن زباله ها در راهرو ساختمان یا پرندگان که سبب مزاحمت برای ساکنین می شود ممنوع است.

قراردادن وسایل شخصی در پشت بام ممنوع است.

 

کدام بخش‌های آپارتمان مشاعات ساختمان می باشد؟

فضاهای مشاع در ساختمان باید بصورت عمومی استفاده شود. کسی حق ندارد از این فضا به نفع خود بهره ببرد و بقیه را از استفاده آن منع کند. با این حال برای آشنایی بیشتر باید ابتدا بدانیم کدام قسمت های ساختمان جز مشاعات است تا بتوان قوانین آن را راحت تر درک کرد.

  • پشت بام
  • حیاط
  • راهروها
  • راه پله‌ها
  • پاگردها
  • باغچه
  • ورودی پارکینگ
  • لابی
  • درب ورودی
  • فضای آسانسور
  • شوفاژ خانه
  • اتاق سرایداری
  • فضای مربوط به تاسیسات گرمایشی یا سرمایشی
  • زمینی ساختمان

 

سیگار کشیدن در مشاعات ساختمان چه حکمی دارد؟

باید گفت که سیگار کشیدن عملی ناپسند است. حال آن که این عمل در محلی باشد که موجب آلودگی محیطی و زشتی فضا شود. باید بدانیم که سیگار کشیدن در مشاعات ساختمان ممنوع است. چرا؟ ابتدا به دلیل قانونی آن باید توجه کرد.

– ماده ۷ آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات نیز چنین بیان می کند: «به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در برابر استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.»

– ماده ۹۱ منشور حقوق شهروندی بر این نکته تاکید می‌کند که محیط زندگی عاری از آسیب‌های فردی و اجتماعی از جمله مواد مخدر و روانگردان، حق شهروندان است.

– طبق تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، سیگار کشیدن در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی، پنج تا ۱۰ هزار تومان جزای نقدی دارد.

 

چرا سیگار کشیدن ممنوع است؟

اولین جواب این سوال ، اذیت شدن همسایگان است. اصطلاح چهاردیواری اختیاری در قوانین آپارتمان نشینی جایی ندارد و فرد تا زمانی آزاد است که حق دیگری سلب نشود. در آپارتمان به دلیل نزدیک بودن همسایگان به یکدیگر و همچین عبور و مرور ایشان از بخش های مشاع هر عملی که موجب آزار شود باید ممنوع گردد. مثلا در نظر بگیرید که صدای بلند چه آزاری به همسایگان می رساند. در مورد سیگار بوی بد آن است که باعث می شود تا همسایگان که حق شان این نیست از حقوق خود بهره مند نشوند.

باید گفت سیگار ابتدا سبب بیماری خود فرد می شود و سپس در همسایگی موجب آزار می گردد. به این نکته باید توجه کرد که انتشار بوی بد و دود به آپارتمان های دیگر در محیط داخل آپارتمان ، بالکن ، حیاط خلوت محوطه حیاط مجتمع و پشت بام سبب ضایع شدن حقوق همسایگان می شود. در کنار دود و بوی بعد برخی عادت دارند فیلتر سیگار خود را در محل رها کنند که این باعث آلودگی محیطی می شود .

 

در مواجه با مشکل کشیدن سیگار در مشاعات چه باید کرد؟

اولین اقدامی که در مقابل یک فرد خاطی باید انجام دهید صحبت کردن با وی است. همیشه صحبت کردن اولین گزینه محسوب می شود و در بسیاری موارد مشکل را حل می کند. با این حال گاهی برخی از افراد در این باره مقاومت از خود نشان می دهند. در این صورت باید به سراغ مدیر ساختمان رفت. فرد خاطی را به مدیر ساختمان معرفی کنید تا مدیر و چند تن از ساکنین با وی صحبت کنند. این کار معمولا صورت مسالمت آمیز حل مشکل سیگار کشیدن در مشاعات است. اما اگر همسایه خاطی به توصیه ها عمل نکند مدیر به نمایندگی از جانب همه ساکنین شکایتی تنظیم و به شورای حل اختلاف محل تقدیم می کند. اگر شورای حل اختلاف نتوانست فرد را از عملش بازدارد مدیر با شکایت در دادگاه موضوع را حل خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

سیگار کشیدن عملی زشت و بدور از شخصیت است. هر چند که این عمل زشت محسوب می شود ولی برخی به آن معتاد هستند. پس نیازمند کشیدن سیگار در فاصله های زمانی شب و روز هستند. اما این نیاز باعث نمی شود که یک فرد باعث آزار سایرین شود. در نتیجه باید در ساختمان قوانینی تعیین شود تا سایر ساکنین حقوق شان ضایع نگردد. مدیر ساختمان به همراه اهالی می تواند قوانینی را وضع نماید تا از بروز چنین مسائلی جلوگیری شود. با این حال اگر سیگار کشیدن یک فرد در مشاعات سبب ازار سایرین شد باید با وی صحبت کرد و در صورت قانع نشدن به راهکار های قانونی متوسل شد.

 

 

مطالب مرتبط:

فرهنگ آپارتمان نشینی و همسایه داری ،آداب و قوانین

قوانین آپارتمان نشینی سر و صدا ،چطور همسایه مزاحم را ساکت کنیم؟

 

Loading

3.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن