گذاشتن کفش در راهرو مشاعات

گذاشتن کفش ،جاکفشی و گلدان و وسایل دیگر در راهرو

زندگی آپارتمان نشینی تقریبا از سبک های جدید زندگی در شهرها می باشد. کم کم به خاطر کمبود فضا در شهرها شاهد ساخت ساختمان هایی با طبقات زیاد هستید. نمود شهر نشینی در سبک زندگی ما اکنون بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. این سبک زندگی نیازمند رعایت برخی نکات است. در آپارتمان بر خلاف خانه های اختصاصی بخش های مشاع مانند راه پله قرار دارد که تمامی ساکنین در آن حقی دارند. گذاشتن کفش ، جاکفشی و گلدان در راهرو یا مشاعات ساختمان ، می تواند تضعیف کننده حقوق سایر همسایگان باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع این مزاحمت ها و روش صحیح مقابله با آن آشنا کنیم.

 

سبک زندگی آپارتمان نشینی و مشاعات

گذاشتن کفش در راهرو مشاعات

مشاعات قسمت هایی از یک ساختمان چند واحدی است که تمامی ساکنین بر آن حق دارند. این حق به معنای سهم استفاده و حق استفاده محسوب می شود. مثلا راه پله ، راهرو ، پارکینگ ، در ورودی ، پشت بام و … از نمونه فضاهایی می باشد که تمامی ساکنین باید از آن بهره ببرند. در برخی سندها موقع خرید یک ملک ذکر کلمه پارکینگ اختصاصی باعث می شود تا گمان شود این بخش فقط مختص آن واحد است و هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد. اما به هیچ وجه اینطور نیست. کلمه اختصاصی که برای برخی مکان های مشاع به کار می رود در واقع حق استفاده خصوصی و نه حق هر نوع استفاده ای محسوب می شود. مشاعات در واقع محل عبور یا قرار دادن وسیله ای برای همه ی ساکنین است و همه در بهره برداری از آن حق دارند. حال اگر یک نفر بخواهد از آن بخش به نفع خود سود ببرد باید نظر جمع را جلب نماید.

 

سبک زندگی آپارتمان نشینی با ورود به ایران سبب تغییرات اساسی در فرهنگ شهرها شد . این تغییرات در جایی سبب مشکل و در نقاطی زندگی را برای برخی از مردم راحت کرد. آپارتمان نشینی ساکنین را به یکدیگر نزدیک می کند تا در برخی مسائل با هم مشارکت داشته باشند. خواسته یا ناخواسته شما باید در تعمیر نمای ساختمان مشارکت کنید. این مشارکت سبب همدلی ونزدیکی شما با سایر همسایگان در پذیرفتن مسئولیت های زندگی مشترک در یک ساختمان است.
قانون تملک آپارتمان ها به منظور نظم بخشیدن به این سبک زندگی تصویب شد و در بخش های اولیه خود قسمت های مشاع و اختصاصی را معین نمود. با وجود این قانون می توان به حقوق خود و دیگران آشنایی پیدا کرد و آنها را رعایت نمود.

 

ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قسمت های مشاع یا مشترک چنین تعریفی ارائه می دهد که : قسمت‌هایی از ساختمان که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن‌ها تعلق می‌گیرد. به طور کلی قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت‌های مشترک محسوب می‌شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

 

قانون رعایت نظافت در مشاعات

کشیدن سیگار در مشاعات ساختمان ، دغدغه مهم ساکنین

 

گذاشتن کفش و جاکفشی یا وسایل دیگر در راهرو در قانون

اگر یک همسایه تصمیم بگیرد که وسایل خود مانند کفش ، جاکفشی یا وسایل دیگری نظیر گلدان را جلوی در خود و در راهرو قرار دهد ، این کار فضای راهرو را اشغال و زشت خواهد کرد. به موجب تبصره ماده ۳ آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها گذاشتن کفش جلوی در آپارتمان ممنوع است. دلیل ممنوعیت این کار آن است که سبب می شود زیبایی راهرو از بین برود و نظم ساختمان را بر هم می‌زند. علاوه بر این، ممکن است در مواقعی کفش‌ها توسط مهمان‌ها یا افرادی خارج از آپارتمان به سرقت رود، و این امر موجب تنش و اختلاف بین اهالی ساختمان می شود.

 

همانطور که گفته شد موارد قانونی در مورد اشغال نکردن فضای مشاع راهرو وجود دارد . مثلا ماده ۴۷ قانون تملک آپارتمان‌ها چنین بیان داشته که قرار دادن اشیای اضافی، گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگاهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان و پارکینگ اختصاصی و همچنین نگهداری سگ، گربه، مرغ و خروس کلاً در تمامی قسمت‌های ساختمان (حتی در آپارتمان) ممنوع می باشد. به موجب ماده ۴۸ قانون تملک آپارتمان ها نیز گذاشتن کفش، دمپایی و جا کفشی در پشت درب آپارتمان و در محوطه راهرو‌ها ممنوع است.

ادله برخی از ساکنین به وجود داشتن آسانسور در ساختمان که عبور و مرور را از پله ها کاهش می دهد، نمی تواند مانع از شلوغ کردن فضای راهرو توسط برخی ساکنین شود. این که بقیه از آسانسور استفاده می کنیم دلیل درستی برای استفاده نادرست از راهرو یا راه پله نیست. برای این منظور قانون و مراجعه به آن بهترین کار است.

 

راه حل مشکل قرار دادن وسایل در راهرو

استفاده از جاکفشی

گذاشتن کفش در راهرو مشاعات

برای آنکه قراردادن وسایل در راهرو موجب زشت شدن فضا و اذیت شدن همسایه ها نشود یکی از راهکارهای خوب ، هماهنگی تمام ساکنین برای تهیه جاکفشی های یکدست است. با این کار فضای همه واحد ها از ظاهر بیرونی خود یکی می شود. همچین می توان کفش ها را در بیرون از واحد گذاشت.

 

استفاده از پادری

اگر مشکل کثیف شدن داخل واحد با کفش های خیس یا گلی را دارید. یک پادری مناسب برای جلوی درب خانه می تواند به شما کمک کند. با استفاده از پادری آلودگی کمتری داخل خانه می شود و با کفش تمیز وارد خانه می شوید. یادتان باشد که پادری را هر چند روز باید تمیز بشویید.

 

توافق در گذاشتن کفش جلوی در

یکی از راهکارهایی که در بسیاری از ساختمان ها وجود دارد و همه رعایت می کنند توافق بر سر گذاشتن کفش در راهرو است. در چنین ساختمانهایی ابتدا با مدیریت وهمه اعضا صحبت می شود. سپس با توافق کلی همه می توانند کفش های خود را در بیرون از واحد بگذراند. علاوه بر آن این توافقات می تواند بر سر تهیه جاکفشی یکدست برای همه ساکنان باشد. اما یادتان باشد که حتی مخالفت یک نفر از ساکنین می تواند باعث ممنوعیت گذاشتن کفش یا جاکفشی در راهرو شود.

 

نحوه رفتار صحیح با همسایه ای که کفش خود را جلوی در می گذارد چیست ؟

صحبت کردن با آرامش و به آرامی

برای آن که به همسایه خود بفهمانید که چه کار اشتباهی انجام می دهد ابتدا به آرامی به وی گوشزد کنید. در این کار باید آرام باشید و کاملا توضیح بدهید که چه عمل اشتباهی انجام می دهد. ابتدا از مرتب بودن و سپس از مزایای گذاشتن کفش در داخل واحد برایش بگویید . سعی نکنید با صحبت وی را مجبور به این کار کنید.

بهتر است حضورا با وی صحبت کنید و با نوشتن نامه یا ایمیل یا زنگ این کار را نکنید. اگر وی نپذیرفت و شروع به پرخاشگری کرد شما خود را کنترل کنید و موضوع را به مدیر ساختمان اطلاع دهید. مدیر ساختمان نیز وظیفه دارد به آرامی با وی صحبت کند. قوانین ساختمان را به او بگوید و از او بخواهد که به این قوانین احترام بگذارد.

 

صحبت با سایر همسایگان

در صورتی که همسایه خاطی از کار خود دست برنداشت ، به سراغ همسایه ها بروید و از آنها بخواهید تا همگی با مدیر صحبت کنند و طی یک نامه کتبی از ایشان بخواهند تا قوانین را رعایت کند. این نامه می تواند لحنی صمیمانه یا رسمی داشته باشد و مدیر ساختمان شخصا به نمایندگی از سایرین می تواند آن را بنویسد و امضا کند.

 

مراجعه به مراجع قضایی

اگر با امضا و گوشزد های مدیر ساختمان ، همچنان همسایه خاطی به کار خود ادامه داد مدیر ساختمان می تواند با هماهنگی سایر ساکنین به مراجع انتظامی و قضایی مراجعه کنید. در صورتی که همسایه‌های بیشتری از دست همسایه مورد نظر شما ناراضی باشند در این صورت همسایه مزاحم از موضع خود کوتاه می آید.

 

نتیجه گیری

آنچه که در زندگی شهر نشینی و مخصوصا سبک زندگی آپارتمان نشینی مد نظر است، رعایت حقوق همسایه می باشد. در گذشته که خانه ها با یکدیگر فاصله زیادی داشتند صحبت از رعایت حقوق همسایه بشکل امروزی به میان نمی آمد. اما رفته رفته با کاهش فضا در شهرها و زندگی در طبقات باعث شد تا نزدیکی مردم به یکدیگر سبب بروز مشکلاتی شود. با این وضع کم کم قوانین به کمک مردم آمدند و بعد بطور کلی مشاعات مشخص و تدوین شدند.

امروزه کسی که در آپارتمان زندگی می کند مجبور به اطاعت از قوانین مشاعات است. کسی حق ندارد مشاعات را جز ملک خود بداند و هر تصرفی بخواهد به نفع خود در آن محل انجام دهد. گذاشتن کفش و گلدان و وسایل دیگر در راهرو یا راه پله تجاوز به حقوق سایرین محسوب می شود. به همین منظور در این مقاله تلاش شده است تا با قوانین و روش های مقابله با همسایه ای که رعایت حال دیگران را نمی کند آشنا شوید.

 

Loading

3.9/5 - (8 امتیاز)

۱ در مورد “گذاشتن کفش ،جاکفشی و گلدان و وسایل دیگر در راهرو”

  1. سلام
    تصور کنید
    موضوع دادخواست: گذاشتن کفش جلوی در واحد و مشاعات توسط همسایه
    تقاضا: الزام به قانون متشاکی و اعمال تبصره ماده ۳ آئین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن