تغییر کاربری سوئیت سرایداری

آیا تغییر کاربری سوئیت سرایداری امکان پذیر است؟

از آنجایی که روند زندگی به خصوص در شهرها دستخوش تغییر شده است و خانه ها و منازل به سمت ساختمان های بلند و آپارتمان ها می روند و دیگر مانند گذشته خبری از خانه های حیاط دار و پر گل و گیاه نیست، نیاز به داشتن مواردی نسبت به گذشته نقش پررنگی تری در زندگی افراد دارد. که یکی از این مواد برای ساکنان ساختمان ها و آپارتمان ها، داشتن واحد سرایداری است.شاید به چشم یک موضوع ساده و سرسری به نقش سرایدار در ساختمان و مجتمع نگاه کنید اما باید بگوییم که این مووضع آنقدر اهمیت دارد که احداث سوییت یا اتاق سرایدار در مجتمع های ساختمانی و برج ها به عنوان یک دستورالعمل کتبی و مشخص است و مطابق با قانون حتما باید این کار انجام شود. و قانون صادر شده است. در این مقاله قرار است توضیحاتی را در مورد سوئیت سرایداری در ساختمان بیان کنیم و بگوییم که آیا تغییر کاربری در مورد سوئیت سرایداری امکان پذیر است یا خیر! پس اگر این موضوع برای شما نیز حائز اهمیت است و به یک دغدغه تبدیل شده است تا انتهای مقاله با هومتیک همراه باشید.

 

احداث سوئیت سرایداری اجباری است یا اختیاری؟

در ماده 34 قانون تملک ساختمان بیان شده است که: احداث سوییت یا اتاق سرایداری در برج و همچنین ساختمان هایی که بیش از 5 طبقه یا 10 واحد دارند الزامی و ضروری است و ساختمان هایی با این مشخصات حتما باید از یک سرایدار و واحدی تحت عنوان سرایداری برخوردار باشند.همچنین به این موضوع اشاره شده است که سوییت سرایدار باید در طبقه منفی یک قرار داشته باشد و دارای شرایطی مطلوب زندگی باشد. فکر می کنم بعد از مطالعه چند خط بالا تا حد زیادی به اهیمت این موضوع پی برده باشید.

اما سئوالی که واقعا ممکن است در ذهن شما شکل بگیرد این است که سوئیت سرایداری باید دارای چه ویژگی هایی داشته باشد؟ که در ادامه قرار است به این سوال، پاسخ دهیم.

 

چرا واحد سرایداری در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، واحد سرایداری در ساختمان و برج ها یکی از ملزومات و موارد ضروری و مهم است که باید وجود داشته باشد، در مورد این که سرایدار چه نقشی در ساختمان دارد باید گفت که وظیفه نگهداری و نظافت ساختمان برعهده آن شخص است. البته در برخی موافق ممکن است در شب اهالی ساختمان به حضور او نیاز پیدا کنند که در این حالت و بریا رفاه بیشتر ساکنان ساختمان ، باید واحدی برای اقامت وی یا خانواده اش در ساختمان وجود داشته باشد تا بتواند در سریع ترین حالت ممکن به کمک رسانی افراد در ساختمان بشتابد.

همانطور که در قانون مربوط به تملک آپارتمان ها آمده است بین مدیر ساختمان و سرایدار باید قرارداد کار و سکونت انجام شود و در مقابل اجاره بهای واحد سرایداری، سرایدار باید تمام وظایف خود را به طور کامل و بدون نقضص انجام دهد:

  • که شامل نگهبانی از ساختمان و مراقبت در حفظ امنیت ساختمان و واحدها
  • نظافت راهرو و پله ها، لابی، پارکینگ ها، آسانسور، پشت بام، محوطه بیرونی ساختمان و تمام مشاعات عمومی ساختمان
  • برف روبی حیاط، راه عبوری پارکینگ ها و محوطه بیرونی ساختمان در فصول سرد سال
  • آبیاری باغچه ها و مراقبت از فضای سبز ساختمان
  • مراقبت از آسانسور، تاسیسات گرمایشی و برقی و تجهیزات ساختمان
  • جمع آوری کیسه زباله ساکنین از درب منازل در ساعت تعیین شده توسط مدیر
  • اجرای دستورات مدیر ساختمان و…

به همین دلایلی که در اینجا بیان کردیم واحد سرایداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

سوئیت یا واحد سرایداری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در حالت ایده آل یک سوئیت سرایداری باید به نحوه ای باشد که شرایط زندگی راحت را برای سرایدار و خانواده ی آن شخص فراهم کند. اگر بخواهیم در مورد ویژگی هایی که در حالت استاندارد، سوئیت سرایداری باید داشته باشد اشاره کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یک واحد سرایداری باید دست کم 40 متر مساحت داشته باشد.
  • واحد سرایداری باید سیستم تهویه هوای مناسب، پنجره های متناسب و موقعیت نورگیر داشته باشد.
  • در تهران و شهرهایی که از لحاظ اقلیمی شبیه به تهران هستند، واحد سرایداری یاید در طبقه منفی یک وجود داشته باشد.
  • در مورد مکان احداث واحدهای سرایداری در شهرهایی به جز تهران به خصوص مناطقی آب و هوای گرم و خشک دارند، احداث واحد سرایداری در طبقات زیرزمین ممنوع است.
  • همچنین واحد سرایداری باید دارای سرویس بهداشتی و حمام باشد، ورودی جداگانه و مستقل از موتور خانه داشته باشد.
  • به صورت کلی واحد سرایداری باید به شکلی باشد که امکان زندگی راحت و بدون زحمت برای سرایدار و خانواده اش فراهم گردد.

 

قرارداد اجاره واحد سرایداری به چه صورت است و چه بندهایی دارد؟

راهکار ساده ای که برای پاسخ به تمام سوال ها وجود دارذد، مراجعه به قانون تملک آپارتمان ها است. در خصوص این که قرارداد واحد اجاره ای به چه صورت است می توانید به بند 37 قانون تملک ساختمان مراجعه کنید. که در آنجا بیان شده است که : سرایدار ساختمان این وظیفه را برعهده دارد که در ایام تعطیلات و به ویژه تعطیلات عید نوروز به صورت تمام وقت در ساختمان حضور داشته باشد و نگهبانی از ساختمان را انجام دهد.یکی از وظیفه های اصلی سرایدار ساختمان این است که به افراد که جز اهالی ساختمان نیستند اجازه ورود به ساختمان را ندهد به جز مواردی که جز آشنایان و اقوام ساکنان ساختمان باشند.یکی از حقوق و مزایای سرایدار ساختمان این است که می تواند با هماهنگی و موافقت مدیر در سال به مدت ده روز و با معرفی فرد جایگزین به مرخصی برود. و در نهایت مدت قرارداد اجاره سرایدار سه ماه بوده که در صورت رضایت مدیر و ساکنین از عملکرد سرایدار، برای دوره های سه ماهه، توسط مدیر قابل تمدید است و می تواند دوباره در شغل خود باقی بماند و این کار را انجام دهد.

نکته ای که باید به آن توجه شود و افراد ساختمان باید در مورد آن اصلاع داشته باشند که مبادا سبب سوتفاهم نشود، این است که سرایدار ساختمان وظیفه انجام امور شخصی ساکنین را ندارد و واگذاری امور شخصی ساکنین به سرایدار از قبیل نظافت منزل، نظافت اتومبیل، خرید و یاری در جابجایی وسایل و نظایر آن به شرط آن که با رضایت خود سرایدار باشد، مانعی ندارد به شرط این که با توافق بین هردو طرف انجام شود.

و در مقابل تمام این مواردی که بیان کردیم سرایدار نیز باید متعد شود که در حالتی که مدیر ساختمان از عملکرد سرایدار راضی نباشد، با توافق بین دو طرف که در اول کار انجام شده است، سرایدار موظف است که حداکثر ظرف مدت 15 روز نسبت به تخلیه سوییت سرایداری اقدام کند و اگر یان کار را انجام ندهد و ممانعت کند مدیر ساختمان می تواند به مراجع قضایی رفته و این کار را به صورت قانونی پیگیری کند.

 

آیا فرآیند تغییر واحد سرایداری امکان پذیر است؟

از آنجایی که واحد سرایداری به عنوان بخشی از مشاعات ساختمان به حساب می آید، در نتیجه هر تصمیمی که قرار است در مورد آن گرفته شود باید مطابق با قانون مشاعات باشد. یعنی چنانچه که قرار است تغییر در کاربری آن ایجاد شود یا حتی واحد مربوطه به فروش رود، باید مطابق با قانون مشاعات عمل شود.

البته بعضی از وکلا بر این باورند که اگر تمام اعضای ساختمان راضی باشند، می توانند نسبت به تغییر کاربری سوئیت سرایداری اقدام کرد و البته برخی از وکلا نیز کاملا خلاف این نظر را دارند.

 

به عنوان نیتجه گیری و سخن آخر نیز باید گفت…

واحد سرایداری یکی از بخش ها در هر ساختمان یا برج می باشد که وجود آن مطابق با قانون تملک آپارتمان ها لازم و ضروری است.در مورد این که واحد سرایداری موجود در ساختمان باید چه ویژگی هایی داشته باشد به طور مفصل صحبت کردیم و از شرایط زندگی در آنجا نیز صحبت کردیم و در نهایت سوال اصلی که هدف نوشتن ما از این مقاله نیز بود پاسخ داده شد و در جواب باید گفت فرآیند تغییر کاربری سوئیت سرایداری بسته به قوانین ساختمان است .اما در کل باید همانند مشاعات ساختمان در مورد آن تصمیم گرفت و برخورد داشت.

 

چک لیست وظایف سرایدار ساختمان

Loading

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن