شارژ واحد خالی آپارتمان

واحد های خالی باید شارژ بپردازند؟ قانون شارژ آپارتمان خالی 

قانون شارژ آپارتمان خالی

آپارتمان نشینی امروزه با رشد چشمگیر جمعیت و محدودیت مساحت شهر ها اجتناب ناپذیر است. یکجا گزینی در آپارتمان درعین حال که مزایایی دارد با مشکلاتی نیز همراه است. نحوه محاسبه شارژ ساختمان همواره یکی از موارد بحث برانگیز و مورد اختلاف در بین ساکنین آپارتمان می باشد. حال آن که واحد های خالی از سکنه در برخی آپارتمان ها مشکل را دو چندان می کنند. واحد های خالی از سکنه معمولا از برخی منافع مشترک در ساختمان بی بهره هستند ولی برخی منافع نیز در خالی یا پر بودن آن ها بی تاثیر است. برای همین این سوال پیش می آید که « آیا واحد هایی هم که خالی از سکنه هستند باید شارژ بپردازند؟»

برای پاسخ به این سوال بهتر است با هزینه شارژ ساختمان، نحوه محاسبه آن و قانون آپارتمان نشینی در زمینه شارژ آشنا شویم.

 

تعریف شارژ ساختمان

آپارتمان ها بسته به مساحت و میزان امکاناتی که دارند دارای هزینه های مشترکی می باشند که توسط ساکنین پرداخت می شود . این هزینه ها باید بصورت ماهیانه توسط اعضا به مدیریت ساختمان پرداخت شود که در اصطلاح به آن شارژ می گویند.

موارد مصرف شارژ ساختمان:

– حق الزحمه ی نگهبان

– پرداخت قبوض مشترک شامل آب ، برق ، گاز

– نگهداری تاسیسات

– نظافت محوطه ی ساختمان

– و سایر امور جاری

همچنین هزینه های عمرانی شامل تعمیر بنا و نمای ساختمان ، تجدید ایزوگام پشت بام ، خرید و تعمیر تاسیسات و… نیز می تواند از شارژ ساختمان مصرف شود .

 

نحوه ی محاسبه شارژ ساختمان

هزینه هایی از هر واحد مسکونی به عنوان شارژ ساختمان دریافت می شود که بر اساس میزان حق پرداختی هر واحد مشخص می شود. بهتر آن است که قبل از تهیه واحد آپارتمان توسط افراد ، قوانین مربوط به آپارتمان نشینی نیز مطالعه شود تا با بسیاری از مشکلات ساکنین واحدهای مسکونی آشنا باشند.

 

انواع روش‌های محاسبه شارژ ساختمان

در محاسبه شارژ ساختمان روش‌های زیادی وجود دارد. دلیل این تنوع باعث رعایت عدالت در نحوه تقسیم‌بندی هزینه‌های آپارتمان می شود. انتخاب نحوه محاسبه شارژ ساختمان توسط هیئت‌مدیره صورت می پذیرد.

– شارژ واحدی

– شارژ متراژی

– شارژ نفری

– شارژ نفر متراژی

– شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

– شارژ واحدی به همراه شارژ نفری

– شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی

– شارژ بر اساس هزینه‌ها

در زیر بصورت مختصر هر یک از روش ها را بیان می کنیم.

 

نحوه محاسبه شارژ واحدی

شارژ واحدی برای مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری مناسب می باشد. بر اساس تعداد واحدها شارژ محاسبه می‌شود و تمامی واحدها شارژ معینی را به صورت ماهانه می پردازند.

 

نحوه محاسبه شارژ متراژی

محاسبه شارژ متراژی برای مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری نیز مناسب است. در این نوع محاسبه مبلغ شارژ به میزان متراژی که هر واحد دارد به صورت ماهانه پرداخت می شود. در این مورد با افزایش متراژ واحدی مبلغ شارژ آن واحد افزایش می یابد.

 

شارژ نفری

شارژ نفری و نحوه محاسبه آن برای واحد های مسکونی مناسب است و به تعداد ساکنین هر واحد مربوط می شود. بدین صورت که هر واحد براساس تعداد افراد ساکن در واحد مبلغ شارژ می پردازد.

 

شارژ نفری متراژی

در شارژ نفری متراژی مدل محاسبه آن بدین صورت است که هر واحد طبق تعداد افراد و متراژ واحد باید شارژ ماهیانه خود را پرداخت نمایند. شارژ نفری متراژی بصورت نسبت بیست به هشتاد محاسبه می شود. این روش محاسبه نیز برای مجتمع‌های مسکونی که واحدهای آن متراژ متفاوتی دارند و سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند بسیار مناسب است.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

این روش محاسبه شارژ ساختمان برای هر سه نوع مسکونی، اداری و تجاری مناسب است. در این روش میزان شارژ متغیر متراژی با شارژ ثابت و معینی تجمیع می‌شود و هر واحد ملزم است این میزان شارژ را به صورت ماهیانه پرداخت نماید.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری بدین صورت است که شارژ ثابتی به ازای هر واحد با شارژ متغیری براساس تعداد ساکنین هر واحد تعیین می شود. این روش مناسب مجتمع‌های مسکونی می باشد.

 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفر متراژی

با ترکیب شارژ ثابت به همراه شارژ نفری و شارژ متراژی می توان به شارژ واحدی به همراه شارژ نفری متراژی دست یافت. در این نوع محاسبه هر واحد مسکونی، شارژ ثابت ماهانه‌ای دارد و برای هر متر مربع و هر نفر باید شارژ پرداخت کند.

 

تعیین شارژ بر اساس هزینه‌ها

در این روش ، شارژ ساختمان بر اساس هزینه‌های آن، در بین واحدها تقسیم می‌شود.

قاعدتاً هزینه‌های آب به صورت نفری و هزینه گاز به صورت متراژی می باشد.

هزینه‌های برق به صورت واحدی یا ثابت می تواند محاسبه می‌شود.

سایر هزینه های ساختمان نیز ممکن است بصورت ثابت یا متغییر در شارژ ساختمان لحاظ شود.

 

ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها در زمینه شارژ ساختمان

در ماده 4 این قانون که به قانون آپارتمان نشینی نیز مشهور است بصورت کلی به هزینه های مشترک آپارتمان اشاره شده است. متن این ماده بیان نموده است که : “حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) – مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان را تعیین می‌کند.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) – در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می‌باشند هزینه‌های مشترک براساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می‌شود.

تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) – چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی‌ به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌ کننده یا استفاده‌کنندگان است.”

این ماده با تعریف کلی از قسمت های مشترک ساختمان و هزینه های آن ، وظیفه تعیین شارژ و نوع آن را به مدیر یا مدیران ساختمان سپرده است. اما در مورد واحدهای خالی اظهار نظر صریحی ندارد.

 

شارژ واحد خالی از سکنه

حال که با تعریف شارژ ساختمان، نحوه محاسبه و ماده قانونی مربوط به آن آشنا شدیم باید به این سوال پاسخ بدهیم که ” آیا واحد های خالی هم باید شارژ پرداخت کنند؟”

با افزایش ساخت و ساز ها و سرمایه گذاری افراد در بخش ملک و املاک شاهد افزایش واحد های خالی از سکنه می باشیم که صرفاً جهت سرمایه گذاری افراد در بخش املاک ساخته شده اند . گاهاً ماه ها و سال ها این واحد ها خالی هستند و هیچ استفاده ای از آنها نمی شود. حال سوال اینست که در این بین تکلیف شارژ این واحد ها چه می شود ؟

طبق ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها، پرداخت حق شارژ ساختمان از سوی مالکین آنها بصورت ماهانه الزامی است، چه از آن استفاده بشود چه اینکه خالی بماند.

حق شارژ و تعمیرات ساختمان به بودن یا نبودن افراد ارتباط ندارد. با این حال برخی از هزینه ها مربوط به استفاده از واحد محسوب می شود که در این صورت با خالی بودن واحد نباید لحاظ شود. هزینه هایی نظیر آب، گاز و برق مشاع در صورتی که واحدی خالی از سکنه باشد قاعدتاً برای آن باید معاف شود.

 

تعریف واحد خالی از سکنه

این سوال ممکن است در ذهن هر کسی پیش بیاید که منظور از واحد خالی از سکنه چیست؟ آیا واحد خالی از سکنه به واحدی اطلاق می شود که هنوز اجاره داده نشده است؟ یا این که مستاجری آن را اجاره کرده ولی در آن سکونت ندارد؟

این دو سوال ، پاسخ های متفاوتی دارد.

اگر واحدی هنوز اجاره داده نشده است و کسی در آن ساکن نیست ، هزینه شارژ آن با مالک است. حال اگر واحدی توسط مستاجری اجاره شده اما در آن ساکن نیست، اگر بین مالک و مستاجر در زمینه پرداخت شارژ ساختمان توافق شود که مالک پرداخت کند با مالک و اگر توافق شود که مستاجر پرداخت کند، این وظیفه برعهده مستاجر است.

 

آیا واحدهایی هم که خالی از سکنه هستند باید شارژ بپردازند؟

برخی از هزینه ها نیز هستند که ربطی به استفاده یا عدم استفاده از واحد آپارتمانی ندارند. این هزینه ها بصورت کلی به تمام آپارتمان مربوط است. بطور مثال هزینه دربان یا باغبان و یا نظافت چی که در این صورت اگر واحدی خالی از سکنه باشد باز هم باید این هزینه را بپردازد. پس می توان چنین گفت که بخشی از شارژ ساختمان ربطی به خالی بودن یا پر بودن واحد آپارتمان ندارد و باید توسط مالک پرداخت شود. همچنین بخشی از شارژ بخاطر عدم استفاده از واحد آپارتمان قابل پرداخت نیست.

با تمام این موارد به دلیل این که قانون و ماده 4 آن، تصمیم گیری درباره نحوه محاسبه شارژ را به مدیران سپرده است می توان توافقی بین مدیران در جهت محاسبه شارژ واحد خالی را مدنظر قرار داد. مدیران با توجه به هزینه های مشترک و جاری ساختمان می توانند هزینه شارژ واحد خالی از سکنه را برآورد نموده و به مالک اعلام کنند.

 

آیا مستاجر بدون سکونت هم باید شارژ پرداخت کند؟

در برخی قراردادها توافقانی در زمینه پرداخت شارژ توسط مستاجر صورت می گیرد. در چنین مواردی اگر مستاجر ساکن نشود و پس از مدتی قرارداد به هر دلیلی فسخ شود تکلیف شارژ مدت اجاره چه می شود؟ مستاجری که مالک نیست و از منافع مشترک آپارتمان بدلیل عدم سکونت و سپس فسخ قرارداد بی بهره است آیا باید باز هم شارژ پرداخت کند؟

به نظر می رسد در چنین مواردی مالک باید هزینه شارژ را بپردازد هر چند با مستاجر توافق نموده است. دلیل این استدلال این است که مستاجر هیچ منفعتی نبرده است حال آن که مالک به سبب مالکیت خود در واحدی از آپارتمان باید هزینه آن را بپردازد. توافقی که در قرارداد ذکر شده است پس از فسخ آن قابل اجرا نیست مگر این که مالک و مستاجر پس از فسخ قرارداد توافق کنند که مستاجر هزینه شارژ را بپردازد.

 

نتیجه گیری:

با توجه به موارد بالا می توان چنین نتیجه گرفت که برخی هزینه ها به خالی بودن یا سکونت داشتن افراد در آپارتمان ربطی ندارد و باید پرداخت شود. برخی از هزینه ها نیز به سبب عدم استفاده از آن نظیر آب یا گاز و … می تواند معاف باشد. با این حال مدیران تصمیم گیرنده اصلی در تعیین مقدار شارژ ساختمان برای ساکنین هستند.
گاهاً در صورت عدم سکونت، با توافق مدیران و مالکین، می توان برخی از هزینه ها را در شارژ لحاظ نکرد ولی بطور کلی بعضی از هزینه باید پرداخت شود.
مدیران با توجه به هزینه ها و توافق بین شان می توانند هر یک از روش های محاسبه شارژ ساختمان را مد نظر قرار دهند.

 

پیشنهاد

اگر شما مدیر ساختمان هستید می توانید با مراجعه به اپلیکیشن هومتیک، شارژ هر یک از واحدها را بصورت مجزا محاسبه کنید و به مالک اعلام نمایید. همچنین برای آگاهی بیشتر از قوانین مربوط به شارژ ساختمان و نحوه محاسبه آن نیز این اپلیکیشن امکانات بی نظیری را در اختیار شما قرار می دهد.

 

Loading

3.9/5 - (52 امتیاز)

۴۲ در مورد “واحد های خالی باید شارژ بپردازند؟ قانون شارژ آپارتمان خالی ”

  1. احتراما سازنده ساختمان از هشت واحد پنج واحد را فروخته و مالکان سکونت و استفاده می‌کنند سه واحد آن فروش نرفته آسانسور هم استاندارد و بیمه گردیده شده و تحویل مالکان قرار داده شده با توافق طرفین هزینه شارژ و نگهداری آسانسور و تمیزکاری و تعمیرات را مقرر شد من سازنده نیم بها پرداخت کنم و ساکنین دیگر کامل، حال بعد از یکسال دوباره باید استاندارد گرفت و آسانسور را بیمه کرد آیا سازنده با وجود اینکه یکبار یکسال آسانسور ساختمان را بیمه و گارانتی کرده و الان گارانتی و استاندارد تمام شده آیا باید سازنده بابت آن سه واحد فروخته نشده خود هزینه کامل بدهد؟ من ۵ واحد را تحویل دادم پایان کار گرفتم سندم زدم هزینه استاندارد مجدد بعهده استفاده کنندگان است.. حال اخلاقا و قانونا سازنده نسبت به استاندارد و هزینه بیمه یکسال آینده باید هزینه پرداخت کند؟ از طرفی هم ممکن است یکماه دیگه واحدها بفروش برسد چه نیاز هست هزینه بیمه و استاندارد یکسال آینده را بدهم هر چند هزینه نگهداری و سرویس را قبول دارم که باید پرداخت بشه

    1. سلام ، طبق شرایطی که ذکر فرمودید ، هزینه ها باید توسط شما پرداخت شوند. درمورد فروش واحدها چون در حال حاضر فروش نرفته اند ، بنابراین با احتمالات نمیتوانیم تصمیم گیری کنیم.

  2. سلام خسته نباشید من یه واحد در یه برج ٢٢٠ واحدی خریداری کردم و این واحد رو نه اجاره دادم و نه خودم استفاده میکنم خالی از سکونته شارژ رو باید کامل پرداخت کنم?

    1. ادمین هومتیک

      سلام شارژ باید پرداخت بشه ، اما نه به اندازه دیگر ساکنین ، چون واحد شما خالی هست مدیر مبلغ کمتری از شما دریافت می کنه.

  3. سلام من در آپارتمانی ۲۴ واحدی ساکن هستم و برای سرامیک راهروها و رنگ راه پله آکثریت قبول کرده‌اند هزینه را بپردازند آیا مالکین واحد هایی که قبول نمی‌کنند باید چکار کنن

  4. سلام
    ساختمانی ۱۰ واحدی هستیم. جک پارکینگ به قیمت سه میلیون تومان خراب شده است. در ساختمان سه واحد خالی وجود دارد. آیا این سه واحد باید این هزینه را بپردازند ؟
    دو دیدگاه وجود دارد
    اول: هر واحدی که پارکینگ دارد باید سهمی از هزینه جک درب را بپردازد. و در این صورت یکی از واحد ها دو پارگینگ دارد که باید دو برابر بپردازد
    دوم: واحد های خالی در پرداخت معاف باشند و هزینه بین بقیه تقسیم شود.

    1. ادمین هومتیک

      سلام ، واحدهای خالی موظف به پرداخت هزینه تعمیر وسایلی که در اثر استفاده و استهلاک نیاز به تعمیر دارند ، نیستند. اما در صورت توافق می توان به آن ها پیشنهاد پرداخت را ارائه نمود.

  5. در یک ساختمان ۲۰ واحدی که همه متراژها تقریبا برابر و شارژ ماهیانه نیز برای تمامی واحدها یکسان هست؛ یکی از واحدها به علت اظهاری عدم حضور تمام وقت در واحد و استفاده از واحد در حدود نیمی از سال ( به عنوان ساختمان نیمه خالی ) شارژ واحد خودش رو نیم بها پرداخت می کنه . آیا این رویه با عرف و قانون آپارتمان نشینی همخوانی داره ؟

    1. با سلام ، واحد مورد نظر به دلیل سکونت (تفاوتی نمی کند که ساکن واحد در مسافرت باشد یا خیر) ملزم به پرداخت شارژ کامل است.

  6. در آپارتمان بدلیل اینکه مخارج ثابت(قبوض) مشخص هست و با تخلیه واحد به نسبت حتما نرخ قبوض پایین تر میآید نباید هزینه قبوض دریافت گردد. ولی سایر مخارج مانند آسانسور سرایدار باغچه و…چون اموال ثابت هستند باید مخارج دریافت گردد.ولی در برج ها چون نحوه و میزان قبوض قابل حسابرسی نیست کلا باید دریافت گردد.وخالی بودن آن ربطی به شارژ ندارد.البته در آپارتمان ها مستاجر یا مالک باید زودتر تخلیه خود را اعلام کند.و احتمالا در اثر تخلیه و حمل اثاثیه بصورت تمییز و شسته شده حتما میزان مصرف آب و برق بالاتر خواهد بود پس باید مبلغ بیشتری علاوه بر شارژ پرداخت گردد.و ممنوعیت و هشدار استفاده از آسانسور و تخریب دیواره راه پله دوباره تاکید گردد.

  7. سلام
    واحدی خریداری کردم که یک سال اول را در آن ساکن نبودم و قرار است از سال دوم ساکن شوم، مدیر ساختمان به من گفته که شارژ این مدت را باید پرداخت کنم ، آیا به واحد من تو مدتی که ساکن نبوده ام شارژ تعلق می گیرد یا نصف تعلق می گیرد یا اصلا تعلق نمی گیرد؟

  8. سلام.اینجانب دو واحد در مجتمع ۷۲ واحدی دارم که تاکنون خالی از سکنه میباشد بدلیل اینکه برق واحد وصل نگردیده.سوال اینست که من چگونه باید شارژ را پرداخت کنم.آیا هزینه آسانسور و تعمیرات آن و هم چنین هزینه استخر و تعمیرات آن و آب مصرفی شامل حال من میشود؟
    بطور کلی چگونه باید شارژ را پرداخت کنم.
    با سپاس

  9. با سلام
    واحد آپارتمان من ۱۰ سال خالی بوده و الان هم چون از کار بیکار شدم و فاقد شغل هستم و هنوز هم ساکن نیستم توانایی پرداخت شارژ آپارتمان خالی از سکنه را ندارم .رای شعبه حل اختلاف هم که به دلیل عدم حضور من غیابی صادر شده است (ابتلا به کرونا). آیا ماده قانونی وجود دارد مبنی بر عدم پرداخت شارژ ساختمان برای واحدهای خالی و بدون امکانات اولیه؟ تشکر

  10. محسن شر یعتی

    سلام
    من در یک مجتمع هفت واحدی زندگی می کنم ولی در طول سال بین سه الی ششماه بیشتر ساکن نیستم
    آیا حق شارژ در ایامی که نیستم کامل است یا نصف حساب می شود؟

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ، چون آپارتمان در حالت کلی خالی از سکنه نیست ،موظف به پرداخت هزینه کامل هستید.

  11. با سلام.

    آپارتمانی ۴ طبقه موجود است. یک مالک در طبقه اول مستقر است و سه واحد آن برای بنده است که از این سه واحد، دو واحد آن کلید نخورده است وکسی در آن ساکن نیست . یک ماه پیش، چاه فاضلاب ساختمان پر گردید. جهت تخلیه چاه و همچنین تعمیر چاه و انباره آن هزینه هایی صورت گرفت. سوال این است که هزینه تعمیر چاه که مبلغ نسبتا بالایی هم دارد به واحد های خالی هم تعلق میگیرد یا خیر؟ لازم است که بگویم هزینه آب مصرفی به صورت نفراتی اخذ میشود؟

    با سپاس

  12. در یک مجتمع تجاری که بصورت کامل راه اندازی نشده و هنوز سازنده به تعهدات خود عمل نکرده و به دلیل مشکلات ساخت و مکانی آن که استقبالی جهت اجاره نشده، عده ای از مالکان تصمیم به اجاره زیر قیمت کرده اند.و مدیری برای خود انتخاب کرده اند و طلب شارژ از بقیه واحدها دارند.آیا مجتمع تجاری که فقط سی درصد آن اجاره رفته می‌توانند از هفتاد درصد بقیه که خالی هستند و اجاره نرفته طلب شارژ بکنن؟

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ،بهتره توافق انجام بشه ، اما در این موارد معمولا از واحدهای خالی شارژ به صورت نصف دریافت خواهد شد.

  13. سلام
    من واحدی دارم که قبلا اجاره دادم ولی الان خالی است . در مجتمع ما دو مبلغ ماهانه می گیرند. یکی برای شارژ ماهانه و یکی برای حق انشعاب که با توجه به اینکه کنتور آب و گاز مجتمع ما مشترک است برحسب متراژ می گیرند . من حق شارژ را می دهم ولی آیا باید حق انشعابی که اصلا استفاده نمی کنم هم باید پرداخت کنم؟طبق کدام ماده قانونی می توانم استناد کنم؟

  14. فرامرز فرزام

    با سلام
    من مالک یک باب آپارتمان یک ساختمان۸طبقه آپارتمانی(هرطبقه یک واحدمستقل) هستم و واحد من خالی بوده و از پارکینگ هم استفاده نمی کنم مدیران ساختمان از من درخواست پرداخت حق شارژ و هزینه تعمیرات آسانسور دارند لطفا راهنمایی بفرمایید باتوجه به عدم استفاده اینجانب از امکانات مشترک ساختمان آیا من باید حق شارژو هزینه تعمیرات آسانسور به اندازه آنهایی که ساکن هستند و استفاده کامل می کنند بپردازم ؟
    (هرواحد یک پارکینک برای یک خودرو دارد) ولی ۳نفر از مالکین دیگر هرکدام یک ماشین اضافه در فضای مشترک پارکینگ ها نگه میدارندو پولی هم بابت آنها نمی دهند نحوه برخورد با صاحبان خودروهای اضافه به چه صورت باید باشد.
    ممنونم که پاسخ می فرمایید

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ، هزینه شارژ برای شما معمولا به صورت نصف حساب می شود. در خصوص هزینه تعمیرات ساختمان نیز کلیه مالکین اعم از ساکن و غیر ساکن باید هزینه را پرداخت کنند.

  15. سلام اینکه ساکنین آپارتمان خالی نباید پول آب بدهند مگه نظافت آب لازم نداره.باغچه آبیاری نمیخواهدتازه هزینه فاضلاب هم که هست.من یک نفر سهم آب حساب میکنم برای واحد خالی.

  16. سلام دریک آپارتمان ۴ طبقه دو طبقه آن خالی ازسکنه هست وهیچ استفادهی نمی شه .حال هزینه شارژ ماهینانه (شامل
    کنتورآب وبرق که بصورت مشاع هست .نطافت ماهیانه سرویس آسانسور . تعمیرریموت پارکینگ .آیفون تصویری .تعمیرآسانسور )
    شامل این دوطبقه خالی می شود ؟یانه؟

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ، هر هزینه ای که مربوط به شارژ ساختمان باشد ، معمولا به صورت نصف از واحدهای خالی دریافت می شود.

  17. باسلام ساختمان دارای ده واحد میباشد که نیمی واحدها بامتراژکمتر ونیمی متراژ بیشتر میباشد
    واینکه بعضی از واحد ها هم خالی است .محاسبه شارژ به چه صورت انجام شود عادلانه است؟

  18. اسماعیل صادقی

    باسلام من ملک کلنگی داشتم دادم سازنده ۵۰/۵۰بصورت موسوی بسازه العان ساخته شده سازنده واحدهای خودشوفروخته وخریداران۶ماهه نشستن ولی بین من وسازنده بدلیل نواقص طبق قرارداداختلاف بوجودامده وازتحویل واحدهای من خودداری نموده که شکایت کردم سازنده ازحضوردراولین دادگاه هم خودداری کرده طبق قراردادو تعهدبه پرداخت اجاره منزل استیجاری هم خودداری باتوجه به اینکه واحدهای من کامل آماده نبوده یکی ازواحدهاراخودم کامل کرده وساکن شدم ولی بقیه واحدااماده نشده وازاماده کردن وتحویل آن خودداری می نمایدحتی جدیدااقدام به تعویض قفلهای درب واحدها نموده العان ساکنین می گویندمن بابت همه واحدها که ۴واحدمیباشدبایدتمام شارژپرداخت کنم درصورتیکه یک واحددراختیارگرفتم بل اجبار چون بازنشسته هستم ازطرفی از ادن اجاره بهاخودداری نموده ایاهزینه برعهده مالک است یاسا نده ممنوم راهنمایی بفرمایید

  19. سلام.
    من یک واحد آپارتمان در طبقه همکف یک مجتمع ۵طبقه ۱۵ واحدی دارم که در حال حاضر خالی میباشد.
    سئوال بنده این است که آیا برای تعمیرات آسانسورباید هزینه ای پرداخت کنم.
    ضمنا در مورد هزینه انشعابات مصرفی مشترک مثل آب و گاز آیا باید شارژ کامل پرداخت نمایم

  20. سلام
    در ساختمانمان یک واحد خالی بوده و بتازکی مستاجر آمده.
    همان اوایل پمپ آب مشا تعویض شدو پمپ معیوب تعمیر.
    آیا واحدی که خالی بوده هم باید هزینه ای بپردازد؟
    ممنون

  21. سلام . برای واحدهایی که شارژ پرداخت نمیکنند چه راهکاری دارید ؟ آیا اهرم فشاری وجود داره ؟ اگر راهکارش شکایت هست ، پروسه شکایت چگونه است و چقدر زمان میبره؟

  22. یک واحد آپارتمان در مازندران خریداری کردم و در سال جمعاً یکماه از آن استفاده میکنم. بابت هزینه های ساختمان مثل هزینه تعمیر پمپ آب، هزینه تمیز کردن ساختمان، هزینه آب مشترک، هزینه برق مشترک به چه میزانی باید هزینه پرداخت کنم. کامل یا …؟ ممنون از شما

  23. ابوالفضل روشنی

    سلام
    یک واحد ۶۸ متری در مجتمع ۱۷۷ متری دارم، ۴ سال پیش آماده شده و تحویل گرفته ام، نه اجاره داده ام نه سکنی داشته ام.
    چاه فاضلاب پر شده و هزینه بالایی بابت تخلیه، تعمیر و کنده کاری آن توسط مدیران برج صورت گرفته، الان با توجه به خالی بودن واحد من ،این هزینه شامل من می شود یا نه؟؟
    در این مدت آیا شارژ ماهانه ساختمان بر عهده من است؟؟ با تشکر

  24. سلام
    ما منزل پدری خود را مشارکت کردیم با سازنده برای ساخت و ساز
    در حین ساخت و ساز دو تن از برادرانم فوت کردند
    و همین موضوع موجب اختلاف بین وراث شده و به همین دلیل سازنده منزل ما را فعلا تحویل نداده آیا با توجه به اینکه ما هنوز واحدی تحویل نگرفتیم آیا پول شارژ به ما نیز تعلق میگیرد
    ممنون از پاسخگویی شما

  25. سلام
    ضمن تشکر از راهنما‌یی‌های بسیار مفیدتون، آیا هزینه ایزوگام سقف مجتمع‌های ۱۰-۱۵ واحدی. بایستی بصورت مساوی بین تعداد واحدها تقسیم بشه یا با احتساب تعداد نفرات هر واحد تعیی میشـه؟
    سلامت و برقرار باشیـد

  26. ما در مجتمع ۱۲ واحدی هستیم شش واحد شمالی ۹۸ متری و شش واحد جنوبی ۱۲۰ متری هستند با اینحال هزینه ایزوگام پشت‌بام بر اساس تعداد نفرات محاسبه شده است!

  27. سلام
    هیئت مدیره هستم یکی از واحد ها هنوز ساکن نشده هزینه شارژبالا رفته و هزینه شارژ پرداخت نمیکند. چه کار بتوانم هزینه شارژ پرداخت کند.

  28. سلام من مدیر ساختمان یک مجتمع ۸ واحدی هستم یکی از از واحد تازه خریداری شده و صاحب خانه یک سال است که خورد خورد وسایل خود را داخل خانه میآورد و گاهی شب ها آنجا می‌خوابد ولی هنوز وسایل خود را کامل نیاورده آیا شارژ تعلق میگیره یا نه

  29. با سلام بنده صاحب یک واحد آپارتمان در یک مجتمع آپارتمانی هستم . و از برا ساخت شدن ساختمان واحد خالی از سکنه بنده آیا یاد هزینه ی تعمیرات مانند آسانسور…. را بپردازم ؟

  30. باسلام،بنده دریک آپارتمان چهارواحدی هستم که واحدم چهارماه خالی وبدون رفت وآمد بوده آیا شارژ کامل باید پرداخت کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن