قوانین آپارتمان نشینی

آیین نامه انضباطی آپارتمان نشینی؛ باید ها و نبایدها

امروزه دیگر بیشتر افراد در آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی زندگی می‌کنند، دلیل آن نیز کاملا مشخص است. چون با وجود افزایش جمعیت و کم بودن فضا، مردم به‌ناچار به زندگی در آپارتمان‌ها روی آورده‌اند، اما واقعیتی که در این مورد وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد، عدم آشنایی مردم با فرهنگ آپارتمان‌نشینی است. خیلی از افراد اصلا در این مورد چیزی نمی‌دانند یا باخبر هستند، اما به قوانین موجود در آپارتمان توجهی نمی‌کنند و قوانین را مساله‌ای بی‌اهمیت می‌دانند. بهتر است بدانید برای این که بتوانید در آپارتمان با ساکنان به‌مشکل خاصی برنخورید و زندگی آرامی داشته باشید، باید در مورد قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی بدانید. در این مطلب قرار است به بیان قوانینی می‌پردازیم که برای زندگی در آپارتمان لازم است، بنابراین تا انتهای مطلب همراه هومتیک باشید.

 

بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

فراموش نکنید که توجه به فرهنگ آپارتمان‌نشینی، برای آسایش زندگی خودتان نیز مهم است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین‌ قوانین اشاره می‌کنیم.

 

به حریم خصوصی همسایه‌ها احترام بگذارید

در هر شرایطی باید حریم شخصی همسایه خود را حفظ کنید و در صورت عدم توجه به این مورد، بدون شک اختلافات و درگیری‌های زیادی رخ می‌دهد. همچنین نباید در زندگی همسایه خود دخالت نکنید و سوالات غیر معمول بپرسید، سلام و احوالپرسی یک حد متعارف است که در تمام ساختمان‌ها بین ساکنان وجود دارد.

 

پرداخت قبوض را به‌موقع انجام دهید

همیشه سعی داشته باشید قبض‌ها را سر موقع پرداخت کنید تا دیگر مدیر ساختمان دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشد و نظم در ساختمان نیز حفظ شود. البته امروزه با وجود اپلیکیشن‌های مدیریتی ساختمان که امکان پرداخت قبوض را در اختیار ساکنان قرار می‌دهند، دیگر نگرانی در این مورد وجود ندارد.

 

از ورود افراد ناآشنا به ساختمان جلوگیری کنید

همیشه بعد از ورود و خروج به ساختمان از بسته شدن درب اطمینان خاطر پیدا کنید و به‌هیچ عنوان به افراد غریبه اجازه ورود به ساختمان را ندهید. در صورت عدم توجه فرد غریبه به تذکر شما و مشکوک بودن، این مساله را با مدیر ساختمان در میان بگذارید.

 

بهداشت را رعایت کنید

خیلی از افراد، به رعایت بهداشت در داخل خانه اهمیت می‌دهند، اما دیگر به حفظ بهداشت در خارج از منزل توجهی نمی‌کنند. اما باید در مشاعات ساختمان که شامل راهرو، پله‌ها، پارکینگ، آسانسور و دیگر بخش‌ها است، بهداشت را رعایت کنید.

قانون رعایت نظافت در مشاعات

 

مراقبت و نگهداری صحیح از تاسیسات ساختمان

همان‌طور که می‌دانید، تجهیزات ساختمان برای همه ساکنان است، در نتیجه با توجه به استفاده صحیح، دوام تجهیزات افزایش پیدا می‌کند و دیگر لازم نیست، هزینه‌ای بابت تعمیرات بپردازید. آسانسور، سیستم گرمایش و سرمایش و روشنایی ساختمان از جمله مواردی است که باید به حفظ و نگهداری صحیح از آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

برای ساکنان دیگر واحدها مزاحمت ایجاد نکنید

طبیعتا در طول سال، برای هر یک از واحدها پیش می‌آید که به‌دلیل مهمانی، کمی سروصدای بیشتری در مقایسه با قبل داشته باشند و همسایه نیز می‌تواند شرایط را درک کند. اما این مورد وقتی آزاردهنده می‌شود که دیگر تعداد مهمانی و سروصداها خارج از حد عرف باشد و همسایه‌ها را اذیت کند. از این رو، اگر مهمانی دارید، حتما از قبل بابت سروصدای ناخواسته عذرخواهی کنید و این مورد را با همسایه خود در میان بگذارید.

ماده 59 قانون آپارتمان نشینی ، رعایت سکوت در ساختمان

 

از پارکینگ دیگران استفاده نکنید

همان‌طور که می‌دانید از ابتدا جای پارکینگ هر واحدی توسط مدیر مشخص می‌شود. از این رو، طبق این توافق باید ماشین خود را جای مشخص پارک کنید. در صورت عدم رعایت به این مورد، مالک آن جای پارکنیگ می‌تواند از شما شکایت کند. البته فراموش نکنید که رعایت این قبیل از قوانین نماینگر درک بالای شما از فرهنگ آپارتمان‌نشینی است.

قوانین پارکینگ آپارتمان ، متراژ ، شماره گذاری ، قید در سند

 

به تابلو اعلانات ساختمان توجه کنید

دقت داشته باشید که همیشه باید به تابلو اعلانات ساختمان توجه کنید، زیرا معمولا زمان برگزاری جلسه‌ها و تصمیمات احذ شده توسط هیئت مدیره از این بخش به اطلاع واحدها می‌رسد.

 

با نگهبان و سرایدار رفتار خوبی داشته باشید

برخی از ساکنان، گاهی فراموش می‌کنند که با کارکنان ساختمان رفتار خوبی داشته باشند، در صورتی که توجه به رعایت حال این افراد نیز از فرهنگ آپارتمان‌نشینی است و شخصیت ساکنان را نشان می‌دهد. سعی کنید، همیشه با تمیز نگه داشتن فضای ساختمان و تقدیر از این افراد، زحمت آن‌ها را بیشتر نکنید.

حق و حقوق سرایدار ساختمان مسکونی ، بیمه و مزایا

 

در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید

در بعضی از ساختمان‌ها که آب، برق و گاز واحدها با یکدیگر مشترک است، صرفه‌جویی در مصرف انرژی اهمیت بالایی دارد.

روش کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها

 

حفظ زیبایی فضای سبز ساختمان

یکی دیگر از قوانین آپارتمان‌نشینی به حفظ زیبایی فضای سبز ساختمان برمی‌گردد، چون این فضا نیز بخشی از محل زندگی به‌شمار می‌رود.

 

مسیر راه‌پله را با گذاشتن وسایل سد نکنید

فراموش نکنید که راه‌پله جزو بخش‌های مشترک ساختمان است و نباید با گذاشتن وسایل، مسیر رفت‌وآمد ساکنان دیگر واحدها را ببندید.

 

به فرزندان خود قوانین آپارتمان‌نشینی را یاد دهید

بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که بچه‌ها در راه‌پله‌ها سروصدا می‌کنند یا در خانه از این طرف به آن طرف می‌دوند که این کارها بدون شک، برای همسایه طبقه پایین و کناری آزاردهنده است. از این رو، لازم است که به کودکان قوانین را یاد دهید و به آن‌ها بگویید که تنها در محوطه‌ای که برای بازی در نظر گرفته شده، اجازه بازی دارند.

 

از کشیدن سیگار در قسمت‌های مشترک ساختمان خودداری کنید

در خارج از واحد و بخش‌های مشترک ساختمان، اجازه استعمال دخانیات ندارید.

 

به قوانین نگهداری از حیوانات در آپارتمان توجه کنید

تنها در صورتی می‌توانید، حیوانات را در داخل واحد خودتان نگهداری کنید که از مدیر اجازه گرفته‌ باشید. همچنین، اجازه نگهداری از حیوانات را در بخش‌های مشترک ساختمان به‌هیچ عنوان ندارید.

 

واحدهای مسکونی، کارکرد تجاری ندارند

دقت داشته باشید که تنها به‌دلیل خرید یا اجاره یک ملک، این اجازه را ندارید که هر کاری در آن ملک انجام دهید. برخی از افراد با به‌کار بردن چهاردیواری اختیاری، از واحدهای مسکونی، استفاده تجاری می‌کنند. این مورد از نظر قانونی درست نیست و مدیر ساختمان در صورت مشاهده باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

 

سخن نهایی

با توجه به قوانین آپارتمان‌نشینی، حقوق همسایه‌ها را رعایت کنید و زندگی آرام و راحتی داشته باشید. فراموش نکنید که خانه محل آرامش افراد است و باید تمام ساکنان یک آپارتمان تلاش کنند تا در برقراری آرامش سهم داشته باشند. با اپلیکیشن مدیریت ساختمان رایگان هومتیک، قوانین ساختمان را با ساکنان واحدها در جریان بگذارید و در صورت بروز هر نوع مشکلی، از بخش تابلو اعلانات برنامه، به واحدها تذکر دهید. برای طراحی این اپلیکیشن نیازهای مدیر و ساکنان در نظر گرفته شده تا دیگر واحدها و مدیر از بابت پرداخت شارژ و پیگیری آن، صورت حساب هزینه‌ها و مدیریت خدمات در ساختمان دغدغه‌ای نداشته باشند. اگر می‌خواهید با تمام قوانین آپارتمان نشینی به صورت کامل و جامع آشنا شوید به صفحه قوانین آپارتمان نشینی مراجعه فرمایید

 

 

بیشتر بخوانید:

آیین نامه مجتمع های اداری و تجاری

 

Loading

3.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن