استخر پیش ساخته چیست؟ انوع مختلف و مزایا و معایب

استخر پیش ساخته چیست؟ انوع مختلف و مزایا و معایب

تا به حال فیلم های آمریکایی را دیده اید که در آن صاحب خانه ها برای اینکه جهت فرزندان خود استخر و فضای بازی ایجاد کنند، از استخر های پیش ساخته و جذاب استفاده می کنند؟ آیا تا به حال آرزو کرده اید از این مدل استخرها در حیاط و یا ویلای خود داشته باشید؟ امروز قصد داریم استخرهای پیش ساخته را مورد ارزیابی قرار داده و بررسی کنیم اصلا استفاده از این سبک استخرها برای شما مناسب است یا خیر؟

 

استخر پیش ساخته چیست؟

استخر پیش ساخته، استخر شنایی است که معمولا در زیرزمین یا روی زمین قرار می گیرد و به طور کامل در یک تاسیسات ساخته می شود و سپس برای نصب به خانه ها ارسال می شود. این استخرها معمولاً نسبت به استخرهایی که باید در محل ساخته شوند، مانند استخرهای بتنی و استخر وینیلی، خیلی سریعتر نصب می شوند. دو نوع برتر استخرهای پیش ساخته، استخرهای فایبرگلاس و استخرهای بتنی هستند که باید بر اساس معیارهای مختلف از آنها استفاده کنید.

 

مزایای استخر پیش ساخته چیست؟

مهم نیست چه نوع استخر در خانه خود راه اندازی می کنید، ولی همیشه باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار دهید. در مورد استخرهای پیش ساخته، داستان کمی فرق می کند و باید در این مورد، عمیقتر نگاه کنید. شاید اصلی ترین مزیتی که این استخرها دارا هستند، سهولت و سرعت نصب است، زیرا استخرهای پیش ساخته معمولاً خارج از محل ساخته می‌شوند و می‌توان آنها را به سرعت در محل مونتاژ کرد. این مسئله سبب می شود با مشکلات ساخت و ساز روبرو نشوید.

از سوی دیگر استخرهای پیش ساخته شده، اغلب دارای مواد بادوامی هستند که باعث طول عمر می شوند و نگهداری آنها با سهولت انجام می شود. علاوه بر این، در مقایسه با روش های ساخت و ساز سنتی، فرآیند تولید کنترل شده،  اغلب باعث افزایش کیفیت بالا و سازگاری می شود. به طور کلی، استخرهای از پیش ساخته شده یک راه حل راحت و قابل اعتماد برای کسانی که به دنبال راهی بی دردسر برای لذت بردن از اوقات فراغت خود هستند، ارائه می دهد.

 

معایب استخر پیش ساخته چیست؟

اگر چه استخرهای پیش ساخته دارای مزایای مختلفی هستند، ولی معایبی نیز دارند که خریداران باید با آنها آشنایی داشته باشند. در مقایسه با استخرهای سفارشی، یکی از نکات منفی که برای شخص من بسیار مهم است، محدودیت در انعطاف پذیری طراحی است. علاوه بر این، پیکربندی ثابت استخرهای پیش ساخته شده ممکن است چالش هایی را در مورد تطبیق آنها در فضاهای خاص یا اجرای کارهایی در جهت زیبایی خاص ایجاد کند. در نهایت، دوام استخرهای پیش ساخته شده ممکن است متفاوت باشد و در برخی موارد، کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آنها ممکن است با طول عمر استخرهای بتنی مطابقت نداشته باشد. به این ترتیب، اگر قصد دارید از این استخرها برای ویلا و یا حیاط خود استفاده کنید، باید اهداف اولیه خود را مشخص کنید.

 

انواع استخر پیش ساخته کدام است؟

به منظور اینکه مهندسین بتوانند شکاف میان استخرهای پیش ساخته را با استخرهای سفارشی از میان ببرند؛ طرحهای مختلفی از این استخرها را در طی سالیان متمادی به بازار معرفی کرده اند که در این بخش قصد داریم همراه با هم نگاهی دقیق بر روی این سبک از استخرها بیاندازیم.

 

استخر پیش ساخته فایبرگلاس

اگر بخواهید نظر مرا بدانید، یکی از بهترین گزینه ها برای خرید استخرهای پیش ساخته همین استخرهای فایبرگلاس هستند که به دلیل سبکی و مقاومت بالا بیشترین مزیت را نیز به همراه دارند. ساختار پلاستیکی محکم با فایبرگلاس، مقاومت آنها را در برابر چالش های مربوط به آب و هوا مانند خوردگی، زنگ زدگی و تخریب ایجاد می کند و این استخرها را به ویژه برای آب و هوای مختلف، مناسب می کند. به عنوان مثال اگر در یک شهر کویری هستید و دمای هوا +50است، این گزینه می تواند انتخاب خیلی خوبی برای شما به حساب بیاید. حسن دیگر استخرهای فایبرگلاس، بحث بهداشت و تمیزی آن است که جلبک و باکتری را در خود جای نمی دهد و آب به مدت طولانی در آن باقی می ماند.

استخر پیش ساخته فایبرگلاس

استخر های PVC

اگر در کار ساخت و ساز هستید و یا قصد دارید خانه خود را تعمیر کنید، حتما با پی وی سی آشنایی دارید. استخرهای پی وی سی پیش ساخته به دلیل بهداشتی بودن و هزینه پایین، یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آیند. سطح صاف و بدون ایراد مواد PVC از رشد جلبک ها، کپک ها و سایر میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند و احتمال آلودگی آب را کاهش می دهد و فرآیند تمیز کردن را ساده می کند. PVC همچنین در برابر خوردگی شیمیایی مقاوم است و امکان استفاده بی ضرر از مواد شیمیایی تمیزکننده استاندارد، استخر را در جهت استفاده بی خطر، آماده می کند. یکی از مشکلات اصلی این استخرها، بحث طول عمر است که نسبت به استخرهای دیگر در این لیست، عمرکمتری دارد و معمولا بعد از 10 سال خراب می شوند.

استخر های PVC

استخر پیش ساخته بتنی

شاید فکر کنید این استخرها به دلیل استفاه از بتن و طول عمر بالا، گزینه بسیار مناسبی به حساب بیاید، ولی اگر از نظر تجربه بخواهیم صحبت کنیم، اینطور نیست. استخر پیش ساخته بتنی به دلیل وزن بالا و بحث ظرافت در اجرا می تواند یکی از بدترین گزینه ها باشد. علاوه بر این، تمیز کردن و رعایت مسائل بهداشتی نیز یکی از چالش های دیگر به حساب می آید. به همین دلیل اگر قصد دارید از استخرهای پیش ساخته بتنی برای حیاط خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم در این موضوع، تجدید نظر کنید.

استخر پیش ساخته بتنی

کاربرد استخر های پیش ساخته چیست؟

شاید شما نیز برای خرید ماهی های زنده مانند قزل آلا به یکی از مراکز فروش رفته باشید. استخرهایی که در بسیاری از  این مراکز استفاده می شوند، از نوع استخرهای پیش ساخته ای هستند که بیشتر به دلیل جلبک نبستن و بهداشت بالا از فایبرگلاس و یا بتن استفاده می کنند. در اصل، استخرهای پیش ساخته شده سه نوع کاربرد کلی دارند؛ استخر پیش ساخته پرورش ماهی، کشاورزی و باغ های شخصی. در باغ های کشاورزی از استخرهای پیش ساخته برای جمع آوری آب و سپس استفاده در آبیاری قطره ای استفاده می شود. در بحث خانگی و ماهی، موضوع کاملا متفاوت بوده و از تجهیزات دیگر نیز استفاده می شود. در بحث کشاورزی و پرورش ماهی در برخی از استان ها مانند لرستان (دانشگاه قدیمی خرم آباد به عنوان مثال) از بتون استفاده می شود، ولی در بخش های شمال کشور استفاده از فایبرگلاس مخصوصا در پرورش ماهی های خاویاری شایع تر است.

 

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت استخر پیش ساخته

اولین دلیلی که هزینه اجرای استخر پیش ساخته را در ایران تحت تاثیر قرار می دهد، بحث ارز و دلار است. اگر این موضوع را کنار بگذاریم؛ قیمت استخر پیش ساخته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اندازه، شکل، کیفیت مواد، گزینه های سفارشی سازی و پیچیدگی فرآیند نصب است. استخرهای بزرگتر معمولاً به دلیل افزایش نیاز به مواد و نیروی کار ، هزینه بیشتری دارند. در نظر داشته باشید که اشکال منحصر به فرد یا طرح های سفارشی مانند استخرهای مازندران ممکن است هزینه های اضافی را متحمل شوند.

انتخاب مواد مانند فایبرگلاس، پی وی سی یا بتن نیز نقش مهمی ایفا می کنند و هر ماده هزینه خود را دارد. ویژگی‌های اضافی مانند پخش نور از کف، ویژگی‌های آب یا سیستم‌های فیلتراسیون پیشرفته می‌تواند به هزینه بر باشد. به عنوان مثال امروزه در استخرهای پیش ساخته از نوردهی نئونی استفاده می کنند که بحث هزینه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ساخت استخر پیش ساخته چقدر زمان می برد؟

مدت زمان ساخت استخر پیش ساخته متکی بر عوامل مختلفی از جمله نوع ، اندازه ، آماده سازی محل می باشد. به طور کل، نصب استخر پیش ساخته در مقایسه با روش های ساخت و ساز سنتی سریعتر است، به طوری که برخی از مدل های کوچکتر و ساده تر حتی در چند روز هم به اتمام می رسد (البته اگر سمت گیلان و مازندران هستید این مدت بیشتر می شود). طراحی های بزرگتر یا پیچیده تر ممکن است به چند هفته نیاز داشته باشد، به خصوص اگر بخواهید از ویژگی های اضافی مانند محوطه سازی پیچیده یا تجهیزات تخصصی استفاده کنید. آماده سازی مکان، مانند حفاری ، می تواند بر جدول زمانی کلی تأثیر بگذارد. مثلا در شهرهای شمالی کشور و زمان بارش باران، نصب این استخرها می تواند یکی از چالش های اصلی به حساب بیاید و زمان بندی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

مطالب مرتبط:

اجاره استخر خصوصی، نکات و قیمت

اجاره استخر در تهران ، رزرو استخر اختصاصی و عمومی

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن