استفاده از شومینه در خانه

استفاده از شومینه در خانه، مزایا و معایب و انواع مختلف

اولین باری که شومینه را در خانه ای دیدم، به سال 1372 باز می گردد که در ویلای یکی از اقوام، شومینه ای چوبی بود که برای گرم کردن خانه از آن استفاده می شد. هنوز نیز بعد از سالها بوی سوختن چوب ها در مشامم بوده و صدای سوختن آنها به من آرامش می دهد، ولی این تمام داستان نیست. شومینه های چوبی با تمام حس های دل انگیزی که برای ما به ارمغان می آورند، تاثیرات منفی مانند سرگیجه و دود را نیز به همراه دارند که همین مسئله سبب شده در شهرهای شمالی نیز دیگر از این شومینه ها استفاده نشود. امروزه شومینه های مدرن روانه بازار شده اند و برخی از مشکلات اصلی آنها از بین رفته ولی دیگر حس شومینه های چوبی نیز وجود ندارد. امروز قصد داریم همراه با شما هومتیکی های عزیز نگاهی به این شومینه ها بیاندازیم تا مزیت و مشکلات آنها را ارزیابی کنیم.

 

تاریخچه استفاده از شومینه در خانه

استفاده از شومینه در منازل به دوران باستان برمی گردد که منشأ آنها به سکونتگاه های اولیه انسان برمی گردد. در ابتدا، شومینه‌ها چاله‌های ساده‌ای در مرکز خانه‌ها بودند که با سنگ‌ها یا دیوارهای سفالی احاطه شده بودند و برای مهار آتش جهت پخت و پز و گرما طراحی می‌شدند. با گذشت زمان، با تکامل تکنیک‌ها و فناوری‌های معماری، شومینه‌ها به ساختارهای پیچیده‌تری تبدیل شدند. به عنوان مثال، در اروپای قرون وسطی، آنها به ویژگی های برجسته در قلعه ها و خانه های عمارت تبدیل شدند که در جهت اهداف کاربردی و تزئینی خدمت می کردند. ظهور دودکش در قرن دوازدهم، پیشرفت قابل توجهی را نشان داد و باعث شد دود از ساختمان خارج شود که کیفیت هوای داخل خانه را بهتر کرده و استفاده از شومینه را در اتاق های مختلف گسترش داد.

 

در طول رنسانس و پس از آن، شومینه‌ها به یکی از المان های مهم طراحی دکوراسیون تبدیل شدند که شامل شومینه‌های پرآذین، کنده‌کاری‌ها و محیط‌های پیچیده می‌شد که منعکس‌کننده الویتهای معماری و زیبایی‌شناسی آن زمان بود. در قرن 18 و 19، پیشرفت های تکنولوژیکی در طراحی شومینه، مانند توسعه توری های زغال سوز و بعدها، اجاق های هیزم سوز، راندمان گرمایش را بهبود بخشید. در قرن بیستم، زمانی که سیستم‌های گرمایش مرکزی محبوبیت پیدا کردند، با گزینه‌های مختلف سوخت، مانند گاز طبیعی و برق که راحتی بیشتر و تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهند، شومینه‌ها از منابع گرمایش اولیه، به عناصر تزئینی بیشتری در خانه‌ها تبدیل شدند.. امروزه شومینه‌ها به خاطر گرمادهی به محیط، مورد توجه قرار می‌گیرند و اغلب سنت را با طراحی مدرن ترکیب می‌کنند تا نقاط کانونی دنجی را در خانه‌ها ایجاد کنند.

 

انواع شومینه ها در خانه

اگر تصمیم به خرید شومینه برای خانه خود گرفته اید یا شومینه موجود در خانه را بهبود ببخشید، وجود انواع فراوان آنف ممکن است شما را شگفت زده کند. گزینه‌های سوخت، میزان نور و گرما و مفاهیم زیبایی‌شناسی همگی در تصمیم شما نقش دارند. بنابراین، آنالیز مزایا و معایب شومینه های مختلف قبل از نصب آنها برای موفقیت پروژه ضروری است. شومینه‌ها قلب خانه هستند و یکی از مکان‌های کلیدی برای جمع‌آوری افراد به شمار می روند. بنابراین مطمئن شوید که شومینه‌ها وسیله دلپذیر هستند. همچنین مطمئن شوید که ایمن و بدون خطر است.

 

شومینه های چوب سوز

 شومینه های چوب سوز، سنتی ترین انواع شومینه هستند و هنوز نیز محبوبیت خود را حفظ کرده اند. هیچ تجربه ای شبیه به صدای سوختن چوب در یک شومینه هیزمی نیست، اما آنها نسبت به سایر گزینه ها به نگهداری بیشتری نیاز دارد.

شومینه چوب سوز

 

برخی از انواع شومینه های هیزمی عبارتند از:

اجاق باز: یک شومینه کلاسیک و روباز که اولین شومینه ای که من دیدم، نمونه ای از این نوع است. شومینه اجاق باز از هوای اتاق استفاده می کنند و اگرچه زیبایی دارند، اما آلودگی ایجاد می کنند و خیلی کارآمد نیستند.

 

اجاق بسته: این شومینه ها صرفاً روی گرمایش متمرکز هستند و تا 10 برابر بیشتر از یک اجاق باز گرما تولید می کنند و در عین حال چوب کمتری مصرف می کنند. ساختار اجاق بسته این نوع شومینه ها از خارج شدن گرما جلوگیری می کند.

 

شومینه دیواری: این نوع شومینه ها در داخل دیوار قرار می گیرند تا کارایی و ایمنی را افزایش دهند. شومینه های دیواری همچنین می توانند راندمان حرارتی را افزایش داده و از کثیف شدن خانه جلوگیری کنند.

 

پیش ساخته: این نوع شومینه ها به مدل اجاق باز بسیار شباهت دارند، ولی تمامی ساختار آن در محل دیگری ساخته شده و سپس در محل مورد نظر گردآوری می شوند. هزینه این نوع شومینه نسبت به دیگر نمونه ها پایین بوده ولی مشکلات زیادی را نیز به همراه دارد.

 

مزایای یک شومینه چوب سوز

ظاهر، رایحه و صدای شومینه هیزمی یکی از المان های اصلی دکوراسیون کلاسیک است. هنگامی که رویای شومینه را در طراحی خود می گنجانید، احتمالاً به همه افرادی فکر می کنید که در زمستان در اطراف آن جمع شده اند، در حالی که چوب ها در حال سوختن بوده و دود از دودکش بیرون بلند می شود. به طور کلی شومینه های چوبی دارای چندین مزیت هستند که باید در نظر گرفته شوند:

 

  • بسیاری از افراد شومینه های هیزمی را دلپذیرترین می دانند.
  • بو و صدای سوختن واقعی چوب آرامش بخش است.
  • اگر زمین چوبی دارید، منبع گرمای رایگان دارید.
  • اغلب، شومینه ها ارزش خانه را افزایش می دهند.

 

معایب یک شومینه چوب سوز

شومینه های چوب سوز نیاز به دودکش و نگهداری و تامین دائمی هیزم تازه و ذخیره چوب دارند. طراحی باز اجازه می دهد تا گرما از دودکش خارج شود. گرمایی که یک شومینه هیزمی تولید می کند، به سادگی از فضا خارج نمی شود و فضا در زمان بسیار کوتاهی گرم می شود (به این معنی که مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر گزینه های شومینه دارد). در صورتیکه قبلاً شومینه چوب سوز را در خانه نداشته اید، بازسازی خانه و راه اندازی دودکش می تواند بسیار گران باشد.

 

  • برای جلوگیری از ورود خاکستر به فضای زندگی، به یک محافظ نیاز دارید.
  • شومینه خطرناکی است.
  • نیاز به تمیز کردن و نگهداری منظم دارد.
  • نصب آن می تواند گران باشد.

 

شومینه های گازی

شومینه های گازی گاز خانگی را می سوزانند و جایگزین بهتری برای شومینه های چوب سوز هستند. اگر از قبل یک استارتر گازی در خانه خود دارید، تبدیل شومینه های چوبی به گاز نسبتاً آسان است. دو نوع اصلی از شومینه های گازی وجود دارد: شومینه های گازی با تهویه هوا و شومینه های گازی بدون دریچه یا مستقیم.

شومینه گازی

 

شومینه‌های گازی تهویه‌شونده مانند شومینه‌های هیزمی یا سنتی عمل می‌کنند که یک جعبه آتش از طریق دودکش خارج می‌شود. با استفاده از این شومینه ها، می توانید از چوب های مصنوعی ساخته شده از سرامیک یا مواد دیگر که دارای ظاهر چوب طبیعی یا گزینه های مدرن تر مانند دانه های شیشه ای را هستند، استفاده کنید.

 

شومینه های گازی بدون تهویه، هوادهی ندارند. بنابراین تا زمانی که به خط گاز متصل هستند، می توانند مستقیماً در مقابل دیوارهای داخلی قرار گیرند. از آنجایی که گاز، بسیار تمیز می‌سوزد و مونوکسید کربن تولید نمی‌کند، شومینه‌های گازی بدون تهویه می‌توانند هوای داخل خانه را بسوزانند و تمام گرمایی را که در خانه ساطع می‌کنند حفظ کنند. شومینه های با تهویه مستقیم به طور مشابه عمل می کنند.

 

مزایای شومینه گازی

یکی از دلایل اصلی که مردم شومینه های گازی را ترجیح می دهند، حرارت تمیز، طبیعی و سهولت نسبی استفاده از آنهاست. گاهی اوقات می توانید شومینه های گازی را با لمس یک دکمه روشن کنید و یک چراغ پیلوت همیشه روشن داشته باشید. سوخت آنها نیز آسان است زیرا شومینه های گازی معمولاً به خط گاز طبیعی خانه متصل می شوند و شومینه های بدون تهویه یا گاز مستقیم نیازی به دودکش ندارند.

 

  • گاز بدون دود یا اخگر می سوزد و بنابراین بسیار تمیزتر از چوب است.
  • شما می توانید سطح شعله و حرارت را با یک دکمه تنظیم کنید.
  • شعله های آتش واقعی تر از شومینه های برقی هستند.

 

معایب شومینه گازی

آنها فاقد جذابیت رمانتیک شومینه های چوبی هستند و ممکن است خانه را بیش از حد گرم کنند، زیرا تمام گرمای یک شومینه گازی در داخل آن باقی می ماند. همچنین برخی از انواع شومینه های گازی ممکن است بوی نامطبوع گاز ایجاد کنند.

 

  • در صورت قطع گاز، آتش شما خاموش می شود.
  • هزینه اولیه بالاتر از برخی از گزینه های دیگر است.
  • مصرف انرژی نسبت به شومینه های هیزمی بیشتر است.
  • اکثر شومینه های گازی به سیستم های تهویه برای تخلیه گازهای مضر نیاز دارند.
  • نشت گاز بسیار خطرناک است.

شومینه های برقی

بسیاری از مالکین ترجیح می دهند تنها بحث زیبایی شناخته شومینه را در نظر گرفته و بحث گرما را به کلی فراموش کنند. تحت تاثیر همین مسئله، این دست از افراد شومینه های برقی را به دیگر شومینه ها ترجیح می دهند. انواع مختلفی از شومینه های برقی وجود دارد که طیف وسیعی از ظاهر و زیبایی را ارائه می دهند:

 

  • شومینه های برقی دیواری مانند تلویزیون روی دیوار نصب می شوند.
  • شومینه های برق های اجاق گازی که شبیه به شومینه های چوب سوز قدیمی هستند.
  • شومینه های سبک سبدی شبیه شومینه های چوبی قدیمی بوده که تاجی در بالای آنها قرار دارد
  • شومینه های برقی دیواری مدرن که در شکاف های دیوار قرار می گیرند.

شومینه برقی

 

مزایای شومینه برقی

به طور کل می‌توانید شومینه‌های برقی را در آپارتمان‌، ویلاها یا دیگر خانه‌هایی که نصب دودکش‌ها و دریچه‌ها در آنجا غیرممکن است، نصب کنید. تمیز نگه داشتن آنها ساده است، راحت در مکان گنجانده می شود و به راحتی می توانید برق را تامین کنید، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که شومینه برقی را به پریز دیواری وصل کنید.

 

  • شومینه های برقی در طیف وسیعی از مدلها و قیمت ها هستند، بنابراین مطمئناً چیزی وجود دارد که متناسب با سبک و بودجه شما باشد.
  • نصب آسان به دلیل عدم وجود دودکش، هواکش یا خطوط سوخت.
  • هیچ اتلاف حرارتی از طریق دودکش وجود ندارد، زیرا هیچ دودکش وجود ندارد در نتیجه انرژی هدر نمی شود
  • قابل تنظیم، نگهداری کم و ایمن.

 

معایب یک شومینه برقی

  • شومینه های برقی از بسیاری جهات بیشتر یک انتخاب زیبایی شناختی هستند تا کاربردی.
  • آنها صدای تروق یا بوی دلپذیر یک شومینه هیزمی را ارائه نمی دهند.
  • آنها به اندازه گزینه های گازسوز یا چوب سوز حرارت تولید نمی کنند.
  • اگر برق شما قطع شود، منبع حرارت نیز قطع می شود.
  • شعله های آن مانند شعله های چوب سوز هستند، اما ظاهر زیبایی ندارند.

 

شومینه الکلی یا اتانولی

یکی از جدیدترین انواع شومینه است که به دلیل بازاریابی ضعیف، هنوز در داخل کشور رواج پیدا نکرده است. شومینه های اتانولی که به عنوان شومینه های بیواتانول یا اتانول مایع نیز شناخته می شوند. شومینه الکلی وسایل گرمایشی و تزئینی نوآورانه ای هستند که از اتانول، سوخت زیستی پاک سوز و تجدید پذیر، به عنوان منبع سوخت اولیه خود استفاده می کنند. این شومینه‌ها معمولاً از یک مشعل تشکیل شده‌اند که سوخت اتانول را در خود نگه می‌دارد و نیازی به دودکش یا سیستم تهویه سنتی ندارند و این امر باعث می‌شود تا در محیط‌های مختلف داخلی و خارجی نصب شوند. شومینه های اتانولی به دلیل سازگاری با محیط زیست مورد قدردانی قرار می گیرند، زیرا حداقل آلاینده ها، بدون دود و دوده تولید می کنند و در نتیجه، شعله ای تمیز و بی بو ایجاد می کنند. آنها اغلب به دلیل طراحی مدرن و شیک خود انتخاب می شوند که امکان قرارگیری خلاقانه در خانه ها را فراهم می کند. البته، یک جایگزین راحت و متحرک برای افزودن گرما و محیط یک شعله واقعی بدون نیاز به چیدمان شومینه چوبی یا گازی سنتی ارائه می دهند.

شومینه الکلی (اتانولی)

 

مزایای شومینه اتانولی

شومینه های اتانولی به هیچ نوع هواگیری نیاز ندارند. به همین دلیل می توانید آنها را تقریباً در هر جای خانه قرار دهید. شومینه اتانولی معمولاً شعله آبی پررنگی دارند و در اندازه ها و شکل های بسیار متنوعی هستند، بنابراین احتمالاً یک شومینه اتانولی می تواند با هر سبک طراحی داخلی کار کند.

 

  • نیازی به دودکش یا هواکش دیگر نیست.
  • شومینه های بیواتانول امکان طراحی های خلاقانه تری را فراهم می کنند.
  • به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند.

 

معایب شومینه اتانولی

شومینه های اتانولی نیاز به شارژ مستمر دارند و اتانول بسیار قابل اشتعال است. بنابراین، در حالی که این شومینه ها کاملاً ایمن هستند، هنگام پر کردن مجدد شومینه اتانول باید احتیاط کنید.

 

  • شومینه های اتانولی فاقد گرمایش قوی هستند.
  • سوخت شومینه های بیواتانول گران تر از گاز طبیعی یا چوب است.
  • گزینه های کنترل شعله محدودی وجود دارد.
  • نسبت به شومینه های گازی یا برقی ایمنی کمتری دارند.

 

 

مظالب پیشنهادی دیگر:

همه چیز در مورد سیستم گرمایش از کف

نکات ایمنی در خانه برای پیشگیری از آتش سوزی

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن