سیستم گرمایش از کف

همه چیز در مورد سیستم گرمایش از کف

داشتن یک سیستم گرمایشی ایده آل یکی از مهمترین نیازمندی های هر خانه یا ساختمان است. در حال حاضر سیستم های گرمایشی زیادی وجود دارد که شما می توانید از آن ها در جهت گرم کردن خانه و ساختمان استفاده کنید. از سیستم های قدمی مانند بخاری و شومینه گرفته تا سیستم های جدیدتری مانند گرمایش از کف! موضوعی که قرار است ما در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم سیستم گرمایش از کف است که قصد داریم معایب و مزایای آن را بررسی کنیم. پس اگر شما نیز به دنبال یک سیستم گرمایشی هستید، توصیه می کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سیستم گرمایش از کف چیست؟

همانطور که از نامش پیدا است، این نوع سیستم می تواند سبب انتقال حرارت از سطح زمین به محیط شود و در واقع به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  • سیستم گرمایش از کف برقی
  • سیستم گرمایش از کف آبی

سیستم گرمایش از کف برقی در واقع سیستمی است که شامل یک شبکه المنت و یک منبع برق شهری است و در مقابل سیستم گرمایش از کف آبی سیستمی است که از شبکه لوله‌های آب تعبیه شده در کف ساختمان و یک پکیج یا موتورخانه تشکیل شده است. اگر قرار باشد بین این دو سیستم یکی را انتخاب کرد بهتر است به سراغ انتخاب و استفاده از سیستم گرمایش از کف الکتریکی آبی بروید. چرا که سیستم های برقی در ایران توجیه اقتصادی ندارد.

 

چه عواملی در سیستم گرمایش از کف نقش دارد؟

معمولا هر عاملی که به طریقی بر انتقال حرارت اثر داشته باشد می تواند در سیستم گرمایش از کف نیز اثر گذار باشد که در این بین می توان به مواردی مانند:

  • ضخامت دیوارها
  • عایق بودن دیوارها
  • تعدد درب و پنجره ها
  • تک‌جداره یا دوجداره بودن درها و پنجره‌ها
  • نورگیری ساختمان
  • محل قرار گیری واحد در طبقه
  • و در نهایت شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

اما سوالی که پیش می آید این است که اگر در جایگاه انتخاب قرار گرفته باشیم بهتر است به سراغ انتخاب سیستم گرمایش از کف برویم یا رادیاتور را انتخاب کنیم؟ در جواب باید گفت که از نظر توزیع گرما قطعا گرمایش از کف بهتر از رادیاتور است و انرژی کمتری را نیز مصرف می کند.اصولا سیستم گرمایش از کف استهلاک کمتری دارد و هزینه سرویس و نگهداری آن نیز به مراتب کمتر است. تنها نکته منفی یا عیبی که در مورد سیستم گرمایش از کف وجود دارد این است که اجرای سیستم گرمایش از کف در هنگام بازسازی دردسر‌ساز و گاهی غیرممکن است.

 

عملکرد سیستم گرمایش از کف به چه صورت است؟

در سیستم گرمایش از کف فرآیند انتقال حرارت به واسطه لوله‌هایی انجام می‌شود که در کف ساختمان نصب شده است. اگر بخواهیم در مورد مهمترین قسمت سیستم گرمایش از کف صحبت کنیم در واقع باید به همین لوله ها اشاره کنیم البته آرایش لوله‌ها در کف فضای نیز مهم است.معمولا لوله هایی که در گرمایش از کف از آن ها استفاده می کنند جنسی از پلی‌اتیلن و انواع پلیمرها ارد که دلیل استفاده از آن ها نیز به علت مقاومت و ماندگاری بالا است. آرایش لوله ها در کف به شکل افقی یا عمودی است. بریا این که سیستم عملکرد بهینه ای داشته باشد باید طراحی و شبکه گذاری لوله ها به شکل اصولی انجام شود. در مورد سیستم گرمایش از کف باید بدانید که گرم‌ترین نقطه باید در محلی قرار بگیرد که بیش‌ترین نیاز را دارد و این یک اصل اساسی در گرمایش از کف است به ایت ترتیب که چیدمان لوله‌ها از کنار دیوارهای خارجی شروع شده و سپس به مناطق داخلی‌تر ادامه می‌یابد.

برای این که در این سیستم از هدر رفت گرما جلوگیری شود لازم است تا یک لایه عایق بین کف ساختمان و این لوله‌ها قرار داشته باشد. در مورد نحوه عملکرد باید گفت که مراحل و نحوه اجرا بسیار مهم است و اگر در این مرحله اشتباهی صورت گیرد باعث می وشد تا دما بهمیزان مورد نظر و یا حداقلی نرسد. شما باید دقت داشته باشد و بدانید که در هنگام اجرا فاصله لوله‌ها  باید به میزان مناسب باشد. این فاصله مناسب در میزان افت فشار در لوله ها و اعمال حرارت یکنواخت به سطح کف تاثیر گذار است. همچنین عایق یکه به کار می بریم باید به میزان کافی مقاومت حرارتی دشاته باشد تا از اتلاف حرارتی جلوگیری شود.

 

نحوه روشن شدن سیستم گرمایش از کف

روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش از کف یکی از سوالات کاربران و جستجوهای همیشگی گوگل است. معمولا فرآیند روشن و خاموش کردن و تنظیم دما از طریق پکیج یا بویلر موتورخانه انجام می شود. اما این فرآیند در سیستم گرمایش از کف برقی تا حدودی تفاوت دارد و انجام این کار توسط یک کلید که بر روی دیوار نصب است، انجام می‌شود و می‌توان آن را برای هر اتاق یا منطقه از ساختمان به دلخواه تغییر داد.

 

اطلاعاتی در مورد عیوب سیستم گرمایش از کف

در حال حاضر هر تکنولوژی یا سیستمی که وجود دارد در کنار تمام مزایایی که در زندگی ما دارد و اثرات مثبتی که برجای می گذار ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در کل سیستم گرمایش از کف نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای معایبی است. یکی از این معایب زمان پیش گرمایش است. اصولا زمان پیش گرمایش چیزی در حدود ۳۶ ساعت طول می کشد. روند انجام این فعالیت نیز بدین صورت است که استارت اولیه سیستم در ابتدای فصل سرما با دمای ۲۰ درجه شروع می شود و پس از آن هر ۱۲ ساعت حدودا پنج درجه به دما اضافه یم شود تا این که به دمای ایده آل برسیم که 35 درجه است.دلیل افزایش کم و تدریجی دما به این دلیل است که باعث افزایش دمای ناگهانی و شوک به کف نشود. البته این را به یاد داشته باشید که تعمیر سیستم گرمایش از کف نیازمند داشتن استراتژی خاصی است و باید از سنسورهای مختلف استفاده کنید. با انجام این کار اگر سیستم دچار مشکلی شود می توانید به سرعت آن را شناسایی کرده و عیوب را از بین ببرید

 

برای ایجاد سیستم گرمایش از کف چه میزان بودجه نیاز داریم؟

برای یپاده سازی و مشخص شدن هزینه های سیستم گرمایش از کف عوامل زیادی دخیل هستند که بر روی قیمت نهایی تمام شده اثر دارد. اولین نکته مساحت محیط یا ساختمان است برای مثال داشتن ساختمان ویلایی یا آپارتمانی این که واحد شما جنوبی باشد یا شمالی و یا این که چه تعداد درب و پنجره‌ها وجود دارد. عواملی است که بر روی طراحی سیستم و لوله ها و در نهایت قیمت اثر گذار است.

 

نتیجه گیری

همانطور که در طول مقاله بارها به آن اشاره کردیم سیستم گرمایش از کف یکی از جدید ترین سیستم هایی است که می توانید برای گرمایش خانه از آن استفاده کنید.در مورد قیمت پیاده سازی این تجهیزات باید گفت که بستگی به مساحت، نوع ساختمان و قیمت‌های متفاوت مواد و متریالی که ساتفاده می کنید، دارد.اگر تصمیم به راه اندازی این سیستم را دارید در درجه اول به خوبی در این مورد تحقیق کنید و شرایط را بسنجید که آیا انجام این کار برای شما مناسب است یا خیر! 

 

مطالب پیشنهادی

روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان

سرویس پکیج شامل چیست؟

نکات مهم در مورد نصب و ایمنی بخاری گازی

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن