اشرافیت ملک چیست؟قانون رفع اشرافیت

اشرافیت ملک چیست؟قانون رفع اشرافیت

اشرافیت ملک چیست؟قانون رفع اشرافیت

اشرافیت ملک یکی از مواردی است که سبب شده برخی از خانواده ها و همسایه ها با هم مشکلات زیادی داشته و نتوانند بدون توسل به قانون آن را برطرف کنند. این مسئله که در طی سال های گذشته برای بسیاری از افراد مشکلات متعددی را ایجاد کرده امروزه حفظ حریم خصوص افراد با ماده های قانونی برطرف شده و ساختمان سازها باید به این موارد دقت کرده و آنها را رعایت کنند. امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم نگاهی به تمامی قوانین اشرافیت ملک نگاهی انداخته و همراه با شما آن ها را ارزیابی کنیم.

 

مشرفیت یعنی چه؟

مشرفیت به شرایطی گفته می شود که در آن پنجره یا بخشی از خانه فرد به خانه دیگر دید داشته و حریم خصوصی اعضای خانواده را تحت شعاع قرار می دهد. بهترین مثال برای این مسئله شرایطی است که روبروی یک خانه جنوبی یک خانه شمالی قرار می گیرد و افراد شمالی کاملا به خانه روبروی خود دید داشته و حتی می تواند به صورت کامل حیاط خانه را نیز مشاهده نماید.

اشرافیت ملک چیست؟قانون رفع اشرافیت

قانون پنجره مشرف به حیاط همسایه

امروزه به منظور اینکه مشکلات مرتبط با اشرافیت برطرف شود الزامی است که این مسئله در زمان طراحی و ساخت خانه مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس ساختمان طراحی شود. مجموعه قوانینی که در این راستا صورت گرفته اعلام می کند که در صورت تخطی از این موارد همسایه ها می توانند شکایتی تنظیم کرده و بر اساس ماده 100 این مورد را پیگیری کنند. حالا با هم نگاهی به قوانین این مورد می اندازیم.

  • ساختمان هایی که جنوبی هستند تحت هیچ شرایطی نباید از فاصله حداقل تجاوز کرده و ملک شمالی را تحت شعاع قرار دهند.
  • در صورتی که دو ملک جنوبی و شمالی با هم اختلاف ارتفاع داشته باشند میانگین ارتفاع این دو به عنوان متوسط ارتفاع در نظر گرفته خواهد شد.
  • تحت هیچ شرایطی نمی توان در دیوار های خارجی خانه هایی که به دیگر خانه ها اشرافیت دارند پنجره یا هرگونه فضایی که به شما دید می دهد تعبیه نمود. تنها استثناء این مسئله فاصله حداقل دو متری بر اساس عقب نشینی ساختمان می باشد. در این شرایط نیز شما باید ارتفاع را از کف 1.75 در نظر گرفته باید از شیشه هایی که شفافیت نداشته و از بیرون دید ندارند استفاده شود.
  • شرایط مشرفیت در مجتمع های مسکونی با آپارتمان ها متفاوت بوده و در صورتی که دو خانه مستقل از هم از یک پاسیو و یا حیاط خلوت نورگیری کنند ، حداقل باید 4 متر دو پنجره با هم فاصله داشته و تا ارتفاع 1.75 از کف بایستی از پنجره های که غیر بازشو هستند استفاده شود.
  • تنها در شرایطی که فاصله بین دو پنجره حداقل 35 باشد هیچ الزامی برای رعایت کردن وجود ندارد و مالک می تواند تغییرات مد نظر را اعمال نماید.

اشرافیت ملک چیست؟قانون رفع اشرافیت

ارتفاع مجاز پنجره مشرف به حیاط همسایه

بر اساس ماده 133 قانون مدنی کشور در صورتی که یکی از پنجره ها مشرف با حیاط خلوت ، پاسیو و یا خانه فردی باشد نباید تا ارتفاع 170 سانتی متر از پنجره های باز شو استفاده کرد و معمار باید از شیشه های مات یا مشجر تا ارتفاع 170 سانتی متر استفاده کند. اگر برای ارتفاع بالاتر از 170 بخواهید از پنجره استفاده کنید می توانید از پنجره های بازشو بهره بگیرید.

 

قانون رفع اشرافیت

در صورتی که پنجره یکی از ساختمان ها به خانه و یا بخشی از مشاعات ساختمان اشرافیت داشته باشد ، براساس قوانین حاکم شما می توانید به شورای حل اختلاف نزدیک به خانه مراجعه کرده و نسبت به برطرف کردن این موضوع اقدامات لازم را انجام دهید. بدین منظور شما باید ابتدا از طریق تذکر شفاهی اقدام کرده و سپس با جمع آوری شواهد و استشهاد محلی نسبت به برطرف نمودن مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید:

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان مسکونی و اداری

قانون مسقف کردن حیاط خلوت، اطلاعات کامل

Loading

3.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن