طراحی باغچه حیاط

اصول طراحی باغچه حیاط ساختمان

در صورتی که قصد دارید اصول اولیه طراحی باغچه را برای خانه خود رعایت کنید نکات و عواملی وجود دارد که باید از ابتدا آن ها را مطالعه کرده و در هنگام اجرا آن ها را تک تک رعایت کنید. امروزه باغچه ها تاثیر بسیاری بر روی زیبایی خانه دارد و در صورتی که پیمانکاران و شما به نکات کلیدی و حساس دقت کنید می توانید یکی از زیبا ترین بخش های خانه را ایجاد کنید.

اگر قصد دارید در بخشی از حیاط ساختمان باغچه طراحی کنید تا انتهای مطلب همراه هومتیک باشید، چرا که در این مطلب در خصوص اصول طراحی و نکات لازم برای طراحی باغچه در حیاط صحبت می‌کنیم.

 

اصول طراحی باغچه کوچک و بزرگ در ساختمان

همین ابتدا بهتر است بگوییم که روش‌های مختلفی برای طراحی باغچه اصولی در ساختمان وجود دارد، از این رو برای طراحی هر چه بهتر کافی است که محیط ساخت باغچه را شناسایی کنید تا بتوانید از فضای موجود به‌بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

به‌طور کلی در ساختمان‌های آپارتمانی و ویلایی هر اندازه متراژ حیاط کم باشد، باز هم طراحی باغچه می‌تواند به‌کل جو فضا را تغییر دهد. بهتر است این تصور را نداشته باشید که به‌دلیل کم بودن مساحت حیاط، طراحی نیز باید به‌ساده‌ترین شکل ممکن باشد، بلکه با رعایت اصول می‌توانید در مساحت‌های کوچک، باغچه‌های مدرن و شیک درست کنید.

 

تصمیم‌گیری برای فرم باغچه حیاط ساختمان

قبل از اقدام برای هر کار دیگری، ابتدا باید درباره فرم باغچه تصمیم‌گیری کنید. باغچه بسته به این که قرار است در کجای حیاط قرار بگیرد، می‌تواند حالت‌های مختلفی مانند بیضی، دایره، مستطیل یا مربع شکل باشد. حتی گاهی برای طراحی فرم باغچه از دیگر اشکال چند ضلعی مانند ذوزنقه نیز الگوبرداری می‌کنند. در حقیقت با فرم ناهماهنگ ساختار باغچه، دیگر برای طراحی داخلی نیازی به قرینه‌سازی نیست و دستتان برای طراحی بازتر است. بنابراین در قدم اول در طراحی باغچه حیاط ساختمان، انتظارت و سلیقه خودتان را در نظر بگیرید و با توجه به پتانسیل‌های فضا، برای ساختار باغچه تصمیم‌گیری کنید.

تصمیم‌گیری برای فرم باغچه حیاط ساختمان

زیرسازی فضا از اصول دیزاین باغچه کنار دیوار حیاط

بعد از انتخاب فرم باغچه نوبت به پایه‌سازی بخش موردنظر برای ساخت باغچه می‌رسد. در صورتی که فضای مدنظرتان خاک مناسبی ندارد، باید خاک آن را عوض کنید تا بستر زمین برای کاشت گل و گیاه آماده شود. در صورتی که به مرغوب نبودن خاک باغچه توجه نکنید، حتی در صورت کاشت بهترین گیاهان، باز هم به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسید و بعد از مدتی با پژمرده شدن گیاهان روبرو خواهید شد. از همین رو، می‌توانید از متخصصان حوزه کاشت گل و گیاه کمک بگیرید تا این افراد با بررسی جنس خاک و بیان نقاط قوت و ضعف، بهترین پیشنهادها را در خصوص انجام تغییرات و انتخاب گل و گیاه مناسب در اختیارتان قرار دهند.

 

کاشتن چمن و گل بهترین بخش طراحی باغچه ویلا

بعد از درست کردن زیرسازی فضا، باید به فکر کاشتن چمن باشید. البته احتمالا ابتدا سریعا به‌سراغ کاشت گیاهان زیبا و رنگارنگ می‌روید، اما چمن‌کاری در اولویت است. دقت داشته باشید که بذر چمن باید مرغوب و باکیفیت باشد، در صورتی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارید از گل‌فروشی‌ها کمک بگیرید.

در صورتی که چمن‌کاری اولیه بدون هیچ نقصی انجام گیرد، گیاهان نیز بعد از کاشت رشد عالی خواهند داشت. برای چمن‌کاری بذرهای مختلفی در بازار وجود دارد، از این رو قبل از خرید بذر باید در خصوص کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

بنابراین برای خرید بذر بهتر است سراغ یک فروشنده مطمئن بروید و از دانش او برای انتخاب بذر مناسب کمک بگیرید. معمولا افرادی که بخواهند کار خود را خیلی اصولی انجام دهند، ابتدا خاک را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، سپس متناسب با ارزیابی‌ها، بذر مناسب را به خریدار معرفی می‌کنند.

 

استفاده از قلوه سنگ‌های زیبا یا بلوک‌های چوبی

هنگام طراحی‌های مدرن برای باغچه، پارامترهای دیگری در کنار انتخاب گل و گیاهان در زیبایی و کارآمدی فضا تاثیرگذار هستند. برای مثال می‌توان با بلوک‌های چوبی یک مرزبندی عالی در باغچه ایجاد کرد. همچنین اگر از قلوه سنگ با رنگ‌های متفاوت کمک بگیرید، می‌توانید باغچه‌ای مدرن و شیک در حیاط ساختمان درست کنید.

دقت داشته باشید که برای استفاده از بلوک‌های چوبی و قلوه سنگ‌ها لازم نیست از یک ساختار منظم پیروی کنید، البته چیدمان خطی یک ایده محسوب می‌شود، اما می‌توانید بلوک‌ها و قلوه سنگ‌ها را به‌طور نامنظم در باغچه قرار دهید.

استفاده از قلوه سنگ‌های زیبا یا بلوک‌های چوبی

به‌کارگیری فواره و آب‌نما در حیاط ساختمان

در طراحی باغچه حیاط ساختمان، یکی دیگر از مواردی که در زیباسازی فضا تاثیرگذار است، فواره و آبنما است. اگر باغچه‌ای که در حیاط دارید از مساحت خوبی برخوردار است، می‌توانید یک فواره یا آبنما را در مرکز یا یکی از اضلاع باغچه قرار دهید.

البته قرار نیست، آب به‌طور دائم به گل و گیاهان پاشیده شود، از این رو باید حوضچه‌ای جداگانه طراحی شود تا آب در داخل آن جریان داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که طراحی فواره و آبنما، بیشتر برای طراحی باغچه ویلا کارآمد است و کمتر کسی در حیاط خانه‌های کوچک، به سمت نصب چنین المانی می‌رود.

نورپردازی یکی دیگر از اصول طراحی باغچه ساختمان

در طراحی‌های امروزی برای باغچه‌ها، استفاده از چراغ‌ها و نورپردازی‌های خاص بیشتر به‌چشم می‌خورد. برای مثال می‌توانید از چراغ‌های ردیفی در تمام بخش‌های محیط باغچه استفاده کنید و یک مسیر چراغانی در حیاط درست کنید. استفاده از نورپردازی‌های رنگی نیز در بخش‌های مختلف باغچه معمول است و فضای زیبایی را به‌وجود می‌آورد. در واقع با نورپردازی باغچه، فضایی زیبا و چشم‌نواز خواهید داشت و می‌توانید از طرح‌های مختلفی استفاده کنید.

خاک باغچه را برا طراحی در نظر داشته باشید

پیش از اینکه بخواهید باغچه خود را طراحی و راه اندازی کنید بهتر است ابتدا نگاهی نیز به خاک و کیفیت آن نیز بیاندازید. کمپوست و خاک خوب دو مورد از اولین گام ها به سمت یک باغ شگفت انگیز هستند با این وجود بهتر است بر اساس پوشش گیاهی که قصد دارید در باغ خود داشته باشید نوع خاک را انتخاب کنید. بر اساس اصول اولیه باغچه داری این خاک است که به شما کمک می کند پوشش گاهی خوبی داشته باشید.

 

جدول بندی باغچه حیاط

بدون شک یکی از اصلی ترین روش ها برای طراحی باغچه بهره گیری از جدول بندی های مختلف می باشد. این جدول بندی ها به سبک های مختلف طراحی شده و از ابزار مختلف نیز برای اجرای طرح ها استفاده می شوند.

جدول با سنگ و آجر

از قدیمی ترین و شیک ترین راه ها برای جدول بندی در باغچه ها که از دیرباز در خانه های ایرانی نیز استفاده می شود بهره گیری از سنگ و آجر می باشد. در این روش طراح از سنگ های غیر یکسان برای اجرای جدول بندی استفاده می کند.

جدول با سنگ و آجر

جدول پلاستیکی

یکی از روش های جدول بندی که خیلی برای محیط زیست مناسب نبود ولی به دلیل قیمت پایین و طرح های زیبا از آن به شدت در داخل کشور استفاده می کنند.

 

جدول فلزی

از رایج ترین روش ها برای جدول بندی عمومی در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی که به دلیل استحکام بالا در مناطق مرطوب محبوب می باشد.

 

جدول چوبی

بدون شک زیباترین نوع جدول بندی در سرتاسر دنیا که در طرح های مختلف نیز در دسترس می باشد. تنها مشکل این جدول بندی حمله موریانه و خوردن آن ها می باشد که در ایران نسبت به اروپا بسیار نادر می باشد.

سبک های مختلف باغچه

 

سبک باغچه رسمی

یکی از مدرن ترین طراحی ها برای باغچه ها استفاده از اشکال هندسی برای طراحی می باشد. در این روش طراح از اشکال ، گل ها و درخت های تکراری برای زیبا کردن باغچه استفاده می کند. در این سبک طراحی ، پیمانکار می تواند برای ایجاد اشکال هندسی گل ها و درخت ها را به نحوی هرس کند که این اشکال را به صورت گیاهی در باغچه خود ایجاد کند.

 

سبک باغچه سنتی یا غیر رسمی

در این سبک طراحی باغجه که در باغچه های سنتی ایرانی نیز بسیار رایج بوده است ، طراح با استفاده از گیاهان غیر قابل شکل دهی مانند پیچک استفاده می کند و برای ایجاد باغچه خود از اصول خاصی بهره نمی گیرد. در این روش تمرکز اصلی بر روی پوشش گیاهی بوده و کمتر توجهی به نحوه سازماندهی گیاهان می شود.

 

عکس باغچه حیاط ساده

از عواملی که سبب می شود شما بتوانید به درستی یک باغچه را طراحی کنید الهام گرفتن از عکس ها و ایده های متنوع می باشد در این بخش قصد داریم برای شما همراهان عزیز عکس های متنوعی از باغچه ها را آماده کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

عکس باغچه حیاط ساده

سبک باغچه رسمی در کشور انگلستان طراحی شده است

عکس باغچه حیاط ساده

سبک باغچه رسمی در کشور ژاپن همراه با گیاهان ژاپنی طراحی شده است

عکس باغچه حیاط ساده

سبک باغچه رسمی در کشور ترکیه همراه با پوشش منحصر به فرد طراحی شده است

عکس باغچه حیاط ساده

سبک باغچه رسمی در کشور استرالیا همراه با پوشش گیاهی برای تغذیه

عکس باغچه حیاط ساده

سبک باغچه رسمی در کشور ایتالیا

سخن نهایی

در نهایت بهتر است بدانید برای طراحی باغچه حیاط ساختمان باید شرایط آب‌وهوایی را در نظر بگیرید. حتی قبل از اقدام به اجرای طرح مورد نظر، طرح آن را روی کاغذ بکشید و برای مثال دقیقا بدانید که چه گیاهانی را باید در کدام ضلع باغچه قرار دهید.

در این مطلب سعی کردیم در مورد اصول طراحی باغچه حیاط ساختمان، اطلاعات مفید و کاربردی در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید در حیاط فضایی زیبا ایجاد کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

قانون مسقف کردن حیاط خلوت، اطلاعات کامل

هزینه های باغچه ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

 

Loading

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن