هزینه حیاط ساختمان مشاع

هزینه های باغچه ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

هزینه حیاط ساختمان مشاع

هزینه های باغچه ساختمان با مالک است یا مستاجر؟

باغچه یکی از ویژگی های مهم آپارتمان است. با این حال بسیاری از مالکان برای استفاده بردن از حیاط ساختمان برای پارکینگ از ایجاد باغچه جلوگیری می کنند. زیبایی باغچه و طراوتی که به ساختمان می دهد بر هیچ کس پوشیده نیست. در باغچه گل و گیاه و درخت می کارند و گاهی نیز درخت های میوه می تواند علاوه بر زیبایی سبب منفعت هم شود. در ساختمان هایی که حیاط و پارکینگ یکی می باشد بیشتر به نیاز پارکینگ ساختمان توجه می شود. حال آن که باغچه نیز ضروری است. حال اگر مستاجری بخواهد در حیاط باغچه ای احداث کند ، راه حل چیست؟ به نظر میرسد وقتی مالک صاحب خانه است هزینه هایی که در خانه ماندگارند نیز با اوست ولی بهتر است در این مقاله ببینیم هزینه باغچه با مالک است یا مستاجر ؟

 

احداث و احیای باغچه

احداث باغچه در حیاط که جز مشاعات ساختمان است نیاز به تایید همه مالکین دارد. شاید مستاجری با این مسئله به دلایلی مخالفت کند اما مالک در زمینه احداث آن تصمیم گیرنده است مگر این که احداث آن باغچه موجب ضرر به مستاجر شود. ممکن است محل احدث باغچه در ساختمان هایی که پارکینگ و حیاط شان یکی است ، جای پارک خودرو مستاجر باشد. در چنین حالتی باید محل دیگری به مستاجر برای پارک اختصاص داد یا این که تا تمام شدن مدت اجاره مستاجر دست نگه داشت.
تصمیم گیرندگان احداث باغچه باید تمامی جوانب را در نظر بگیرند. زیرا که یک قسمت از مشاعات ساختمان تغییر کاربری پیدا می کند. این تایید باید مکتوب باشد. پس از تصمیم نهایی اهالی ساختمان می توان در محل مورد نظر باغچه احداث کرد.

در خانه هایی که باغچه از قبل داشته اند و حال به هر دلیلی از آن استفاده نمی شود می توان دوباره آن را احیا کرد. بدین صورت که خاک قدیمی آن را عوض کرد. سپس اطراف و حاشیه آن را مرتب و مرمت نمود. سپس به کاشت گل و گیاه یا درخت در آن اقدام کرد. چنین باغچه ای بزودی محیطی پر طراوت را در ساختمان ایجاد می کند.
در خانه هایی که قبلا باغچه ای برای آن در نظر گرفته نشده است نیز می توان محلی را با مشورت مدیر و مالکان، برای باغچه در حیاط انتخاب کرد. سپس محل را گود کرده و خاک آن را عوض نمود و در آن محل یک باغچه در ابعاد مورد نظر با حفظ نکات لازم ساخت. آنچه که در چنین خانه هایی باید رعایت شود این است که در زمان خاک برداری دقت شود تا به انشعابات ساختمان که از زیر زمین عبور کرده اند صدمه ای وارد نشود. برای برخورد نکردن با چنین مسئله ای معمولا نقشه انشعابات که در اختیار مدیر قرار دارد بسیار کمک می کند.

 

مسئولیت مستاجر در قبال مشاعات ساختمان

هزینه حیاط ساختمان مشاع

قبل از آن که بدانیم مسئولیت مستاجر در قبال باغچه چگونه است بهتر است بصورت کامل به بررسی مسئولیت مستاجر در قبال مشاعات بپردازیم. همانطور که می دانید قانون تملک آپارتمان ها بخش های مشاع ساختمان را مشخص کرده است. تمامی مالکان یک ساختمان بصورت مشاع در بخش هایی مثل راهرو ، حیاط ، پارکینگ ، درب ورودی ، پشت بام و … سهم دارند. حال مالکینی که واحد مسکونی خود را اجاره می دهند ، تمامی سهم خود را از آپارتمان به اجاره مستاجر در می آورند. یعنی سهم آنها توسط مستاجر نمایندگی می شود.

مستاجر حق ندارد قسمت هایی را که بصورت مشاع برای همه ساکنین است تصرف کند. با این حال حق دارد تا در زمینه اصلاحات یا تعمیرات نظر دهد. هزینه های این قسمت ها نیز به دو صورت کلی و جزئی می باشد. هزینه کلی با موجر است مانند عوض کردن درب ورودی ساختمان. هزینه های جزئی نیز بر عهده مستاجر است و بیشتر مواردی می باشد که مصرف می گردد. مثلا پول آب و برق قسمت های مشاع.

 

هزینه باغچه با مالک است یا مستاجر

هزینه هایی که برای یک باغچه در ساختمان صورت می گیرد مانند سایر بخش های مشاع به دو بخش تقسیم می شود.

– هزینه های کلی

– هزینه های جزئی

 

هزینه های کلی باغچه

هزینه هایی که برای احداث باغچه در ساختمان یا خرید نهال و تغییر سیستم آبیاری آن می باشد کلی به حساب می آید. از این نظر این هزینه ها کلی هستند که بعد از مستاجر نیز وجود دارند. وقتی باغچه ای در حیاط ساختمانی ایجاد شود برای چندین سال پابرجاست حال آن که ممکن است تعداد زیادی مستاجر بیاید و برود. این هزینه ها بیشتر یک بار یا هر چند سال یکبار لازم است انجام شود تا باغچه خانه حفظ گردد.

 

هزینه های جزئی باغچه

هزینه هایی مثل حق الزحمه باغبان که از باغچه نگهداری می کند. این حق الزحمه هر ماه پرداخت می شود یا هزینه آبیاری باغچه که معمولا هر چند روز صورت می گیرد. در چنین مواردی باید یادمان باشد که این هزینه ها از طرفی ناچیز و از طرفی هر چند روز یا ماهیانه هستند. در طول اقامت مستاجر تامین این هزینه ها با وی و در صورت نبود مستاجر با مالک است.

 

نتیجه گیری

معمولا قسمت های مشاع ساختمان بصورت کلی و جزئی هزینه هایی دارند که این هزینه ها در موارد کلی با موجر و در موارد جزئی با مستاجر است. این نتیجه را می توان از قانون تملک آپارتمان ها در زمینه مشاعات و عرف مالک و مستاجر برداشت کرد. با این حال این دو می توانند در توافق دوطرفه کلیه هزینه های مربوط به باغچه را یک نفر به عهده بگیرد. هزینه نگهداری باغچه و حق الزحمه باغبان نیز می تواند بین دو طرف تقسیم شود یا یک طرف آن را به عهده بگیرد. با این حال قانون در جایی که توافق نمی تواند مشکل را حل کند ورود کرده و آن را حل می کند.

 

Loading

3.4/5 - (8 امتیاز)

۱ در مورد “هزینه های باغچه ساختمان با مالک است یا مستاجر؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن