انواع سند ملک

انواع سند ملک و روش استعلام

انواع سند ملک و روش استعلام

قانون مدنی کشور تحت تاثیر تحولات بسیاری که در قوه قضاییه ایجاد شده است، در طی دوره های مختلف انواع سند را برای افراد متقاضی خرید ملک و یا زمین هستند، معرفی کرده است. اشخاص ممکن است بنا به شرایطی که دارند یکی از این اسناد را برای ملک خود در اختیار داشته باشند. از این رو مهم است که شما انواع این اسناد را شناخته و سپس نسبت به خرید خانه اقدام نمایید. از این رو امروز قصد داریم همراه با شما نگاهی به انواع سند در ایران انداخته و تمامی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

  • سند تک برگ
  • سند مشاع
  • سند شش دانگ
  • سند وقفی
  • سند ورثه‌ای
  • سند معارض
  • سند شورایی
  • سند مفروز
  • سند منگوله دار
  • سند اعیان
  • سند عرصه
  • سند المثنی
  • سند وکالتی
  • سند بنچاق
  • سند رهنی

سند تک برگ چیست؟

پیش از دهه 70 شمسی در ایران اسناد املاک به جای اینکه دارای چندین برگ باشد، به صورت تک برگ در اختیار کاربران قرار گرفت و مالکین به منظور انجام هرگونه معامله و فعالیتی، تنها به یک سند تک برگ اکتفا می کردند. سندهای سنتی در ایران معمولا به صورت دستی تنظیم شده و امکان وجود مغایرت نیز در آن وجود داشت، ولی در سندهای امروزی از آنجایی که به صورت کامپیوتری چاپ می شوند، امکان مغایرت به حداقل رسیده و می توانید کروکی ملک را نیز خودتان مشاهده کنید.

انواع سند ملک

سند مشاع چیست؟

قانون گذار اعلام می کند هر نوع سند رسمی ای که مالک آن بیش از یک نفر باشد، باید آن سند را به عنوان سند مشاع در نظر بگیریم. در قانون ایران هر نوع ملک یا مسکنی که در اختیار بیش از 1 نفر باشد، باید به هر یک از مالکین یک سند رسمی مجزا داده شود. تحت تاثیر همین مسئله است که بسیاری از حقوق دانان اعتقاد دارند خرید و فروش اسناد مشاع با مشکلات بسیاری روبرو هستند و پیشنهاد می کنند مردم نسبت به معامله آن هوشیار باشند.

 

سند ملکی شش دانگ چیست؟

شش دانگ در فرهنگ قانون مدنی ایران به شش جهت شمال ، جنوب ، غرب ، شرق ، بالا و پایین گفته می شود. منظور از سند شش دانگ نیز به اسنادی گفته می شود که در آن مالکیت  تمامی جهات  ملکی در اختیار یک فرد باشد. این نوع سند را قانون گذار به عنوان یکی از اصلی ترین اسناد مالکیت در دنیا به حساب می آورند.

 

سند وقفی چیست؟

اسناد وقفی که در بسیاری از مواقع مشکلات بسیاری را ایجاد می کند، به اسنادی گفته می شود که در آن مالک ، حق بهره برداری از ملک را وقف کرده و اداره اوقاف نیز در ازای مبلغی حق بهره برداری و استفاده از ملک را به صورت 99 ساله در اختیار افراد دیگر قرار می دهد. اداره اوقاف اعلام می کند هرگونه خرید و فروش ملک وقفی که با اجازه اداره اوقاف نباشد، خلاف قانون می باشد.

 

سند ورثه‌ای چیست؟

در هنگام فوت مالک یک ملک، اولاد و افرادی که از املاک او ارث می برند، این حق را دارند تا با مراجعه به اداره ثبت و پس از انحصار ورثه نسبت به دریافت سند ورثه ای خود اقدام لازم را انجام دهند. در این شرایط بر اساس حق الارث، هر یک از افراد سندی دریافت می کنند و می توانند نسبت به فروش و یا واگذاری آن اقدام لازم را انجام دهند.

انواع سند ملک

سند معارض چیست؟

گاهی اوقات پیش می آید که یک ملک با موقعیت جغرافیایی مشخص در تاریخ های متفاوت به اسم افراد مختلف، سند ملکی صادر شده باشد ، در اصطلاحات حقوقی به این اسناد، سند حقوقی گفته می شود. در صورت بروز این مشکل، دادگاه پس از ارزیابی موارد مختلف نسبت به ابطال هر دو سند و صادر کردن سند جدید برای مالک حقیقی اقدام می کند.

 

سند ملکی مفروز

تصور کنید یک ملک مشاع در اختیار دارید و یکی از صاحبین سهم قصد دارد برای حق خود سندی را دریافت نماید. در این شرایط با مراجعه به اسناد ثبت سند و یا دادگاه افراد می توانند نسبت به دریافت سند ملکی مفروز اقدام کرده و نسبت به ساخت و ساز و یا تغییرات در زمین اقدام کنند.

 

سند شورایی چیست؟

سند شورایی به اسنادی گفته می شود که معمولا در ده و روستاها وجود دارند و چند تن از معتمدین در روستا به منظور تایید سند، امضاء زده و آن را تایید کرده اند. افراد به منظور تایید سند با در دست داشتن آن به رییس شورای محلی یا همان دهیار روستا مراجعه کرده و نسبت به دریافت سند اصلی اقدام می کنند.

 

سند ملکی المثنی

در صورت اینکه مالک زمین سند اصلی، ملک خود را گم کرده باشد، به منظور اینکه بتواند نشان دهد مالک زمین مد نظر است، باید به ثبت سند مراجعه کرده و نسبت به دریافت سند المثنی اقدام لازم را انجام دهد.

 

سند ملکی تفکیکی چیست؟

در برخی از موارد زمین ها و ملک ها بسیار بزرگ بوده و یا چند نفر به صورت مشاع این زمین ها را در اختیار دارند. در صورتی که این افراد بخواهند هر یک صاحب بخشی از سند شده و یا مالک بخواهد زمین را به بخش های مختلفی تقسیم کند، باید نسبت به تفکیک سند اقدام کرده و برای زمین های تفکیک شده خود سند تفکیکی دریافت کنند.

انواع سند ملک

استعلام سند ملک

یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی که قصد دارند ملکی را خریداری کنند، بررسی کردن مالکیت و یا همان استعلام ملک می  باشد. به منظور اینکه شما بتوانید سند ملکی را استعلام بگیرید می توانید از طریق لینک https://my.ssaa.ir/portal/estate/originality-document/ نسبت به استعلام ملک اقدام کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد استعلام سند ملک

مدارک لازم برای انتقال سند ملک ،تنظیم سند ابتدا تا انتها

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن