معرفی انواع سینک ظرفشویی ، روکار و توکار

داشتن یک سینک ظرفشویی مناسب یکی از مهمترین بخش های هر آشپزخانه می باشد. اگر شما یک سینک ظرفشویی خوب داشته باشید می توانید سال ها از آن استفاده کنید بدون این که در کیفیت آن تغییری دیده شود.در این مقاله به معرفی انواع سینک های ظرفشویی موجود در بازار می پردازیم تا شما بتوانید در زمان انتخاب بر اساس تنوعی که از این محصول وجود دارد، بهترین تصمیم را بگیرید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع سینک ظرفشویی از نظر سبک طراحی:

سینک های ظرفشویی انواع مختلف و گوناگونی دارند و براساس دسته بندی های متفاوتی در بازار وجود دارند، اولین دسته بندی که قرار است در مورد آن صحبت کنیم سینک های ظرفشویی بر اساس سبک طراحی هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1.سینک ظرفشویی توکار

به جرات می توان گفت یکی از پرطرفدار ترین و متداول ترین سینک هایی که در بازار وجود دارد و عموم مردم از آن استفاده می کنند، سینک های ظرفشویی توکار است. این نوع سینک ها در قسمت داخلی کانتر نصب می شوند. از ویژگی های این سینک که سبب محبوبیت آن شده است این موضوع می باشد که تمیز کردن پیش خوان به دلیل نبود لبه ی سینک بسیار راحت و ساده است و با توجه به مراحل نصب سینک لبه های آن دیده نمی شود که همین باعث جذابیت بیشتر این سینک شده است. اما متاسفانه هزینه نصب این سینک تا حدودی زیاد است و معمولا این نوع سینک را فقط به پیشخوان گرانیتی وصل می کنند چرا که باید حتما کانتر ضد آب باشد.

 

2. سینک ظرفشویی روکار

به دلیل این که لبه‌ این سینک روی صفحه یا پیشخوان نصب می شود این نوع سینک معمولا روکار نامیده می شود. در سینک های روکار در واقع سینک روی سطح کانتر نصب می شود و شما باید اندازه و قالب و سایز کانتر را داشته باشد تا بتوانید بر اساس آن مناسب ترین نمونه را انتخاب کنید. در این مدل سینک مراحل نصب و تعویض نسبت به مدل توکار بسیار ساده تر است و هزینه ی کمتری را نیز باید پرداخت کنید. اما به دلیل وجود لبه ها در بین سینک و کانتر معمولا شستشو و تمیز کردن آن تا حدودی مشکل است که شما می توانید برای رفع این مشکل از چسب سیلیکون استفاده کنید.

 

3.سینک ظرفشویی تگ لکنه

اگر متراژ آشپزخانه شما کم است مناسب ترین سینکی که با توجه به فضایی که در اختیار دارید می توانید استفاده کنید سینک ظرفشویی تک لگنه می باشد. از ویژگی های خوب این سینک می توان به داشتن عمق زیاد اشاره کرد که برای برای شست وشوی ظروف بزرگ مانند انواع قابلمه، سینی فر و … بسیار مناسب است. اگر شما خانواده پر جمعیتی دارید و ظروف زیادی روزانه کثیف می شود و فضای کمی را نیز در اختیار دارید این نوع سینک می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

4.سینک ظرفشویی دو لگنه

یکی دیگر از سینک هایی که ممکن است در اثر خانه ها آن را دیده باشید مدل سینک دو لگنه است. که دقیقا مشابه سینک تک لگنه می باشد با این تفاوت که از دو لگن یکسان با یک سایز و عمق در طراحی آن استفاده شده است که اصولا یکی از آن‌ها برای کف‌ زدن ظروف و دیگری برای آبکش کردن مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل سینک به دلیل داشتن فضای بیشتر عملیات شستن ظرف ها به مراتب ساده تر است و شما می توانید همزمان از سینک برای انجام کارهای مختلف مانند شستشوی ظروف، یا میوه و سبزی استفاده کنید.

5.سینک ظرفشویی چند لگنه

این نوع سینک ها نیز دقیقا مشابه با تک و دو لگنه است با این تفاوت که تقاضای این مدل سینگ در بازار کمتر است و به مراتب کمتر نیز تولید می شود. این نوع سینک ها معمولا برا ی شستن ظروف کوچک مناسب هستند و برای ظرف های بزرگ توصیه نمی شود. و همچنین ابعاد و اندازه لگن ها نسبت به تعداد آن ها کوچک می شود. شما می توانید از این نوع سینک برای کاربری ها می تواند استفاده کنید.

6. سینک ظرفشویی آشپزخانه به سبک پیشخوان

اگر قصد دارید زیبایی و جلوه خاصی را به آشپزخانه خود بیاوردید قطعا پیشنهاد ما به شما انتخاب سینک های پیشخوان است چرا که طراحی فوق العاده زیبایی دارند و می توانند آشپزخانه را به قسمت کانونی خانه تبدیل کند. در این مدل سینک قسمتی از جلوی سینک ظرفشویی با فاصله چند سانتی‌متری از کانتر بیرون می باشد و حالت جلو زدگی دارد. داشتن عمق زیاد از ویژگی های خوب این نوع سینک است و نصب توکار و تمیز کردن راحت از دیگر ویژگی های آن می باشد.

7 .سینک ظرفشویی به سبک صفحه‌دار

یکی از مدل سینک هایی که به ویژه در آپارتمان ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد مدل صفحه ای می باشد. این در نوع سینک، لگن در یک طرف و صفحه ‌‌ای که سوراخ‌دار است در طرف دیگر قرار گرفته است . شما می توانید این نوع سینک را هم به صورت تک و هم به صورت چند لگنه خریداری کنید.اگر آشپزخانه شما کوچک است این سینک نیز بسیار مناسب و جدید است و شما می  توایند از صفحه آن به عنوان محل قرار گیری ظروف شسته ‌شده استفاده کنید. تمیز کردن آن راحت است و چه بسا عمق لگن را نیز می توانید به انتخاب خودتان، مشخص کنید.

معرفی انواع سینک‌ ظرفشویی از نظر متریال به کار برده شده در ساخت:

عموما  تولیدکنندگان سینک ظرفشویی، با استفاده از مواد گوناگونی از جمله سنگ و فلز، شیشه و … تاکنون سینک های متفاوتی را ساخته و روانه بازار کرده اند که در ادامه در خصوص برخی از محبوب ترین مدل ها صحبت می کنیم:

1.سنیک ظرفشویی نوع استیل ضد زنگ

سینک‌‌هایی که جنس استیل ضد زنگ دارند نیز در دسته بندی، سینک های محبوب و پرطرفدار در بازار قرار می گیرند. مواردی مانند نیکل و کروم در ساخت این سینگ ها به کار می رود و معمولا این سینک ها ضخامت های متفاوتی دارند و در طرح ها و نمونه های متنوعی تولید می شوند. اما اصولا مدل هایی که ضخامت بیشتری دارند کارایی و دوام بیشتری نیز دارند. از ویژگی های این سینک می توان به قیمت پایین، دوام بالا، شستشو راحت با مواد تمیز کننده اشاره کرد. اما در مقابل آن امکان خوردگی و زنگ زدگی، باقی ماندن اثر لکه های آب بعد از شستن ظرف ها روی بدنه سینک از معایبی است که دارد.

۲. سینک ظرفشویی نوع چدنی

چدن یک ماده بسیار محکم و مقاوم است که در ساخت این سینک ها استفاده شده است. به همین دلیل این سینک استحکام بالایی دارد و در زمان شستوشو صدای کمتری تولید می شود، اما در عوض وزن بالایی دارد اما در این مدل دیگر خبری از خوردگی نیست اما نسبت به مدل استیل قیمت بالاتری نیز دارد.

۳. سینک ظرفشویی نوع کامپوزیتی

سینک ظرفشویی نوع کامپوزیتی از ترکیب اصلی گرانیت و کوارتز و مواد دیگری بر پایه رزین آکریلیک و پلی‌استر است ساخته می شود و در نهایت تبدیل به یک سینک ظرفشویی بسیار مقاوم و با استحکام می شود که در اشکال و مدل های متنوعی در بازار قابل دسترسی و خرید است. از رایج ترین و محبوب ترین طرح آن می توان به مدل اریب یا منحنی اشاره کرد. از ویژگی های های خوب این نوع سینک دوام بالا، تنوع رنگی بالا و گوناگون، مقاومت در برابر خراش و خوردگی و همچنین باقی نماندن اثر لک می باشد.

4.سینک ظرفشویی نوع مرمر

سنگ مرمر یکی از سنگ های پرطرفدار طبیعی است که در تهیه وسایل زیادی به کار می رود که یکی از آن ها نیز سینک ظرفشویی است. اگر شما از سینک مرمر را انتخاب کنید ظاهر زیبای سنگ مرمر، دیزاین فوق‌العاده‌ای به آشپزخانه ی شما می‌بخشد. همچنین استحکام، دوام و عمر بالایی نیز دارد و امکان شکستگی و خوردگی آن بسیار پایین است اما متاسفاته به دلیل روشن بودن رنگ سنگ پس از مدتی کدر می وشد.

۵. سینک ظرفشویی نوع سرامیکی

در گذشته شاهد ساخت روشویی و وان هایی حمامی از جنس سرامیک بودیم اما امروز شما می توانید سینک های ظرفشویی سرامیکی را نیز خریداری کنید. این نوع سینک عموما ظاهری درخشان و شفاف دارند و همچنین با قیمت های مناسبی در بازار وجود دارند. همچنین استحکام نسبتا خوبی دارند و اما متاسفانه ممکنه است دچار خوردگی یا تراشیدگی شوند.

۶. سینک ظرفشویی نوع شیشه‌ای

جدیدا سازندگان سینک های ظرفشویی تمام تلاش خود را کرده اند که بتوانند تمام سلیقه های موجود در بازار را پوشش دهند و علاوه بر آن برای کسانی که دکوراسیون آشپزخانه برایشان مهم است بتوانند بین اجزای موجود در آشپزخانه هماهنگی ایجاد کنند. به همین جهت سینک های شیشه ای را تولید کرده اند. این نوع سینک ها توانسته اند تا حدودی مورد توجه علاقه‌مندان به طراحی مدرن قرار گیرند. از ویژگی‌های این سینک این است که دوام و استحکام بالایی ندارد، در قسمت اتصال استیل و شیشه جرم ایجاد می شود، به سختی تمیز می شود و احتمال آسیب‌ددیدگی و شکستگی صفحه شیشه‌ای بالا است که در این صورت بدون استفاده می‌ماند.

 

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم انواع سینک های ظرفشویی موجود در بازار را معرفی کنیم و مزایا و معایب هرکدام از آن ها را بیان کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید :

بهترین روش های تمیز کردن شیرآلات بهداشتی

جزیره آشپزخانه چیست؟

معرفی انواع روشویی

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن