انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان و انواع روش ها

نورپردازی نما راهی برای زیاد کردن زیبایی یک خانه یا ساختمان در شب است. شما می توانید بسته به مدل لامپی که ساختمان را روشن می کند، روش های اجرای متفاوتی را بکار بگیرید. از آنجایی که نور می تواند از نقطه نظرات زیبایی شناختی و شهرسازی اهمیت زیادی داشته باشد، بهتر است بهترین مدل ها را برای ساختمان خود انتخاب کرده و سپس نسبت به اجرای صحیح آن اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم همراه با شما نگاهی به اصلی ترین نورپردازی های نمای ساختمان انداخته و سپس شما را در این امر راهنمایی کنیم.

 

نورپردازی نما چیست؟

نورپردازی نما که به عنوان نورپردازی معماری یا نورپردازی ساختمان نیز شناخته می شود، به استفاده از طراحی و وسایل روشنایی برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان یا سازه اشاره دارد. هدف اصلی نورپردازی نما، افزایش زیبایی شناسی ساختمان، ایجاد علاقه بصری و اغلب برجسته کردن ویژگی ها یا جزئیات معماری است. این امر، می تواند ظاهر ساختمان را در طول شب تغییر دهد و حتی می تواند به اهداف کاربردی مانند افزایش دید و ایمنی کمک کند.

 

چراغ های نما LED

در گذشته، چراغ های هالوژن برای روشن کردن نما بسیار معمول بود و به دلیل قیمت و مصرف انرژی پایینی که داشت، در تمامی استان های کشور بسیار باب شده بود.  با افزایش محبوبیت و اولویت برای چراغ های LED، افراد اکنون می توانند از مزایای زیبایی شناختی نورپردازی نما استفاده کنند. لامپ های LED کارایی انرژی، قابلیت اطمینان و دوام را ارائه می دهند. این بدان معناست که استفاده هنرمندانه از نورها آسان تر است. چراغ‌های LED در رنگ‌های مختلف وجود دارند و پرتوهای شدیدتری از نور ساطع می‌کنند تا فوکوس واضح‌تری را ایجاد کنند.

3 روش نورپردازی نما

3 روش نورپردازی نما

سه روش مختلف برای نورپردازی نمای ساختمان وجود دارد.

  • نورپردازی از کف

این نوع نورپردازی نما به این معنی است که وسایل روشنایی روی زمین قرار دارند. نمای ساختمان را از پایه روشن می کند. این کار، منجر به نور قوی‌تری در پایین می‌شود، جایی که پرتو با بالاتر رفتن، عریض‌تر می‌شود. شدت نور نیز با رسیدن به وسط سازه ملایم تر می شود. اگر می‌خواهید نورپردازی، حس تاثیرگذاری به ساختار داشته باشید، این سبک گزینه ای عالی برای استفاده است. برای این کار می‌توانید از نورافکن یا پروژکتور استفاده کنید. نورافکن‌ها گزینه ایده‌آلی هستند، زیرا انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کنند و نیازی به ثابت کردن چراغ‌ها روی دیوار ندارند.

  • نورپردازی از سقف

لامپ های این نوع نورپردازی نما از بالا می آیند. برای ساختمان‌ها و برج ها، می‌توانید آن را در لبه پشت بام قرار دهید تا چراغ‌ها را به سمت پایین نشان دهید. در این بخش از نورپردازی به چراغ های بالا توجه بیشتری شده است. از جمله چراغ‌هایی که می‌توانید در اینجا استفاده کنید، می‌توان به نورافکن، چراغ‌های سیلابی، چراغ‌های روبه‌رو، چراغ‌های مسیر، چراغ‌های خطی و چراغ‌های پانل اشاره کرد.

  • نورپردازی از دیوار

در نهایت این نوع نورپردازی نما به چراغ های روی دیوار اشاره دارد. این سبک از نورپردازی برای ایجاد یک اثر سایه در نمای ساختمان عالی است.

استفاده از این تکنیک آزادی بیشتری برای انتخاب محل قرار دادن چراغ نورپردازی می دهد. محل قرار دادن چراغ می تواند شامل پنجره‌ها، ستون‌ها یا دیگر ساختارهای حیاتی است که می‌تواند به ایجاد سایه و حالت مناسب کمک کند. با قرارگیری صحیح چراغ ها، ایجاد نما ها و عناصر مناسب در ساختمان آسان تر می شود.

وسایل ایده آل برای این سبک نورپردازی نما شامل چراغ های وال واشر، نورهای رو به پایین در فضای باز، چراغ های خطی نما و سایر چراغ های دیوار بیرونی هست.

انواع لامپ در نورپردازی

به لطف پیشرفت هایی که در طی چندین سال اخیر بوجود آمده است، روش های نورپردازی نیز با تغییرات بسیاری مواجه شده و افراد به منظور اینکه بتوانند نمای بیرونی ساختمان خود را تغییر دهند، از روش های مختلفی بهره می گیرند. در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به اصلی ترین روش ها برای نورپردازی ساختمان انداخته و نسبت به تعبیه بهترین سیستم صحبت کنیم.

 

1. نورپردازی نما با جت لایت

جت لایت که در زبان انگلیسی از آن به عنوان Focus light نیز یاد می شود، نوعی چراغ پر قدرت است که به صورت متمرکز به یک بخش، نورپردازی می کند. این نوع از نورپردازی که ابتدا برای عکاسی در محیط بسته طراحی شده بود، بعد از مدتی به دلیل عملکرد و مصرف انرزی قابل قبولی که داشت، در ساختمان سازی نیز به کار گرفته شد و به عنوان یکی از المان های نورپردازی نمای بیرون بکار رفت.

نورپردازی نما با جت لایت

2. چراغ های LED مختص نورپردازی نمای ساختمان

مصرف پایین انرژی همراه با طور عمر بالایی که این نوع از لامپ ها در اختیار شما قرار می دهند، سبب شده بسیاری از ساختمان سازها نسبت به استفاده از این چراغ ها در بخش بیرونی ساختمان تمرکز کنند. در این سبک بر روی هر یک از پنجره های ساختمان یک LED با رنگ های مختلف نصب می شود و به صورت اتوماتیک پس از تاریک شدن هوا نور آنها روشن می شود.

چراغ های LED مختص نورپردازی نمای ساختمان

3. ریسه شلنگی

یکی از ارزان قیمت ترین روش ها برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان که به دلیل کم نور بودن و کمبود ماهیت هنری معمارها از آن کمتر استفاده می کنند. بسیاری از افراد بر این باور هستند ریسه های شلنگی به دلیل تنوع رنگی که دارند، یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید، ولی در طی چند وقت اخیر همین تنوع رنگی از دلایلی بوده که سبب شده معمارها نسبت به استفاده از آن ها دلسرد شوند. علاوه بر آن این ریسه ها نور بسیار کمتری را نسبت به دیگر روش ها دارند.

ریسه شلنگی

4. پروژکتور

به دلیل نور بسیار تندی که این پروژکتورها دارند، بسیاری از معمارها برای نورپردازی ساختمان های سنگی و بتونی از آن ها استفاده می کنند. بهترین مثالی که می توانیم برای این سبک از نورپردازی بیاوریم، ساختمان های ایزدیار در منطقه 22 و دور میدان موج است که نه تنها جلوه ی زیبایی به منطقه 22 داده، بلکه نمای ساختمان را نیز دیدنی کرده است.

پروژکتور

5. وال واشرهای ال ای دی

بسیاری از افراد تصور می کنند این سبک از نورپردازی، مشابه با ریسه شلنگی است، ولی زمانی که مصرف برق و نوری که این روش ساطع می کند را مقایسه می کنید، مشاهده می کنید این سبک از نورپردازی کاملا متفاوت است. میزان روشنایی این مدل نورپردازی بسیار جذاب تر از دیگر سبک ها است و نکته قابل توجه تنظیم کردن ریتم نورپردازی است.

وال واشرهای ال ای دی

 

 

 

مطالب مرتبط به نورپردازی:

اصول نورپردازی نمای ساختمان

لابی ساختمان چیست؟ انواع طراحی و نورپردازی لابی

انواع نور مخفی سقف کدامند؟ مزایا و معایب

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن